پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بعد از یک سال و نیم جلسه؛ معاون اقتصادی استاندار فارس: ارزیابی مطلوبی از فرایند احیای کارخانه قند ممسنی انجام نشد

به گزارش کرونا از شیراز، بازگشت کارخانه قند ممسنی به چرخه تولید از تاکیدات و مأموریت های ویژه رییس‌جمهور در سفر خود به استان فارس بود که با وجود گذشت یکسال و نیم از سفر رییس دولت به فارس تا کنون به نتیجه نرسیده است. با آغاز سال جدید خاموشی قند ممسنی؛ تنها کارخانه موجود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91262
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰

کرونا :

بعد از یک سال و نیم جلسه؛ معاون اقتصادی استاندار فارس: ارزیابی مطلوبی از فرایند احیای کارخانه قند ممسنی انجام نشد

به گزارش کرونا از شیراز، بازگشت کارخانه قند ممسنی به چرخه تولید از تاکیدات و مأموریت های ویژه رییس‌جمهور در سفر خود به استان فارس بود که با وجود گذشت یکسال و نیم از سفر رییس دولت به فارس تا کنون به نتیجه نرسیده است.

با آغاز سال جدید خاموشی قند ممسنی؛ تنها کارخانه موجود در دو شهرستان رستم و نورآباد ممسنی و سرگردانی کارگران آن ده ساله می‌شود‌.

 

 

قند ممسنی ۵۷ سال پیش در مساحتی به وسعت ۳۲ هکتار بنا شد. این واحد صنعتی یکی از مجهزترین و پیشروترین کارخانجات صنعت قند و شکر کشور بود که بنای اولیه آن در قالب یک شهرک طرح ریز شد و علاوه بر اصل کارخانه، انبار و سیلوها به عنوان مشتقات واحد تولیدی، در محدوده آن ۱۵۰ واحد مسکونی، دو مدرسه، مسجد، استخر، زمین فوتبال، پارک و نانوایی قرار دارد که محل اقامت پرسنل کارخانه بود. 

 از طرفی سنگ بنای این کارخانه متناسب با اقلیم منطقه و با توجه به کشت چغندر در دو شهرستان مجاور آن گذاشته و اصلی ترین خریدار محصول چغندر قند کشاورزان منطقه بود. به این ترتیب علاوه بر کارگران فعال در واحد تولیدی، شغل و معیشت بخش زیادی از مردم منطقه نیز به طور غیرمستقیم به کارخانه قند ممسنی وابستگی داشت.

سیاست خصوصی‌سازی به سراغ قند ممسنی آمد

در نخستین سال‌های واگذاری بنگاه‌های دولتی، سیاست خصوصی سازی به سراغ قند ممسنی که در تملک سازمان ملی صنایع ملی ایران بود هم آمد و طی قراردادی پر حرف و حدیث در سال ۷۸ به بخش خصوصی واگذار شد و یک سال بعد آغاز مشکلات قند ممسنی بود.

مالک خصوصی از همان ابتدا سیاست تعطیلی تدریجی کارخانه را در پیش گرفت و با بهانه های مختلف هر روز حرکت چرخ این واحد صنعتی را کند و کندتر کرد و در هر مرحله از این مسیر نیز اقدام به تعدیل نیرو و اخراج بخشی از کارگران نمود.

 دو دهه بعد در اواخر دهه نود، وقتی کشور با بحران شکر روبرو گشت، ماهیت اقدامات مالک قندممسنی در خریداری کارخانجات قند و شکر کشور و تلاش برای به زمین زدن این صنعت روشن شد و چیزی نگذشت که با عنوان «سلطان شکر» در رسانه ها به شهرت رسید.

رسیدگی به پرونده قطور سلطان شکر با مرگ وی ناتمام ماند و کارخانه قند ممسنی نیز در اختیار ورثه مالک قرار گرفت که پس از چندسال فراز و نشیب سال ۹۳ توسط مالک کنونی خریداری شد؛ اما از آن زمان تا کنون در تعطیلی کامل بسر می برد.

بعد از یک سال و نیم جلسه؛ معاون اقتصادی استاندار فارس: ارزیابی مطلوبی از فرایند احیای کارخانه قند ممسنی انجام نشد 4

 بدهی‌های بدون متولی کارخانه 

مهرماه سال گذشته معاون اجرایی وقت رییس‌جمهور همزمان با سفر ایشان به استان فارس ضمن بازدید از کارخانه احیای آن را در دستور کار قرار داد. با این وجود ده‌ها جلسه که با هدف بازگرداندن قند ممسنی به تولید توسط مدیریت عالی استان برگزار شد به دلایل مختلف از جمله بی اعتمادی بخش دولتی و خصوصی به یکدیگر، عدم ارائه برنامه زمان بندی مشخص، بدهی‌های کارخانه بی نتیجه و عقیم باقی مانده است‌.

عصبانیت تاجگردون از وضعیت بازار گچساران/با کسی معامله سیاسی نمی کنم
دنبال کنید

کارخانه قند ممسنی مانند همه واحدهای اقتصادی و صنعتی کشور و مطابق قانون با تعهداتی که بر عهده داشت از جمله مطالبات کارگران، بدهی به شرکت بازرگانی دولتی و … واگذار شده است و مالک کنونی برای آغاز فعالیت کارخانه چاره ای جز حل و فصل آن مسائل ها ندارد و با توجه به حجم نقدینگی مورد نیاز و هزینه بر بودن آن، این موضوع اکنون به یکی از چالش های اساسی در مسیر احیای کارخانه تبدیل شده است.

فاز نخست کارخانه برای شروع به کار نیازمند به تامین خوراک یعنی همان شکر خام است که تا کنون شرکت بازرگانی دولتی به دلیل بدهی های سابق از تأمین آن خودداری کرده است.

مهدی جمالی، مدیرکل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در تشریح شرایط کارخانه قند ممسنی به کرونا گفت: تصمیم نهایی که در استانداری گرفته شده این است که این کارخانه در اختیار هیئت حمایت از صنایع کشور قرار می‌گیرد.

وی درباره موضوع نیاز کارخانه قند ممسنی به شکر خام، با اشاره به اشکالات فیزیکی انبار کارخانه قند گفت: نگهداری کالای شکر شرایط خاص خود را دارد. در نظر بگیرید اگر یک بارندگی شود و سقف انبار سوراخ باشد کل شکر از بین می رود. با این شرایط عقلانی نیست شکر خام را تحویل کسی بدهیم که انبار دپو آن شرایط مناسبی ندارد و آن را ترمیم نمی کند.

جمالی با تأکید بر این نکته که ما مکلف هستیم از آسیب به اموال مردم و بیت المال جلوگیری کنیم، گفت: در قرارداد هایی که می بندیم یک کارگروه فنی بازرگانی اقدام به بازدید کرده سپس تصمیم گیری می کنند. یک انبار یا سوله حتما باید چک لیست فنی بازرگانی را پاس کرده و شرایط اولیه را احراز کند. کارخانه قند ممسنی تا الان شرایط را مهیا نکرده و مالک تا الان تعمیرات را انجام نداده است.

مدیرکل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس افزود: بدهی کارخانه به شرکت بازرگانی دولتی نیز همچنان به قوت خودش باقی است و هنوز ۲۳۰۰ تن کسری شکر را تعیین تکلیف نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود مالک با گذاشتن سند مشکل را حل کند، گفت: سند نباید شریک داشته باشد، شش دانگ باشد و معارض نداشته باشد. به قول حقوقی ها سند پاک باشد که مورد قبول شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گیرد. سند ارائه شده توسط مالک این شرایط را نداشت.

جمالی تصریح کرد: مالک باید اراده لازم را داشته باشد و بدهی را تعیین تکلیف کند.

ارزیابی مطلوبی از فرایند احیای کارخانه انجام نشد

محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس نیز در گفتگو با کرونا در ارتباط با کارخانه قند ممسنی بیان کرد: ۲۶ دی ماه تیمی متشکل از کارشناسان دستگاه‌های مختلف به همراه مدیر تاسیسات یکی از کارخانه های فعال در صنعت قند، طبق دستور کمیسیون کارگری از کارخانه قند ممسنی بازدید کرد‌. در این بازدید ارزیابی مطلوبی از فرایند احیای کارخانه انجام نشد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی از کشف مقدار زیادی عرضه مرغ خارج از شبکه در یاسوج خبر داد
دنبال کنید

بعد از یک سال و نیم جلسه؛ معاون اقتصادی استاندار فارس: ارزیابی مطلوبی از فرایند احیای کارخانه قند ممسنی انجام نشد 5

ربانی زاده تصریح کرد: برای فاز دو کارخانه یعنی فرآوری چغندر، باید شرایط فنی و سازه ای در کارخانه مهیا شود؛ جهت فعال شدن فاز اول کارخانه یعنی فرآوری شکر خام، حدودا ۸۰ درصد کار انجام شده و هنوز شرایط لازم فراهم نیست. 

وی اضافه کرد: آغاز عملیات تولید به ماشین آلاتی مثل لودر، گریدر برای حمل شکر خام نیاز است که هنوز خریداری نشده است.

معاون استاندار فارس گفت: یک سری تاسیسات همچنان نیاز به تعمیرات اساسی و به روز رسانی دارد‌. برخی تاسیسات و شبکه انتقال باید تقویت و تعویض شود چون به دلیل فرسودگی ممکن است ایمنی لازم ایجا نشود. انبار دپوی شکر خام هم هنوز آماده نیست، هرچند آماده شدن انبار کار چندان مشکلی نیست.

وی اعلام کرد: برای فاز دوم که بخش چغندری است. مالک یک سری تجهیزات خریده بود که مدتی در گمرک شهریار متوقف شد اما بالاخره در بهمن ماه به سایت کار خانه انتقال یافته است.

بانک همکاری نمی‌کند 

معاون اقتصادی استانداری فارس گفت: جهت تامین مالی و سرمایه در گردش نیاز به همکاری بانک‌ها می باشد ولی متأسفانه بانک‌ها تاکنون با وی همکاری مناسبی نداشته اند. با توجه به اینکه درگذشته کارخانه به شرکت بازرگانی دولتی نیز بدهکار بوده و هنوز تسویه نشده لذا جهت تامین خوراک تولید از طریق GTC (بازرگانی دولتی)کارخانه با مشکل مواجه می باشد.

وی در خصوص عدم همکاری بانک ملی تصریح کرد:‌ علیرغم اینکه در کارگروه تسهیل تصویب کردیم ۱۵ میلیارد تسهیلات تعلق بگیرد ولی متاسفانه بانک ملی و توسعه تعاون همکاری لازم نداشتند.

آمادگی هیئت حمایت برای احیای کارخانه 

نماینده هیئت حمایت در شانزدهم اسفند ماه از کارخانه بازدید و اعلام نمود که با توجه به شرایط کارخانه هیئت حمایت می تواند کارخانه را به مرحله تولید برساند در این خصوص با مالک کارخانه مذاکره شد و ایشان هم تا حدودی موضوع را پذیرفتند و مقرر شد ان شاءالله در هفته جاری جلسه مذاکره بین مالک و هیئت حمایت برگزار و تصمیم لازم اتخاذ شود.

احتمال به مزایده گذاشتن کارخانه

همچنین حمیدرضا ایزدی، رییس سازمان صمت استان فارس در خصوص آخرین وضعیت قند ممسنی به کرونا گفت: دستگاه و تجهیزات خاصی کارخانه نیاز ندارد که مالک از خرید آن صحبت می‌کند. انبارهای کارخانه هم هنوز آماده نیست. به نظر می رسد مالک قصد سرگرم کردن و وقت‌کشی دارد. 

وی تصریح‌کرد: برای به مزایده گذاشتن کارخانه صحبت هایی شده است، البته با توجه به شرایط کارخانه‌ و ترخیص دستگاه‌های چغندری کمی در این مورد مکث شده است، ولی اگر عملکرد مالک رضایت بخش نباشد، به سمت مزایده خواهد رفت.

پایان پیام/خ


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi