پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

صفر تا 100 اقدامات کانون مساجد کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر/از تهیه نان زلزله‌زدگان سی‌سخت تا چراغ همیشه روشن 646 کانون

به گزارش کرونا از یاسوج مهمترین معضل کنونی در کشور بی‌توجهی به حوزه فرهنگ است حوزه فرهنگ که ریشه همه مسائل و مشکلات کشور به آن برمی گردد اگر در حوزه اقتصادی و عمرانی یا مدیریتی مشکلاتی وجود دارد همگی به بی‌توجهی حوزه فرهنگ برمی‌گردد که در صورت توجه بیشتر و همچنین توجه به دولت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 84264
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

کرونا :

صفر تا 100 اقدامات کانون مساجد کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر/از تهیه نان زلزله‌زدگان سی‌سخت تا چراغ همیشه روشن 646 کانون

به گزارش کرونا از یاسوج مهمترین معضل کنونی در کشور بی‌توجهی به حوزه فرهنگ است حوزه فرهنگ که ریشه همه مسائل و مشکلات کشور به آن برمی گردد اگر در حوزه اقتصادی و عمرانی یا مدیریتی مشکلاتی وجود دارد همگی به بی‌توجهی حوزه فرهنگ برمی‌گردد که در صورت توجه بیشتر و همچنین توجه به دولت و مجلس و افزایش بودجه های فرهنگی می‌توان ریشه معضلات و آسیب‌های اجتماعی را تا حدود زیادی خشکاند.

مشکلاتی که سر باز کرده و در صورت کار فرهنگی بیشتر و بهتر می توان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

یقینا کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد یکی از دستگاه‌های فرهنگی است که در کنار سایر دستگاه ها وظیفه فرهنگ سازی در زمینه های مختلف در جامعه را دارند کانون مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال‌های اخیر با توجه به وظایف و رسالتی که برعهده داشته اقداماتی انجام داده است.

در حاشیه تودیع و معارفه دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد به سراغ علیرضا دولت آبادی رفتیم که به مدت چهار سال عهده دار مدیریت این مجموعه فرهنگی در استان بود.

دولت‌آبادی در همین خصوص اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری مساجد مصوبه سال ۷۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و در سال ۷۵ و ۷۶ در استان راه اندازی شد از ابتدا ماموریت‌های خاصی برای آن پیش‌بینی شد مقابله با تهاجم فرهنگی و تربیت نیروهای انقلابی مأموریت اصلی کانون فرهنگی مساجد بود در این ماموریت اگر نگاه آسیب شناسی و ساختاری داشته باشیم و آنچه در مسیر حرکتی کانون های مساجد شاهد هستیم می‌توانست بهتر باشد هم به لحاظ جایگاه و ساختار در منظومه فرهنگی و به لحاظ جایگاه قانونی و هم به لحاظ منابع مالی و زیرساخت‌ها در صورت حمایت بیشتر از این دستگاه فرهنگی اثرگذاری بیشتری داشت کما این که تاکنون نیز به نسبت نوع حمایتی که از آن شده کارهای بزرگی انجام داده است.

دولت‌آبادی در ادامه اظهارات خود گفت: در منظومه فرهنگی کشور هر دستگاه و مجموعه فرهنگی رسالت و ماموریتی را دنبال می‌کند مجموعه های فرهنگی باید هم افزایی داشته و به صورت پوششی عمل کنند و آنچه در فازهای فرهنگی باید شاهد باشیم تربیت نیروهای فرهنگی و مذهبی برای کشور است که به نظر من می توان با حمایت بیشتر جایگاه بهتری برای کانون متصور شد از این جهت که به عنوان تنها مجموعه فرهنگی و مردمی دارای گستردگی بالایی بوده و بیش از ۲۳ هزار کانون فرهنگی در سطح کشور فعالیت می‌کنند و قطعاً باید اثرگذاری بیشتری نسبت به وضع موجود در بدنه عمومی جامعه از خود نشان دهند.

او می‌گوید:  مساجد از چند مجموعه و بخش تشکیل شده هیئت امنا که وظیفه مدیریت ساخت و ساز و راهبری کل مسجد را برعهده دارند و مرتبط با اداره کل اوقاف اسلامی هستند امام جماعت مسجد که وظیفه رهبری درون مسجد را بر عهده دارد و از طرف تبلیغات معرفی می‌شود و هیئت های مذهبی نیز همچنین و در ادامه پایگاه مقاومت بسیج از طرف ناحیه‌های مقاومت بسیج و در نهایت کانون های فرهنگی هنری مساجد که وظیفه اجرای برنامه های فرهنگی و هنری را در مسجد برعهده دارند اما آنچه واقعیت است هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت مساجد به خوبی در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی افزود: کانون فرهنگی هنری مساجد با توجه به اینکه به لحاظ زیرساختی و اعتباری فراز و نشیب زیادی داشته و کمبودهای زیادی وجود دارد اما در کانون های فرهنگی هنری مساجد با دست خالی کارهای بسیار بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است می‌دانیم هنگامی فعالیت اثرگذار است که مستمر و مداوم و متناسب با نیاز روز و ذائقه نوجوانان و جوانان باشد.

رفع مشکل 40 هکتار زمین ایثارگران در منطقه شرف آباد یاسوج بعد از 25 سال / پرداخت کامل مطالبات خانواده شهدا / تکلیف مجتمع توانبخشی و فرهنگی ایثارگران یاسوج بعد از 15 سال / راه‌اندازی شعبه ویژه جامعه ایثارگری در دستگاه قضای استان
دنبال کنید

دولت آبادی می‌گوید در بحث فرهنگ با سه بخش روبرو هستیم تولید محتوا توزیع و مصرف محتوا در حال حاضر در بحث مصرف مشکل داریم مخاطب رغبت چندانی برای استفاده از آن ندارد چون زمینه را آماده نکرده ایم که نوجوانان به این سمت بروند.

 کانون فرهنگی مساجد استان در این سال‌ها چه کرد؟

دولت‌آبادی می‌گوید: در کانون برنامه‌های متنوعی برای مخاطبین داشتیم از ابتدای سال ۹۸ سامانه بچه‌های مسجد راه اندازی شد در استان ۶۰ هزار نفر با کد ملی و شماره تلفن در سامانه بچه‌های مسجد در ۶۴۶ کانون ثبت شدند و هدف این بود که خدمات به دور افتاده ترین نقاط برود و در قالب این سامانه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و دانشگاه داشتیم و آمارهای خوبی از کار در حوزه آسیب های اجتماعی، مدیریت فرهنگی و حوزه مجازی و رسانه و رویدادهای مختلف قرآنی و فرهنگی و جشنواره های تخصصی سرود و تئاتر و فیلمسازی داشتیم و بستر مناسبی برای حضور و استفاده مخاطبین از فعالیت‌های مجموعه ایجاد کرد.

وی گفت: به نظر می‌آید مقداری در بحث مصرف و استفاده مخاطبین از فعالیتها و خدمات و محتوای فرهنگی دچار اشکال هستیم که تیم جدید که خود از افراد دردآشنا هستند ان‌شاءالله باید بتواند با برنامه‌ریزی مناسب زمینه تغییر ذائقه را در جوانان و نوجوانان فراهم کند.

دولت آبادی افزود: از لحاظ آماری در سطح کشور جز استان های برتر در بحث ثبت و ساماندهی اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد بودیم این تعداد ۶۴۶ کانون در قالب سامانه بچه‌های مسجد به صورت الکترونیکی ثبت نام ها صورت گرفت که شناسه ملی گرفتند و یک ساختار در کل تشکیل شد و بیش از ۶۲ هزار نفر در این کانون‌ها ثبت نام شدند و از خدمات کانون مساجد استفاده می‌کنند.

دولت آبادی می‌گوید: در کل ۹۶ کتابخانه مخزن دار در سطح استان تا سال ۱۴۰۰ داشتیم ۱۴ تای دیگر با پیگیری ها در سال ۱۴۰۰ با آنها اضافه شد که یک ظرفیت خوب علمی و فرهنگی دیجیتال در استان است که این مراکز به عنوان مرکز تخصصی در حوزه فرهنگ دیجیتال و یا رسانه در حال فعالیت هستند و در بحث توانمندسازی اعضای کانون فعالیت دارند.

وی گفت: در طول چهار سال اخیر چند مقام کسب کردیم در سال ۹۷ و ۹۸ به عنوان جزئی از کانون‌های برتر در حوزه ثبت اعضا و ارکان انتخاب شدیم و لوح تقدیر دریافت کردیم در سال ۹۹ جز سه استان برتر کشور در حوزه ساماندهی و شبکه سازی بودیم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در سامانه بچه‌های مسجد جز ۱۰ استان بودیم که کاری سخت و تقریباً دست نیافتنی بود.

دولت‌آبادی به سایر موفقیت‌های کانون فرهنگی مساجد اشاره کرد و گفت: به لحاظ برنامه ای ۳ برنامه ملی داشتیم نخست کنگره ملی امام سجاد با حضور شخصیت های کشوری و استانی همچنین سوگواره ملی ۱ و ۲ در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در سطح کشور و به عنوان برنامه فرهنگی هنری دارای امتیاز در سامانه بچه‌های مسجد نیز لحاظ شد.

وی گفت: کار خوبی که در حوزه کانون مساجد اتفاق افتاد تولید و چاپ دو جلد کتاب یکی در خصوص امام سجاد داشتیم در همه فعالیت های ملی مذهبی در سطح جامعه نقش آفرینی کردیم.

دولت‌آبادی افزود: اردوی جهادی ۷۰ پزشک با همکاری قرارگاه جهادی امام حسین در نقاط محروم استان را داشتیم انعقاد تفاهم نامه با موسسه مرهم و معرفی اعزام بیماران مادرزاد شکاف لب و کام و ناهنجاری های جمجمه را داشتیم برای اولین بار برپایی موکب در قالب کانون های مساجد در دهه محرم و دهه فاطمیه و مناسبت های دیگر و برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی و یادواره سردار سلیمانی در همه شهرستان های استان و برگزاری کارگاه های آسیب اجتماعی و سواد رسانه را داشتیم.

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند!
دنبال کنید

وی افزود: برگزاری همایش خانواده با حضور معاون بنیاد ملی خانواده در دیشموک و شهر دهدشت و برگزاری جشن های اعیاد ملی و مذهبی در طول سال جزو برنامه های عمومی کانون بود.

دولت‌آبادی یادآور شد: توزیع تجهیزات و کتاب چهار مرحله توزیع تجهیزات کتابخانه ای و کتاب با موضوعات مختلف و افزون بر ۸ هزار جلد کتاب به ارزش ۲ میلیارد تومان برای کتابخانه مساجد بود.

وی گفت: حضور کانون مساجد در فعالیت های جهادی برای اولین بار صورت گرفت که حضور در زلزله سی سخت و اعزام کاروان بزرگ کانون مساجد به شهر زلزله زده شاخص‌ترین این اقدام و فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

دولت آبادی گفت: اولین روز زلزله سی سخت در آنجا حضور پیدا کردیم با استقرار موکب و چند نانوایی سیار اولین تامین کننده نان برای مردم زلزله زده بودیم که روزانه ۵ هزار قرص نان به مدت دو ماه همچنین توزیع ۴۵۰۰ بسته گوشت گرم در مناطق زلزله زده و توزیع ۱۲ تن روغن خوراکی و توزیع کفش و البسه میان زلزله‌زدگان و توزیع اقلام خوراکی و بسته‌های غذایی و توزیع غذای گرم بیش از ۱۵ هزار پرس توسط کانون مساجد در روزهای سخت زلزله سی سخت صورت گرفت.

وی افزود: این فعالیت ها در سی‌سخت به صورت خودجوش بود ۱۲ روز میز کاری ما از مرکز استان به سی‌سخت رفت همچنین در گندزدایی و تخلیه خانه ها و سایر اقدامات دیگر همیار مردم زلزله زده بودیم.

دولت‌آبادی گفت: ۱۳ مرحله توزیع گوشت گرم گوسفندی با ۲۰ هزار بسته گوشت بین نیازمندان استان بود و لازم به ذکر است که تمامی مراحل شناسایی نیازمندان و توزیع این بسته ها به صورت خودجوش توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد استان صورت گرفت.

دولت آبادی یادآور شد: با توجه به شرایط کرونا ۱۰ وبینار تخصصی و ۱۰۰ کارگاه آموزشی در این چهار سال در زمینه های مختلف اعم از سواد رسانه ای و آسیب های اجتماعی و حجاب و عفاف برگزار کردیم.

وی به دیگر کارها اشاره کرد و گفت: از دیگر فعالیت‌های ما پخش فیلم و اجرای تئاتر و اجرای گروه سرود در مناسبت های مختلف و در نقاط مختلف استان بود که به عنوان یکی از استان‌های پیشتاز در این زمینه بودیم در اجرای طرح‌های ملی سه شنبه های تکریم و تجلیل از مادران شهدا و زنان الگو و طرح ملی شنبه‌های کتاب و طرح معرفی کتاب های فرهنگی و خوانش آنها در بین نمازهای یومیه و در سطح مساجد و بر پایی میز خدمت در مصلای نماز جمعه اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

دولت آبادی گفت: بودجه کانون در حد صفر در چهار سال گذشته بود و در این شرایط کارهایی انجام دادیم که به اذعان مشاور عالی ستاد کانون های مساجد و همچنین نماینده ولی فقیه در استان و مدیران کل ارشاد این اقدامات قابل تمجید است.

وی افزود: اجرای طرح تربیتی چهره به چهره در بیش از ۴۰ کانون فرهنگی و هنری به صورت تخصصی با موضوعات تربیتی و طرح ملی چکامه در هشت کانون تخصصی با موضوع آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر یاسوج و شهرستان بویراحمد از دیگر اقدامات کانون مساجد استان بود.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi