جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

صفر تا صد دوخت شومیز

صفر تا صد دوخت شومیز   شومیز در دسته محبوب ترین لباس ها قرار می گیرد و از ساده ترین پوشش ها برای دوخت محسوب می شود. بهتر است بدانید که شومیز زنانه از اولین مباحثی است که یک هنرجو یا خیاط طراحی و دوخت آن را یاد می گیرد. برای خرید شومیزهای متنوع و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91668
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

کرونا :

صفر تا صد دوخت شومیز

صفر تا صد دوخت شومیز

 

شومیز در دسته محبوب ترین لباس ها قرار می گیرد و از ساده ترین پوشش ها برای دوخت محسوب می شود. بهتر است بدانید که شومیز زنانه از اولین مباحثی است که یک هنرجو یا خیاط طراحی و دوخت آن را یاد می گیرد.

برای خرید شومیزهای متنوع و زیبا باید هزینه های بسیار زیادی بپردازید، اما در صورتی که نسبت به روش های دوخت شومیز آشنایی داشته باشید به راحتی می توانید مدل های مختلف آن را طراحی کرده و پس از دوخت آن ها را برای مهمانی های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

دوختن شومیز بسیار مقرون به صرفه است؛ البته به شرط آن که بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید و یک شومیز باکیفیت و تمیز آماده کنید.

از دیگر فواید دوخت شومیز این است که می توانید با استفاده از استعداد و توانایی های خود طراحی های جدید و زیبایی انجام داده و لباس های منحصر به فردی تن کنید؛ زیرا شومیزهایی که خودتان شخصا طراحی و تولید می کنید در هیچ فروشگاه و مرکز خریدی وجود ندارد.

در قسمت زیر قصد داریم به صفر تا صد دوخت شومیز اشاره کنیم، پس برای یادگیری آن توصیه می شود تا انتها همراه ما باشید.

خرید شومیز زنانه شیک

مراحل طراحی و دوخت شومیز زنانه

پیش از دوخت شومیز باید پارچه مناسب را انتخاب و تهیه کنید. برای دوخت شومیز توصیه می شود از پارچه هایی همچون: نخ، حریر، کرپ حریر و سایر پارچه های ظریف استفاده کنید.

برای دوخت شومیز به ۲ متر پارچه و نیم متر لایی حریر نیاز خواهید داشت.

پس از تهیه پارچه مناسب مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

الگو سازی

برای افراد مبتدی توصیه می شود تا از الگوهای آماده استفاده کنند. شما می توانید سایزبندی استفاده شده و تغییرات را روی الگو پیاده کنید. این تغییرات را در هر متدی که برای الگو استفاده می کنید، اعمال کنید.

الگو سازی شومیزهای مجلسی حریر به شرح زیر است:

در ابتدا سعی کنید با هر متدی که آشنایی دارید اساس آن را بکشید و تغییرات زیر را روی هر یک اعمال کنید.

انتقال پنس سرشانه(وسط سرشانه را پیدا کرده، به نوک سینه متصل کرده و ساسون آن را ببندید)

سعی کنید الگو را هم جلو و هم قسمت پشت را از قسمت کمر برش بزنید.

برای دکمه و جا دکمه ۲ سانتی متر جا بگذارید.

برای اینکه بخواهید قسمت کمر به پایین شومیز چین بخورد، از قسمت کمر برش زده و ساسون آن را نبندید؛ زیرا قسمت ساسون به چین تبدیل می شود.

برای شومیزهای یقه گرد از قسمت های سرشانه ۱ سانتی متر وارد شوید. برای گشادی یقه باید از خط مرکزی به اندازه ۵/۱ سانتی متر پایین بروید.

بهتر است از قسمت وسط یقه تا نوک سینه ۱ سانتی متر لقی گیری کنید.

از خط حلقه یقه تا خط کمر برای لقی گیری ساسون ۱ سانتی متری رسم کنید. اگر لباس از خط باسن جدا نشده بود این لقی را تا خط باسن ادامه دهید.

به اندازه ۰/۵ سانتی متر از خط مرکزی وارد شوید و یقه جدید را رسم کنید.

خط پهلو معمولا مایل رسم می شود، اما در این مدل شومیز برای چین دادن در قسمت کمر، آن را کاملا صاف رسم کنید.

به دلیل چین ماسوره ساسون کمر پشت را حذف کنید.

در قسمت کمر تا باسن الگو ساسون را حذف کرده و از پهلو کم کنید.

سپس دو عدد مستطیل به عرض ۶ سانتی متر به طول قسمت جلویی لباس رسم کنید.

الگو آستینی که هنوز لبه آن تنگ نشده است را طراحی کنید.

مقدار مچ دلخواه را به سانتی متر از قد آستین کم کنید.

هر یک از آستین ها را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید. بین ۶ قسمت مشخص شده اوزمان دهید. در این مرحله آستین را به یک آستین کلوش تبدیل کنید.

در مرحله بعد با متر ایستاده از قسمت خط مرکزی جلو در نظر گرفتن جا دکمه، هلال حلقه گردن پشت و جلو را اندازه گرفته و با یکدیگر جمع کرده و مستطیلی رسم کنید.

گزارش کرونا نیوز تصویری فوتسال جام ولایت نفت و گاز گچساران ( شب نهم )
دنبال کنید

پس از آن وسط عرض کار را مشخص کنید. ۸ سانتی متر خارج شوید. ۲ سانتی متر از طرفین بالا و پایین بیرون آمده و مانند نوک پیکان رسم کنید.

پیشنهاد می شود عرض یقه را به اندازه دلخواه رسم کنید، که این اندازه از ۵ الی ۱۲ سانتی متر متغیر است.

شومیز زنانه شیک آراور

برش پارچه

در این مرحله باید پارچه را از عرض تا کنید. به طوری که قسمت های ترکی پارچه روی یکدیگر قرار بگیرند. سپس الگوها را بر اساس راستای پارچه دقیق بکشید و با سوزن، الگو را به پارچه فیکس می کنید.

در مرحله بعد یک سانتی متری الگو را علامت زده و پس از آن به وسیله یک قیچی تیز آن را برش بزنید.

دوخت

در این قسمت وارد مرحله دوخت می شوید. نکات مهمی در زمینه دوخت وجود دارد که در کیفیت شومیز دوخته شده تاثیرگذار است. این نکات شامل موارد زیر است:

دوخت قسمت جلویی شومیز

برای قسمت جا دکمه شومیز یک نوار لایه حریر ۶ سانتی متری و طول قد بالاتنه آماده کنید. پس از چسباندن لایی روی قسمتی که برای جا دکمه در نظر گرفته شده است، آن را به سمت داخل تا کرده و اتو کنید. پس از آن روی خط تا شده را بدوزید.

در قدم بعدی می توانید جای جیب ها را مشخص کرده و سپس بدوزید.

دوخت سرشانه و درز پهلو

پس از آماده شدن قسمت جلویی لباس درزهای سرشانه، پهلوهای جلو و پشت را به هم دوخته و پس از آن اتو کنید.

دوخت آستین ها

هنگام دوخت آستین ها به این نکته توجه داشته باشید، که خطوط پیلی ها هنگام برش چرت خورده باشند.

شاید برایتان سوال پیش آید که چرت به چه معناست؟ به علامت گذاری های روی الگو که حین دوخت باید به عنوان نقاط موازنه مشخص شوند، چرت می گویند.

نقاط مرتبط به پیلی را بر روی یکدیگر قرار داده و با اتو وسط این نقاط موازنه را خط بیندازید و به فاصله ۳ سانتی متر از خط ایجاد شده توسط اتو با استفاده از چرخ خیاطی بدوزید.

با استفاده از این روش تمام خطوط پیلی را ایجاد کنید. در انتها درز آستین را طوری بدوزید که این خطوط در راستای یکدیگر قرار بگیرند. در انتها لبه آستین را چین داده و آن را به مچ آستین متصل کنید.

دوخت یقه

برای هر دو لایه یقه از لایه حریر استفاده کنید و دور تا دور آن را بچسبانید، سپس آن را به بالاتنه متصل کنید.

مرحله آخر

شومیز شما در این مرحله تقریبا آماده است. تنها دوخت جا دکمه و دکمه باقی می ماند. پس از انجام کارهای انتهایی می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

این شومیزها را می توانید با شلوارجین های مختلف ست کنید. علاوه بر آن کمربندهای پهن در دسته اکسسوری های ترندی قرار می گیرند که در داشتن یک استایل خاص و منحصر به فرد تاثیرگذار هستند، پس از استفاده آن غافل نشوید.

مدل های ترندی برای دوخت شومیز زنانه

مدل های شومیز زنانه هر ساله با ایده های جدید و متنوعی وارد بازار می شوند. این ایده ها گاهی طرح جدیدی از یک شومیز زنانه است یا تغییرات کوچکی در مدل های قبلی ایجاد می شوند تا نسبت به طراحی قبلی خود جدیدتر و خاص تر به نظر برسند.

شومیزهای عروسکی با آستین های پفکی یکی از شومیزهای پرطرفدار و محبوب هستند که هر سال مورد استقبال بسیاری از خانم ها قرار می گیرند. البته شومیزهای آستین پفکی نیز جز دسته بندی های وسیعی هستند که با مدل های متنوعی وارد بازار می شوند.

بیشترین میزان تفاوت در آن ها به دلیل پارچه مصرفی در دوخت شومیز است. برخی از شومیزها با پارچه های ساده سفید طراحی و دوخته می شوند، که این شومیزها ترکیبی از سبک اسپرت و فانتزی هستند و برای موقعیت های مختلف قابل استفاده هستند.

دسته ای دیگر از شومیزهای فانتزی معمولا با پارچه های حریر، ساتن ظریف و… طراحی و دوخته می شوند، که برای مهمانی ها و مجالس مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این شومیزها هم به صورت بلند و هم به صورت کوتاه طراحی می شوند. شومیزهای فانتزی با انواع شلوارها، دامن های بلند و دامن های کوتاه قابلیت ست شدن را دارند.

به مناسبت نیمه شعبان در پارک بلوار بعثت گچساران،جشن برپا شد
دنبال کنید

نوع دیگری از شومیزها وجود دارند که معمولا در طراحی آن ها از پارچه های گلدوزی شده استفاده می کنند. زمینه این شومیزها به رنگ سفید یا مشکی بوده و گلدوزی هایی با رنگ های روشن و متنوع دارند. این نوع لباس ها در دسته شومیز زنانه شیک اینستاگرام ۲۰۲۳ قرار می گیرند که در حال حاضر جز ترندهای پرطرفدار محسوب می شوند و در بسیاری از پیج های اینستاگرام می توانید مدل های متنوع آن را مشاهده کرده و از آن ها ایده بگیرید.

استفاده از این شومیزها در فصل بهار و تابستان در میان دخترخانم های جوان بسیار محبوب است.

در طراحی برخی از شومیزها از پارچه های گیپور و دانتل نیز استفاده می شود که این شومیزها بیشتر جنبه مجلسی داشته و برای خانم ها مناسب هستند.

شومیزهای ساتن در دسته پوشاک لوکس و شیک قرار می گیرند؛ زیرا این نوع پارچه ها از براقیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این براقیت تاثیر بسیار زیادی در لوکس بودن شومیزهای زنانه دارد.

شیک ترین شومیز زنانه شیک

چرا در دوخت بیشتر شومیزها از پارچه حریر استفاده می شود؟

پارچه های حریر معمولا ظریف و نازک بوده و ظرافت بالایی دارند. این پارچه ها به دلیل وزن کم از افت و ریزش مناسبی برخوردار هستند و همین موضوع باعث می شود تا اندام افراد هنگام استفاده از شومیزهای حریر ظریف تر دیده شود.

در نظر داشته باشید که هرچه ضخامت پارچه بیشتر باشد، اندام افراد حجیم تر دیده می شود. در واقع ضخامت پارچه به بافت و رگه ها آن بستگی دارد.

هرچه سطح پارچه انتخابی شما صاف تر و یکدست تر بوده و پستی بلندی های آن کمتر باشد، مرغوبیت آن بیشتر خواهد بود.

انتخاب پارچه های حریر ظریف و مرغوب به افرادی که اندام چاقی دارند، توصیه می شود؛ زیرا باعث لاغر دیده شدن اندام آن ها می شود.

پارچه هایی همچون: حریر، شیفون و… بدن نما هستند و می توان آن ها را چین دار و دراپه دوخت، اما این پارچه ها خطوط اندام و چاقی و لاغری را به طور واضح و مشخص نمایان می کنند، به همین دلیل گزینه مناسبی برای پنهان کردن لاغری و چاقی بیش از حد به شمار نمی روند.

معمولا پارچه ها براساس تراکم تار و پود و نخ به کار رفته در آن ها به روش های مختلفی روی اندام می نشینند، اما همانطور که گفته شد پارچه های خشک و آهار دار گزینه مناسبی برای افراد چاق یا کسانی که اندام درشتی دارند، محسوب نمی شوند. البته پارچه هایی وجود دارند که در صورت استفاده به صورت عمودی ریزش مناسبی داشته و به آن ها پارچه های ریزش دار می گویند.

استفاده از پارچه های ریزش دار در دوخت شومیز بسیار تاثیرگذار است. ازجمله پارچه های ریزش دار می توان به لمه، حریر، ساتن، ریون و کرپ اشاره کرد، که از ریزش بسیار بالایی برخوردار بوده و نه تنها برای شومیز بلکه برای دوخت انواع لباس های مجلسی کاربرد دارند.

سخن پایانی

در قسمت بالا به طور مفصل به صفر تا صد دوخت شومیز اشاره کردیم. اگر به روش های دوخت شومیز آشنا هستید با نکات گفته شده در این مقاله می توانید مشکلات و ضعف های خود را اصلاح کنید و اگر در این زمینه هیچ اطلاتی ندارید و یک فرد مبتدی محسوب می شوید، با توجه به موارد گفته شده می توانید نسبت به دوخت شومیز زنانه اقدام کنید.

شاید در ابتدا کار دشواری به نظر برسد، اما با کمی تمرین و تکرار می توانید انواع شومیزهای زنانه را در کوتاه ترین زمان ممکنه دوخته و در مهمانی های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi