شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سعید مخدومی

تملک واحدهای تولیدی توسط بانک ها

تملک واحدهای تولیدی توسط بانک ها تقریبا همه تولید کنندگان کشور جهت تامین سرمایه اولیه یا سرمایه در گردش خود نیازمند تسهیلات اعطایی بانک ها هستند و بانک هم جهت تضمین بازپرداخت اقساط، وثایق بسیار سنگینی از این تولید کنندگان دریافت می کند به گونه ای که در بسیاری از موارد، خود ملک و زمین

اختصاصی کرونا

کد خبر : 85337
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

کرونا :

سعید مخدومی

تملک واحدهای تولیدی توسط بانک ها

تملک واحدهای تولیدی توسط بانک ها

تقریبا همه تولید کنندگان کشور جهت تامین سرمایه اولیه یا سرمایه در گردش خود نیازمند تسهیلات اعطایی بانک ها هستند و بانک هم جهت تضمین بازپرداخت اقساط، وثایق بسیار سنگینی از این تولید کنندگان دریافت می کند به گونه ای که در بسیاری از موارد، خود ملک و زمین واحد تولیدی نیز در رهن بانک قرار میگیرد؛ در نتیجه به لحاظ حقوقی این حق برای بانک ایجاد میشود که در صورت عجز تولید کننده از بازپرداخت وام، به راحتی واحد تولیدی توقیف شده را به فروش رسانده یا خود تملک میکنند و واحد با خارج شدن از ملک تولیدکنندگان، در معرض تعطیلی قرار میگیرد.

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت کشور (رسانه های معتبر) در مهرماه ۱۴۰۰ ،تعداد ۱۸۳۹ واحد تولیدی به علت عدم پرداخت بدهی تسهیالت بانکی به تملک بانکها درآمده اند و این در حالی است که بسیاری از واحدها ی تولیدی تملیک شده توسط بانک ها تعطیل شده و کارایی خود را ازدست داده اند، واحدهای تولیدی که خود هرکدام ده ها، صدها و در مواردی هز اران نفر را به اشتغال درآورده بودند.

تملیک واحدهای تولیدی امروز به یکی از مهم ترین موانع تولید بدل شده و بانک ها که در حقیقت قرار بود به کمک تولید کشور آن هم در وضعیت تحریم بیایند در واقعیت، امروز تبدیل به بزرگ ترین چالش تولیدکنندگان خرد و کالن در سراسر کشور شده اند. بر اساس گزارش ۱۱ مهرماه سال ۱۴۰۰ وزارت کشور، در حال حاضر درمجموع ۱۸۳۹ واحد تولیدی در تملک بانکهای کشور هستند.

احداث یک مجتمع بزرگ آموزشی در نهاوند و یک باب کتابخانه در روستای توانه
دنبال کنید

بانک کشاورزی با ۶۰۰ واحد، بیشترین واحدهای تولیدی را در تملک خود دارد. بانک ملی با ۳۳۸ واحد، ملت با ۲۴۹ واحد، سپه با ۱۶۷ واحد، صادرات با ۱۵۱ واحد، تجارت با ۱۳۰ واحد، صنعت و معدن با ۶۴ واحد، توسعه تعاون با ۶۳ واحد، رفاه کارگران با ۱۸ واحد، اقتصاد نوین با ۱۷ واحد، سرمایه با ۱۰ واحد، پارسیان و مسکن هرکدام با ۸ واحد، پاسارگاد با ۴ واحد، سامان با ۳ واحد، ایران زمین ، آینده، شهر و توسعه صادرات هرکدام با ۲ واحد و بانک دی با یک واحد، به ترتیب بیشترین واحدهای تولیدی را در تملک خود دارند.

گرچه در صورت های مالی بانکها وضعیت فعالیت یا عدم فعالیت واحدهای تولیدی مشخص نیست، اما بر اساس گزارشی که وزارت کشور در ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ منتشر کرد، از ۱۸۳۹ واحد تولیدی در تملک بانکها، ۱۰۷۵ مورد از آنها یا معادل ۵۸ درصد از واحدهای تملک شده تعطیل و غیرفعال و ۷۶۴ مورد معادل ۴۲ درصد از واحدهای تملک شده نیز فعال هستند.

بانک ملی با ۲۵۵ مورد تعطیلی، ملت با ۲۱۵ مورد، صادرات با ۱۳۰ مورد، تجارت با ۱۲۲ مورد، سپه با ۱۱۹ مورد، صنعت و معدن با ۶۴ مورد، توسعه تعاون با ۶۳ مورد، کشاورزی با ۵۹ مورد، رفاه کارگران با ۱۷ مورد، اقتصاد نوین با ۱۵ مورد، سرمایه با ۱۰ مورد، پاسارگاد و بانک شهر با ۲ مورد، توسعه صادرات، آینده و دی نیز هرکدام با یک مورد تعطیلی، به ترتیب بیشترین واحدهای تولیدی تملک شده تعطیل و غیرفعال را دارند.

سؤال اینجاست که

اولا چرا اینقدر حجم تولید ی های بدهکار بالاست؟؟

مسئولان به وضعیت کارگران رسیدگی و در تولید تسهیل گری کنند
دنبال کنید

و نکته دوم که بسیار مهم تر است این است که چرا ساز و کار قانونی و اجرایی درستی برای حمایت از این واحدها و جلوگیری از تعطیلی آنها به علت بدهی بانکی وجود ندارد؟

نویسنده:سعید مخدومی

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi