چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم: طولانی‌ترین غار نمکی دنیا تجهیز می‌شود

به گزارش کرونا، افشار فتح الهی در بازدیدی که با حضور جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم انجام شد، بر ضرورت اجرای اقداماتی با هدف افزایش ایمنی و ایجاد شرایط برای خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران تاکید کرد. وی در این بازدید، انجام اقدامات اجرایی همچون نورپردازی و تقویت تجهیزات ایمنی و بهسازی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 84760
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۰۹

کرونا :

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم: طولانی‌ترین غار نمکی دنیا تجهیز می‌شود

به گزارش کرونا، افشار فتح الهی در بازدیدی که با حضور جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم انجام شد، بر ضرورت اجرای اقداماتی با هدف افزایش ایمنی و ایجاد شرایط برای خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران تاکید کرد.

وی در این بازدید، انجام اقدامات اجرایی همچون نورپردازی و تقویت تجهیزات ایمنی و بهسازی مسیر دسترسی گردشگران به ژئو سایت غار نمکدان را از موارد ضروری دانست که باید ضمن رعایت استانداردهای موردنظر ژئوپارک و محیط‌ زیست با سرعت اجرایی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: غار نمکدان جزیره قشم به‌ واسطه ویژگی‌ های خاص خود علاوه بر جاذبه گردشگری طبیعی، می‌ تواند با برنامه‌ ریزی هدفمند برای جذب گردشگران سلامت نیز مورد بهره‌ برداری قرار گیرد.

اواخر مهرماه سال جاری ژئو سایت غار نمکدان قشم به‌ عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر زمین‌ شناسی جهان در سال ۲۰۲۲ به انتخاب اتحادیه بین‌ المللی علوم زمین انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، غار نمکدان قشم با طول ۶ هزار و ۸۵۰ متر، بزرگترین غار نمکی جهان است.

سقف این غار از قندیل‌ های مرمرین نمک در اشکال مختلف پوشیده شده است و رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غار سبب چکیدن آب نمک بر بدنه قندیل‌ ها و همچنین تغییر شکل دائمی آنها می شود.

این غار دارای چندین تالار کوچک و بزرگ است که نخستین تالار در فاصله ۶۷۰ متری ورودی آن است و در فاصله ۱۶۰ متری دهانه ورودی نیز یک دریاچه نمک به عمق یک متر وجود دارد.

طولانی ترین غار در میان غارهای نمکی جهان در بخش جنوب شرقی گنبد نمکی نمکدان واقع در قسمت غربی جزیره قشم قرار دارد.

فرماندار دنا گفت: شهرستان دنا با داشتن جاذبه های گردشگری آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی می باشد
دنبال کنید

غار نمکدان نه تنها از نظر طول بلکه به واسطه برخورداری از چند ویژگی دیگر، در میان غارهای نمکی و حتی از برخی جنبه ها در میان تمامی غارهای جهان منحصر به فرد است.

نخستین ویژگی آن وجود ریز اقلیم (Micro climate) شگفت انگیز (هوای راکد با دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۸۰ درصدی) است.

وجود ۲ پدیده مخروط افکنه (Alluvial fan) و به دنبال آن کانال های مارپیچ (Meandering) رودخانه ای از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این غار است. در واقع وجود این ۲ پدیده در زیر زمین، امری بی نظیر است.

همچنین تشکیل یک حوضچه و یک دریاچه نسبتا بزرگ(به طول ۰۰ متر و حداکثر عمق یک متر) در داخل این غار در پشت سدهای طبیعی، جاذبه و زیبایی غار را صد چندان کرده است.

شنا در این حوضچه و دریاچه، به دلیل وجود نیروی شناوری(Buoyancy Force) ناشی از غلظت بالای نمک (۳۵۰ گرم در لیتر) همانند «بحرالمیت» و «دریاچه ارومیه»، از جذابیت خاصی برخوردار است.

وجود فضاهای وسیع که از پایداری مناسب برخوردار بوده و در طول زمان به طور نسبی محفوظ مانده و توسعه یافته از دیگر شگفتی های دور از انتظاری است که در این غار نمکی تحقق یافته است.

از جمله این موارد، تالار «بزرگ آشیان» – (Hangar) به ابعاد ۳۵ در ۲۰ متر و ارتفاع ۱۶ متر و توسعه چندین گنبد ریزشی (Collapse Domes) که ابعاد آنها تا ۴۰ در ۲۰ در ۱۵ متر می رسد، ۲ هال وسیع (به ابعاد ۲۰۰ در ۱۰۰ متر) و نیز «اَبَرگنبدها» – (Megadomes) به عنوان جلوه هایی دیگر از جذابیت های شگفت انگیز این غار، قابل برشمردن است.

مازندران استانی که کشور را بیشتر پیر کرد
دنبال کنید

طولانی ترین غار نمکی جهان است و به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری قشم در منطقه ژئوپارک، سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی به ویژه غارنوردان است.

مساحت میانگین جزیره قشم (محدوده بین جزر و مد) هزار و ۵۶۵ کیلومتر مربع و مساحت محدوده ژئوپارک مشتمل بر منطقه جنگل حرا، جزیره هنگام و خلیج دلفین ها ۲ هزار و ۶۳ کیلومتر مربع است.

طول جزیره نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۳۰ کیلومتر است در حالی که عرض متوسط آن برابر ۱۰ کیلومتر است.

مرتفع ترین نقطه این جزیره به ارتفاع ۳۹۷ متر، قله کوه نمکدان است که در جنوب غربی جزیره واقع شده است.

دماغه جزیره قشم در فاصله ۲۲ کیلومتری بندرعباس و نزدیک ترین فاصله تا سرزمین اصلی ۱.۸ کیلومتر، حد فاصل لافت قدیم و بندر پهل است و حرفه اصلی افراد ساکن در جزیره قشم و محدوده ژئوپارک تجارت و ماهیگیری است.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi