پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رنج‌های بی‌پایان لوداب محروم/ دانش‌آموزانی که مجبور به مهاجرت می‌شوند

به گزارش کرونا از یاسوج،فرشته پیش خورد دانشجو معلم و از فرزندان لوداب طی یادداشتی آورده؛ لوداب یکی از محروم‌ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد است و علی‌رغم اینکه  جوانان تحصیل کرده و نخبه‌های انقلابی زیادی دارد اما هنوز که هنوزه از چشم مسئولان دور مانده است. نمی‌دانیم آیا طی این چهل سال بعد از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74464
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

کرونا :

رنج‌های بی‌پایان لوداب محروم/ دانش‌آموزانی که مجبور به مهاجرت می‌شوند

به گزارش کرونا از یاسوج،فرشته پیش خورد دانشجو معلم و از فرزندان لوداب طی یادداشتی آورده؛ لوداب یکی از محروم‌ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد است و علی‌رغم اینکه  جوانان تحصیل کرده و نخبه‌های انقلابی زیادی دارد اما هنوز که هنوزه از چشم مسئولان دور مانده است.

نمی‌دانیم آیا طی این چهل سال بعد از انقلاب اسلامی مسئولان آشنایی با مشکلات لوداب دارند یا نه؛
به عنوان فرد دغدغه‌مند که فرزند این خاک هستم بخشی از مشکلات را یادآوری می‌کنم؛ مگر نمی‌گویند هرگاه درب مدرسه‌ای بسته شود درب زندانی باز می شود؟!مگر درس خواندن حق ما نیست؟

سال‌های سال است دانش‌آموزان روستاهای، آبگرمک، آبلمی، سیلارستان علیا و سفلی، اسلام‌آباد، گاودانه، نرگسی، تکسِ، اشکفت سیاه، قلندی مدرسه دبیرستان ندارند  و دانش‌آموز جوان هم سن وسال ما به علت نداشتن مدرسه یا ترک تحصیل می کنند؟یا برای ادامه تحصیل به یاسوج مهاجرت می‌کنند و دچار سردرگمی می‌شوند.

عده‌ای هم که می‌سوزند و می‌سازند و مجبورند کیلومترها راه را در باران و گرما و سرما تحمل کنند تا به مدرسه بروند که این خود باعث خستگی دانش‌آموزان شده وقت خواندن کنکور دانش‌آموزان صرف راه رفتن در جاده‌ها شده!
آیا حق این جوانان که بالای هزار جمعیت دارند داشتن یک مدرسه دبیرستان نیست آن هم مدرسه‌ای که خود قبلا از معروف‌ترین مدارس دبیرستان بود اما به دلایلی حذف شد، در خیلی از مدارس در لوداب از شدت سرما دانش آموزان تمرکز درس خواندن ندارند.

در روزگاری که فناوری حرف اول دنیا را می‌زند یک باجه انتقال پول در منطقه لوداب وجود دارد که مردم از دورترین نقطه به مرکز شهر مراجعه می‌کنند تا پولی انتقال یا وجهی دریافت کنند که متاسفانه همین یک باجه  هم گاهی خراب هست و پاسخگوی نیازهای مردم نیست آیا واقعا جمعیت بالای ۱۷ هزار نفر را یک باجه انتقال پول می‌تواند پاسخگو باشد؟

از مدیری که خودش باید برود تا بی توجهی مدیر یاسوج‌نشین به مردم بهمئی
دنبال کنید

  از بچه‌های لوداب در گزینش آزمون‌ها سوال می‌پرسند در نماز جمعه شرکت می‌کنید ؟چه جوابی داریم بدهیم  وقتی هنوز در منطقه‌مان نماز جمعه برگزار نمی‌شود، آیا حق مردم شهیدپرور لوداب  این نیست که در منطقه‌ نماز جمعه برگزار شود و تریبون داشته باشند تا هم از فرایض معنویی نماز جمعه بهره ببریم و هم از تریبون نماز جمعه صدایمان را به بالا دستی‌های برسانیم.

 مردم لوداب باید برای مشکلات برق مسافت طولانی طی کند تا به اداره برق شهرستان مارگون مراجعه کنند که گاهی این رفتن و آمدن‌ها خود برای مردم مشکل ایجاد کرده است، مرکز بهداشتی  لوداب فاقد یک سری امکانات از جمله آمبولانس است و مردم حتی برای یک عکس گرفتن ساده باید به یاسوج بروند.

بیش از چهل سال از این انقلاب می‌گذرد اما فقط چند روستای لوداب از گاز محروم است، در حالی که لوله‌کشی گاز انجام شده اما چند سال است که مشخص نیست به کجا رسید، کسی هم پیگیر نیست.

مشکل دیگری که لوداب در آینده نه چندان دور با آن مواجه خواهد شد مسئله جاده پاتاوه_دهدشت است به دلیل اینکه خیلی از روستاها سر راه این محور هستند مشکلاتی برایشان به وجود آمده از جمله نداشتن امنیت برای مردم روستاهای همجوار که پیشنهاد می‌دهم مسئولان به فکر ایجاد پایگاهی برای امنیت این روستاها باشند که فردا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

مسئله دیگر در لوداب، نبود امکانات و سالن‌های ورزشی است، در لوداب چیزی به اسم پارک نیست که حداقل مردم برای تفریحشان به آنجا بروند، نبود مسجد، حسینه و کتابخانه مشکلات خیلی از روستاهای لوداب است، اوضاع اینترنت منطقه هم که اصلا تعریفی ندارد و بچه‌ها برای کلاس‌های آنلاین باید به نوک کوه بروند، خیلی از روستاها اینترنت ندارند ویا به شدت ضعیف است.

نبود نورافکن و روشنایی در منطقه دیگر مشکلی است که مردم لوداب با آن دست و پنجره نرم می‌کنند، لوداب نه از لحاظ توانایی‌های فکری و فرهنگی چرا که پدر و مادران شهید پرور لوداب در زمان جنگ فرزندهای خود را تقدیم انقلاب کردند و چهره‌های نخبه، انقلابی و بسیجی زیادی در این منطقه وجود دارد.

سخنگوی دولت؛ ۲ هزار طرح بزرگ در دهه فجر آماده افتتاح است
دنبال کنید

 مردمان این منطقه چه در صحنه انتخابات چه در حوادث‌های مختلف مثل روز ۹ دی و جشن پیروزی انقلاب و روز قدس همیشه به صحنه می آیند تا ثابت کنند پشتیبان ولی فقیه و نظام هستند اما منطقه ما چون امکانات چندانی نداریم محروم است خواستم از داشته‌ها بگویم اما دیدم امکانات چندانی نداریم وبی‌امکاناتی سبب مهاجرت بی‌رویه افراد وبه خصوص جوانان منطقه به سمت شهر شده است این درحالی هست که اگر مسئولان توجهی به لوداب داشتند در این سالها این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

لوداب ظرفیت‌هایی برای ایجاد اشتغال دارد و اگر مسئولان حمایت کنند جوانان آنجا مشغول کار می‌شوند، هر چه بگویم از مشکلات لوداب کم است اما ای کاش روزی برسد که به ما نگویند بچه‌ی منطقه محروم، ما قوی هستیم و مقتدر اما محرومیت منطقه مانع رشد هزاران جوان خوشنام لودابی شده است، محرومیت در لوداب سبب شده که استعداد بچه‌های لوداب به خاک سپره شود.

 امیدواریم در دولت انقلابی مسئولان استان توجه ویژه‌ای به منطقه شهید پرور لوداب داشته باشند و برای رفع مشکلات این منطقه محروم تلاش کنند چرا که اگر در طی سال‌های گذشته مسئولان فکری به حال منطقه محروم لوداب می‌کردند امروز این وضع لوداب نبود.

 صندلی‌ها به کسی وفا نکرده و نمی‌کند از مسئولان عاجزانه درخواست می‌کنم ضمن همکاری با مسئولان لوداب به ویژه بخشدار، گامی در جهت رفع مشکلات لوداب محروم اما زیبا و مستعد داشته باشند، آنهایی که می‌توانند برای این منطقه گام بردارند تا در قیامت شرمنده مردم نباشند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi