پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کشاورزی حفاظتی رویکردی برای مدیریت اکوسیستم‌ است

به گزارش کرونا از شیراز، علیرضا یزدانی روز چهارشنبه در نشست به اشتراک گذاری تجربیات احیای دریاچه ارومیه با دست اندرکاران کلیدی تالاب بختگان با تاکید بر اینکه در مباحث مرتبط با تالاب ها با رویکرد کشاورزی حفاظتی باید برنامه ریزی شود، گفت: کشاورزی حفاظتی در واقع یک رویکرد برای مدیریت اکوسیستم‌های کشاورزی است که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82738
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

کرونا :

کشاورزی حفاظتی رویکردی برای مدیریت اکوسیستم‌ است

به گزارش کرونا از شیراز، علیرضا یزدانی روز چهارشنبه در نشست به اشتراک گذاری تجربیات احیای دریاچه ارومیه با دست اندرکاران کلیدی تالاب بختگان با تاکید بر اینکه در مباحث مرتبط با تالاب ها با رویکرد کشاورزی حفاظتی باید برنامه ریزی شود، گفت: کشاورزی حفاظتی در واقع یک رویکرد برای مدیریت اکوسیستم‌های کشاورزی است که منجر به کشاورزی پایدار، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی می شود.

 یزدانی با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان های پیشرو در اجرای کشاورزی حفاظتی است، بیان کرد: در این  نوع کشاورزی سه اصل کم خاکورزی ، رعایت تناوب زراعی و استفاده از گیاهان پوششی دارد و اثرات کاهشی که در مصرف آب، هزینه های تولید و استفاده از سموم شیمیایی دارد با محیط زیست مرتبط می شود.

به گفته وی کشاورزی حفاظتی در مناطق مختلف کشور حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف آب را به دنبال دارد و در گذشته این شیوه در کشورهایی که بحران آب مواجه بودند اجرا می شد اما امروزه کل دنیا و حتی کشورهای پرآبی مانند سوئیس کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار دادند.

یزدانی اظهارکرد: یکی از اصول کشاورزی حفاظتی تناوب زراعی است که کاهش آفات و بیماری‌ها و کنترل علف های هرز و در نتیجه کاهش مصرف سموم شیمیایی در سطح مزرعه را به دنبال دارد و این موضوعی است که در توسعه‌ی پایدار و در بحث تالاب‌ها به دنبال آن هستیم.

وی اضافه کرد: کاهش دمای سطح خاک، میزان دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای و حداقل جابه‌جایی خاک با استفاده از کشاورزی حفاظتی دست یافتنی است.

چاره اندیشی برای مشکل آب با محوریت بهره برداران

یزدانی به بحران آب و اشتغال به عنوان دو چالش بزرگ کشور نیز گریزی زد و افزود: موسسه‌ جهانی منابع پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۴۰ خیلی از کشورها از جمله ایران دچار تنش آبی شدید خواهند شد که برای این موضوع باید با محوریت بهره برداران چاره اندیشی انجام شود.

آیا کهگیلویه و بویراحمد با کمک چینی‌ها به شبکه ریلی متصل می‌شود؟
دنبال کنید

او بیان کرد: روند کاهشی نزولات جوی در سالهای اخیر، در کنار افزایش درجه حرارت باعث شده تبخیر و تعریق صورت گیرد و منابع آب تجدید پذیر از دست رود که این امر زنگ خطری است که باید حساس باشیم تا نسبت به این مسایل فائق بیایم.

این مقام مسئول بحران آب، تخریب خاک، کاهش مواد آلی و تغییر اقلیم از چالش های مهم بخش کشاورزی برشمرد و افزود: سرعت بیابان‌زایی در سطح کشور بسیار بالا است و  این بیابان ها کانونی برای گردغبار می شوند از این رو باید توسعه پایدار دنبال شود.

یزدانی اظهار کرد: توسعه‌ پایدار، سه رکن اساسی “اجتماع، محیط زیست و اقتصاد” دارد که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند و همپوشانی می‌کنند ما می‌توانیم یک اقتصاد منصفانه، یک محیط زیست ماندنی و یک اجتماع مطلوب را داشته باشیم.

مشارکت دستگاه‌های مسوول برای احیای بختگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز از برگزاری نشست به اشتراک گذاری تجربیات احیای دریاچه ارومیه با دست اندرکاران کلیدی تالاب بختگان در شهرستان شیراز خبر داد و گفت: مشارکت مبتنی بر نگاه همه جانبه در احیای این تالاب پیشنهاد می شود.

 مجتبی دهقان پور بیان کرد: به دنبال این هستیم که درس آموخته‌هایی از حوزه‌ دریاچه‌ ارومیه و تالاب پیرامونی آن برای تالاب بختگان داشته باشیم به این منظور در گام اول باید توجه کنیم که مشارکت دستگاه‌های ذیربط بسیار مهم است نه اینکه صرفا یک دستگاه را متولی بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در گام بعد جلب مشارکت جوامع محلی با نگاه ایجابی ضروری است، اظهارکرد: در نگاه ایجابی انسان باید با انعطاف پذیری از محیط زیست بهره‌برداری داشته باشد و اگر دست‌اندازی در محیط زیست به وجود آمد اقدامات جبرانی و حمایتی هم توسط همان جامعه‌ انسانی مورد توجه قرار ‌گیرد و در این رهیافت راه حل مشارکتی دنبال می شود یعنی کار با مردم، به وسیله‌ مردم و برای مردم باشد و جوامع محلی باید در طراحی، تدوین، اجرا و حتی ارزیابی نتایج حاصل از پروژه ها نقش داشته باشند.

افتتاح اولین هنرستان فنی و حرفه ای مستقل عشایری کشور
دنبال کنید

دهقان پور اضافه کرد: در احیای تالاب بختگان باید روابط بین انسان و محیط زیست را به شکلی تعریف کنیم که هر دو از هم منتفع شوند.

این مقام مسئول اظهارکرد: مسئله بسیار مهم در احیای تالاب این است که منافع حاصل از حفظ محیط زیست حتما باید به منافع اقتصادی بهره‌برداران و جوامع محلی گره بخورد.

دهقان پور با اشاره به اینکه محیط زیست یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار شناخته می شود و معیشت رکن اساسی این توسعه است از این رو در هر برنامه ریزی باید معیشت جوامع محلی در نظر گرفته شود، گفت: کشاورزی روستایی، زیست‌بوم‌ها و روستا گردشی از جمله برنامه های پیشنهادی است که برای اجرای این برنامه ها به همکاری دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و کار و رفاه اجتماعی نیاز است.

نشست به اشتراک گذاری تجربیات احیای دریاچه ارومیه با دست اندرکاران کلیدی تالاب بختگان در روزهای بیست و ششم و بیست هفتم مهرماه در محل جهاد دانشگاهی شهرستان شیراز برگزار شد.

انتهای خبر/خ


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi