سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پذیره نویسی اولین صندوق شاخصی هم وزن بازار سرمایه

این صندوق قرار است بر مبنای شاخص هم وزن پیش برود و سبد خود را از سهام ۵۰ شرکت با بنیاد خوب تشکیل ‌دهد. خبر خوب این است که این جای خالی با حضور صندوق شاخصی کیان پر خواهد شد. بازار سرمایه ایران در روز شنبه، مورخ ۲۴/۰۲/۱۴۰۱ شاهد پذیره نویسی اولین صندوق شاخصی هم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74002
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

کرونا :

پذیره نویسی اولین صندوق شاخصی هم وزن بازار سرمایه

این صندوق قرار است بر مبنای شاخص هم وزن پیش برود و سبد خود را از سهام ۵۰ شرکت با بنیاد خوب تشکیل ‌دهد. خبر خوب این است که این جای خالی با حضور صندوق شاخصی کیان پر خواهد شد. بازار سرمایه ایران در روز شنبه، مورخ ۲۴/۰۲/۱۴۰۱ شاهد پذیره نویسی اولین صندوق شاخصی هم وزن بازار سرمایه با نماد “هم‌وزن” خواهد بود. ویژگی‌های این صندوق، این‌که اصلا صندوق شاخصی چیست و چه ماهیتی دارد و چه اهدافی را دنبال می‎کند، موضوعاتی هستند که به بهانه این پذیره نویسی به آن‌ها خواهیم پرداخت و مهم‌تر از آن با صندوق شاخصی کیان به طور کامل آشنا خواهیم شد.

صندوق شاخصی چیست؟

اگر تا به حال نگاهی به اخبار بازار سرمایه انداخته باشید یا خبرهای اقتصادی را در رسانه‌ها گوش کرده یا حتی وبسایت‌های رسمی بورس را رصد کرده باشید، بی‌شک نام شاخص کل بورس و همچنین شاخص هم وزن را شنیده‌اید. شاخص بورس به عنوان معیاری از وضعیت هر روز بازار، قابل توجه کارشناسان و معامله‌گران و اهالی اقتصاد و بازارهای سرمایه قرار دارد. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس انواع مختلفی دارند و هر کدام مربوط به صنعتی مشخص می‌شوند. در میان شرکت‌های پذیرفته شده که تعدادشان هم بسیار است، شرکت‌هایی هستند که از وضعیت بنیادی خوبی برخوردارند و عایدی خوبی کسب می‌کنند. برخی از آنها هم شرکت‌های بزرگی هستند که به آنها شاخص‌ساز می‌گویند. صندوق شاخصی تلاش می‌کند تا سبد خود را از سهام این دست شرکت‌ها تشکیل دهد. البته گفتنی است که صندوق شاخصی هم وزن کیان که اولین صندوق با این عنوان است رویکردی برابر و حساب شده‌تر نسبت به صندوق‌های شاخصی دارد.

صندوق شاخصی هم وزن کیان

با توجه به تعریفی که از صندوق شاخصی ارائه دادیم می‌توانیم آسوده خاطر باشیم که تا حد قابل توجهی با ساختار صندوق شاخصی هم وزن کیان هم آَشنا شده‌ایم. اما یک نکته بسیار مهم در مورد تفاوت صندوق شاخصی هم وزن کیان و پنج صندوق شاخصی که مبنای خود را شاخص کل و نه شاخص هم‌وزن قرار داده‌اند، وجود دارد. رفتار صندوق‌های شاخصی به این شکل است که بازدهی نزدیک به شاخص کل داشته باشند و به همین خاطر از شرکت‌هایی که سهام‌شان شاخص‌ساز است بهره می‌برند. اما صندوق شاخصی هم وزن کیان تلاش می‌کند تا با بررسی و رصد سهام شرکت‌های موفق و بنیادی، سهامی را برای تشکیل سبد خود انتخاب کند که به تنهایی موفق عمل کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع خوب است توضیحی در مورد تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن ارائه دهیم.

پذیره نویسی اولین صندوق شاخصی هم وزن بازار سرمایه 3

 

تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن

شاخص کل بازار سهام وضعیت ارزش معاملات صورت گرفته را در پایان هر روز نشان می‌دهد. اما مساله‌ای که در این شاخص وجود دارد، آن است که شرکت‌های بزرگ تاثیر زیادی روی آن می‌گذارند و در واقع به بزرگی و کوچکی شرکت‌ها حساس است. یعنی ممکن است شرکت‌های کوچک خوب عمل کنند و شرکت‌های بزرگ عملکرد خوبی نداشته باشند، اما شاخص کل بیشتر به سمت شرکت‌های بزرگ گرایش دارد. این در حالی است که در شاخص هم وزن، تاثیرگذاری هر شرکت هرقدر هم بزرگ یا کوچک، روی شاخص یکسان است. به همین دلیل هم شاخص هم وزن وضعیت کلی بازار را بهتر نشان می‌دهد. صندوق شاخصی هم وزن کیان مبتنی بر شاخص هم وزن عمل می‌کند و به بررسی ۵۰ شرکت برتر که دارای عملکرد درخشان بوده‌اند و بنیاد خوبی دارند، می‌پردازد و برای تشکیل سبد خود از سهام این شرکت‌ها بهره‌مند می‌شود. لازم است در ادامه توضیحاتی در مورد عملکرد و ساز و کار صندوق شاخصی هم وزن کیان ارائه بدهیم.

ساماندهی رودخانه‌ بشار در سفر دوم رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد مطرح می‌شود
دنبال کنید

عملکرد منحصر به فرد

بارها در مورد ویژگی‌هایی که یک صندوق سرمایه گذاری را به عنوان یک ابزار مالی نوین از دیگر شیوه‌های سرمایه گذاری متمایز می‌کند، صحبت شده است. یکی از این ویژگی‌ها حضور متخصصین، تحلیل‌گران و مدیر صندوق است که با حضورشان و تلاش مدامی که دارند باعث می‌شوند عملکرد و سازوکار صندوق به حالت ساکن تبدیل نشود و همیشه پویایی خود را داشته باشد. این ویژگی در عملکرد منحصر به فرد صندوق شاخصی هم وزن کیان به وضوح دیده می‌شود. به این موضوع اشاره کردیم که این صندوق به رصد سهام ۵۰ شرکتی که از نظر بنیادی مناسب باشند می‌پردازد و این کار را به طور منظم و در بازه‌های زمانی مشخص مورد بازبینی قرار می‌دهد. صندوق شاخصی هم وزن کیان به انتخاب این ۵۰ شرکت می‌پردازد و آن‌ها را برای تشکیل سبد خود انتخاب می‌کند. اما نکته مهم این است که کار رصد و انتخاب به این موضوع ختم نمی‌شود. مدیریت و نظارت در صندوق شاخصی هم‌وزن کیان به این شکل است که در هر بار انتخاب، بازبینی با دقت و حساسیت بیش‌تری انجام می‌شود. این میزان حساسیت در انتخاب سهام شرکت‌های برتر در صندوق شاخصی هم‌وزن کیان تا حدی است که این صندوق برای انتخاب‌شان شاخصه‌ها و سنجه‌هایی قرار داده است.

 ۴ معیار عمومی اولیه انتخاب در صندوق شاخصی هم‌وزن

برای انتخاب سهام شرکت‌های برتر و شاخص‌ساز که قرار است سهام تشکیل دهنده سبد صندوق شاخصی هم‌‌وزن کیان را تشکیل دهند ۴ معیار عمومی و اولیه در نظر گرفته شده است. مدیریت و مجموعه هدایت کننده این صندوق برای اجرای این ۴ معیار اولیه تمام دقت خود را به کار می‌گیرند؛

سوددهی ۳ ساله؛ شرکت مدنظر باید ۳ سال اخیر را با سوددهی گذارنده باشد. گفتنی است که این نوع سوددهی از نوع سوددهی عملیاتی مثبت است که در گزارش‌های سالانه مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرند. دقت در این محاسبه تا این اندازه است که اگر گزارش منتشر شده در وبسایت‌های رسمی به حالت «حسابرسی نشده» باشد، صندوق همان گزارش حسابرسی نشده را برای تکمیل محاسبات خود در نظر می‌گیرد.
حداقل سهام شناور؛ سهام شناور شرکت انتخاب شده حداقل باید ۱۰ درصد باشد. برای تشخیص این‌که یک شرکت حداقل ۱۰ درصد سهام شناور آزاد دارد می‌توان از گزارش منتشر شده «سهام شناور آزاد» شرکت موردنظر که به دست سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده، باخبر شد.
متوسط ارزش معاملات؛ شرکت موردنظر باید متوسط ارزش معاملات روزانه‌اش بیش‌تر از ۱۰ میلیارد ریال باشد. البته این ۱۰ میلیارد ریال با در نظر گرفتن میانگین متوسط حجم معاملات خرد در دوره یک ساله اخیر در نظر گرفته می‌شود.
نماد معاملاتی؛ این معیار هم برای صندوق شاخصی هم‌وزن کیان مهم است که نماد معاملاتی شرکت موردنظرش در یک سال گذشته در بیش از نیمی از روزهای معاملاتی مورد خرید و فروش قرار گرفته باشد.

نان بی‌کیفیت سر سفره لیککی‌ها
دنبال کنید

مدیر صندوق می‌تواند در موارد خاصی مانند شرکتی که به تازگی عرضه اولیه شده است، صنعت جدیدی وارد بورس شده یا شرکتی که از دید ماهیت کسب و کار خود، مشابه نداشته باشد و سایر موارد، با تصویب همه اعضای گروه مدیران سرمایه‌گذاری نسبت به انتخاب شرکت‌های دیگر اقدام کند.

سرمایه گذاری در صندوق شاخصی مناسب چه کسانی است؟

حال که با تمام زوایای صندوق شاخصی آشنا شده‌‎ایم بهتر است به یک پرسش مهم پاسخ دهیم. صندوق شاخصی مناسب کدام دسته از سرمایه گذاران است؟ می‌دانیم که هر سرمایه گذار روحیه سرمایه گذاری متفاوتی دارد. بعضی ریسک گریز هستند و دیگر سرمایه گذاران ریسک پذیر. با توجه به ماهیت صندوق شاخصی و حضور آن در فضای رقابتی بازار سهام باید گفت که سرمایه گذاری در این صندوق مناسب افراد ریسک پذیر است. همچنین افرادی که تمایل دارند سرمایه خود را در بلندمدت در مقابل افزایش تورم حفظ کنند، نیز می‌توانند از این صندوق استفاده کنند.

نتیجه گیری

در این فرصت تلاش کردیم که به بهانه پذیره نویسی صندوق شاخصی کیان به توضیح ماهیت و ساختار صندوق شاخصی بپردازیم و با مزایای تنها صندوق شاخصی هم وزن که متعلق به گروه مالی کیان است، آشنا شویم. برای شروع یک سرمایه گذاری موفق بهتر است با ابعاد و زوایای مختلف مسیری که قصد ورود به آن را داریم به خوبی آشنا شویم. تمام توضیحاتی که ارائه دادیم به قصد آشنا کردن سرمایه گذاران با این فرصت جدید بود.


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi