شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقدی به مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد/ از سردرگمی در سقوط هواپیما تا بی‌تدبیری در زلزله‌ سی‌سخت

به گزارش کرونا از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های بحران خیز در کشور به شمار می رود که در سال های اخیر بحران‌ها و سوانح زیادی همانند سیل و زلزله و سقوط هواپیما را تجربه کرده است. استانی که بخشی از آن روی گسل‌های زلزله خیز قرار گرفته و هیچ گاه از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 90806
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵

کرونا :

نقدی به مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد/ از سردرگمی در سقوط هواپیما تا بی‌تدبیری در زلزله‌ سی‌سخت

به گزارش کرونا از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های بحران خیز در کشور به شمار می رود که در سال های اخیر بحران‌ها و سوانح زیادی همانند سیل و زلزله و سقوط هواپیما را تجربه کرده است.

استانی که بخشی از آن روی گسل‌های زلزله خیز قرار گرفته و هیچ گاه از بارش‌های سیل‌آسا در امام نبوده و به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی هر آن بیم سقوط یا تصادفات خونین در جاده‌های آن می‌رود.

بحران‌هایی که عیار استان کهگیلویه و بویراحمد با آن سنجیده می شود همانند زلزله اردیبهشت ماه سال ۹۶ شهر یاسوج و یا سقوط هواپیما در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ و در ادامه آن زلزله مهیب بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در شهر سی سخت و یا سیل ۹۸ در شهر یاسوج و برخی نقاط دیگر که نشان داد استان کهگیلویه و بویراحمد روی ریل بحران‌های طبیعی قرار گرفته است.

نقدی به مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد/ از سردرگمی در سقوط هواپیما تا بی‌تدبیری در زلزله‌ سی‌سخت 5

اما این که استان ما در این بحران ها چگونه عملکردی داشته است باید مردم و کارشناسان فن در مورد آن نظر بدهند.

همگان به یاد داریم که در زلزله سال ۹۶ شهر یاسوج آمادگی آنچنانی برای مقابله با این بلای طبیعی وجود نداشت و بسیاری از مردم از رهگذر این زلزله دچار خسارت های هنگفتی شدند و یا اینکه در سیل سال ۹۸ بسیاری از تاسیسات و ابنیه استان از جمله تاسیسات و ابنیه عمومی و همچنین بخش خصوصی از بین رفت.

بسیاری از طرح‌های پرورش ماهی‌ که با اعتبارات چندین و چند میلیاردی ساخته شده بودند در آن سیل از بین رفتند و تقریباً دسترنج سالهای سال مردم و آنچه را که انداخته بودند در عرض چند ساعت نیست و نابود شد و سرمایه آنها که با فقر و نداری جمع‌آوری کرده بودند ویران شد.

سند مهندسی فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تدوین می شود 
دنبال کنید

یکی دیگر از حوادث تلخ سال های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ در کوه های دنا ما بین استانهای اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد بود که طی آن ۶۶ نفر جان باختند.

هر چند حادثه تلخی بود که کسی انتظار آن را نداشت اما نشان داد که در چنین حوادثی همچنان استان کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی لازم برای مقابله با بحران قرار ندارد.

در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج تهران بی‌برنامگی و بی‌نظمی در میان مسئولان متولی کاملا مشهود بود و آنها از سردرگمی و بی‌برنامه‌گی به شدت رنج می بردند تیم‌های واکنش سریع در آمادگی لازم به سر نمی بردند و همچنین در بحث خدمات دهی اگر سایر استانها و نقاط دیگر کشور به کمک استان نیامده بودند وضعیت به گونه ای دیگری رقم می‌خورد هر چند در بسیاری از بحران ها سپاه با همه توان و به صورت تمام قد حضور داشته و کمی‌ها و کاستی های مسئولان و دستگاه های مختلف مرتبط را گرفته است.

نقدی به مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد/ از سردرگمی در سقوط هواپیما تا بی‌تدبیری در زلزله‌ سی‌سخت 6

در زلزله سی سخت هر چند کارها و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و تمام کشور به کمک استان کهگیلویه و بویراحمد آمدند و این استان و مردم سی سخت را در برابر آن زلزله مهیب تنها نگذاشتند اما معلوم شد که استان در آمادگی آنچنانی برای مقابله با چنین بلایایی قرار ندارد.

علیرغم همه کمک های مردمی از سایر نقاط کشور در توزیع اقلام با بی نظمی بسیار زیادی روبرو شدیم به برخی چندین و چند چادر اسکان رسید و برخی هم تا رسیدن کانکس‌های سپاه از تهران همچنان در آن سوز سرما بی‌سرپناه ماندند که لازم است برای این گونه مشکلات در هنگام بحران‌ها چاره ای اندیشیده شود.

۶ میلیارد ریال به نهادینه کردن فرهنگ صیانت از منابع طبیعی اختصاص یافت
دنبال کنید

اما چندی پیش استان کهگیلویه و بویراحمد در همایش ایران قوی که مربوط به ستادهای بحران بود حائز رتبه بسیار خوب اول در میان سایر استان های کشور شد که باید با پاسداشت این دستاوردها برای مقابله با بحرانهای احتمالی آمادگی بیشتری از خود نشان دهیم.

نقدی به مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد/ از سردرگمی در سقوط هواپیما تا بی‌تدبیری در زلزله‌ سی‌سخت 7

ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی هرگونه اتفاقی را کرده و تنها در مواقع بحران وارد عمل نشوند که ممکن است عمق حادثه و بحران همه رشته‌های آن‌ها را پنبه کند.

یکی از مهمترین مجموعه های مربوط به هر کشور و هر استانی ستاد بحران آن بوده که لازم است با برگزاری کلاس های آموزشی و همچنین مانورهای مختلف آمادگی کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با بحران هایی مثل سیل و زلزله و یا تصادفات خطرناک همچون سقوط هواپیما حفظ شود.

اما همیشه بزرگترین مشکل استان عدم هم افزایی و همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف با یکدیگر بوده که به صورت جزیره‌ای عمل کرده‌‌اند و همین خدمات‌رسانی به مردم را دچار مشکل و اختلال کرده است.

هر چند مدیریت دلسوز در حال حاضر ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد را مدیریت می‌کند اما دلسوزی به تنهایی چاره‌ساز در هنگامه‌ بحران‌ها و حوادث نیست بلکه مدیریت در نظم و برنامه و هماهنگی است که خطرات و آسیب‌های حوادث را کمتر می‌کند.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi