چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش 81 درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی کرونا ، بازار سرمایه برای یازدهمین روز متوالی روندی افزایشی به خود گرفته است. طی دو هفته گذشته بازده شاخص کل همیشه از شاخص کل هموزن بیشتر بوده است. اما این مساله در جریان معاملات امروز تغییر کرده و بازدهی شاخص کل هموزن بیشتر از شاخص کل بورس بوده است. بورس

اختصاصی کرونا

کد خبر : 84213
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹

کرونا :

کاهش 81 درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی کرونا ، بازار سرمایه برای یازدهمین روز متوالی روندی افزایشی به خود گرفته است. طی دو هفته گذشته بازده شاخص کل همیشه از شاخص کل هموزن بیشتر بوده است. اما این مساله در جریان معاملات امروز تغییر کرده و بازدهی شاخص کل هموزن بیشتر از شاخص کل بورس بوده است.

بورس با وجود اینکه ابتدای روز را با منفی شروع کرد، اما در نیمه دوم با استقبال خریداران از نمادهای خودرویی و پالایشگاهی مواجه شد و در نهایت با بیش از ۱۱ هزار واحدی مثبت به کار خود پایان داد.

برخی کارشناسان تکنیکالیست معتقدند کاهش سرعت رشد بورس می‌تواند بازار سرمایه را در جهت رسیدن به اهداف بعدی تا حدودی با ترس مواجه کند،  نقطه قوت این روزهای بازار سرمایه، افزایش ارزش معاملات خرد سهام است.

شاخص کل با رسیدن به میانگین ۲۰۰ روزه خود در حال تلاش است تا از چنگال این مقاومت سخت عبور کند. این در حالی است که شاخص هم وزن چند روزی است که از این مقاومت به سلامت عبور کرده است شاخص کل هم وزن امروز توانست از یک مقاومت جدی خود عبور کند و وارد کانال ۴۰۰ هزار واحدی شود.

* ۳ دلیل رشد بورس در هفته های گذشته

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی کرونا ، گفت: معامله‌گران هنوز دچار این نگرانی هستند که حمایت از بورس کاهش یافته و نوسان‌گیران موجب توقف در صعود شاخص بازار سرمایه شوند. به همین علت بازهم دست به عصا شد‌‌ه‌ا‌ند.

وی ادامه داد: عوامل مؤثر دیگری مانند رشد نرخ ارز در پایان هفته گذشته متوقف شد که این مساله می‌تواند بر بازار سهام نیز تاثیر داشته باشد. نقدشوندگی بازار در هفته اخیر به سطح قابل قبولی رسیده و در صورت تداوم می‌تواند نااطمینانی‌های بازار را کاهش دهد.

تعطیلی مدارس ابتدایی شهری و کودکستان‌ها در کهگیلویه وبویراحمد
دنبال کنید

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار، اعلام خبر تزریق پول صندوق تثبیت و ورود صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه در دو هفته گذشته به رشد شاخص‌ ها منجر شده است و در حال حاضر مهمترین نگرانی سهامداران به مساله بودجه سال ۱۴۰۲ ارتباط پیدا می‌کند.

* رشد شاخص های عملکردی بازار سرمایه

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۱۱ هزار و ۷۳۹ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۹۵ واحد رسید، بازدهی این شاخص مثبت ۸۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد ۴ هزار و ۳۳۹ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار و ۹۰۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۱٫۰۹ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۱۹ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۴۱ واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش کل معاملات بورس 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با ۱۰ درصد افزایش به رقم ۱۵ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بود که ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه ۲۸ درصد بوده است.

* کاهش خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات شنبه، ‌‌‌با کاهش ۸۱ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام مواجه بودیم، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک)، شبندر (شرکت اپالایش نفت بندعباس) و خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت و در مقابل بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فاسمین (شرکت کالسیمین) تعلق گرفت.

تشریح آخرین وضعیت چاه‌های آب باشت با 152 چاه غیر مجاز
دنبال کنید

* افزایش ارزش صف‌های خرید بازار سهام

در پایان معاملات امروز، ۶۶ درصد نمادها با رشد قیمت و ۳۴ درصد سهم ها نیز با افت قیمت روبرو شدند. در جریان معاملات روز شنبه، ۱۰۳ نماد صف خرید داشتند و ۳۰ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۰۱ درصدی به ۳۰۱ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۶۳ درصد کاهش یافت و ۱۳۲ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای ختوقا (شرکت قطعات اتومبیل ایران)، غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) و بالبر (شرکت کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات نمادهای وسالت (بانک قرض الحسنه رسالت)، بتک (کارخانجات کابل سازی‌ تک‌) و حبندر (دریایی و کشتیرانی خط دریابندر) بیشترین صف فروش را داشتند.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi