شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«وقف» مظلوم‌ترین واژه در کهگیلویه و بویراحمد+مقایسه‌ آمار ضعیف با 3 استان دیگر

کرونا یاسوج؛ ترنم بهنیا- همه ساله از دو تا ۱۱ مهرماه به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است وقف سنت حسنه‌ای است که به وسیله آن می توان بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کرد. به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود اما آن‌گونه که مسئولان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82261
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

کرونا :

«وقف» مظلوم‌ترین واژه در کهگیلویه و بویراحمد+مقایسه‌ آمار ضعیف با 3 استان دیگر

کرونا یاسوج؛ ترنم بهنیا- همه ساله از دو تا ۱۱ مهرماه به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است وقف سنت حسنه‌ای است که به وسیله آن می توان بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کرد.

به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود اما آن‌گونه که مسئولان عنوان می‌کنند و خود به چشم می‌بینیم این استان یکی از ضعیف ترین استان های کشور در حوزه وقف و موقوفات به شمار می‌رود.

«وقف» مظلوم‌ترین واژه در کهگیلویه و بویراحمد+مقایسه‌ آمار ضعیف با 3 استان دیگر 5

**استان کهگیلویه و بویراحمد بنا به گفته مدیرکل اوقاف تنها ۵۰ موقوفه منفعتی داشته!! و نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیتی بسیار نامطلوب به شمار می‌رود و جز ۳ استان آخر کشور است.

این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در همه حوزه های قرآنی، فرهنگی، عمرانی و همچنین ازدواج جوانان با مشکلات متعددی روبروست.

استانی که حتی یک موقوفه قرآنی در آن دیده نمی شود به همین جهت لازم است دستگاه‌های فرهنگی پای کار آمده تا بتوان از ظرفیت وقف و موقوفات برای رفع محرومیت‌ها در این استان استفاده کرد.

برای پی بردن بیشتر به وضعیت موقوفات استان کهگیلویه و بویراحمد و مقایسه آن با موقوفات سایر استان‌های کشور بر آن شدیم تا اطلاعاتی از موقوفات برخی استان‌های کشور را محض اطلاع مردم و همچنین خیرین استان در این گزارش آورده تا بیشتر به وضعیت نامطلوب خود در موقوفات به خصوص موقوفات منفعتی پی ببریم.

**مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در سال ۹۷ به وجود موقوفات و رقبات در آن استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان اصفهان بیش از ۱۵ هزار موقوفه وجود دارد که ۸۰۰۰ موقوفه موجود، منفعتی و دارای درآمد هستند که از این میان بیش از ۶۰ درصد موقوفات استان، مزروعی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: قدیمی‌ترین موقوفه کشور با نام موقوفه احمد بن رستم و با قدمتی بیش از هزار و ۱۲۳ سال در استان اصفهان وجود دارد و یکی از افتخارات اداره اوقاف و امور خیریه این است که با گذشت این همه سال از قدمت این موقوفه، همچنان نیت واقف این موقوفه توسط اداره اوقاف در حال اجراست.

شناور حامل کالای قاچاق در دیلم به مقصد نرسید
دنبال کنید

«وقف» مظلوم‌ترین واژه در کهگیلویه و بویراحمد+مقایسه‌ آمار ضعیف با 3 استان دیگر 6

وی با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفات و رقبات حوزه‌های علمیه اصفهان در سال‌های اخیر احیا شده‌اند، خاطر نشان کرد: در سال گذشته از محل موقوفات منطبق بیش از ۲۰ میلیارد ریال به مدارس علمیه سراسر استان کمک شده است.

**مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در سال ۹۵ می‌گوید که از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰۰ وقف جدید در هرمزگان به ثبت رسیده است و از این تعداد ۷۳ موقوفه انتفاعی و مابقی منفعتی است.

او در همان زمان با بیان اینکه بیشترین تعداد موقوفه منفعتی با ۷ موقوفه مربوط به شهرستان رودان است، افزود: هرمزگان در شاخص وقف های انجام شده در زمینه کمک به حوزه های علمیه رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.

**مدیرکل اوقاف هرمزگان می‌گوید: بیش از هشت هزار موقوفه در استان هرمزگان وجود دارد که از این تعداد، سه هزار و ۸۰۰ موقوفه منفعتی و مابقی انتفاعی است.

این مقام مسئول با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ موقوفه منفعتی در هرمزگان، بیان کرد: مجموع موقوفات منفعتی استان شامل ۱۲ هزار و ۴۰۰ رقبه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان تنها به یک قلم از درآمد یک موقوفه اشاره می‌کند و می‌گوید که بیش از یک میلیارد تومان در سال جاری از محل درآمد موقوفه ناصری صرف اجرای نیت واقف شده است.

**مدیرکل اوقاف کرمانشاه هم در سال ۹۸ با اشاره به وجود ۲۰۰۹ موقوفه در سطح استان کرمانشاه، اظهار کرد: ۱۵۷۰ موقوفه از این تعداد انتفاعی بوده و ۴۳۹ موقوفه دیگر منفعتی هستند.

او می‌گوید: بیشترین موقوفات استان کرمانشاه در شهرستان‌های کرمانشاه، کنگاور و پاوه هستند و نکته جالب توجه این که در همه شهرستان‌های استان موقوفه داریم.

دولت اصلاحات بودجه را اعمال کرد/ بازسازی منازل زلزله‌زدگان «سی‌سخت» مدنظر قرار گیرد
دنبال کنید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به تعداد رقبات موقوفات استان داشت و افزود: موقوفات استان کرمانشاه ۵۲ هزار و ۴۲۳ رقبه دارند که کاربری بیشتر  آنها مسکونی است.

«وقف» مظلوم‌ترین واژه در کهگیلویه و بویراحمد+مقایسه‌ آمار ضعیف با 3 استان دیگر 7

او می‌گوید: موقوفه آیت الله کرکوکی با بیش از ۲۲ هزار رقبه بزرگترین موقوفه استان کرمانشاه است.

وی سپس با بیان اینکه استان کرمانشاه موقوفات قرآنی خوبی دارد، گفت: این استان همچنین موقوفات خوبی در حوزه عزاداری سیدالشهدا(ع) دارد که این نشان از اهتمام واقفان این استان به موضوعات دینی دارد.

به گزارش فارس؛ با شنیدن چنین آمار و ارقامی از سوی استان‌های دیگر به خصوص استان‌هایی هم اندازه و هم طراز کهگیلویه و بویراحمد در خواهیم یافت که چه عقب ماندگی تاریخی در حوزه وقف و موقوفات و رقبات به نسبت سایر استان‌های کشور داریم و همین موجب شده تا در بسیاری از مناطق کهگیلویه و بویراحمد محرومیت‌های مضاعفی وجود داشته باشد و فرزندان استان از کمترین امکانات هم برخوردار نباشند.

اکنون وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی به خصوص رسانه‌های استان است تا به جای قلم زدن در حوزه‌های دیگر از جمله عزل و نصب‌ها و مسائل خرد و کوچک به موضوعات بزرگ از جمله وقف بپردازند تا شاهد فقر و محرومیت شدید در برخی مناطق استان نباشیم.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹

 

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi