جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کدام روش اصلاح طرح لبخند مناسب است؟ لمینت دندان یا کامپوزیت دندان

مهم ترین چیزی که در صورت به چشم می آید و هر چهره ای را زیبا می کند لبخند است. حال مهم است که وقتی شما می خندید دندان هایتان چگونه باشند و چه نمایی به لبخند شما بدهند. لبخندی زیبا است که دندان هایی مرتب و درخشان را به نمایش بگذارد و در این صورت است که لبخند به صورت زیبایی می بخشد. بسیاری از افراد هستند که دندان هایی نامرتب یا سفید و درخشان ندارند و تمایل دارند که اصلاح طرح لبخند انجام دهند تا بتوانند زیباتر بخندند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91329
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

کرونا :

کدام روش اصلاح طرح لبخند مناسب است؟ لمینت دندان یا کامپوزیت دندان

کدام روش اصلاح طرح لبخند مناسب است؟ لمینت دندان یا کامپوزیت دندان

مهم ترین چیزی که در صورت به چشم می آید و هر چهره ای را زیبا می کند لبخند است. حال مهم است که وقتی شما می خندید دندان هایتان چگونه باشند و چه نمایی به لبخند شما بدهند. لبخندی زیبا است که دندان هایی مرتب و درخشان را به نمایش بگذارد و در این صورت است که لبخند به صورت زیبایی می بخشد. بسیاری از افراد هستند که دندان هایی نامرتب یا سفید و درخشان ندارند و تمایل دارند که اصلاح طرح لبخند انجام دهند تا بتوانند زیباتر بخندند.

اصلاح طرح لبخند هالیوودی

شاید شما هم جزو افرادی هستید که قصد اصلاح طرح لبخند خود را دارید ولی نمی دانید که کدام یک از روش های کامپوزیت دندان، لمینت دندان، بلیچینک دندان و یا سایر روش ها دندان پزشکی زیبایی مناسب شما است.
در این مقاله ما آگاهی مختصری به شما خواهیم داد و نهایتا برای توضیحات بیشتر و بررسی دندان هایتان باید یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا با آنالیز وضعیت دهان و دندان شما و ارزیابی نواقص دندان، مناسب ترین و بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

دکتر عطیه تقوایی

طراحی لبخند چیست؟

بر اساس مطالعات انجام شده بعد از چشم ها، لبخند زیبایی یکی از مهمترین چیز هایی است که به صورت زیبایی می بخشد. پس برای همه مهم است که لبخندی زیبا داشته باشند. در واقع طراحی لبخند زیبا حاصل تلفیق اجزا صورت و دندان ها است. این اجزا شامل تناسب کلی شکل و پروفایل صورت با طراحی لبخند، رنگ پوست صورت، فرم لب‌ ها و گونه، فرم و طرح لثه، فرم، رنگ و موقعیت دندان ها می باشد. در واقع ترکیب این اجزا یک منحنی ایجاد می کند که به خط لبخند شهرت پیدا کرده و باعث ایجاد چهره دلنشین، شاد و مثبت خواهد بود.

مهم ترین مساله برای رسیدن به این هدف، این است که دندانپزشکی ماهر و با تجربه انتخاب کنید تا بتواند با بررسی دقیق شرایط فرم صورت شما، تشخیص دهد که چه روشی مناسب شماست.

طراحی لبخند

اصلاح طرح لبخند که با عنوان طراحی لبخند هم می شناسند، مجموعه‌ ای از درمان‌ های زیبایی است‌ که در نهایت لبخندی زیبا را ایجاد می کند.  اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند  به منظور رفع ایرادات دندان و لثه های ناصاف و بد شکل است. با این روش زیبایی می توانید به طور چشمگیر طول، عرض، رنگ و شکل دندان هایتان را تغییر دهید دندا هایی زیبا و دلنشین داشته باشید. اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند فقط رویکرد زیبایی ندارد، بلکه در طی انجام فرایند اصلاح طرح لبخند، برای تشخیص مشکلات کارکردی، دندان ها معاینه می شوند .

لمینت دندان

اصلاح طرح لبخند برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه متوجه بشوید شما شرایط اصلاح طرح لبخند را دارید یا خیر،ابتدا به دندانپزشک مراجعه می کنید و دندانپزشک خوب تشخیص می دهد که‌ آیا شما‌ برای انجام اصلاح طرح لبخند کاندیدای مناسبی هستید یا خیر! متخصص زیبایی دندان برای‌ آگاهی از اهداف هر فرد، به کمک تکنولوژی پیشرفته دندان و فک، شما را معاینه می کند و برای‌ اینکه بیمار صلاحیت انجام اصلاح طرح لبخند را دارا شود، باید از سلامت دهانی خوبی برخوردار باشد و نباید هیچ‌گونه پوسیدگی و بیماری لثه در دهان فرد مشاهده شود. در صورت وجود هر گونه خرابی ابتدا درمان و سپس خدمات زیبایی دندان انجام می شود.

مشکلات دندانی که بیان کردیم نظیر مواردی است که در زیر نام می بریم:

  • لب پر شدن دندان‌ ها
  • فاصله‌ی بین دندان‌ ها
  • نداشتن دندان
  • بد رنگ شدن دندان ها
  • داشتن دندان های‌ کج
  • پوسیدگی دندان ها
  • داشتن لبخند لثه‌ ای
  • دندان های کوتاه

مزایای اصلاح طرح لبخند

  • اعتماد به نفس را بالا تر می برد و دندان را سفید و درخشان نشان می دهد که همین باعث می شود شخص احساس جوانتر و شاداب نشان دهد.
  • با اصلاح طرح لبخند بسیاری از بیماری ها و مشکلات دهان و دندانی رفع می شود.
  • اگر اصلاح طرح لبخند انجام دهید از بسیاری از پوسیدگی های دندانی، عفونت ها و بیماری های لثه جلوگیری می کنید و یا سرعت ایجاد بسیاری از بیماری ها را کم می کنید.
  • طرح لبخند ساختار دهان و دندان  را تغییر می دهد و در واقع فرم دهان و دندان و تا حدودی فک را هم عوض می کند.

مزایای اصلاح طرح لبخند

هزینه اصلاح طرح لبخند

برای هزینه طرح لبخند عوامل زیادی تاثیر گذار هستند مثل: مهارت دندانپزشک، نوع بیمه درمانی، وضعیت بهداشتی دندان و میزان اصلاح و از همه مهم تر روش اصلاح طرح لبخند بستگی دارد.

اگر پیچیدگی وضعیت دندان های یک فرد زیاد باشد به نسبت درمان پیچیده‌ تری هم نیاز است، در نتیجه قیمت اصلاح طرح لبخند و هزینه درمان طراحی لبخند نیز بیشتر می شود. وقتی که به دندانپزشکی مراجعه می کنید همه ی شرایط شما بررسی می شود و قیمت طراحی لبخند برای شما اعلام می شود. دندانپزشک زیبایی، تمامی عوامل تاثیر گذار بر هزینه طراحی لبخند را در نظر خواهد گرفت و طرح لبخند ویژه‌ای را با قیمت و دستمزد مورد نظرش پیشنهاد خواهد کرد. البته عرفا در این رابطه دستمزد بصورت واحدی اعلام می شود و پزشکان زیبایی دندان به‌ ازای هر واحد مبلغی را اعلام می کنند.

طول درمان اصلاح طرح لبخند

مدتی که برای درمان اصلاح طرح لبخن نیاز است هم مانن هزینه ی آن به عوامل متعددی بستگی دارد مثل: دندانپزشکی که به آن مراجعه می کنید و مهارتی که دارد و یا حتی منطقه ای که مطب دندانپزشکی در آن قرار دارد. مهم تر از همه ی این ها روشی است که می خواهید با استفاده از آن لبخند خود را اصلاح کنید. زیرا روش های مختلفی برای این کار وجود دارند. به عنوان مثال اصلاح طرح لبخند به روش لمینت و یا اصلاح طرح لبخند به روش کامپوزیت و یا حتی در افرادی که سن کمی دارند یکی از بهترین روش ها اصلاح طرح لبخند به روش ارتودنسی اشت.

طراحی دیجیتالی لبخند Digital Smile Design – DSD

سیستم DSD یا طراحی دیجیتال لبخند روشی است که طراحی لبخند بیمار را به صورت دیجیتالی و توسط کامپیوتر انجام می دهد. طراحی دیجیتال لبخند روشی منحصر به فرد و دقیق است. در این روش به شما نتیجه ی درمان را قبل از شروع هر کاری نشان می دهند و اگر خوشتان آمد درمان آغاز می شود. خوبی این روش این است که شما به نتیجه ی طرح لبخند خود از ابتدا آگاه هستید و اگر از چیزی خوشتان نمی آید می توانید از دندانپزشک زیبایی خود بخواهید تا آن را رفع کند. طراحی دیجیتالی لبخند کاملاً واقعی و طبیعی طراحی می شود و بهترین راهنما برای مراجعه کنندگانی است که‌ به زیبایی دندان ها و طرح لبخند اهمیت ویژه‌ ای می دهند.

شهردار گچساران : نظام مهندسی برای کاری که انجام نمی دهد پول می گیرد
دنبال کنید

پارامتر های طراحی صورت شامل فاصله دو مردمک و فاصله گوشه‌ های لب،‌ ارتفاع صورت و … انجام می شود. با استفاده‌ از نرم افزار بررسی عکس دیجیتالی صورت تغییرات لازم شامل: اندازه، شکل، تناسب دندان ها،‌ ارتفاع و دیگر تغییرات در لبخند شما صورت می گیرد.

دوام اصلاح طرح لبخند

یکی از نکاتی که بعد از اصلاح لبخند باید به آن توجه ویژه ای کنید، بهداشت دندان ها است که اهمیت زیادی دارد برای ماندگاری و طول عمر این روش درمانی. در کل بعد از هر نوع درمان زیبایی دندان اصول و مراقبت هایی توسط دندان پزشک توصیه می شود که باید به خوبی آن ها را رعایت کنید. کلا بهداشت دهان مهم است و همیشه باید زعایت شود. حتی در حالت عادی برای افزایش طول عمر دندان ها باید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کرد تا دندان ها آسیب نبینند و بعد از اینکه درمان روی آن ها انجام شد نیز باید با مسواک زدن و نخ دندان زدن هم سفید بودن دندان ها را حفظ کرد و هم باعث ماندگاری سالم بودن دندان ها شد. برای حفظ زیبایی و سلامت دندان ها لازم است به صورت مداوم تحت معاینه دندانپزشک قرار بگیرد تا در صورت نیاز برای دندان لک شده و یا لب پر شده ترمیم های لازم را انجام داد.

روش های طراحی لبخند

همان طور که گفتیم برای اینکه بفهمیم چه روش درمانی برای اصلاح طرح لبخند شما مناسب است باید به دندانپزشک مراجعه و پس از بررسی تشخیص داده شود که کدام یکی از راه های زیبایی دندان با شرایط شما همخوانی دارد.

به این دلیل که هر دهان و دندانی ویژگی‌ های خاص خود را دارد. معمولاً، اصلاح لبخند لثه‌ ای و اصلاح طرح لبخند دارای متد متعددی‌ است و فرآیند اصلاح طرح لبخند دندان می تواند ترکیبی از روش‌ های زیر باشد که‌ تشخیص و روند کار با متخصص و دندانپزشک زیبایی است.

۱باندینگ دندان

یک روش طراحی لبخند مطمئن و بی خطر در دندانپزشکی زیبایی با روش باندینگ دندان است‌ که‌ با این روش ظاهر خراشیده، ترک خورده، یا تغییر رنگ داده دندان ها را به منظور اصلاح طرح لبخند رفع می کنند. از روش باندینگ دندان می توان برای حذف فضا های خالی بین دندان ها و نیز تغییر اندازه یا شکل دندان استفاده‌ شود. مدت درمان در روش باندینگ دندان کوتاه است. در باندینگ دندان می توان از بهترین رنگی که‌ با دندان فرد مطابقت دارد، برای تغییر رنگ دندان استفاده کرد.

۲بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان یکی از روش‌ های متداول برای اصلاح طرح لبخند است‌ که برای‌ افرادی که‌ به دنبال داشتن لبخند زیبا با صرف زمان بسیار کم و هزینه ی کم هستند، مناسب است. در روش بلیچینگ دندان بیمار می تواند فرآیند سفید شدن دندان را در مطب دندانپزشکی یا در خانه سپری کند. بلیچینگ دندان چه در خانه انجام شود و چه در مطب دندانپزشک نتیجه ی مثبتی در سفیدی دندان ها و اصلاح طرح لبخند دارد. اما این روش فقط رنگ دندان ها را تغییر می دهد نه فرم دندان ها. هر چند که اگر بلیچینگ را در خانه انجام دهید زمان طولانی برای درمان نیاز دارید و نتیجه ی مطلوبی را خواهید گرفت .لی اگر در مطب و توسط دندانپزشک انجام شود در زمان خیلی کوتاهی نتیجه ی چند برابر بهتر را خواهید گرفت.

۳لمینت دندان یا ونیر پرسلن

ونیر پرسلن یا لمینت دندان یکی از بهترین روش ها و نزدیک ترین روش هایی است که به دندان طبیعی شباهت دارد. لمینت دندان قابلیت های زیادی در زمینه اصلاح طرح لبخند را دارد. لمینت ها معمولا از جنس سرامیک هستند. لمینت سرامیکی نسبت سایر روکش ها گران تر ولی با کیفیت تر و با دوام تر هست. ونیر پرسلن بر روی دندان ها قرار می گیرد و به‌ این ترتیب مشکلات ظاهری آن ها همچون خراشیدگی، کجی، و تغییر رنگ را می پوشاند. طول درمان در روش لمینت سرامیکی حدود سه جلسه است و به دلیل نازک بودن این روکش به نسبت سایر روکش ها بسیار ظریف و طبیعی نشان می دهد.

۴کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان هم مانند لمینت دندان روشی پر طرفدار است. کامپوزیت ها روی دندان های طبیعی قرار می گیرند و ایرادات دندان ها نظیر رنگ تیره، شکستگی یا ترک، فاصله ی بین دندانی یا دیاستما و سایر مشکلاتی که ظاهر دندان ها را زشت نشان می دهد، می پوشاند. کامپوزیت دندان به دلیل قیمت پایین تری که نسبت به لمینت دارند طرفداران بسیاری دارند ولی از لحاظ کیفیت و زیبایی و دوام به لمینت ها نمی رسند.

کامپوزیت دندان چیست

۵ارتودنسی

ارتودنسی روشی قدیمی برای اصلاح طرح لبخند است و می توان گفت همچنان هم بهترین روش اصلاح طراح لبخند از لحاظ دندان پزشکی به شمار می آید. این روش مناسب دندان هایی است که رنگ سفیدی دارند اما منظم نیستند. ارتودنسی درمانی خیلی طولانی دارد و به وسیله ی آن حتی فرم فک را هم می شود تغییر داد. به دلیل درمان طولانی ایراداتی هم دارد از جمله‌ افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها در طول دوره درمان که البته در دوره هایی که مکررا باید به دندانپزشک مراجعه شود رفع می شود. ارتودنسی برای افرادی که سن کمی دارند مناسب تر است.

۶پر کردگی به رنگ دندان

در صورتی داخل دندان های شما حفره ای وجود دارد که می خواهید آن را پر کنید و به جای استفاده از مواد نقره ای قدیمی که آمالگام نام دارد می توانید از کامپوزیت استفاده کنید. چون هم رنگ دندان است و زمانی که می خندید مشکلی ایجاد نمی کند. و رنگ دندان های طبیعی شماست.

۷ایمپلنت دندان یا کاشت دندان

اگر شما دندانی یا دندان هایی را از دست داده اید باید برای به دست آوردن لبخند زیبا حتما دندانی را جایگزین آن کنید. بهترین روش، کاشت دندان و ایمپلنت است. ایمپلنت دندان روشی جدید است که جایگزین دندان های مصنوعی شده است.

حمایت ایران از روند صلح و توافقات گفت و گوهای بین الافغانی
دنبال کنید

۸جراحی لثه

در بسیاری از موارد دندان ها بسیار کوتاه می باشند و بخش لثه ای‌ آن ها توسط لثه بیش از حد پوشیده شده‌ است، این موارد به لبخند لثه‌ای یا Gummy Smile معروف هستند. در اکثر این موارد امکان طراحی لبخند توسط جراحی لثه در مطب یا توسط لیزر امکان پذیر می باشد و با وجود سادگی درمان و انجام در یک جلسه، نتیجه‌ای عالی به نمایش می گذارد.

۹جراحی فک و صورت

امکان دارد برای افرادی مشکل زیبایى لبخند مربوط به عقب یا جلو بودن فک باشد، اگر چنین باشد نمی توان‌ با روش‌ هایى مثل ارتودنسى یا لمینت موقعیت دندان ها را اصلاح کرد و راه درمان در این شرایط جراحی فک است که با جراحی فک را جا به جا می کنند و آن را در موقعیت درست خود قرار می دهند.

چند نکته مهم در اصلاح طرح لبخند

۱- ابعاد دندان

دندان های کشیده و بلند باعث می شوند، ظاهر فرد جوان‌ تر نشان دهد. به این دلیل که افراد به مرور زمان با بالا رفتن سن، کم کم دندان هایشان ساییده و کوتاه می شود. البته این در همه ی افراد نیست و همچنین محسوس نیست. مشکل لبخند لثه ای نیز باعث می شود دندان ها کوتاه تر دیده شوند. داشتن دندان‌ های بلند، مربعی و شکیل باعث می شود فرد لاغرتر بنظر برسد.

۲- خط لبخند

خط لبخند یک خط خیالی است‌ که‌ در وضعیت ایده آل از لبه دندان های‌ بالایی امتداد پیدا می کند و مشابه انحنای لب پایینی شما، در هنگام لبخند زدن‌ است. از این خط به‌ عنوان استانداردی‌ برای اصلاح لبخند لثه‌ای و اصلاح طرح لبخند دندان و بعنوان مقیاسی برای‌ تعیین اندازه طول دندان ها، استفاده می شود.

۳- تناسب دندان ها

برای داشتن لبخندی زیبا لازم‌ است دندان‌ ها با یکدیگر متناسب باشند. لبخند زیبا لبخندی است‌ که‌ در آن‌ دو دندان مرکزی جلو غالب باشند و نسبت عرض به طول آن‌ ها ۴ به ۵ باشد. دندانپزشک با استفاده از این تناسب طول و عرض دندان ها را محاسبه می کند.

عوارض اصلاح طرح لبخند

عوارض اصلاح طرح لبخند نیز مانند سایر روش های درمانی دارای عوارضی است. البته این عوارض در هر درمانی تا حدودی طبیعی‌ است. در این روش هم طبیعی است مانند تمامی روش‌های زیبایی، عوارض خاص خود را داشته باشد، ولی بیشتر این عوارض، کوتاه مدت و گذرا هستند و پس‌ از مدتی‌ از بین خواهند رفت. مثلا امکان دارد برای‌ رسیدن به‌ یک لبخند زیبا، چند عدد از دندان های‌ شما کشیده شود تا بتوان ارتودنسی یا لمینت دندان انجام داد. و یا پس از انجام ایمپلنت ممکن‌ است کمی احساس لق شدن در دندان ها احساس کنید که باید مجددا برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر بخواهیم از عوارض اصلاح طرح لبخند  مثال دیگری بزنیم مربوط می شود به بلیچینگ که می تواند استقامت و استحکام دندان های‌ شما را کاهش دهد و آن‌ ها را آسیب پذیر تر از قبل کند.

آیا اصلاح طرح لبخند با درد دارد؟

با توجه به اینکه امروزه علم دندانپزشکی و تکنولوژی پیشرفت های زیادی داشته است، می توان گفت که اکثر روش های ایجاد طرح لبخند، بدون هیچ گونه دردی انجام می گیرند. هر روشی که نیاز به بی حسی داشته باشد، دندانپزشک برای جلوگیری از درد بیمار در حین درمان، از بی حسی استفاده می کند. بعد از انجام کار نیز دندان دچار حساسیت هایی می گردد که طبیعی بوده و با مصرف دارو های مسکن بعد از چند روز رفع می گردد. اما در صورتی که با درد به دندان پزشکی مراجعه کنید حتما این احتمال وجود دارد که دندان های شما دچار پوسیدگی یا بیماری لثه باشید پس ابتدا دندانپزشک آن را درمان می کند، سپس اصلاح طرح لبخند را آغاز می کند.

نکته هایی درباره طرح لبخند زیبا

  • برای طرح لبخند زیبا خطی که‌ از لبه برنده دندان های‌ قدامی فک بالا عبور می کند، باید در حین لبخند موازی لبه پایین باشد.
  • در طرح صحیح لبخند، خط لب بالا در حین لبخند باید از محل اتصال لبه لثه به دندان ها بگذرد.
  • برای یک لبخند زیبا عمق فضا های بین دندانی در لبه برنده دندان ها از نسبت‌ های خاصی می بایست پیروی کند.
  • در حالت نرمال، لبه دندان های‌ قدامی فک بالا می‌ بایست ۱ تا ۱/۵ میلی متر جلو تر و پایین تر از لبه دندان های‌ فک پایین باشد.
  • مقدار دیده شده لبه برنده دندان های‌ قدامی فک بالا در حالت استراحت لب، ۳-۲ میلیمتر باشد.

توصیه ها بعد اصلاح طرح لبخند

با هر روشی که اصلاح طرح لبخند را انجام داده اید، توصیه های یکسان و البته بسیار ضروری وجود دارند که علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان، در طول عمر طرح لبخند هم اثر گذار هستند:

  • ر روز حتما مسواک بزنید و بهتر است که بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید. همواره حداقل روزی یک بار از نخ دندان برای از بین بردن پلاک های بین دندانی استفاده کنید.
  • دهان شویه ها عامل تاثیر گذاری در از بین بردن باکتری ها هستند و به حفظ سلامتی محیط دندان کمک می کنند. مصرف دهان شویه را فراموش نکنید.
  • از گاز زدن مواد غذایی سفت پرهیز کنید.
  • باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید، مثلا غذا ها و نوشیدنی های با رنگ دانه بالا مثل قهوه مصرف نکنید و در صورت مصرف حتما دندان های خود را بلافاصله شستشو دهید.
  • برای چکاپ دندان های خود به طور مرتب مثلا هر ۶ ماه یک بار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • در صورتی که ورزش های رزمی انجام می دهید، حتما آن را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید تا در صورت لزوم از نایت گارد استفاده شود.
  • عادت های رفتاری نامناسب مثل دندان قروچه و یا بازی کردن با استفاده از اشیاء تیز با دندان، می تواند آسیب هایی جدی به دندان های شما وارد کنند که باید آن ها را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید.

 

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi