جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

واقعیات «شیرهای سنگی» به روایت معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

عیسی حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: مسئله برداشتن مجسمه‌ها از روی قبور و نداشتن سابقه تاریخی پیکره شیر سنگی بر روی قبور پهلوانان و رجال مطرح در کشور دروغ رسانه‌ای است. وی گفت: در چند روز اخیر موضوعی در فضای رسانه ای و مجازی کشور مطرح شده که اذهان عمومی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 90258
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

کرونا :

واقعیات «شیرهای سنگی» به روایت معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

عیسی حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: مسئله برداشتن مجسمه‌ها از روی قبور و نداشتن سابقه تاریخی پیکره شیر سنگی بر روی قبور پهلوانان و رجال مطرح در کشور دروغ رسانه‌ای است.

وی گفت: در چند روز اخیر موضوعی در فضای رسانه ای و مجازی کشور مطرح شده که اذهان عمومی مردم به ویژه زاگرس نشینان غیور را به خود مشغول کرده است. ما به دلیل دروغ بودن این اخبار و حاشیه های آن سکوت کردیم اما با توجه به افزایش حجم دروغها و عدم اطلاع مردم عزیز از اصل موضوع تکلیف دانستیم مطالبی را به محضر ولینعمتان خود در ایران اسلامی خاصه زاگرس نشینان غیور برسانیم. 

معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه و بویر احمد عنوان کرد: طی چند روز اخیر موج شدید رسانه ای در افکار عمومی در خصوص یک موضوع داخل استانی و ساده و محدود به جغرافیای استان کهگیلویه و بویراحمد، مطرح که متاسفانه واقعیات آن غیر از آن چیزی بود که فضای رسانه ای حقیقی و مجازی خبری مطرح گردید و موج پیدا کرده است.

وی گفت: این موضوع مربوط به ممنوع شدن ساخت شیرهای سنگی عجیب و غریب جدید برای نصب بر روی قبور در استان کهگیلویه و بویراحمد است برخی رسانه‌ها از تکنیک خبر ناقص استفاده  و در کنار آن در افکار عمومی و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای تفسیر و تأویل نموده  و بر مبنای سیاست رسانه ای خود خبر را بازتاب داده و کارشناسی کرده و مردم را نگران کرده و اقدام ما را بدون این که چیزی گفته باشیم! بدون هیچ اظهار نظری! به دروغ  به نوعی تقابل ما با حقایق تاریخی و میراث های  ملی و مذهب و دین  جلوه داده اند.

سید عیسی حسنی در ادامه اظهار داشت: ما حقیقتا از آنچه مستند به بنده لر زاده عشایر زاده، منتشر کرده اند حیرانم.! در ابتدا به دروغ گفتند دستور داده شده پیکره ها را از قبرها بردارند!مگر این کار امکان دارد! این دروغ هنوز در حال دست به دست شدن است. بعد شبهه تقابل ملیت و مذهب را رواج دادند در حالی که همه دروغ است. 

وی گفت : ما خودمان از قوم لر و زاگرس نشین و افتخارمان اعتقاد کامل به  وجود نمادها و پیکره ها و آیین های ملی است در استان ما بلوط و چقه و زناره نماد استان است و در طول تاریخ، در نقاط مختلف کشور بر اساس اعتقادات و رسوم مردم نمادهایی که سمبل  قدرت یا غیرت یا پهلوانی و غیره  است ایجاد کرده اند که قابل احترامند. 

ماجرای درگیری درمیدان مرکزی تره بار تهران چه بود؟
دنبال کنید

حسنی افزود: در زاگرس بر روی قبور افراد و رجال مطرح حکومتی و یا قبور جنگ آوران، بزرگان اقوام، پیکره شیر به عنوان نماد شهرت و قدرت یا پهلوانی می گذاشتند. اما وقتی به تک تک این پیکره ها  نگاه  کنیم  سادگی و بی آلایشی، اقتدار، راست قامتی در اولین مرحله جلوه می کند. پیکره ها در واقع با کمترین هزینه و بسیار ساده  نماد ایستادگی و سادگی و عظمتند. خبری از تحریف و  تبختر و تجمل در آنها دیده نمی شود.

معاون قضایی دادگستری استان در ادامه گفت: آن چیزی که در یک سال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده این است که پیکره های کاملاً تغییر هویت یافته از شیر با اوزان بالای چند تن و قیمت های میلیونی و میلیاردی در رقابت بین قبایل و طوایف، بر روی قبور قرار داده می‌شود، که با ماهیت اصلی و تارخی شیر اصیل سنگی که نماد پهلوانی و قهرمانی قوم زاگرس است تفاوت داشته و در طول زمان افراط و رقابت روی این موضوع در این استان به احتمال زیاد این میراث ارزشمند کهن ما را دچار تحریف نموده و ارزش تاریخی این نماد را از بین ببرد.

وی گفت: ما خود به عنوان یک لر و البته اشنا به آسیب‌های اجتماعی در اینجا احساس خطر کردیم و همزمان با اعلام به طلاب و بزرگان و ریش سفیدان و منتفذین مبنی بر کار فرهنگی برای جلوگیری از رقابت تجمل در به کار گیری این اثر ارزشمند، صرفاً و صرفاً به صنف سنگ فروشان اعلام شد که از تهیه این نوع تمثالهای تحریف شده و تغییر یافته(نسبت به پیکره های اصیل و در عین اقتدار، ساده و ارزشمند) که بیشتر مسابقه تجمل و تفکر را بین اقوام و خانواده هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند ایجاد می کند امتناع نمایند.

حسنی یادآور شد: برخی بدون اطلاع از اصل قضیه و اینکه ما صحبتی یا مطلبی بگوییم، صحبت های غیر واقعی به ما نسبت داده اند و هنوز هم مشغول هستند می خواهند از عواطف پاک ملی مذهبی و دینی و غیرت مردم بهره‌برداری نمایند. در حالی که ما هیچ بحثی در ریشه های تاریخی پیکره ساده بر معدود قبور بزرگان و پهلوانان و… در سایر استانها و حتی برخی نقاط و روستاهای دور در استان مان نداشتیم و بر عکس اصل این فرهنگ آیینی را جزو افتخارات خود می دانیم. 

۷۰۰۰ متر آسفالت ۲۵۰میلیون تومانی در روستای کره شهبازی صورت گرفته است/انجام همه امور مستلزم حمایت مردم و مسئولین+تصاویر
دنبال کنید

 وی افزود: وظیفه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دیدن افق های دور حتی ۵۰ ساله در یک استان و پیشگیری از تخلفات و جرایم و تحریف ها از طریق پیشگیری فرهنگی و اجتماعی و وضعی و قضایی می باشد.این ذات کار ماست. استان کهگیلویه و بویراحمد استانی که مردم آن از لحاظ بنیه مالی، اکثرا مردم نجیب آن شغل دامداری و کشاورزی داشته و سختکوشی از اوصاف آنهاست . ایجاد بدعت های مالی به شرح آتی با شیر های سنگی تحریف شده و چند تنی و چند ده میلیونی که ایجاد رقابت تجمل و تبختر را برخلاف ماهیت اصلی این پیکره ها که سمبل پهلوانی و جوانمردی و تدین یا بزرگی بوده، خانواده ها را قطعا در آینده اذیت و با معضلات اجتماعی درگیر خواهد کرد.

حسنی افزود: حقیقت و واقعیت آن بدعتی که بیان شده این است! نه زیر سوال بردن اصل این ثروتهای معنویمان. شروع رقابت تجمل گرایی و رخ نمایی در خصوص استفاده از این شیر ها در بین طوایف و خانواده کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است.پیکره های چند تنی که هیچ سنخیتی با سنگ شیر های اصیل زاگرس ندارند و با قیمت های نجومی توسط سوداگرانی قبرستانهای ما را بزودی پر خواهد کرد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان با اذعان به این امر که ما هیچ صحبتی، هیچ اسمی از استان یا منطقه یا جایی نبرده و مطرح نکرده ایم. ما خود لر بوده و به آیین نیاکانمان اعتقاد راسخ داریم اما از تحریف این فرهنگ می ترسیم و احساس خطر کرده ایم. از مردم عزیز می خواهم خودشان در این خصوص قضاوت کنند بیایند شیرهای چند متری چند تنی را ببینند، قطعا متوجه جنجال رسانه ای دروغ می شوند. متوجه اهداف کسانی که قصد دارند ملیت ما را در مقابل دینمان قرار دهند می شوند! .

وی افزود: صد البته کار ما جز نوکری مردم با نیت خیر و جلوگیری از بدعت سازی نیست و پیشگیری از اقدامات کسانی که از ثروتهای معنوی ملی ما قصد سوداگری دارند و به اذعان دیرینه شناسان این اقدامشان باعث می شود که همین میراث شیر سنگی اصیل ما بازاری و خیابانی شده و دچار تحریف گردد و از دستمان برود. خادم همه مردم ایران خاصه دلبندان و غیور مردان زاگرس نشینم. 

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi