پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مبارزه با مدیران فاسد، ناتوان و ضعیف یکی از ضرورت‌های اصلاح وضعیت صنایع است

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با مدیران فاسد، ناتوان و ضعیف یکی از ضرورت‌های اصلاح وضعیت صنایع است و تجربه ثابت کرده که با اصلاح صورت گرفته، شاهد تغییر و تحولات مثبت در آن حوزه خواهیم بود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74203
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

کرونا :

مبارزه با مدیران فاسد، ناتوان و ضعیف یکی از ضرورت‌های اصلاح وضعیت صنایع است

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی در نشست با نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی استان مرکزی اظهار کرد: چنانچه خواستار محیط آرام و پایدار در فضای تولید و صنعت هستیم نیاز است بستر لازم برای تعامل مثبت میان کارگر و کارفرما ایجاد شود.

وی تاکید کرد: تحرک چرخ‌های اقتصاد کشور به دست توانمند قشر کارگری است و  کارفرما با در اختیار قرار دادن  سرمایه خود به دنبال کسب سود و منفعت است و از سوی دیگر  کارگر هم نیروی خود را صرف  می کند و باید اذعان داشت مجموعه کارگران و کارفرمایان باید این ذهنیت را داشته باشند که همه در یک کشتی نشسته اند و برای انجام کار باید انگیزه لازم را داشته باشند و امنیت شغلی این مجموعه نباید به مخاطره بیفتد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید به عنوان تسهیل گر و کاتالیزور و  عنصر بی طرف میان کارگر و کارفرما باشد اما گاهی اوقات، دخالت‌های دولت فراقانونی است و به روابط و تعامل دو جانبه هم آسیب می زند که امید است با اصلاح قانون، رویه‌ها و عملکردهای نهادهای تصمیم گیری این روند در مسیر درست طی شود.

کریمی عنوان کرد: اکنون باید  شرایطی فراهم شود که حقوق قانونی کارگر و منافع کارفرما تامین شود چرا که این‌ مهم شرایط را به سمت پایداری پیش می برد.

وی عنوان کرد: بحث انعقاد قراردادهای کوتاه مدت، تعدیل نیرو و همچنین پرداخت حقوق و مزایای قانونی حق کارگر از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد هر چند در خانه ملت، بخش زیادی از وقت و انرژی صرف پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد صنایع، واحدهای کوچک و متوسط هستند و بخش عظیمی از اشتغال و تولید بر دوش همین واحدهای کوچک و متوسط است که باید در راستای رفع مشکلات این واحدها گام‌های موثری برداشت.

کریمی با اشاره به وجود مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ استان نیز گفت: وضعیت شرکت هپکو اکنون ساماندهی شده اما هنوز چرخ تولید به معنای واقعی در این شرکت به حرکت درنیامده است که می توان گفت نبود سهامداران باکفایت و با اهلیت و همچنین مدیران  سالم یکی از مهمترین عواملی است که ضربه بزرگی به این واحدهای تولیدی وارد کرده است.

خط انتقال آب شرب به منطقه کربال قطعی شد
دنبال کنید

وی در خصوص واحد تولیدی آذرآب نیز بیان کرد: حدود سه سال گذشته، شخصی حدود چند صد میلیارد بدهی بانکی بر دست این شرکت گذاشت و رفت که متاسفانه در طول این چندسال کسی سراغ این فرد نرفته و سوال اینجاست که در هپکو و آذرآب دزدهایی که صدها میلیارد خوردند و بردند، آیا مدیران این واحدها وظیفه نداشتند این موضوع را پیگیری کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: واحد تولیدی آذرآب نیاز به سرمایه در گردش و نقدینگی دارد، در هپکو نیز این اتفاق افتاده و بخش عظیمی از منابع هپکو توسط مدیران در زمان خصوصی سازی به یغما رفته اما تاکنون از سوی مدیران این شرکت‌ها در خصوص این مهم، شکایت و پیگیری صورت نگرفته است.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واگذاری شرکت واگن پارس به مپنا نیز گفت: این شرکت تاکنون بیش از پنج هزار میلیارد ریال در واحد تولیدی واگن پارس هزینه کرده و در حال فعالیت است هرچند در این شرکت هم مشکلاتی نظیر واردات و نقدینگی وجود دارد اما در مجموع تحول در آن واحد تولیدی مشهود است.

کریمی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی کشور مطرح است اما دارای نرخ بیکاری بالایی است و اراک نیز به عنوان مرکز استان بیشترین نرخ بیکاری در استان را دارد که کاهش شدید اشتغال در واحدهای صنعتی بزرگ‌و همچنین کاهش ظرفیت واحدهای کوچک را می توان از جمله دلایل نرخ بالای بیکاری این استان عنوان کرد که باید در این راستا راهکارهای ویژه ای اتخاذ کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت اراک تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است گفت: این نسبت در استان مرکزی ۶۵ درصد است و علی‌رغم اینکه سازمان تامین اجتماعی در سطح شهرستانها، مجتمع‌های فرهنگی و تفریحی برای افراد تحت پوشش ایجاد کرده بود اما زمینی که در اراک برای تامین اجتماعی حدود ۲۰ سال انتخاب شده بود بلاتکلیف  بود که با پیگیری‌های انجام شده، نخستین سالن ورزشی امسال در اراک، بهره برداری و در اختیار افراد تحت پوشش قرار می‌گیرد.

۸۴ درصد از سد زاینده‌رود خالیست
دنبال کنید

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت سهام عدالت نیز بیان داشت: مدیریت شرکت‌های مشمول سهام عدالت تا سال گذشته در اختیار دستگاه‌های دولتی بود  اما از دی‌ماه این مهم به کمیته سه جانبه متشکل از شورای عالی بورس و نماینده وزارت اقتصاد و کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی محول شده و از سوی دیگر نیز طرحی در کمیسیون اقتصاد مجلس در حال پیگیری است که در این طرح حق تضییع شده یک و نیم میلیون جاماندگان سهام عدالت و افرادی که سهام عدالت ندارند را پذیرفته تا این مهم به سرانجام برسد.

کریمی افزود: به طور قطع دولت سیزدهم تمام تلاش خود را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌کند و باید اذعان داشت وضعیت کنونی کشور مطلوب نیست و باید از این شرایط خارج شد.

وی ابراز داشت: اکنون تورم و رکود در کشور وجود دارد و نرخ رشد اقتصادی  نزولی شده و  قدرت خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر نرخ سرمایه گذاری در کشور از  نرخ استهلاک پایین تر است که نیاز است در اسرع وقت در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور، راهکارهای ویژه ای ارائه کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن  مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منابع عظیمی که در کشور وجود دارد که بخش اعظمی از  آن در قالب یارانه‌ها به هدر می رود که نیاز است به افرادی که که استحقاق آن را دارند پرداخت شود.  

کریمی گفت: راهکار منطقی در این خصوص شفاف سازی است تا از قاچاق سالانه میلیارد ها دلار کالا جلوگیری شود چرا که در هر زمینه‌ای که یارانه است قاچاق وجود دارد و چنانچه مانع این خسارت نشویم، اقتصاد کشور از هم می پاشد هر چند برای اصلاح وضع نوجود راهکارهایی وجود دارد که باید آن را عملیاتی کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi