جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی تفاوت های پلتفرم Google Search Console و Google Analytics

مجموعه بزرگی از ابزارها برای بهینه سازی سایت شما وجود دارند. ابزارهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو (seo)، سنجش سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر، امنیت، سیستم مدیریت محتوا و موارد دیگر نیز موجود هستند اما تعداد کمی از آنها می توانند برای بازاریابی مفید باشند. اگر به دنبال یک پلتفرم برای تجزیه و تحلیل سایت هستید، احتمالا پیشنهادهای بسیار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 79704
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

کرونا :

بررسی تفاوت های پلتفرم Google Search Console و Google Analytics

مجموعه بزرگی از ابزارها برای بهینه سازی سایت شما وجود دارند. ابزارهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو (seo)، سنجش سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر، امنیت، سیستم مدیریت محتوا و موارد دیگر نیز موجود هستند اما تعداد کمی از آنها می توانند برای بازاریابی مفید باشند. اگر به دنبال یک پلتفرم برای تجزیه و تحلیل سایت هستید، احتمالا پیشنهادهای بسیار زیادی برای استفاده از پلتفرم Google Search Console و Google Analytics دریافت نموده اید.

هر دوی این ابزارها تحت مدیریت گوگل هستند و شاید در ظاهر مشابه یکدیگر باشند اما آیا اینگونه است؟ پاسخ کوتاه “خیر” بوده اما شرح آن کمی پیچیده می باشد. در این مقاله به بررسی و مرور هر دو پلتفرم Google Search Console و Google Analytics پرداخته می شود و شرح کاملی از آنها و تفاوت های این دو ابزار بیان خواهد شد.

مرور کلی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل برای اولین بار ابزاری که هم اکنون با نام گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) شناخته می شود را در سال ۲۰۰۶ راه اندازی کرد. در ابتدا این ابزار تحت نام گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) شناخته میشد که امکاناتی را برای کمک به کاربران برای بررسی تعامل سایت با موتورهای جستجو، ارائه می کرد.

گوگل در سال ۲۰۱۵ نام این ابزار را به “Google Search Console” تغییر داد. مایکل فینک، مدیر محصول در گوگل سرچ کنسول، مخاطبان این ابزار را به عنوان “افرادی که به جستجو اهمیت می دهند” و همچنین ابزاری که برای سایت های “سرگرمی، صاحبان مشاغل کوچک، کارشناسان سئو، بازاریاب ها، برنامه نویس ها، طراحان سایت، توسعه دهندگان اپلیکیشن، مدیران وب سایت ها و …” مناسب است، توصیف کرد. در ژانویه ۲۰۱۸، گوگل اقدام به جایگزین کردن نسخه قدیمی سرچ کنسول با نسخه جدید کرد. نسخه قدیمی را نیز در سپتامبر ۲۰۱۹ به طور کامل غیرفعال نمود و در حال حاضر صرفا امکان استفاده از نسخه جدید آن وجود دارد.

اکنون گوگل سرچ کنسول ویژگی های بسیاری را ارائه می کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • تنظیم نقشه سایت: جزئیات صفحات و فایل های وب سایت، در نقشه سایت ارائه می شوند.
  • نظارت بر میزان خزیدن: تعداد درخواست هایی که خزنده های گوگل در هر ثانیه به سایت ارسال می کنند و میزان نرخ خزیدن را مشخص می کند.
  • لیستی از لینک های داخلی و خارجی دامنه.
  • گزارش Core Web Vitals: این ویژگی نحوه عملکرد صفحات سایت را بر اساس داده های دنیای واقعی، بیان می کند.
  • نظارت بر کلمات کلیدی: این ویژگی، کلمات کلیدی که افراد برای یافتن صفحات سایت شما جستجو کرده اند را نمایش می دهد.
  • نظارت بر مسائل امنیتی: این ویژگی نقص های امنیتی وب سایت را در برابر بدافزارها و هکرها شناسایی می کند.
  • گزارش های مربوط به سرعت بارگذاری سایت: این ویژگی کمک می کند تا سرعت بارگذاری سایت را بررسی و افزایش دهید. این مورد برای حفظ ترافیک سایت مهم است، زیرا گوگل بر اساس تجربه ۳۷۰۰ کاربر موبایل، اعلام نموده که اگر سایت در عرض ۳ ثانیه بارگذاری نشود، ۵۳% از بازدیدکنندگان، آن را ترک می کنند.

مرور کلی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

ایده گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) در ابتدا از دو نرم افزار Urchin on Demand و Measure Map گرفته شد. گوگل در سال ۲۰۰۵ مالکیت نرم افزار های  Urchin Software Corp  یا Urchin on Demand ، Adaptive Path و همچنین در سال ۲۰۰۶ مالکیت نرم افزار Measure Map را خریداری کرد.

گوگل آنالیتیکس از آگوست ۲۰۰۶ در دسترس عموم قرار گرفت. البته قبل از آن گوگل این ابزار را در یک شبکه کوچک عرضه کرد ولی با وضعیت فعلی آن قابل مقایسه نبود. گوگل در سال ۲۰۱۱ تغییرات عمده ای در این پلتفرم ایجاد نمود و نسخه دیگری از آن را با نام “Universal Analytics” در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد. چندین نسخه دیگر از جمله “Google Analytics 360” را نیز در سال ۲۰۱۶ منتشر نمود. سرانجام در سال ۲۰۲۰ کاربران از گوگل آنالیتیکس ۴ که به اختصار “GA4” نیز نامیده میشد، استفاده کردند. در ادامه برخی از برجسته ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس آورده شده است:

  • گزارش های سفارشی: گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد تا برای هر یک از کانال های بازاریابی خود گزارش ثبت کنید و معیارهایی که برایتان مهم هستند را رصد نمایید.
  • پیش بینی: این ابزار به شما کمک می کند تا ترندها را مشاهده کنید.
  • نظارت بر اهداف: از این ویژگی می توانید برای نظارت روی اهداف و پیگیری پیشرفت به سمت آنها، استفاده نمایید.
  • نظارت بر مخاطب: این ابزار می تواند اطلاعاتی درباره بازدیدکنندگان از جمله مکان، جنسیت و سن آنها را به شما نشان دهد.

همچنین گوگل آنالیتیکس رقبای زیادی دارد که ویژگی های مشابهی را ارائه می کنند.

چگونه گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس با یکدیگر کار می کنند؟

هرچند ممکن است این دو ابزار رقیب به نظر برسند اما بسیاری از افراد، گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس را به صورت همزمان استفاده می کنند. به طور مشخص، از داده های گوگل سرچ کنسول به عنوان منبعی برای گوگل آنالیتیکس بهره می برند. انجام این کار می تواند برای بازاریابی دیجیتال، اطلاعات دقیق تری به شما ارائه دهد. همچنین کمک می کند تا ترافیک وب سایت را افزایش دهید و سئو سایت را بهبود ببخشید. ثبت گزارش داده های بازاریابی را نیز آسان تر می نماید. زیرا امکان پیش بینی و ایجاد گزارش از طریق داده های گوگل سرچ کنسول را فراهم می کند.

روند اتصال دو پلتفرم Google Search Console و Google Analytics:

طبق تصویر (۱) برای اتصال گوگل سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس، باید از بخش “Acquisition” و سپس “Search Console”، روی “Landing Pages” کلیک نمایید. اکنون با کلیک روی “Set Up Search Console Data Sharing” و انتخاب property موردنظر در سرچ کنسول، آن را ذخیره نموده تا اتصال برقرار شود و پیام “Success” را دریافت نمایید.

معرفی و بررسی پلتفرم Google Search Console و Google Analytics

تصویر(۱)

تفاوت های کلیدی بین پلتفرم Google Search Console و Google Analytics

در ادامه برای درک نحوه کار، شباهت ها و موارد استفاده از دو پلتفرم Google Search Console و Google Analytics با یکدیگر مقایسه می شوند.

۱٫ داده ها/معیارها

اولین مورد، مقایسه داده هایی است که هر کدام از این پلتفرم ها جمع آوری می کنند. گوگل آنالیتیکس معیارهای بسیار زیادی را ردیابی می کند، اگرچه بیشتر افراد، فقط تعداد انگشت شماری از آنها را استفاده می کنند. در ادامه مهم ترین معیار ها بیان شده است:

  • نرخ بازگشت (Bounce rate)درصد بازدیدکنندگانی که پس از ورود به سایت، بدون ورود به صفحه ای دیگر، از سایت خارج می شوند.
  • بازدیدهای یکتا (Unique pageviews): گوگل آنالیتیکس، بازدیدهای معمولی از صفحات سایت را به عنوان یک بازدید یا view تعریف می کند. حال اگر شخصی از یک صفحه چندین بار بازدید نماید، در گوگل آنالیتیکس به عنوان یک بازدید یکتا (Unique pageviews) ثبت می شود.
  • میانگین زمان حضور بازدیدکنندگان (Average session duration): این معیار، میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در یک صفحه حضور داشته اند را نمایش می دهد. گوگل آنالیتیکس این رقم را با تقسیم کل زمان صرف شده از سمت بازدیدکنندگان بر تعداد کل بازدیدها، محاسبه می کند.
  • تعامل (Conversions): گوگل آنالیتیکس مولفه “Conversion” را برای هر فاکتور مهمی که برای دستیابی به اهداف کسب و کار لازم باشد، تعریف می کند. این مولفه، اهداف کلان مانند فروش و اهداف خرد مانند عضویت در لیست بازاریابی ایمیل را شامل می شود.
  • جمعیت شناسی مخاطب (Audience demographics): گوگل آنالیتیکس کاربران را بر اساس سن، جنسیت، سبک زندگی، علاقه مندی به نوع محصولات و سایر دسته بندی ها طبقه بندی می کند. در جدول (۱) می توانید نحوه تعریف هر کدام از آنها توسط گوگل آنالیتیکس را مشاهده نمایید.
عکسهای دیده نشده از مسابقات بین المللی بوکس با حضور داور گچسارانی
دنبال کنید

طبقه بندی

مقادیر

سن

۱۸-۲۴ ، ۲۵-۳۴ ، ۳۵-۴۴ ، ۴۵-۵۴ ، ۵۵-۶۴ ، +۶۵

جنسیت

آقا، خانم

سبک زندگی

مانند مخاطبان تلویزیون، برای مثال: علاقمند به فناوری، ورزش، آشپزی و…

موارد مربوط به فروشگاه

علایق خرید محصول

سایر دسته بندی ها

جزئیات دقیق تری از کاربران ارائه می کند. برای مثال: دسته بندی های وابسته که زیرمجموعه دسته های دیگر می باشند. مانند سبک غذا که شامل دستور پخت، نوع غذا، سبک آسیای شرقی و… می شود.

جدول(۱)

معیارهایی که گوگل سرچ کنسول ردیابی می کند، بیشتر از مخاطبان سایت، به وب سایت شما مربوط می شوند، مهمترین معیارها و آمارها عبارتند از:

  • تعداد نمایش در جستجوها (Impressions): تعداد افرادی که لینک سایت را در جستجوی گوگل مشاهده کرده اند.
  • کلیک ها(Clicks): تعداد افرادی که روی لینک سایت از طریق جستجوی گوگل، کلیک کرده اند.
  • نرخ کلیک (CTR): این مورد توسط گوگل با تقسیم تعداد کلیک ها بر دفعات نمایش لینک های وب سایت در نتایج جستجو، محاسبه می شود و نشان می دهد که چه درصدی از افراد با جستجو در گوگل و مشاهده لینک سایت، روی آن کلیک می کنند.
  • کوئری های کلمات کلیدی: این معیار رتبه بندی صفحات سایت را بر اساس کلمات کلیدی و کلماتی که افراد برای رسیدن به صفحات سایت جستجو نموده اند، نشان می دهد.
  • تعداد بک لینک ها: لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند.
  • لینک های داخلی: تعداد لینک هایی که مخاطبان را بین صفحات داخلی سایت جابجا می کنند.
  • قابلیت نمایش در موبایل: این مورد نشان می دهد که صفحات سایت، در نسخه موبایل چگونه بارگذاری می شوند.
  • گزارش ایندکس صفحات (Index coverage reporting): این ابزار، مجموعه ای از معیارهایی است که نشان می دهد خزنده های گوگل، چگونه سایت را ایندکس می کنند.
  • میانگین رتبه (Average position): این معیار، میانگین رتبه سایت در صفحات جستجوی گوگل را بیان می کند. در ایده آل ترین حالت چنانچه می خواهید رتبه خوبی کسب کنید باید توجه داشته باشید که ۵۵٫۲% از کاربران گوگل، روی یکی از سه نتیجه اول کلیک می کنند. همچنین بر اساس آمار تصویر (۲)، می توانید میزان درصد کلیک روی ۱۰ رتبه صفحه اول جستجوی گوگل را مشاهده نمایید.

پلتفرم Google Search Console و Google Analytics ابزاری برای تحلیل و امارگیری سایت

تصویر(۲)

فهرست مذکور، نشان می دهد که این معیار ها به صاحبان وب سایت و بازاریابان کمک می کنند تا برای وب سایت و اقدامات بازاریابی خود ارزش قائل شوند. بنابراین، در حالی که سرچ کنسول و آنالیتیکس موارد استفاده متفاوتی دارند اما بکارگیری گزارشات هر دوی آنها، مفید خواهد بود.

نکته: اگر داده های گوگل سرچ کنسول را به عنوان منبع در گوگل آنالیتیکس اضافه نمایید، می توانید از گوگل آنالیتیکس برای ردیابی تعداد نمایش در جستجوها، کلیک ها، میانگین رتبه و نرخ کلیک استفاده کنید.

۲٫ کلیک ها و سشن ها

گوگل برای برخی از اصطلاحات همانند “location”، از تعاریف استانداردی در سرچ کنسول و آنالیتیکس استفاده می کند اما برای کلیک ها (Clicks) و سشن ها (Sessions) متفاوت بوده و جزء اصطلاحات مشترک و استاندارد نیستند. این موضوع، یک تفاوت اساسی بین این دو پلتفرم را نشان می دهد.

در گوگل سرچ کنسول “click” به عنوان تعداد نمایش صفحه موردنظر تعریف می شود و مهم نیست که کاربر در یک سشن، چندین بار آن صفحه را لود کرده باشد و با هر بار فراخوانی صفحه در طول سشن، به تعداد کلیک افزوده خواهد شد. در گوگل آنالیتیکس، هر سشن صرفا یک کلیک محاسبه شده و تعداد کلیک های تکراری برای بارگذاری همان صفحه، محاسبه نمی گردد. به عنوان مثال، تصور نمایید شخصی با کلیک روی صفحات شما در نتایج جستجو، وارد سایت شده و صفحه را رفرش کند و سپس از آن خارج و مجددا از طریق صفحه نتایج جستجوی گوگل وارد همان صفحه شود. گوگل سرچ کنسول آن را ۳ کلیک و گوگل آنالیتیکس ۱ کلیک در نظر می گیرد.

قابل ذکر است که یک تفاوت دیگر نیز در شمارش کلیک ها و سشن ها وجود دارد. بدین صورت که در گوگل سرچ کنسول، صفحات غیر HTML همانند PDF، در زمان بازدید کاربر شمارش نمی شوند اما در گوگل آنالیتیکس این اتفاق می افتد.

۳٫ فرآیند تایید

در هر دو پلتفرم Google Search Console و Google Analytics باید دامنه سایت یا منبع اطلاعات را قبل از دریافت گزارش ها، تایید نمایید که روند انجام آن در هر کدام، کمی متفاوت می باشد. برای گوگل سرچ کنسول می توانید از آموزش نحوه ثبت و بهینه سازی سایت در گوگل استفاده نمایید. بر اساس آموزش، برای تایید در گوگل سرچ کنسول، می بایست دامنه سایت را از طریق ایجاد رکورد dns، تایید کنید اما برای تایید سایت در گوگل آنالیتیکس باید دستورالعمل متفاوتی را دنبال نمایید. چنانچه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید به راحتی می توانید از طریق آموزش نصب و راه اندازی Google Analytics در وردپرس، آن را به صورت صحیح در سایت خود راه اندازی نمایید.

۴٫ مخاطبین و موارد استفاده

پلتفرم Google Search Console و Google Analytics، ابزارهای فوق العاده ای برای صاحبان سایت، نویسندگان محتوا و توسعه دهندگان وب هستند. تمرکز هر ابزار، کمی متفاوت است. گوگل سرچ کنسول بر SEO و عناصر فنی که باعث بهبود رتبه سایت در صفحات جستجو می شوند، تمرکز دارد. در مقابل، گوگل آنالیتیکس علاوه بر تمرکز روی سایت، بر شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیل و کمپین های تبلیغاتی نیز نظارت می کند.

۵٫ گزارش

تفاوت های متعددی بین نوع گزارش خروجی و مدیریت داده ها در پلتفرم Google Search Console و Google Analytics وجود دارد. اولین مورد این است که در یک حساب کاربری گوگل سرچ کنسول، تنها می توانید یک دامنه را تنظیم نمایید. اگر چندین دامنه دارید، هر یک را می بایست به صورت مجزا تعریف کنید اما در گوگل آنالیتیکس می توان گزارش چند دامنه را دریافت نمود.

اگر گوگل سرچ کنسول را به عنوان منبع اطلاعات اضافه کرده باشید، صرفا داده های مربوط به دامنه متصل به آن را دریافت خواهید نمود. همچنین گوگل آنالیتیکس می تواند اطلاعات url های ریدایرکت شده را گزارش دهد اما در گوگل سرچ کنسول این امکان فراهم نمی باشد. در تصویر (۳) نمایی از صفحه داشبورد گوگل سرچ کنسول و در تصویر (۴) داشبورد گوگل آنالیتیکس را مشاهده می کنید.

پلتفرم Google Search Console و Google Analytics ابزاری رایگان برای بررسی سایت

تصویر (۳)

پلتفرم Google Search Console و Google Analytics گوگل سرچ کنسول و گوگل انالتیکس

تصویر(۴)

۶٫ نظارت بر خطا

گوگل سرچ کنسول اطلاعات دقیقی در مورد خطاهای سایت ارائه می دهد که بیان می کند چه مواردی تعامل بازدیدکنندگان را با سایت دچار مشکل کرده اند. در تصویر (۵)، بخشی از گزارش گوگل سرچ کنسول در مورد صحت عملکرد صفحات سایت در موبایل را مشاهده می کنید.

آخرین وضعیت بازنشستگی خبرنگاران/ گره‌گشایی بازنشستگی خبرنگاران به دست دولت
دنبال کنید

آموزش معرفی سایت به پلتفرم Google Search Console و Google Analytics

تصویر(۵)

همچنین بخشی با نام “Security Issues” در گوگل سرچ کنسول وجود دارد که سایت را برای سه مورد زیر اسکن می کند:

  • محتوای هک شده (تغییر احتمالی محتوا که توسط هکر صورت گرفته باشد.)
  • بدافزار
  • نشانه های مهندسی اجتماعی

گوگل آنالیتیکس ابزارهای ضعیف تری برای ثبت خطاها دارد. با این حال می تواند خطاهای اعتبارسنجی داده ها، خطاهای جاوا اسکریپت، صفحات خطای ۴۰۴ و سایر مشکلات کاربر را تشخیص دهد.

۷٫ رکوردهای روزانه و محدودیت نتایج یا Query

در حال حاضر، گوگل آنالیتیکس گزارش تعداد نامحدودی از url ها را به صورت روزانه ثبت می کند، بنابراین اگر ۱۵۰۰ پست وبلاگ داشته باشید، داده های تمامی پست ها را جمع آوری می نماید. در مقابل، گوگل سرچ کنسول رویکرد متفاوتی دارد و دارای محدودیت ۱۰۰۰ رکورد url برای هر وب سایت می باشد. همچنین قابل ذکر است که گوگل آنالیتیکس برای هر پروژه، نتایج را به ۵۰۰۰۰ درخواست در روز و ۱۰ نتیجه در ثانیه به ازای هر IP، محدود می کند. گوگل سرچ کنسول نیز نتایج را در بازه زمانی که در ادامه شرح داده شده، محدود می نماید. لازم به ذکر است که واحدهای ذکر شده به شرح زیر هستند:

QPS : تعداد نتایج در ثانیه

QPM : تعداد نتایج در دقیقه

QPD : تعداد نتایج در روز

  • برای هر وب سایت : ۵۰ QPS و ۱۲۰۰ QPM
  • به ازای هر کاربر : ۵۰ QPS و ۱۲۰۰ QPM
  • برای هر پروژه : ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ QPD

اگر یک کاربر معمولی هستید، این محدودیت ها تاثیری روی شما ندارند اما دانستن این محدودیت ها نیز مهم است.

۸٫ ویدئوها

گوگل سرچ کنسول داده های وب و ویدئو ها را به طور جداگانه نشان می دهد، در حالی که گوگل آنالیتیکس فاقد این ویژگی می باشد. گوگل این تغییر را در سال ۲۰۱۸ برای گوگل سرچ کنسول اعمال کرد، بنابراین سازندگان ویدئو می توانند رتبه بندی ویدئوها را در گوگل مشاهده کنند. این مورد را می توانید از بخش “Enhancements” و تب “Videos” در گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید. البته این گزینه زمانی برای شما فعال می شود که ویدئو ها را در سایت خود سئو نمایید و توسط گوگل ایندکس شوند.

آشنایی با قابلیت و تفاوت های پلتفرم Google Search Console و Google Analytics

تصویر(۶)

۹٫ قابلیت ادغام

هر دو پلتفرم Google Search Console و Google Analytics با ابزارهای دیگر ادغام می شوند تا بتوانید داده های خود را بین پلتفرم ها به اشتراک بگذارید. محبوب ترین پلتفرم هایی که با گوگل آنالیتیکس ادغام می شوند عبارتند از:

  • Shopify
  • Salesforce
  • Google Ads, Google Ad Manager, Google Cloud, and Google Play
  • Zendesk
  • Facebook
  • Marketo
  • Hootsuite
  • WordPress

همچنین برای افرادی که می خواهند ابزارهای تخصصی در سایت ایجاد کنند امکان استفاده از API نیز فراهم می باشد.

۱۰٫ هزینه ها

گوگل سرچ کنسول در حال حاضر رایگان است، اگرچه محدودیت دارد. گوگل آنالیتیکس نیز برای اکثر افراد با توجه به نوع استفاده، رایگان می باشد اما اگر ویژگی های بیشتری نیاز دارید باید Analytics360 را تهیه نمایید. Analytics360 امکانات ویژه ای مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پیش بینی از طریق یادگیری ماشین (ML)، آمارهای دقیق و ابزاری که می‌تواند به سؤالات مربوط به داده‌ها پاسخ دهد را ارائه می‌کند. Analytics360 برای مشاغل بزرگ و افرادی که نیاز به پردازش حجم زیادی از داده ها دارند، مناسب است. قیمت گذاری آن به صورت متغیر انجام می شود.

۱۱٫ فعالیت ربات

وقتی از ربات در سایت خود استفاده نمایید، پلتفرم های تجزیه و تحلیل فعالیت های ربات را نیز ثبت می کنند، این مورد موجب ایجاد اطلاعات اشتباه و نتایج غیر واقعی می شود و می تواند همه موارد اعم از نرخ بازگشت، جمعیت شناسی مخاطب، داده های کلمات کلیدی و… را از بین ببرد. گوگل آنالیتیکس گزینه ای برای فیلتر ربات (Bot Filtering) دارد و فعالیت هایی که با رفتار عادی انسانی مطابقت نداشته باشند و همانند ربات رفتار کنند، ثبت می کند. اگر فعالیت مشکوکی مشاهده نمودید می توانید آن را به صورت دستی فیلتر کنید. گوگل سرچ کنسول، فعالیت ربات ها را به طور کاملا خودکار فیلتر می کند.

۱۲٫ ترافیک از Google My Business (سیستم تبلیغات گوگل)

کسب و کارهایی که سایت خود را در سیستم Google My Business ثبت کرده اند و اقدام به خرید تبلیغ کلیکی نموده اند، برای جدا کردن ترافیک ورودی معمولی از جستجو و افرادی که روی تبلیغات کلیک می کنند، می توانند با علامت گذاری فهرست با ماژول ردیابی (UTM) ابزار Urchin، آنها را تفکیک کنند. گوگل آنالیتیکس، ترافیک ایجاد شده توسط تبلیغات گوگل را به عنوان یک کلیک معمولی شناسایی می کند، در حالی که گوگل سرچ کنسول آن را به صورت جداگانه نمایش می دهد.

۱۳٫ جاوا اسکریپت و مسدود کننده تبلیغات (JavaScript and Ad Blockers)

گوگل آنالیتیکس برای اجرا به جاوا اسکریپت متکی است و در نتیجه نمی تواند داده های کاربرانی که جاوا اسکریپت را در مرورگر خود غیر فعال کرده اند، جمع آوری کند. برخی از افزونه های مرورگرها، به کاربران اجازه می دهند که مانع جمع آوری اطلاعات از سمت گوگل آنالتیکس شوند. اما گوگل سرچ کنسول نیازی به جاوا اسکریپت ندارد و بدون آن، اقدام به جمع آوری اطلاعات می کند. بنابراین چنانچه از هر دو پلتفرم استفاده می نمایید ممکن است گزارش ها کمی متفاوت باشند.

۱۴٫ منطقه زمانی پیش فرض

مدیریت منطقه زمانی نیز در این دو پلتفرم، متفاوت است. گوگل آنالیتیکس از منطقه زمانی شما و گوگل سرچ کنسول از ساعت اقیانوس آرام (یوتی‌سی ۸:۰۰-) استفاده می کند. افرادی که هر دو ابزار را دارند باید این مورد را مد نظر داشته باشند زیرا این تفاوت منطقه زمانی می تواند باعث تفاوت در گزارش ترافیک روزانه شود. متاسفانه، در حال حاضر هیچ راهی برای تغییر منطقه زمانی گوگل سرچ کنسول وجود ندارد. بنابراین هنگام بررسی گزارش داده ها، این مورد را در نظر بگیرید.

جمع بندی

معمولا پلتفرم Google Search Console و Google Analytics با هم اشتباه گرفته می شوند. زیرا هر دو، ابزاری برای بررسی اطلاعات و بازاریابی سایت و همچنین متعلق به گوگل هستند اما با وجود شباهت ها، یکسان نیستند. گوگل سرچ کنسول کمک می کند تا بر عملکرد سایت به صورت کلی و از نظر جستجو در گوگل، نظارت نمایید. گوگل آنالیتیکس نیز اجازه می دهد تا در مورد کاربران، اطلاعات بیشتری کسب کنید، از جمله اینکه آنها چه کسانی هستند؟ چگونه سایت را پیدا کرده اند؟ و چگونه با وب سایت تعامل دارند؟ دامنه دسترسی گوگل آنالیتیکس فراتر از وب سایت می باشد و به تبلیغات و شبکه های اجتماعی نیز گسترش می یابد.

تفاوت های این دو ابزار شامل موارد زیر می شوند:

  • معیار هایی که ارزیابی می کنند.
  • نحوه اندازه گیری فعالیت ها
  • نحوه مدیریت داده ها و چگونگی استفاده از آنها

همچنین چنانچه از این دو ابزار یا یکی از آنها استفاده می نمایید، می توانید در بخش نظرات، کاربردها و اقداماتی که انجام داده اید را عنوان کنید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi