پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خراسان شمالی، نیازمند سهم صادرات دریایی و ریلی

نماینده مردم ​بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس با اشاره به کمبودهای استان برای صادرات محصولات مختلف گفت: استان خراسان شمالی کمبودهای گسترده ای در بخش های زیرساختی دارد که کشور باید برای جبران آن ها، سهمیه صادرات دریایی و ریلی به خراسان شمالی اختصاص دهد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 83729
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

کرونا :

خراسان شمالی، نیازمند سهم صادرات دریایی و ریلی

محمد وحیدی  در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با اشاره به حضور در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خراسان شمالی، اظهار کرد: صادرکنندگان استان چند هزار تن محصول انباشت شده در بندر امیر آباد دارند که صادرات آن ها به دلایل مختلف انجام نشده است.

وی ادامه داد: به لحاظ ریلی نیز زیرساخت خاصی در استان وجود ندارد و سایه مشهد نیز آنقدر بر سر استان سنگین است که عملا در جریانات حمل و نقل ریلی نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وحیدی، به نبود بازارچه و گذر مرزی در خراسان شمالی با ترکمنستان نیز اشاره و تاکید کرد: استان خراسان شمالی به واسطه نبود زیرساخت های مناسب برای توسعه و فعالیت های بازرگانی، نیازمند توجه ویژه است تا نداشته های آن کمتر به چشم بیاید.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از راه های جبران کمبودهای استان توسط کشور این است که سهمیه صادرات دریایی و ریلی به خراسان شمالی اختصاص یابد تا محصولات تولیدکنندگان ما به خاطر عدم توسعه زیرساخت های استان کمتر روی زمین باقی بماند و میل به تولید در آن ها به صفر نرسد.

وی با توصیه به مدیران استان که به دنبال اخذ چنین سهمیه ای برای صادرات محصولات استان باشند، خاطرنشان کرد: جلسات این چنینی باید گفت و گو محور برگزار و مشکلات بیان شود تا ما نیز در مجلس شورای اسلامی در صورت نیاز، قانونی را به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور مصوب کنیم یا اگر قانونی وجود دارد که به درستی اجرا نمی شود، آن را پیگیری کنیم.

پیگیری برای تبدیل بخشی از منطقه ارشق به منطقه آزاد/ پیگیر توسعه کشاورزی شهرستان مشکین شهر
دنبال کنید

وحیدی اضافه کرد: متاسفانه نان عده ای در واردات است و در واقع واردات محصول برایشان بیشتر از صادرات می چربد و برای این موضوع از هرگونه رانت نیز استفاده می کنند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مثال طی ۱۰ سال گذشته، ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بهره مند شدند و در حوزه اقتصادی، با کمترین زحمتی نسبت به تولید کنندگان، ثروتمند شدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بزگترین صادر کنندگان استان، صنایع بزرگ استان هستند، اظهار کرد: صادرکننده الزاما نباید تولید کننده باشد. صادرات باید به گونه ای باشد که جریان داشته باشد و علاقه مندی مشتریان مورد رصد قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: به عنوان مثال، فرش ترکمنی ما کیفیت بسیار بالایی دارد اما یکی از صادرکنندگان تعریف می کرد که نقش و نگار آن بعضا با سلیقه برخی علاقه مندان همخوانی ندارد؛ این موضوع مشکلی است که می تواند با نظر تخصصی صادرکننده، بهبود پیدا کرده و سهم تولید کننده ما از صادرات محصول را افزایش دهد.

فشار مالی بانک ها و عدم توجه به مزیت استان

وحیدی همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر بانک ها نیز بیشترین فشار را در جریانات مالی می آورند؛ اگر جز این است سیستم بانکی اعلام کند طی ۷ ماه گذشته برای تولید و صادرات چه کاری انجام داده است؟ اگر هم کرده اند از اعتبارات سال گذشته است؛ نه امسال.

وی افزود: اگر به آمار تسهیلات بانکی نگاه کنیم، ساخت و ساز و مسکن، بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده است و کسب و کار خرد و تولید در رتبه های بعدی هستند؛ بخش کشاورزی و صنایع پایین دستی آن که مزیت نسبی استان به حساب می آید و رهبری در سفر به استان بر آن تاکید داشتند اکنون در رتبه چهارم تسهیلات پرداختی بانک ها است که نگاه جامع تری را می طلبد.

تغییر ساعات کاری اداری در همدان مصرف گاز را تا ۲۰ درصد کاهش داد
دنبال کنید

عدم همخوانی رتبه محیط کسب و کار با درآمد مردم

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: می گویند خراسان شمالی رتبه ۱۹ کشور در شاخص محیط کسب و  کار را دارد که بنده آن را قبول ندارم. چرا که اگر رتبه ما این بود وضعیت استان این گونه نبود و اثر آن را می دیدیم؛ ضمن اینکه نمی شود رتبه محیط کسب و کار استان در کشور ۱۹ باشد اما در بخش درآمد مردم رتبه ۳۰ کشور را داشته باشیم.

وحیدی همچنین گفت: ورورد به بازارهای کشورهای اوراسیا و شانگهای باید توسط مسئولان این استان پیگیری شود و به سمت آن حرکت کنیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi