جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سیاست زدگی در گچساران

سیاست زدگی در گچساران / «سیاست پدر و مادر ندارد» جمله‌ای است که حتی این سال‌ها تبدیل به ضرب‌المثل ایرانی‌ها شده است. سیاست اما به چه معناست؟ در فرهنگ معین، سیاست به معنای حکم راندن به رعیت و اداره کردن امور داخلی و خارجی کشور و همچنین به معنای داوری، سزا، تنبیه و جزا آمده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 81684
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱:۳۴

کرونا :

سیاست زدگی در گچساران

سیاست زدگی در گچساران / «سیاست پدر و مادر ندارد» جمله‌ای است که حتی این سال‌ها تبدیل به ضرب‌المثل ایرانی‌ها شده است.

سیاست اما به چه معناست؟

در فرهنگ معین، سیاست به معنای حکم راندن به رعیت و اداره کردن امور داخلی و خارجی کشور و همچنین به معنای داوری، سزا، تنبیه و جزا آمده است.

در لغت نامه دهخدا، سیاست به معنی تدبیر، مصلحت و دوراندیشی آمده است.

نظریه پردازان غربی، غالباً سیاست را علم قدرت شمرده اند .

به طور مثال موریس دوورژه از علمای علم سیاست، سیاست را علم قدرت نامیده است. عده ای دیگر از نظریه پردازان غربی، سیاست را علم دولت نامیده و آن را به معنی علمی که رفتار دولت را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد تعریف نموده اند.

نظریه‌پردازان و فلاسفه اسلامی سیاست را اینگونه تعریف می‌کند: «روش مخصوصی در زندگی است که صلاح دنیا را به طوری که موافق کمال اخروی و حیات دایمی حقیقی باشد، تامین نماید»

 

علمای علم سیاست، برای این واژه بار منفی قائل هستند

مشاهده می‌کنید تعاریف مختلفی از سیاست در اسلام و غرب وجود دارد اما به واقع اکثر مردم و حتی علمای علم سیاست، برای این واژه بار منفی قائل هستند. بسیاری بر این باور هستند که کسانی که با سیاست سرکار دارند، رابطه با اخلاق ندارند. برای این ادعای خود هم مثال‌های فراوانی می‌آورند که یکی از آنها جنگ‌های بی‌شمار تاریخ بشریت است. جنگ‌هایی که حاصل زیاده خواهی سیاستمداران بوده است.

سیاست زدگی در گچساران

در گچساران هم مردم از سیاست زدگی جامعه گلایه دارند و معتقد هستند ساحت زندگی گچسارانی ها درگیر سیاست و سیاست زدگی شده است. احتیاج به جست‌وجو زیادی هم نیست با نگاهی کوتاه به مشکلات اجتماعی گچساران که این سال‌ها درگیر سیاست شده است می‌توان به عمق فاجعه پی برد.

مبارزه با استکبار ریشه در ادیان الهی ما دارد
دنبال کنید

این روزها در فضای مجازی گچساران این سوال مطرح است::

چرا گچساران نسبت به دیگر شهرستان‌های استان بنام شهر سیاسیت زده نام برده می‌شود؟؟

در گچساران امروز ما سیاست دقیقا علم قدرت است. سیاست زدگی به معنای نگاه صفر و یک داشتن، نگاهی با محوریت “یا با ما یا علیه ما” است.

نیکولو ماکیاولی که نظراتش در مورد سیاست به « ماکیاولیسم» مشهور شده است در کتاب خود شهریار، هدف عمل سیاسی را دستیابی به قدرت می‌داند و بنابراین، آن را محدود به هیچ حکم اخلاقی نمی‌داند و در نتیجه به کار بردن هر وسیله‌ای را در سیاست برای پیشبرد اهداف مجاز می‌شمارد و بدین گونه سیاست را به کلی از اخلاق جدا می‌داند.

۱- رقابت دو جریان برای کسب کرسی نمایندگی این شهرستان

۲- رقابت دو جریان برای کسب کرسی شورای شهر این شهرستان

۳-  رقابت دو جریان برای شاغل کردن نیروهای نزدیک به خود در ادارات

۴- رقابت دو جریان برای کسب کرسی های  مدیریتی در ادارات و سازمان ها

۵- افتخار کردن هر دو جریان به داشتن نیروی خودی در کشور

۶- نگاهی با محوریت “یا با ما یا علیه ما”

۷- راکد ماندن طرح های جریانی که حاکم نیست

معنای گزینه های بالا می تواند به وضوح بگوید سیاست زدگی در گچساران به اوج خد نزدیک می شود.

از این نمونه‌ها فراوان است که مردم خود بهتر آن را درک کرده‌اند و آگاه هستند. بیماری «سیاست زدگی» درد امروز جامعه گچساران است. بیماری که اخلاق، انصاف و انسانیت را قربانی کرده است.

بهتر است فکری برای درمان این بیماری کرد. سیاست زدگی متاسفانه در جامعه و بین مسئولان این شهرستان رشد پیدا کرده است و در حال تسری پیدا کردن در عموم جامعه است. این سیاست زدگی اگر ادامه پیدا کند باید منتظر گچسارانی تماما غیر اخلاقی بود.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi