شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت پورتال و سایت چیست؟

حتما تاکنون نام سایت و پورتال را شنیده‌اید ولی شاید ندانید که تفاوت پورتال و سایت در چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم به این موضوع پرداخته و درباره‌ی هریک توضیحاتی را ارائه کنیم. 

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82360
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

کرونا :

تفاوت پورتال و سایت چیست؟

تفاوت پورتال و سایت چیست؟

حتما تاکنون نام سایت و پورتال را شنیده‌اید ولی شاید ندانید که تفاوت پورتال و سایت در چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم به این موضوع پرداخته و درباره‌ی هریک توضیحاتی را ارائه کنیم.

سایت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کمتر کسی را می‌توان یافت که نام سایت را نشنیده باشد و با عملکرد آن آشنا باشد. این روزها سایت‌های اینترنتی بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند؛ به‌طوری‌که از شرکت‌ها گرفته تا کارخانجات و همچنین فروشگاه‌ها و … می‌توانند با داشتن سایت، خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه نمایند. اگر بخواهید تفاوت پورتال و سایت را بدانید، باید گفت که با داشتن یک سایت مانند این است که یک کارمند ۲۴ ساعته استخدام کرده‌اید دیگر آن‌که با داشتن سایت می‌توانید برندسازی کرده و به فروش محصولات و تولیدات خود بپردازید. از دیگر کارهایی که با داشتن سایت می‌توانید انجام دهید، آن است که می‌توانید به سوالات مشتریان پاسخ داده و سفارشات و همچنین موجودی انبار و … را مدیریت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تفاوت پورتال و سایت بهتر است پیش از آن‌که به معرفی پورتال بپردازیم، درباره‌ی مزایای داشتن سایت اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم؛ این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا چنانچه هنوز به فکر داشتن سایت نیفتاده‌اید، راه‌اندازی آن را جدی بگیرید:

تفاوت پورتال و سایت چیست؟ 1

  • مهم‌ترین نکته در داشتن سایت آن است که دیگر لازم نیست مشتریان، شماره تماس فروشگاه یا شرکت شما را داشته باشند تا بتوانند با شما ارتباط برقرار نمایند، بلکه به‌صورت آنلاین می‌توانند با جست‌وجوی نام شما و یا فعالیت‌تان، به شما دسترسی پیدا کرده و از کالا و خدماتتان استفاده نمایند.
  • چنانچه سایتی ندارید، لازم است بدانید که فرصت کمی برای معرفی خود و خدمات و محصولاتتان خواهید داشت. طراحی سایت در اصفهان، تهران، مشهد و همچنین تبریز و گیلان و مازندران و … سبب می‌شود تا مشتریان بیشتری با شما آشنا شده و در بازار پررقابت امروزی جایگاه ویژه‌ای را برای ارائه خدمات به‌دست آورند.
  • نکته دیگری که در تفاوت پورتال و سایت باید به آن اشاره کرد، این است که شما برای طراحی سایت هزینه کمی می‌کنید، اما در مقابل، برداشت بسیار بیشتری از آن خواهید کرد.
  • با داشتن سایت می‌توانید اطلاعات مشتریان خود را جمع‌آوری کرده و در زمان موردنیاز جهت تبلیغات یا فروش فصلی و سالیانه با آن‌‌ها ارتباط برقرار نمایید.
  • اما هنگامی که سایتی را راه‌اندازی کردید، باید بدانید که لازم است روی سئو سایت خود کار کنید؛ به‌عنوان‌مثال، شرکت‌هایی که در حوزه سئو سایت در اصفهان یا شهرهای دیگر کار می‌کنند، می‌توانند این خدمات را به بهترین نحو در اختیار شما قرار دهند.
روزگار سیاه «طلای سبز» در رودبار/ باغداران پای کار بیایند
دنبال کنید

اگر بخواهید تفاوت پورتال و سایت را متوجه شوید، باید درمورد پورتال نیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

پورتال چیست؟

پورتال Portal به دسته‌ای از سایت‌ها گفته می‌شود که شامل سایت‌های سازمانی می‌شوند. در پورتال‌ها فقط اطلاع‌رسانی یا درج خبر انجام نمی‌شود، بلکه در آن‌ها می‌توان انواع اطلاعات، سرویس‌های خدماتی آنلاین، سامانه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، مدیریت کاربران و هر آنچه که یک سازمان نیاز دارد تا خدمات فیزیکی خود را به‌صورت آنلاین در اختیار کاربران خود بگذارد، انجام داد. کلمه‌ی درگاه در زبان فارسی معادل کلمه پورتال است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، درگاه‌ها (پورتال) به وب‌سایت‌هایی اطلاق می‌شوند که دارای امکانات و فضاسازی‌های سازمانی‌ هستند.

تفاوت پورتال و سایت چیست؟ 2

پورتال‌ها عموما به دو طبقه یا کلاس تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. پورتال‌های افقی
  2. پورتال‌های عمودی

پورتال‌های افقی مشابه وب‌سایت‌های عمومی هستند که سعی در ارائه خدمات موردنیاز به کاربران خود را دارند، اما پورتال‌های عمودی به‌صورت کاربرمحور کار می‌کنند و اطلاعاتی را به کاربران ارائه می‌کنند که مخصوص سازمان است. از دیگر ویژگی‌های پورتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توان پورتال را به‌راحتی به‌روزرسانی کرد.
  • پورتال به بهبود روابط ایمن بین مشتری و شرکت کمک خواهد کرد.
  • توسعه دامنه پورتال به شما کمک می‌کند تا در جذب کابرانی که به دنبال اطلاعات و خدمات در یک دامنه هستند موفق باشید.
  • با استفاده از پورتال می‌توانید صفحات وب خود را بسیار تعاملی طراحی کنید و مخاطبان خود را بهتر شناسایی کرده و هدف‌گذاری کنید.
  • برای طراحی و توسعه پورتال به هنر پیچیده‌ای نیاز است؛ زیرا عملکرد دشواری دارد. هر چند که در ویژگی، عملکرد، کدنویسی، آزمایش و ادغام با یکدیگر متفاوت هستند.
عمدی بودن قتل میترا استاد تایید شد
دنبال کنید

اکنون‌که متوجه چیستی سایت و پورتال شده‌اید، بد نیست در ادامه به تفاوت این دو اشاره کنیم:

تفاوت پورتال و سایت در چیست؟

  • همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، پورتال‌ها همان وب‌سایت هستند که بیشتر برای سازمان‌های مختلف طراحی شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. موضوع مهمی که درمورد پورتال‌ها وجود دارد، آن است که پورتال‌ها خدماتی فراتر از تصور ما نسبت به یک وب‌سایت ارائه می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، سایت بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری‌ها، شرکت‌های خصوصی و یا سازمان‌های دولتی، کارکردشان شبیه به یک وب‌سایت خبری و یا فروشگاه ساده نیست و ازآنجاکه لازم است امکانات بیشتری در آن‌ها ارائه شده و نیازهای خاصی از طریق آن‌ها برطرف شود، همیشه به پورتال به‌عنوان یک مجموعه‌ی بزرگ آنلاین نگاه می‌شود. به این ترتیب برای داشتن وب‌سایتی که بخواهد نیازهای یک سازمان را برآورده نماید، لازم است از یک شرکت طراحی سایتی کمک بگیریم که بتواند راهکارهای سازمانی یا به عبارتی پورتال‌های سازمانی را ارائه نماید.
  • دیگر تفاوت پورتال و سایت را می‌توان در طراحی دانست؛ به‌طوری‌که وب‌سایت‌های معمولی از صفحات وب به‌هم‌پیوسته است که از همان دامنه میزبانی می‌شوند و از طریق یک آدرس، سایت موردنظر قابل دسترسی است؛ درحالی‌که پورتال را می‌توان یک وب‌سایت سفارشی به شمار آورد است که شامل اطلاعاتی از یک کلاس گسترده از منابع در یک حالت پایدار است.
  • دیگر تفاوت پورتال و سایت آن است که پورتال کاربرمحور است؛ درحالی‌که وب‌سایت متعلق به یک سازمان و یا شرکت است.
  • بین وب‌سایت و کاربر ارتباط متقابلی وجود ندارد؛ درحالی‌که بین پورتال و کاربر این ارتباط برقرار است.
  • در پورتال اطلاعات به‌صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شوند؛ درحالی‌که اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت ممکن است به ندرت به‌روزرسانی شود.

تفاوت پورتال و سایت چیست؟ 3

جمع‌بندی

تا اینجا سعی کردیم به‌طور خلاصه تفاوت پورتال و سایت را با شما در میان بگذاریم، اما نکته مهم در این میان چگونگی طراحی سایت و همچنین سئو کردن آن است که کمک می‌کند چه سایت‌های معمولی و چه پورتال‌های سازمانی شما به درستی عمل کرده و بتوانند خدمات بهینه‌ای را به کاربر ارائه نمایند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi