جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چرایی دخالت‌های نمایندگان در انتصابات/ مهره‌چینی یا دلسوزی؟

به گزارش کرونا از سمنان، پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در گزارش اخیر خود نوشته است: مجلس، قوه‌ای متشکل از آرای مردمی است و وظیفه اجزای تشکیل‌دهنده آن یعنی نمایندگان، بر اساس قانون اساسی در وضع و اصلاح قوانین و نظارت بر حسن اجرای آنها خلاصه می‌شود. حال برخی نمایندگان در عالم واقع با وظایف اصلی خود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 87781
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

کرونا :

چرایی دخالت‌های نمایندگان در انتصابات/ مهره‌چینی یا دلسوزی؟

به گزارش کرونا از سمنان، پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در گزارش اخیر خود نوشته است: مجلس، قوه‌ای متشکل از آرای مردمی است و وظیفه اجزای تشکیل‌دهنده آن یعنی نمایندگان، بر اساس قانون اساسی در وضع و اصلاح قوانین و نظارت بر حسن اجرای آنها خلاصه می‌شود.

حال برخی نمایندگان در عالم واقع با وظایف اصلی خود بیگانه هستند و بیشتر وقت خود را صرف عزل و نصب‌هایی در حوزه انتخابیه خود می‌کنند که خلاف نص صریح قانون اساسی است.

رهبر معظم انقلاب بارها در این خصوص به نمایندگان مجلس تذکر جدی داده‌اند و این دخالت‌ها را آسیب و خطری دانستند که مانع اجرای درست نقش نمایندگان به‌عنوان قوه نظارتی خواهد شد و با این دخالت‌ها، دیگر مشخص نیست نمایندگان باید از چه کسانی بازخواست کنند؟!

با این حال، همچنان برخی نمایندگان کم‌توجه به توصیه‌ها و هشدارها رهبری با لابی‌های پیدا و پنهان و حرف‌های پشت پرده بر عزل و نصب‌ها در دولت سیزدهم دخالت دارند و این موضوع باعث شده برخی منصب‌ها همچنان به دلیل سهم‌خواهی‌های چند نماینده یا دعواها بر سر اعمال قدرت بلاتکلیف باقی بماند.

در دولت سیزدهم که بیشترین امیدها برای شایسته‌سالاری و انتخاب افراد پاکدست، صالح و انقلابی وجود دارد، انتظار می‌رود مدیران استانی از کارآمدترین و حاذق‌ترین افراد باشند؛ اما زمزمه‌ها، حکایت از انتصاب افرادی دارد که با اعمال فشار و سوءاستفاده برخی‌ها بر کرسی قدرت نشسته‌اند.

اما انگیزه این نمایندگان به‌ظاهر انقلابی کاملاً مشخص است و بر کسی پوشیده نیست که برخلاف ادعای مطرح‌شده که هدف دلسوزی و حمایت از چهره‌های مؤثر برای کارآمدی بیشتر است، چیزی جز مهره‌چینی‌ها در ادارات و شبکه‌سازی‌ها برای انتخاب مجدد آنها در دور جدید انتخابات در دستور کار نمایندگان دیده نمی‌شود.

برگزیدگان هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر اصفهان معرفی شدند/ کسب پنج رتبه توسط عکاسان و خبرنگاران فارس
دنبال کنید

آسیب‌های دخالت‌های نمایندگان در عزل و نصب‌ها کاملاً مشخص است و شاید امروز بتوان آن را به‌عنوان مؤثرترین عامل در ناکارآمدی در استان دانست.

نماینده‌ای که می‌خواهد عزل و نصب مطابق میل خود را پیاده کند، عمدتاً به لابی‌گری، اغماض و حتی تهدید متوسل می‌شود و این‌ها هم وقت زیادی از نمایندگان را مصروف می‌دارد و هم مانعی روبه‌روی انجام صحیح وظایف نظارتی نمایندگان ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، تلاش برای مهره‌چینی در ادارات بدون توجه به شایستگی و سلامت آن‌ها، خود از عوامل ناکارآمدی است و به مانعی برای رشد و ارتقای کارمندان و مدیران توانمند و سالم تبدیل می‌شود. مدیرانی که با رابطه به قدرت می‌رسند، برای حفظ مناصب خود همین روش‌های نامیمون را در پیش می‌گیرند.

این روزها فقط کافی است نماینده‌ای که مدیری را در منصبی نشانده، با او تماسی بگیرد که فلان امضای طلایی را بزن یا نزن یا فلان شخص را تنزل درجه یا ارتقا بده و در چنین شرایطی، خواسته این نماینده بر عقل و قانون و وجدان ارجحیت دارد.

البته ناگفته نماند نماینده‌ای هم که از این بازی سفارشات جامانده بود، اخیراً آن‌قدر تحت‌فشار و تهدید قرار می‌گیرد که او هم مجبور می‌شود با جماعت همراه شود.

روند دخالت نمایندگان استان سمنان را در انتصابات نمی‌توان منکر شد و شواهد و مدارک بسیاری دال بر مهره‌چینی‌های آنها وجود دارد؛ برخی کانال‌های منتسب به این نمایندگان هم این روزها از این دخالت‌ها با افتخار و به نام «تلاش نماینده برای بهبود عملکرد نهاد مربوطه» یاد می‌کنند و اصلاً به روی مبارکشان نمی‌آورند که این نوع انتصاب‌ها برخلاف نص قانون اساسی و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

بیش از۱۴۲هزار دانش آموز در۲هزار و۸۰۰آموزشگاه تحصیل می کنند
دنبال کنید

نمونه‌های زیادی از دخالت واضح نمایندگان در انتصابات وجود دارد؛ به طوری که به گفته برخی از این کانال‌های تلگرامی، تدابیر راهگشای یک نماینده در تعیین ریاست دانشگاه مرجع استان به مذاق نماینده‌ای دیگر که قصد دارد تمام ادارات کل در آنجا مستقر شوند، خوش نیامده است یا فلان نماینده می‌خواهد آن را به کلاف پیچیده‌ای تبدیل کند و به همین خاطر این انتصاب زمان‌بر شده است!

یا در جایی دیگر، نماینده‌ای که او هم متأسفانه در مسیر دخالت‌ها قرار گرفته و نتوانسته از این قضیه مصون بماند، به‌وضوح در ابقا یا عدم ابقای مدیرکل نهادی که همشهری خودش است، تصمیم‌سازی می‌کند؛ اگرچه خود به‌وضوح در مصاحبه‌هایش از این موضوع انتقاد کرده است.

نگاهی به روند انتصابات نشان می‌دهد از مدیرکل فنی و حرفه‌ای تا مدیرکل آموزش و پرورش، از ریاست دانشگاه سمنان تا مدیرعامل شهرک صنعتی، جلوگیری از استیضاح وزیر شاهرودی و … نمونه‌هایی از دلسوزی‌های نمایندگان است و آنها این رفتارهای خود را حق نظارت و دخالت نماینده به نفع مردم می‌دانند!

در نهایت، روی سخن با استاندار سمنان و ریاست مجلس شورای اسلامی است که حد این دخالت‌ها در امور اجرایی کجاست و چه وقت باید مسؤولان مربوطه مقابل چنین خواسته‌هایی بایستند و نگذارند این نمایندگان در ادوار بعدی مجلس مجدد روی کار بیایند و وجه مجلس انقلابی را تخریب کنند؟

پایان پیام/۷۴۰۰۳/م/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi