جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

یک کلیپ نگران کننده زیست محیطی و پاسخ محیط زیست/آیا پساب گاوداری به بشار می‌ریزد؟+فیلم

به گزارش کرونا از یاسوج، صحبت  از اقدامات ضد زیست‌ محیطی و ضد منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد کتاب داستان قطوری خواهد شد که پرداختن به همه موارد نیاز به وقت وقت زیادی دارد. در سال های اخیر ضربه های جبران ناپذیری به محیط زیست و منابع طبیعی استان وارد شده است از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 81402
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰

کرونا :

یک کلیپ نگران کننده زیست محیطی و پاسخ محیط زیست/آیا پساب گاوداری به بشار می‌ریزد؟+فیلم

به گزارش کرونا از یاسوج، صحبت  از اقدامات ضد زیست‌ محیطی و ضد منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد کتاب داستان قطوری خواهد شد که پرداختن به همه موارد نیاز به وقت وقت زیادی دارد.

در سال های اخیر ضربه های جبران ناپذیری به محیط زیست و منابع طبیعی استان وارد شده است از آتش سوزی های عمدی در بسیاری از نقاط استان گرفته تا شکار غیرمجاز در مناطق مختلف همه نشان از عزم جدی عده‌ای برای نابود کردن طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد.

استانی که با همین طبیعت زنده است و اگر درختان و حیات وحش را از استان کهگیلویه و بویراحمد بگیرند دیگر چیزی برای رشد و پیشرفت و توسعه نخواهد داشت.

بی شک استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین استان‌های کشور است که خداوند همه نعمت های خود را به آن ارزانی داشته از کوه های بلند گرفته تا دشت‌های زیبا و آبشارهای دلکش و درختان بلوط و همچنین حیات وحش همه از موهبت‌های خداوندی است که برای حفظ آنها کمتر سعی شده و هر روز شاهد خبرهای ناگواری در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی هستیم.

دستگاه‌ها و سازمان ها و همچنین بخش خصوصی نیز گاه و بیگاه ضربات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست و منابع طبیعی استان وارد می کند از جاده سازی‌های بی‌ربط گرفته که درختان بسیاری در آنها قطع شدند و با کمی تدبیر می توانستند از این فاجعه ها جلوگیری کنند تا ورود پساب های خطرناک به رودخانه های استان که علاوه بر دوستداران محیط زیست مردم عادی را نیز نگران کرده است.

وضعیت به گونه‌ای شده که مردم جرات دست زدن به آب رود بشار را ندارند چرا که در سال‌های اخیر خبرهای بدی شنیده‌اند و تصاویر خطرناکی دیده‌اند و البته شفاف سازی و اطلاع‌رسانی درستی هم نشده که صحت و سقم آن برای مردم روشن شود.

اما در چند روز اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که انتشار آن حساسیت ایجاد کرد؛ مردم از محیط زیست و آب منطقه‌ای و بهداشت محیط و همچنین بخش خصوصی و گاوداری مد نظر انتظار دارند تا در این زمینه شفاف‌سازی لازم را داشته باشند و به مردم بگویند که آیا چنین اقدامی از سوی گاوداری بزرگ صحت داشته یا نه که در صورت صحت داشتن آن مسئولان مرتبط باید پاسخگوی این فاجعه زیست محیطی باشند.

۲ تالاب کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد
دنبال کنید

در همین خصوص امام جمعه شهر سی‌سخت نیز خواهان پاسخگویی مسئولان مرتبط شده است که آیا چنین اقدامی از سوی گاوداری مذبور صحت داشته یا که نه؟.«اینجا را بخوانید»

واکنش محیط زیست به یک خبر/ خروجی تصفیه خانه گاوداری بنیاد در حال حاضر مشکلی ندارد 

کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار فیلم قدیمی از ورود پساب گاوداری بنیاد به رودخانه بشار در محدوده روستای سرتنگ شهرستان دنا، صبح امروز ۱۸ شهریور ماه جاری، اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نسبت به آن واکنش نشان داده و بیان داشته؛ خروجی تصفیه خانه این گاوداری به صورت مستمر پایش می شود و نتایج آزمایشگاه در سامانه جامع متصل به بازرسی کل کشور ثبت می شود. 

براساس این گزارش؛ رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاطت محیط زیست استان در ادامه افزود : بیش از ۳۰ سال است که گاوداری بنیاد در محدوده روستای سر تنگ شهرستان دنا احداث شده و بصورت مستمر توسط کارشناسان محیط انسانی و بخش آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان مورد پایش قرار می گیرد .

هادی سینایی گفت: این گاوداری قبلا فاقد سیستم تصفیه خانه ای به روز بود که با بازدیدهای مستمر کارشناسان محیط زیست و اخطاریه های صادره سرانجام تصفیه خانه آن راه اندازی شد.

رئیس اداره روابط عمومی افزود: اداره آزمایشگاه محیط زیست بصورت مستمر و دوره ای خروجی فاضلاب این تصفیه خانه را مورد پایش قرار می دهد که براساس آنالیز آزمایشگاهی در اردیبهشت ماه جاری پساب خروجی بالاتر از حد استاندارد بود و لذا اخطاریه زیست محیطی مدت دار برای مسئول این گاوداری صادر شد.

آغاز عملیات آسفالت معابر 27 روستای باشت
دنبال کنید

سینایی افزود : با توجه به نوسانات برقی دو ماه اخیر ، برای سیستم تصفیه خانه مشکلاتی پیش آمد و مدیر عامل فرصت محدودی برای رفع آلودگی تقاضا کرد.

سخنگوی محیط زیست استان افزود: با پیگیری های متعدد و بازدیدهای مکرر کارشناسان محیط زیست، خوشبختانه سیستم تصفیه خانه خیلی زود مجدد در مدار قرار گرفت.

وی افزود : در یک ماه اخیر کارشناسان، مجدد از این صنعت بازدید داشتند و آلودگی ثبت نشد از طرف دیگر؛ نتایج خود اظهاری این گاوداری که همانند سایر صنایع توسط آزمایشگاه معتمد صورت میگیرد و نتایج آن به صورت مستند در سامانه جامع محیط زیست متصل به سامانه بازرسی کل کشور بارگزاری می شوند مورد خاصی از آلودگی مشاهده نگردیده است.

سینایی تصریح کرد: پس از بارش های سیل آسای اخیر و کم و زیاد شدن دبی آب ، بستر رودخانه بشدت گل آلود شده بطوری که هنوز برخی از رودخانه ها، حالت زلالی خود را به دست نیاورده اند فلذا آن طور که در این فیلم دیده می شود ، بستر زلال و عاری از گل و لای رودخانه حاکی از آن است که این فیلم حداقل، قبل از سیل های اخیر بوده که در آن مقطع سیستم تصفیه خانه گاوداری به علت نوسانات برق از مدار خارج شده بود.

سینایی تصریح کرد: صبح دیروز و بعداز انتشار فیلم، کارشناسان بخش تخصصی از تصفیه خانه بازدید و نمونه برداری داشتند آنالیز نمونه های آزمایشگاهی خوشبختانه هر گونه آلودگی را رد می‌کند.

وی گفت: محیط زیست دستگاه نظارتی حاکمیتی است، سلامت مردم خط قرمز محیط زیست است، فلذا در بازدید از صنایع و برخورد قانونی با صنعتی که آلودگی داشته باشد مطابق قانون عمل خواهد شد و پس از صدور اخطاریه مدت دار در صورتی که آلودگی رفع نشود به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

کلیپی که در فضای مجازی پخش شد و پاسخ محیط زیست

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi