جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راز ماندگاری نهضت حسینی

به گزارش کرونا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی از نهضت حسینی به‌عنوان نهضتی ماندگار و بی‌نظیر بر پایه تقوا یاد کرد و گفت: امام حسین(ع) قیام کرد تا حاکمان، حکومت و مردم را به سمت تقوا سوق بدهد. وی با بیان اینکه نهضت حسینی نهضتی ماندگار و بی‌نظیر است که هر چه گفته و نوشته

اختصاصی کرونا

کد خبر : 81801
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

کرونا :

راز ماندگاری نهضت حسینی

به گزارش کرونا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی از نهضت حسینی به‌عنوان نهضتی ماندگار و بی‌نظیر بر پایه تقوا یاد کرد و گفت: امام حسین(ع) قیام کرد تا حاکمان، حکومت و مردم را به سمت تقوا سوق بدهد.

وی با بیان اینکه نهضت حسینی نهضتی ماندگار و بی‌نظیر است که هر چه گفته و نوشته شود میدان تحقیق، گفت‌وگو و تألیف همچنان باز است، افزود: از وقتی که امام حسین(ع) از مدینه خارج شد تا وقتی که در کربلا به شهادت رسید برای همه ما آموزه‌های فراوانی دارد، آموزه دینداری، آموزه انجام تکلیف ولو این تکلیف در شرایط بسیار سخت و دشواری باشد که نمونه آن در گذشته و آینده در سختی، دشواری و بی‌نظیری به وقوع نخواهد پیوست، آموزه انجام چنین تکلیفی قیام برای خدا، فداکاری، ایثار، محبت، عشق و آموزه‌های فراوان دیگری که می‌توانیم از این حادثه عظیم یاد بگیریم.

شاهرخی اضافه کرد: آنچه در محرم سال ۶۱ هجری به وقوع پیوست یک کشتار معمولی نبود بلکه یک حادثه و فاجعه بی‌نظیر بود چنان‌که در زیارت عاشورا می‎خوانیم: «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ، وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصیبَهُ؛ هر آینه سوگواری تو بزرگ شد و مصیبت تو بر ما و بر جمیع اهل اسلام عظیم شد».

وی با بیان اینکه برای پی بردن به این حادثه عظیم باید در شخصیت عظیم امام حسین(ع) مطالعه بیشتری بکنیم، ادامه داد: زندگی امام حسین(ع) به سه دوره تقسیم می‌شود، دوره اول در زمان کودکی و در حیات جد بزرگوارش حضرت محمدمصطفی(ص)، دوره دوم دوره جوانی تا ۲۵ سالگی و دوره سوم نیز از شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) تا دهم محرم سال ۶۱ هجری بود.

نماینده ولی فقیه در لرستان اضافه کرد: برای پی بردن به شرافت و عزت امام حسین(ع) باید دقت کنیم که رسول گرامی اسلام(ص) دختری به نام حضرت فاطمه(س) داشت که به تعبیرش این دختر جان و روح پیامبر بود این دختر به حدی از شرافت و عزت و کرامت برخوردار بود که پدرش فرمود: «غضبش غضب خدا و رضایتش رضایت خداوند متعال است».

وی افزود: حضرت فاطمه‌زهرا(س) محبوب پدر بود، پیامبر محبوب خدا و محبوب همه مردم بود و این دختر، محبوب پدر بود و از آن شرافت و عزت برخوردار بود که پیامبر(ص) دست این دختر را می‌بوسید و به استقبال او می‌رفت و جای خودش را به جای دختر گرامی‌اش می‌داد؛ امام حسین(ع) این‌چنین مادری داشت.

شاهرخی با اشاره به رشادت‌های امام علی(ع) اظهار کرد: در همه صحنه‌های دفاع از اسلام و مسلمانان حضرت علی(ع) حضور داشت و هر جایی که مسلمانان به مشکل غیر قابل حلی برخورد می‌کردند و یا گره‌ای به وجود می‌آید امیرالمومنین علی(ع) آن مشکل را حل و گره را باز می‌کرد کمااینکه در جنگ بدر، احد خندق و خیبر نقشی ممتاز داشت و شمشیرش قوی‎ترین تبهکاران را از سر راه اسلام برداشت این‌چنین مادر و پدری صاحب دو فرزند پسر به نام امام حسن‌مجتبی(ع) و امام حسین(ع) شدند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: پیامبراکرم(ص) فرزندش امام حسین(ع) را در جلوی جمعیت در آغوش می‌گرفت و او را به مسجد می‌برد و می‌بوسید؛ پیامبر(ص) خطبه می‌خواند امام حسین(ع) در حین راه رفتن به مانعی برخورد کرد و به زمین افتاد پیامبراکرم(ص) از منبر پایین آمد و فرزندش را بلند کرد و آرام کرد و پیامبر این دو فرزند را به‌عنوان سرور جوانان بهشت یاد می‌کنند و این‌ها همه درس و آموزه است تا جایگاه امام حسین(ع) را به مسلمانان معرفی کند، ولی چه می‌شود و چه اتفاقی رخ می‌دهد که به یک‌باره این کسی که زینت دوش پیامبر اسلام(ص) است مسلمانان این‌چنین با او برخورد می‌کنند؟

وی با بیان اینکه در دوره ۲۵ سالگی رحلت پیامبر اسلام(ص) تا حکومت امیرالمومنین(ع) باز امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مانند خورشیدی در میان مردم می‌درخشیدند، گفت: در این دوره نیز امام حسین(ع) مورد احترام خلفا و مردم بود و در جود و بخشش ممتاز بود در صحنه‌های دفاع از اسلام، جنگ‌ها و .. حضوری فعال داشت و اگر کسی روزی می‎گفت چنین شخصیتی به دست برخی از مسلمانان جاهل و نادان کشته می‌شود، کسی باور نمی‌کرد.

شاهرخی با بیان اینکه دوره سوم بعد از شهادت حضرت علی(ع) تا سال ۶۱ هجری یک دوره پُررنج و پُرمحنتی است؛ اما امام حسین(ع) در نزد مردم محبوب دل‌ها، بزرگ و شریف بودند و اصیل شمارده می‌شدند، اضافه کرد: فعل و انفعالاتی بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) در جامعه اسلامی به وقوع پیوست که ثمره تلخش را در آن شش ماهه نشان داد که به محرم سال ۶۱ هجری منتهی شد و عده زیادی که علاقمند به اهل‌بیت(ع) بودند این حادثه دلخراش را رقم زدند که به شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل‌بیت(ع) منتهی شد.

وی گفت: این حادثه از آن جهت باور نکردنی بود چون در قلمرو اسلامی نماز جماعت و نمازجمعه برقرار بود و صدای اذان به گوش می‌رسید، مردم در حال انجام دادن کارهای روزانه بودند اما در چنین روزی در گوشه‌ای از سرزمین اسلامی حادثه‌ای به وقوع پیوست که مسلمانان عمق آن را نمی‌دانستند که روزی این نهضت حسینی زمان‌ها و مکان‌ها را پشت سر می‌گذارد و به نسل‌ها تا برپایی روز قیامت کشیده می‌شود و بدبختی و روسیاهی از آن یزیدیان در هر زمان و مکان خواهد شد.

وی افزود: ما در حکومت اسلامی چه کنیم که حکومت اسلامی که حاکمیت پیدا کرده است؛ جامعه، مردم، حاکمان و حکومت به چنین سرنوشت شومی مبتلا نشود؟ این برای ما همه عبرت و هشدار است که باید بیدار باشیم که سرنوشت جامعه و حکومت اسلامی که حتی پیامبر اسلام(ص) آن را پایه‌گذاری کرده است به چنین اتفاقات تلخ، شوم و زشت دچار نشود.

منبع: ایسنا

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi