سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

خداحافظ زمین های کشاورزی گچساران!/جوابگوی تغییر کاربری‌ها کیست؟

کرونا گچساران – ندا نعمتی- استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با ویژگی و پتانسیل خوب خود در حوزه آب و خاک و داشتن اراضی حاصلخیز به شمالی در خطه جنوب معروف است. اراضی حاصلخیز و باغات پر بار آن در هر فصل هر بیننده ای را به وجد می آورد، گویا این مناطق گوشه ای از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 84500
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

کرونا :

خداحافظ  زمین های کشاورزی گچساران!/جوابگوی تغییر کاربری‌ها کیست؟

کرونا گچساران – ندا نعمتی- استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با ویژگی و پتانسیل خوب خود در حوزه آب و خاک و داشتن اراضی حاصلخیز به شمالی در خطه جنوب معروف است.

اراضی حاصلخیز و باغات پر بار آن در هر فصل هر بیننده ای را به وجد می آورد، گویا این مناطق گوشه ای از زیبایی های بوم نقاشی خداوند هستند.

گچساران نیز با وجود چاه های مهم نفتی و منابع گاز با داشتن مناطق و دشت های حاصلخیز مانند امام زاده جعفر، لیشتر ، چهاربیشه و ماهور باشت از نعمت تولیدات برخی محصولات کشاورزی برخوردار است.

دشت امام زاده جعفر به عنوان بکی از قطب های کشاورزی و کشت سبزی و صیفی جات در استان و کشور مطرح است.

عطر و بوی سبزی های این دشت زبانزد مردم و استانهای همجوار می باشد.

کشت صیفی جات و سبزیجات در کنار تامین مایحتاج مردم گچساران توانسته اشتغالزایی خوبی را برای برخی از جوانان جویای کار در این شهرستان ایجاد کند.

با وجود روستاهای مستعد و دشت های حاصلخیز نوار سبزی از محصولات جالیزی و کشاورزی در اطراف گچساران ایجاد شده که متاسفانه این روزها شاهد از بین رفتن آن با سبز شدن ویلاهای شهری در آنها هستیم.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گچساران به یک‌ پدیده زیان بار نو تبدیل شده است، که تبعاتی را به همراه داشته است.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی پس از کم آبی، دومین مشکل اساسی کشاورزی ایران محسوب میشود، این امر سبب نابودی بخش اعظمی از زمینهای کشاورزی شده است.

 از دیدگاه امنیت غذایی، خودکفایی و اشتغال پایدار جامعه روستایی، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

اختصاص اعتبار ۵.۳ هزار میلیاردی به راه‌های شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

تغییر کاربری زمین منجر به خسارتهای جبران ناپذیر به عرصه های طبیعی شامل گسترش بیابان زایی و فرسایش خاک و وقوع بلایای طبیعی مانند رانش زمین، سیل و تغییر اقلیم، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش تنوع زیستی و حاصلخیزی اراضی و پیامدهای منفی زیست محیطی و مرگ تدریجی کشاورزی و تهدید جدی امنیت غذایی می شود.

تغییرکاربری باعث پدید آمدن تغییرات ساختاری در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی روستاها شده است.

در حال حاضر این پدیده مخرب بیشتر در روستاهای نزدیک گچساران اعم از تلخاب شیرین، سرآبننیز، دشت امام زاده جعفر، سربیشه، بیدزرد، ماهور باشت، دشت لیشتر و دیل به وجود آمده است.

در این مناطق که روزی باغات و اراضی کشاورزی با سرسبز بودن خود شادابی را به ببینده هدیه می دادند در حال حاضر ساختمانهای ویلایی سر برآورده است.

علی نادیان یکی از شهروندان گچساران در گفت و گو با کرونا در این شهرستان گفت: متاسفانه در اطراف گچساران بیشتر اراضی کشاورزی و باغ ها در حال تبدیل شدن به ویلا هستند.

وی اظهار کرد: این اتفاق کمبود سبزیجات و صیفی جات و برخی از اقلام تولیدات کشاورزی را رقم می زند.

خانم گرام زاده نیز بیان کرد: اگر دقت کنید جدا از تورم که در کشور وجود دارد فروش صیفی جات که در اطراف گچساران کشت می شد خیلی کمتر از گذشته شده و آن میزان از محصولات اطراف شهرستان نیز که وجود دارد با قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسد.

بیژن راد یکی دیگر از شهروندان گچسارانی نیز افزود: همین ساخت و سازهای بی رویه در اراضی کشاورزی و باغات روستاهای اطراف گچساران باعث گرانی برخی از اقلام صیفی جات و سبزی ها و تولیدات باغی در این شهرستان شده است.

موافقت سازمان تامین اجتماعی با احداث بیمارستان جدید در دهدشت
دنبال کنید

وی خاطرنشان کرد: کاش مسئولان فکری برای این مشکل کنند چون اگر اینطور پیش برود به زودی تمام‌باغات و اراضی کشاورزی گچسادان به ویلا و خانه های شهری تبدیل خواهد شد.

علی محمد آقایی بخشدار مرکزی گچساران در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در برخی از روستاهای بخش مرکزی گچساران، افراد بدون طی کردن مراحل قانونی اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی کردند.

وی بیان کرد: اغلب این تغییر کاربری ها به صورت ساخت و ساز ویلا، باغ شهری و یاختمان بوده است.

بخشدار مرکزی گچساران تصریح کرد: نیاز است تا متولیان امر در خصوص حلوگیری از این کار اقدامات لازن را انجام دهند.

 تلاش خبرنگار فارس در گچساران برای گفت و گو با جهاد کشاورزی این شهرستان بی نتیجه مانده و تا کنون این دستگاه اجرایی پاسخ نداده است.

انتهای پیام/۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi