جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فارس من| گلایه کاربران از افزایش هماهنگ قیمت اینترنت موبایل در بازار بدون رقابت

به گزارش سرویس علم و پیشرفت کرونا ، یکی از انتقادهایی که به تغییر تعرفه اینترنت وارد شده است، نبود رقابت بین اپراتورها و هماهنگی آنها در افزایش تعرفه است. اپراتورها در اقدامی هماهنگ تعرفه بسته های اینترنت را تغییر دادند و باز در اقدامی هماهنگ بسته هایی که مورد نظر مخاطبان و محبوب تر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74052
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

کرونا :

فارس من| گلایه کاربران از افزایش هماهنگ قیمت اینترنت موبایل در بازار بدون رقابت

به گزارش سرویس علم و پیشرفت کرونا ، یکی از انتقادهایی که به تغییر تعرفه اینترنت وارد شده است، نبود رقابت بین اپراتورها و هماهنگی آنها در افزایش تعرفه است.

اپراتورها در اقدامی هماهنگ تعرفه بسته های اینترنت را تغییر دادند و باز در اقدامی هماهنگ بسته هایی که مورد نظر مخاطبان و محبوب تر بودند را حذف کردند.

این هماهنگی در اقدام و تصمیم، گلایه هایی را از نبود رقابت و یکدستی در بازار تلفن همراه کشور مطرح کرده است.

*روزهای نه چندان دوری که بین اپراتورها رقابت وجود داشت

درباره این انتقاد، برخی از کاربران سامانه فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه خواستار جلوگیری از حذف ناعادلانه بسته‌های مدت‌دار اپراتورها شده اند و نسبت به نبود رقابت در این بازار گلایه کرده اند.

سردبیر این سوژه درباره مطالبه خود به خبرنگار فارس، گفت: پیش از دوره مدیریت آقای جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، رقابت در بازار تلفن همراه وجود داشت. برای مثال همراه اول بسته ای را ارائه می داد و ایرانسل بعد از آن با ارائه بسته مقرون به صرفه تری، قیمت را می شکست و نظر مشتری ها را جلب می کرد.

سردبیر این سوژه با بیان اینکه مدتی سابقه همکاری با اپراتورهای تلفن همراه را داشته است و در جریان فرآیندهای تغییر تعرفه در بازار موبایل است، گفت: در دوره قبلی مدیریت وزارت ارتباطات، به اپراتورها تکلیف شد که قیمت ها باید یکسان باشد. در آن زمان وقتی می خواستیم قیمت ها را اصلاح کنیم و به تعبیر دیگر افزایش دهیم ساعت ۱۲ شب این کار را می کردیم که کاربران صبح متوجه تغییر تعرفه ها می شدند. زیرا اپراتور رقیب قیمت ارزان تری ارائه می داد و نمی خواستیم که کاربران خیلی متوجه افزایش قیمت شوند.

مشکل کمبود شیرخشک رفع شد
دنبال کنید

*رقابت در بازار نیاز به تغییر اپراتور با حفظ شماره تلفن همراه را ضروری کرد

طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه این امکان را برای مشترک فراهم می کند که با حفظ شماره تلفن همراه اپراتور خود را تغییر دهد. این سرویس مطلوب مشترکانی است که از خدمات اپراتور خود راضی نیستند اما نمی‌خواهند شماره موبایل خود را تغییر دهند.

این طرح با الگوگیری از سرویس‌های ارائه شده در اپراتور های مطرح دنیا و با هدف افزایش رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه و حذف وابستگی مشترک به اپراتور به دلیل شماره تلفن اجرا شد.

سردبیر سوژه فارس من و کارشناس ارشد رشته مخابرات با اشاره به تجربه اجرای ترابردپذیری در کشور، افزود: در آن رویه بود که طرح ترابردپذیری تلفن همراه برای تغییر اپراتور با حذف شماره هم اجرایی شد و مثل دیگر کشورها نیاز به این طرح در کشور ما هم احساس شد.

وی ادامه داد: طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه در آن زمان باعث ایجاد رقابت بین اپراتورها می شد و مشترک می توانست اپراتوری که قیمت بهتری دارد را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: اما امروز دیگر انتخاب اپراتور معنی ندارد؛ چون قیمت ها یکسان است. دیگر کسی تمایلی به تغییر اپراتور ندارد و به اجبار اپراتوری را انتخاب می کند و با همان ادامه می دهد؛ زیرا رقابتی در بازار نیست.

سردبیر این سوژه تصریح کرد: در نتیجه این روند است که می بینیم تبلیغات اپراتورها هم کم شده است. در سال های پیش به مراتب تبلیغات بیشتری از اپراتورها می دیدیم و در تلاش برای جذب مشتری بیشتر و جلب توجه کاربران، از یکدیگر سبقت می گرفتند.

خبر خوب تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد برای ورزشکاران و فعالان ورزشی
دنبال کنید

*کاهش متقاضیان تغییر اپراتور به روایت‌ آمار رسمی

آمارهای رسمی وزارت ارتباطات هم نشان می دهد که تغییر اپراتور با حفظ شماره موبایل در ایران به اشباع رسیده و افرادی که خواستار استفاده از این امکان بودند، از آن بهره مند شدند و اکنون دیگر تقاضای زیادی بین کاربران برای تغییر اپراتور نیست.

پنج سال پس از اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه، میزان درخواست های ترابردشده به کمترین میزان خود طی ۵ سال اجرای این طرح رسیده است.

در سال ۹۵ وقتی این طرح آغاز شد، ۹۳ هزار درخواست برای آن وجود داشت و به ترتیب در سال‌ های بعد میزان درخواست‌ ها به ۵۰۱ هزار، ۴۹۹ هزار، ۱۹۸ هزار، ۱۰۶ هزار و در سال ۱۴۰۰ به ۶۹ هزار رسید و تا این ماه از سال روند نزولی را حفظ کرده است. 

فارس من| گلایه کاربران از افزایش هماهنگ قیمت اینترنت موبایل در بازار بدون رقابت 3

روند درخواست های ترابردشده نشان می دهد در سال دوم اجرای طرح، تقاضا برای استفاده از طرح بیشتر شده و از سال دوم به بعد شاهد کاهش تقاضا برای ترابردپذیری شماره تلفن همراه بوده ایم.

تعداد کل درخواست های ترابرد شده یک میلیون و ۴۷۸ هزار درخواست است.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi