جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سعید مخدومی

فساد در فوتبال

فساد در فوتبال همواره در دو دهه گذشته صحبت ها و گفته هایی راجع به وجود فساد و مافیا در بدنه فوتبالی ورزش کشور و مدیران آن مطرح شده است در سال های اخیر، بروز اتفاقات و حوادث سوال برانگیزی به این گمانه زنی ها شدت بخشیده است. وجود قراردادهای غیر شفاف و مبهم از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86047
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

کرونا :

سعید مخدومی

فساد در فوتبال

فساد در فوتبال

همواره در دو دهه گذشته صحبت ها و گفته هایی راجع به وجود فساد و مافیا در بدنه فوتبالی ورزش کشور و مدیران آن مطرح شده است در سال های اخیر، بروز اتفاقات و حوادث سوال برانگیزی به این گمانه زنی ها شدت بخشیده است.

وجود قراردادهای غیر شفاف و مبهم از جمله قرارداد ویلموتس و استراماچونی همپنین روابط مالی پنهان میان تیم ها، دلال ها از دیگر موضوعاتی است که در فوتبال کشور دیده می شود.

انعقاد قراردادی بسیار عجیب و فاجعه بار با یک مربی خارجی به نام ویلموس موجب شد فدراسیون فوتبال غرامت سنگینی را از جیب مردم بپردازد (مبلغی بیش از ۶ میلیون یورو و محکومیت فدراسیون فوتبال در این قرار داد).

عجیب ترآنکه رئیس وقت فدراسیون فوتبال، این قرارداد را بهترین قرارداد ورزشی تاریخ ایران توصیف کرده بود حیف و میل بیت المال تنها به این مورد محدود نمی گردد بلکه در قرارداد تیم استقلال با استراماچونی نیز، فیفا تیم ایرانی را به پرداخت کل مبلغ قرارداد دو ساله محکوم کرد در حالیکه او کمتر از نیم فصل در تیم حضور داشت.

از سوی دیگر، تیم های بزرگ دولتی مثل استقلال و پرسپولیس قراردادهای نجومی و غیر شفافی را از محل بیت المال با برخی بازیکنان منعقد کرده اند که حقیقتا از نگاه مردم توجیه معقولی برای آن متصور نیست.

موارد فوق تنها یک بخش از مفاسد فوتبال ایران است؛ روابط مالی پنهان میان تیم ها، دلال ها و داوران لیگ برتر نیز محل ابهامات بسیاری بوده است. حمید درخشان، مربی سرشناس فوتبال کشور، در یکی از اظهارات خود مدعی شده است که واسطه ها و دلالان با نزدیک شدن به مربیان موجب گشته اند بازیکن های بی کیفیت با قیمت های گزاف وارد فوتبال حرفه ای شوند نیما نکیسا، مربی و بازیکن سابق، نیز به وجود این موضوع در فوتبال ما صراحتا اشاره داشته است.

مجروحیت تعدادی از شهروندان و نیروهای امنیتی در اغتشاشات امروز زاهدان
دنبال کنید

تامل در این موارد و مفاسد، این مطلب را آشکار می سازد که فوتبال به علت پول ساز بودن ذاتا بستر فساد ها و مافیاهای مالی کلان است اما عدم شفافیت کافی در مسائل مالی تیم ها و نبود نظارت کافی موجب می گردد مفسدان در آرامش و سکوت کامل به فعالیت های خود ادامه داده و آن را گسترش دهند و قراردادهایی فاجعه بار تنظیم شود تا بیت المال متعلق حیف و میل گردد.

 

نویسنده:سعید مخدومی

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi