سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان در کجاست؟

اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان در کجاست؟ ارزیابی عملکرد کارکنان این فرصت را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا با بررسی عملکرد کارمندان خود، به نقاط قوت و ضعف آن‌ها پی ببرند. سپس می‌تواند بر اساس این نتایج، برای بهبود عملکرد کارکنان خود برنامه‌ریزی کنند. چراکه هرچقدر عملکرد کارمندان ارتقا یابدد، سازمان هم بهتر، سریع‌تر و با

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74838
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶

کرونا :

اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان در کجاست؟

اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان در کجاست؟

ارزیابی عملکرد کارکنان این فرصت را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا با بررسی عملکرد کارمندان خود، به نقاط قوت و ضعف آن‌ها پی ببرند. سپس می‌تواند بر اساس این نتایج، برای بهبود عملکرد کارکنان خود برنامه‌ریزی کنند. چراکه هرچقدر عملکرد کارمندان ارتقا یابدد، سازمان هم بهتر، سریع‌تر و با هزینه کمتری می‌تواند به اهداف خودش برسد. در نتیجه نه‌تنها بهره‌وری کارکنان بیشتر می‌شود که گردش مالی و افزایش درآمد هم برای شرکت به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که معمولا واحدهای منابع انسانی از انواع ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده می ‌کنند.

ارزیابی عملکرد کارکنان

ارزیابی عملکرد کارکنان دقیقا به چه معناست؟

درباره ارزیابی عملکرد بیشتر بدانیم!

کلمه «ارزیابی عملکرد کارکنان» به نظر شما آشنا است؟ حتماً همینطور خواهد بود. ارزیابی عملکرد کارکنان، معمولاً توسط تیم منابع انسانی برای بررسی عملکرد یک کارمند براساس دسته‌ای از بایدها و نبایدها که سازمان تعیین کرده، استفاده می‌شود. وجود فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان برای هر سازمانی امری حیاتی است، زیرا به سازمان کمک می‌کند تا روند عملکرد کارمندان را (که مستقیماٌ به پیشرفت سازمان مرتبط می‌ شود) دنبال کند و هم‌چنین نشان می ‌دهد که آیا سازمان در مسیر درست حرکت می‌کند یا خیر.
فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، عملکرد کارکنان را از جنبه‌های بهره‌وری، نقاط قوت، نقاط ضعف و میزان انگیزه‌ی آن‌ها بررسی می‌کند. نتایج این ارزیابی، می‌تواند معیاری برای افزایش حقوق کارمند و ارتقا باشد. فراتر از این، ارزیابی عملکرد کارکنان به مدیران دید مناسبی از اثربخشی فرآیندهای دیگر منابع انسانی چون جذب، آموزش و توسعه‌ی کارکنان می‌دهد و هم‌چنین نقش مهم کارکنان در مسیر پیشرفت سازمان نیز برای ایشان شفاف می‌گردد.
هنگام ارزیابی عملکرد، کارکنان تلاش می‌کنند که بهترین عملکرد و نتایج را به نمایش بگذارند و نشان دهند که سال قبل چقدر برای آن‌ها فوق‌العاده بوده و چقدر لایق دریافت بهترین نتیجه ارزیابی هستند. این‌جا نقطه بسیاری مهمی است. هنگام گزارش و ارزیابی عملکرد کارکنان، مدیران مثل یک بندباز احساس خطر می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا تمام رشته‌ها را پنبه نکنند! ولی این تمام ماجرا نیست. ایجاد تعهد در همه‌ی اعضای تیم و در عین حال تفکیک پاداش‌ها براساس عملکرد هر فرد، کاری چالش برانگیز برای مدیران است. بعلاوه، این مدیران باید ریسک ناامید کردن برخی کارکنان‌شان را بپذیرند. زیرا بودجه‌ی سازمان محدود است و با همین بودجه، باید تا حد امکان انتظارات تمام کارکنان را برآورده کرد. بیایید با دقت بررسی کنیم که فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان چگونه کار می‌کند.

اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان چه هستند؟

بررسی اهداف ارزیابی عملکرد کارکنان به ما این امکان را می‌دهد که بفهمیم یک فرآیند موثر ارزیابی عملکرد کارکنان چگونه باید انجام شود. هنگام انجام ارزیابی عملکرد کارکنان، اهداف زیر را به یاد داشته باشید:

شناسایی کارکنان برای اقدامات مختلف در مورد آنها (تغییر حقوق، ارتقا، انتقال، تعلیق، اخراج و…)
شناسایی نقاط ضعف و قوت کارکنان برای قرار دادن فرد مناسب در جایگاه مناسب
تصمیم‌ گیری درمورد نیازهای آموزشی کارکنان جهت بهبود عملکرد آنها
انگیزش کارکنان از طریق بازخورد دادن و تعیین سطح عملکرد آن‌ها
ادامه و یا بازبینی برنامه‌ های آموزشی و ارتقا بخشی
فراهم کردن منبعی برای تحقیق و ارجاع در آینده

پروفسور ملک حسینی افتخار علمی و سرمایه ای گرانبها برای کشور است
دنبال کنید
انواع ارزیابی عملکرد کارکنان چگونه اند؟

ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها به روش‌های رسمی و غیر رسمی انجام می‌شود. روش های ارزیابی عملکرد هم بسیار متنوع هستند و به همین دلیل هر سازمان با توجه به نیاز خود، معمولا از یک یا چند روش ارزیابی استفاده می‌کنند. ثبت وقایع حساس، توصیفی، قیاسی، درجه‌بندی و عامل‌سنجی تنها بعضی از روش های ارزیابی عملکرد متداول هستند که کاربردهای متنوعی دارند. اما تقریبا تمامی مدل های ارزیابی عملکرد در عناصر زیر با هم مشترک می باشند:
بر اساس اهداف و برنامه‌های سازمان، طراحی می‌شوند.
از اطلاعات گردآوری شده برای تحلیل نقاط قوت و ضعف عملکرد نیروهای انسانی شرکت استفاده  می‌شود.
و در نهایت هر مدلی به دنبال بهبود و برنامه‌ریزی در جهت ارتقا عملکرد کارکنان است.
با استفاده از روش ارزیابی عملکرد درست، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد کارمند را در سازمان بهبود دهند. در ادامه ۶ روش جدید ارزیابی عملکرد کارکنان را با هم مرور می‌کنیم.

غایت و مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان برای سازمان چگونه است؟

هدف نهایی و غایت ارزیابی عملکرد کارکنان، همواره دو سمت دارد. این فرآیند، از سویی به سازمان کمک می‌کند تا ارزشمندی و بهره‌ وری کارکنان را تعیین کند و از سوی دیگر، به کارکنان کمک می‌کند تا نقش و مهارت‌های خود را توسعه دهند. ارزیابی عملکرد کارکنان، باعث تغییر در عملکرد سازمان شده و روشن می‌سازد که خدمات کارکنان به سازمان چیست. در یک کلام، هم کارکنان و هم سازمان از ارزیابی عملکرد کارکنان سود می‌برند. نفعی که سازمان می‌برد این است که مدیران می ‌توانند زمینه ‌های بهبود شرایط کاری را شناسایی کنند و در نتیجه‌ ی آن، کارآیی و کیفیت کار کارکنان را افزایش دهند.

با ارزیابی عملکرد کارکنان، سازمان می‌تواند استعدادها و مهارت‌های کارکنان را شناسایی کند تا کارکنان را تشویق به مشارکت بیشتری کند، یا درمورد مسائل و مشکلات رفتاری کارکنان اقدام مناسبی انجام دهد و آن‌ها را در مسیر توسعه‌ ی شغلی و مهارتی حمایت کند.
این دقیقاً چیزی نیست که سازمان‌ها و کارکنان انتظار دارند؟ ارزیابی عملکرد کارکنان، هم‌چنین فرآیند تصمیم‌‌های استراتژیک مانند تعدیل نیرو، پر کردن جاهای خالی و برنامه‌های جایگزینی را نیز بهبود می‌بخشد. در ادامه، به مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان برای کارکنان می‌ پردازیم.
این یک حقیقت آشکار است که هدف اصلی فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، پیامدهای مثبت برای کارکنان است. ارزیابی عملکرد به آن‌ها کمک می‌کند تا اهمیتِ نقش و دستاوردهای  خود را در سازمان بشناسند. با اجرای این فرآیند، فرصت‌های کارکنان برای ارتقا، دریافت مزایای بیشتر و دسترسی آن‌ها به آموزش‌های لازم برای رشد حرفه‌ ای، افزایش می‌یابد. ارزیابی عملکرد به کارکنان کمک می‌کند تا زمینه‌های بهبود در حوزه‌های کاری خود را شناسایی کرده و مهارت ‌های لازم برای آن را بهبود بخشند. از همه مهم‌ تر، ارزیابی عملکرد کارکنان زمینه را برای تعامل و گفتگو در مورد اهداف بلندمدت کارکنان فراهم می‌کند. مطمئن باشید که انجام این فرایند ارزش تلاشی که برای آن می‌کنید را دارد.

پیام مسئولین عالی رتبه خطاب به دبیرخانه اجلاس سراسری مدیریت صادرات و فرصتهای سرمایه گذاری
دنبال کنید

خود ارزیابی در سازمان

خود ارزیابی به کارمندان این شانس را می‌دهد تا به عملکرد خود در گذشته نگاهی بیندازند و نقاط قوت و نقاط ضعف خود را متوجه شوند. بااین‌حال، اگر خود ارزیابی، بدون ساختار و مراحل رسمی انجام شود، سخت‌گیری کمتری در آن اتفاق می‌افتد، ثبات ندارد و نظرات شخصی بر آن تاثیر می ‌گذارد.

کلیک ویو نرم افزار هوش کسب و کار چیست؟

نرم افزار کلیک ویو  محصول شرکت QlikTech است. این شرکت در سال ۱۹۹۳ در سوئد تاسیس شد و دفتر اصلی آن در پنسیلوانیا آمریکا است، این شرکت از سال ۲۰۰۵ دارای شاخص NASDAQ در بورس آمریکا است و جزو ۲۵ شرکت با بیشترین رشد سهام در این کشور است، شرکت‌های بزرگی چون زیمنس، سونی، توشیبا، پاناسونیک و میتسوبیشی از جمله مشتریان محصولات هوش تجاری این شرکت هستند.

زمانی ایجاد داشبوردها و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای هر خروجی چند ماه طول می‌کشید و سرعت تصمیم‌گیری سازمانی را پایین می‌آورد اما با کلیک ویو qlikView می‌توان آن را در چند دقیقه انجام داد. کلیک ویو qlikView بستر هوش تجاری برای تبدیل داده‌ها به دانش می‌باشد. این نرم افزار هر کسب و کار و کاربرهای فنی را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را بدون هیچ محدودیتی جدا کنند و به آن‌ها کمک می‌کند زمانی که نیاز به تصمیم‌گیری در مورد مسائل سازمانی است، تصمیمات موثر و بهتری  مبتنی بر اطلاعات صحیح بگیرند. کلیک ویو qlikView نرم افزاری است که امکان باز یافتن و تطبیق دادن داده‌ها را از منابع گوناگون، فراهم می‌کند. با بارگذاری در برنامه، داده‌ها در مسیری که فهم و کار با آن‌ ها آسان تر باشد، ارائه می‌شوند. نرم افزاری ساده و قابل انعطاف می‌باشد و کاربران نهایی در سازمان به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و در زمان کوتاهی آن را آموزش ببینند.

کلیک ویو

داشبورد مدیریتی چیست و کاربرد آن چیست؟

داشبورد مدیریتی را بشناسید!

داشبورد مدیریتی ابزاری است که به صورت بصری همه شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) یک کسب و کار را به صورت یکپارچه و یکجا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. داشبورد مدیریتی در قالبی ساده و خوانا ارائه می‌شوند و اطلاعات بخش‌های گوناگون، با مدیران سطوح مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، به طوری که همه اهداف، معیارها، اقدامات و KPI ها برای همه قابل مشاهده است. داشبورد مدیریتی با ارائه نمودارهایی که از داده‌های ورودی ترسیم می‌کند، مهمترین اطلاعاتی را که یک مدیر و تیم‌های مختلف برای تصمیم گیری باید بدانند به طور مختصر و مفید در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

این داشبوردها به تیم‌های مختلف کمک می‌کنند تا بر اساس معیارهای سازمانی از پیش تعریف شده، میزان پیشرفت و موفقیت شرکت را پیگیری کنند و مدیریت را قادر می‌سازند تا در مورد اهداف تجاری آینده تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کند. داشبوردهای مدیریتی ممکن است شامل نمودارها، تصاویر، جداول، داده‌های عددی و داده‌های مطالعات موردی یا ترکیبی از این عناصر باشد. این داشبوردها ابزارهای حیاتی برای پیشبرد فرآیندهای مدیریتی آسان هستند.

داشبورد مدیریتی

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi