سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

هتل عباسی ۵۰ سال ۲۵۰ هزار تومان اجاره پرداخت کرده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت:هتل عباسی بیش از نیم قرن ماهانه۲۵۰هزارتومان اجاره پرداخت کرده واین درحالی است که کاشی‌های گنبدمسجدامام صادق(ع) راباچسب نواری نگه داشته‌ایم. به گزارش کرونا، کارگروه بررسی مسائل مربوط به حفظ، احیا و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری اماکن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان صبح شنبه در سالن

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73977
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

کرونا :

هتل عباسی ۵۰ سال ۲۵۰ هزار تومان اجاره پرداخت کرده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت:هتل عباسی بیش از نیم قرن ماهانه۲۵۰هزارتومان اجاره پرداخت کرده واین درحالی است که کاشی‌های گنبدمسجدامام صادق(ع) راباچسب نواری نگه داشته‌ایم.

به گزارش کرونا، کارگروه بررسی مسائل مربوط به حفظ، احیا و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری اماکن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اصفهان صبح شنبه در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار شد.

این جلسه برای نخستین بار و به منظور بررسی وضعیت چهار بقعه تاریخی اصفهان با محوریت فرمانداری اصفهان تشکیل شد، محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با توجه به شرایط فعلی در زمینه نیروی انسانی و اعتبارات عملکرد قابل دفاعی را دارد، اظهار داشت: اما باید توجه داشت که ظرفیت‌های موجود در موقوفات این شهرستان بسیار زیاد است و باید برای حل مشکلات بقاع برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشیم.

بهره برداری از کاروانسرای انوشیروان به اوقاف برمی‌گردد

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی موقوفه زیادی در شهر اصفهان وجود دارد که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، ابراز داشت: در این زمینه پیگیری‌های لازم برای برگرداندن کاروانسرای انوشیروان به اوقاف هستیم و طی چند ماه آینده این امر محقق خواهد شد.

فرماندار اصفهان تصریح کرد: باید برنامه جدی برای بهره برداری از این کاروانسرا تدوین شود تا به محض بازپس گیری عملیات اجرایی آن آغاز شود و برای شهر و استان آورده داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای حل مشکل برخی از بناهای موقوفه تاریخی در اصفهان نیاز به اعتبار وجود ندارد و تنها با هماهنگی بین اداراتی مانند میراث فرهنگی و اوقاف مشکلات برطرف خواهد شد، افزود: امیدواریم این هماهنگی‌ها هر چه زودتر ایجاد شود.

موریانه‌ها به جان بناهای تاریخی اصفهان افتاده‌اند

احمدی با بیان اینکه سه رویکرد برای نگهداری بقاع متبرکه میراثی در اصفهان پیشنهاد شده که باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: برخی از موارد مانند موریانه‌ها فوریت دارد و نباید اجازه دهیم موریانه‌ها به جان بناهای تاریخی اصفهان بیفتند.

وی ادامه داد: ضروری است که هر چه زودتر برای بناهای تاریخی موقوفه اتاق فکری راه‌اندازی شود تا بتوان برای بهره برداری بهتر و نگهداری شایسته‌تر از این بناها اقدام کرد.

همچنین مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه باید در مدیریت و سبک مدیریت بقاع متبرکه بازنگری شود، اظهار داشت: اینکه قبر بفروشیم و بنا را تعمیر کنیم درست نیست، زمانی سرقفلی می‌فروختیم برای تعمیرات و پول آن جای دیگری هزینه می‌شد که این امر نیز درست نبود چرا که دیگر سرقفلی برایمان نمانده و محل درآمدی نیز برای تعمیر بناهای موقوفه تاریخی نداریم.

وی افزود: باید بلند مدت فکر کنیم، بناهایی در اصفهان ساخته شده که بعد از ۴۰۰ سال هنوز روی پا است و این در حالی است که حداکثر عمر بناهای امروزی ۴۰ سال است.

باید برای بقاع متبرکه استان اصفهان رویداد تعریف شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای بقاع متبرکه استان اصفهان رویداد تعریف شود، ادامه داد: در گذشته رویدادهایی را داشته‌ایم که درآمدزا بوده است مانند آئین نان و ماست در امامزاده درب امام که هنوز این آئین در ذهن همه مردم مانده است.

وی با بیان اینکه باید قصه بقاع متبرکه را برای همه تعریف کنیم تا منجر به جذب گردشگران شود، اضافه کرد: می‌توان برای تملک، بهره‌برداری و مرمت بناهای موقوفه از ماده ۲۳ استفاده کرد و این در حالی است که تاکنون در این زمینه خروجی دیده نشده است و این ضعف در اصفهان وجود دارد.

طغیانی گفت: اگر اوقاف امکان مدیریت موقوفات را ندارد باید واگذار کند، برخی از فضاها به دلیل مدیریت کارمندی آسیب می‌بینند، خروجی فعلی نتیجه رفتار کارمندی است که کمتر دغدغه دارند.

بهره برداری از بناهای تاریخی و موقوفه نیاز به تعریف پروتکل دارد

وی با بیان اینکه بهره برداری از بناهای تاریخی و موقوفه نیاز به تعریف پروتکل دارد، ادامه داد: این در حالی است که تاکنون در این زمینه حتی یک برگه برای تعریف پروتکل ننوشته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاروانسرای تاریخی ۴۰۰ ساله در اصفهان مرکز نگهداری کارتن‌خواب‌ها شده است، گفت: کارتن‌خواب‌ها نیاز به مرکز دارند اما نباید برای این امر از بنای تاریخی ۴۰۰ ساله استفاده شود.

وی تصریح کرد: باید عزمی برای مدیریت بقاع متبرکه تاریخی و دیگر بناهای تاریخی موقوفه در استان اصفهان جزم شود تا این میراث برای استان ماندگار شوند.

درآمد موقوفات دست اوقاف نیست

حجت الاسلام محمد حسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه امروز درآمد موقوفات دست اوقاف نیست، اظهار داشت: حتی اگر ما ۱۰ درصد از درآمد موقوفات را در دست داشتیم می‌توانستیم به همه امورات خود رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: اوقاف اعتبار دولتی هم ندارد و از سویی باید توجه داشت که اعتبارات موجود در اوقاف باید بر پایه اصول شرعی هزینه شود و امکان هزینه آن را در هر جایی نداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه اوقاف دارای هزاران میلیارد تومان درآمد است اما ما برای تأمین اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: ما از دستگاه‌ها مطالبات بسیار زیادی داریم که اگر ۱۰ درصد آن را برگردانند مشکلات ما را حل خواهد کرد.

هتل عباسی طی نیم قرن ۲۵۰ هزار تومان اجاره داده است

وی با بیان اینکه هتل عباسی طی نیم قرن ماهانه ۲۵۰ هزار تومان اجاره داده است، افزود: این در شرایطی است که ما هنوز موفق به تعمیر کاشی‌های گنبد مدرسه امام صادق (ع) که باید هزینه آن از درآمد هتل عباسی تأمین شود در مانده هستیم و امروز کاشی‌ها را با استفاده از چسب نواری نگه داشته‌ایم.

حجت الاسلام بلک ادامه داد: امروز اجاره هتل عباسی ۶۰ میلیون تومان است و این در حالی است که یک باب مغازه در شاهین شهر ۴۷ میلیون تومان ماهانه اجاره پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که بناهای تاریخی موقوفه زیادی در سطح استان و شهر اصفهان وجود دارد که موقوفه هستند و درآمد زا اما در تصرف دیگر دستگاه‌ها هستند از جمله مسجد امام (ره)، منارجنبان و … که سند آنها به نام اوقاف است اما درآمد آن جای دیگری هزینه می‌شود.

سرقت کاشی‌های گنبد تاریخی امامزاده درب امام

همچنین علی گل‌احمد، عضو هیأت امنای امامزاده درب امام نیز در این جلسه با اشاره به سرقت کاشی‌های گنبد تاریخی این امامزاده گفت: برای این امر نامه نگاری‌هایی را با میراث فرهنگی داشتیم و با توجه به دریافت نکردن پاسخ برای حفظ کاشی‌های موجود طبق پروتکل‌هایی که برای بناهای تاریخی در دیگر کشورها استفاده می‌شود از شیشه‌های سکوریت سیار استفاده کردیم که برای این امر میراث فرهنگی برای ما در محاکم قضائی طرح شکایت کرده و مدت‌ها است که درگیر این پرونده‌ایم.

وی افزود: بارها از میراث فرهنگی درخواست کرده‌ایم که برای حفظ این بنا تضمین کتبی دهد تا ما شیشه سکوریت ها را برداریم اما از سوی میراث فرهنگی تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه و بناهای تاریخی موقوفه مدت دار شود

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه واقعیت این است که نگاه ما مسئولان نسبت به بقاع درست نیست، گفت: نگاه ما این است که بقاع باید درآمد داشته باشند و درآمدشان برای خودشان هزینه شود.

وی افزود: در این راستا درخواست ما از مسئولان اوقاف مدت دار شدن قراردادهای سرمایه‌گذاری است چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در بناهایی انجام می‌شود که زمان زیادی برای مرمت نیاز دارند و از این رو زمان بهره برداری و درآمدزایی برای سرمایه‌گذار بسیار محدود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص رسیدگی به وضعیت بقاع متبرکه در استان اصفهان همه دستگاه‌ها کوتاهی کرده‌اند، افزود: در این زمینه پیشنهاد ما این است که خدام امامزادگان نسبت به اهمیت بناهای تاریخی این بقاع آموزش ببینند و اهمیت آنها را بدانند تا دیگر نیازی به استفاده از شیشه سکوریت برای حفاظت نباشد.

بودجه بناهای تاریخی به وضعیت امانی برگردد

وی در ادامه با بیان اینکه بناهای تاریخی از سویی در مسیر غلط بودجه‌ها قرار گرفتند، ادامه داد: ما از نمایندگان مجلس درخواست داریم بحث امانی بودن را جایگزین پیمانی کنند، بودجه بناهای تاریخی به وضعیت امانی برگردد تا بسیاری از مشکلات برطرف شود.

ایزدی تصریح کرد: ما همه توان خود را برای تأمین بودجه مورد نیاز برای مرمت بناهای تاریخی از اعتبارات سفر رئیس جمهور و اعتبارات ملی به کار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: همچنین از متولیان درخواست داریم نسبت به تجاوزها به بناهای تاریخی و بقاع متبرکه بازنگری داشته باشند تا مجبور به طرح شکایت نشویم چرا که این شرایط شایسته نیست چرا که در گذشته برخی از متولیان به دلیل ناآگاهی ضربه‌هایی را زدند که قابل جبران نیست.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi