شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با تاریخچه راه آهن مشهد آشنا شوید!!

شهر مشهد از پر رفت و آمد‌ترین شهرهای ریلی ایران است. دلیل این رفت و آمد زیاد وجود حرم مطهر امام رضا (ع) است که مردم را از تمام نقاط ایران به آنجا فرا می‌خواند. بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند از مسیر ریلی برای رفت و آمد به این شهر استفاده کنند. این خط با داشتن

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74530
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

کرونا :

با تاریخچه راه آهن مشهد آشنا شوید!!

شهر مشهد از پر رفت و آمد‌ترین شهرهای ریلی ایران است. دلیل این رفت و آمد زیاد وجود حرم مطهر امام رضا (ع) است که مردم را از تمام نقاط ایران به آنجا فرا می‌خواند. بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند از مسیر ریلی برای رفت و آمد به این شهر استفاده کنند.

این خط با داشتن ایستگاه سلام، در یکی از خیابان‌های چهارگانه سمت حرم مطهر است، مسافران را از مقابل حرم اما رضا عبور می‌دهد.

اما تاریخچه راه آهن مشهد چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و انواع قطار برای سفر از تهران به مشهد کدام‌ها هستند؟ برای دانستن این مطالب با همسفرها همراه باشید.

تاریخچه راه آهن مشهد

راه آهن شهر مشهد از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار ایران است. حدود سال‌های ۱۸۸۴ میلادی در دوره جنگ جهانی دوم این خط راه آهن توسط معمار حیدر غیایی طراحی شد، در سال ۱۳۳۵ اولین قطار باری به حرکت درآمد و در سال ۱۳۴۵ ساختمال اصلی به بهره‌برداری رسید. حیدر غیایی با الهام گرفتن از دوره پارت‌ها و اشکانیان این ایستگاه را به شکل بال‌های فروهر و تیس پون طراحی کرده است.

راه آهن مشهد

اما جالب است بدانید، تصمیم احداث این راه آهن به سال ۱۳۱۶ شمسی برمی‌گردد. در این سال عملیات ریلی خط تهران- مشهد به طول ۹۲۶ کلیومتر راه‌اندازی شد.

دسترسی به راه آهن مشهد

در تاریخچه راه آهن مشهد، دسترسی مسافران به سیستم حمل و نقل شهری اهمیت داشته است. در دسترس‌ترین این سرویس‌ها تاکسی‌های اینترنتی است که این تاکسی‌ها از تمام نقاط شهر شما را به آنجا می‌رسانند.  تاکسی‌های خطی جلوی راه آهن، گزینه‌ای هستند که شما را بعد از سفر و زمانی که به راه آهن رسیدید، به سایر نقاط شهر می‌برند.

مترو و اتوبوس شهری از دیگر امکانات حمل و نقل شهری مشهد هستند. خط ۲ مترو مشهد مسیری است که باید برای رفت و آمد از آن استفاده کنید. همچنین اتوبوس در دو نوع تندرو و ویژه در اختیار مسافران قرار دارد.

امکانات راه آهن مشهد

در طی سال‌ها راه آهن مشهد امکانات خود را افزایش داده است. لابی شیک، نمازخانه، فروشگاه‌ها با اقلام مورد نیاز، سرویس بهداشتیف پارکینگ،  ATM، بادجه‌های رزو هتل و رستوران از امکانات این ایستگاه است.

هشدار آیت الله جوادی به فرانسه
دنبال کنید

همچنین در اطراف راه آهن جاهایی مانند باغ موزه راه آهن مشهد که قطعات و تجهیزات فنی قطارهای قدیمی را به نمایش می‌گذارد و باغ موزه نادری برای بازدید وجود دارند که خود را در تاریخچه راه آهن مشهد جای داده‌اند.

هتل دپلمات، هتل زائر ایرانی و هتل صدف از هتل‌های نزدیک راه آهن هستند.

ساختمان، میدان و بلوار راه آهن

بلندی سقف این ساختمان آن را به یکی از باشکوه‌ترین معماری‌های پس از جنگ جهانی دوم تبدیل کرده است. ستون‌های متعدد و بزرگ شما را به یاد طاق ایوان مدائن و طاق کسرا می‌اندازد. ستون‌های متوالی و نورپردازی ویژه این ایستگاه حس حضور در قطار را القا می‌کند.

در تاریخچه راه آهن مشهد آمده است که المان میدان راه آهن تحت عنوان “همه به سوی او” از کلاه افشاریان و تاج نادرشاه الهام گرفته شده است. در همین حوالی تندیس‌هایی از دوران اشکانیان، افشاریان و سامانیان به تلاش حسن ارژنگ نژاد گذاشته شده است.

معرفی قطارهای تهران- مشهد

مسیر پردد راه آهن تهران- مشهد برای تور مشهد از تهران، در طی سال‌ها سیستم ریلی خود را بهبود بخشیده و برای مسافران انتخاب‌های زیادی برای رفت و آمد فراهم کرده است. در این قسمت به معرفی این قطار‌ها می‌پردازیم.

 توربو ترن مسیر تهران- مشهد

توربو ترن، قطاری  با موتور توربینی برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ در قطار‌های تندرو بین شهری فرانسه استفاده شد. در سال ۱۳۵۳ چهار دستگاه از کشور فرانسه مطابق با سیستم ریلی ایران، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، خریداری شده و  با قرار گرفتن در خط ریلی تهران- مشهد، در تاریخچه راه آهن مشهد ثبت شد.

راه آهن مشهد

قطار فدک در  مسیر تهران- مشهد

قطار فدک با داشتن ۵ ستاره، در لیست قطارهای لوکس قرار می‌گیرد. این قطار در سه نوع اکونومی، بیزینس و ویژه گروه‌بندی شده است. کوپه‌های ۴ نفره این قطار متناسب با ارگونومی بدن و با تنظیم دما برای تمام فصول طراحی شده‌اند. امکانات این کوپه‌ها تنظیم دما، نور و صدای دستی، میز غذاخوری و اعلان موقعیت مکانی، کلید فراخواندن مهماندار، سیستم وای فای و GPS است.

قطار زندگی در  مسیر تهران- مشهد

این قطار از شرکت رجا و در سال ۱۳۹۴ وارد تاریخچه راه آهن مشهد شده است. این قطار با امکانات هواپیما نظیر تلوزیون، سیستم صورتی و تهویه مناسب، شبکه اینترنتی، محافظ پنجره در مقابل تابش نور خورشید و غذاهای متنوع مناسب سفر با خانواده است.

صعود هندبال فرازبام خائیز دهدشت به لیگ برتر کشور
دنبال کنید

قطار غدیر در  مسیر تهران- مشهد

این قطار سریع‌السیر با داشتن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت و نداشتن لرزش درون قطار برای مسافر، در سال ۱۳۸۸ وارد خط ریلی کشور شد. این قطار نوساز از سیستم شرکت بومبریر آلمانی استفاده می‌کند و در کمترین زمان شما را به مقصد می‌رساند.

قطار نورالرضا در  مسیر تهران- مشهد

این شرکت خصوصی بدون واسطه واگن‌ها را از خارج از کشور خریداری کرده و تمام استاندارد‌های بین‌المللی راه آهن در آن رعایت شده است. این قطار ۵۴ واگن لوکس با کوپه‌ها ۴ تخته دارد و در این قطار واگن مخصوص بانوان و ۵ واگن برای رستوران در نظر گرفته شده است.

قطار سبز در  مسیر تهران- مشهد

در هر واگن از این قطار، ۳۲ نفر در کوپه‌های ۴ نفره جای می‌گیرند و یک کوپه مهمانداری نیز در هر واگن قرار دارد. این قطار به عنوان دومین قطار از شرکت رجا انتخاب خوبی برای سفرهای خانوادگی است.

دیگر مسیر‌های ریلی متنهی به راه آهن مشهد

غیر از مسیر تهران مشهد، راه آهن مشهد به شهرهای دیگر نیز مسیر ریلی دارد. این مسیرهای مرتبط به شهر‌های بافق و در ادامه به کرمان و به شهر سرخس و آسیای میانه می‌رود. در این بین خطوطی هستند که هنوز در تاریخچه راه آهن مشهد قرار نگرفته‌اند، یا دردست ساخت هستند. خط مشهد به گرگان، مشهد به چابهار و مشهد به هرات در این دسته قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در تاریخچه راه آهن مشهد آمده است که این ایستگاه اولین ایستگاه بزرگ قطار است اما پس از مدتی تبدیل به دومین ایستگاه راه آهن بزرگ ایران بعد از تهران شد. رفت و آمد زیاد به این ایستگاه باعث شده است که این خط روز به روز پیشرفت کند و هر بار که به آنجا می‌روید، با امکانات و قطارهای با کیفیت‌تری مواجه شوید.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi