سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اجرای پروژه سد دهجانی معطل دریافت مجوز ماده 23 است/ وزارت نیرو تنش آبی 99 روستای الیگودرز را تا پایان 1401 برطرف کند

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه مسئولان امور آب استان و وزارت نیرو در اجرای پروژه سد دهجانی کم کاری کرده‌اند گفت: این پروژه معطل دریافت تأییدیه زیست محیطی و پدافند غیرعامل و در نهایت امضای وزیر است تا مجوز ماده ۲۳ آن دریافت شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73842
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

کرونا :

اجرای پروژه سد دهجانی معطل دریافت مجوز ماده 23 است/ وزارت نیرو تنش آبی 99 روستای الیگودرز را تا پایان 1401 برطرف کند

 به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی در برنامه وبیناری که شب گذشته(سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه) با حضور مردم الیگودرز با موضوع بررسی آخرین وضعیت سد دهجانی، گفت: سد دهجانی یکی از مطالبات مردم شهرستان الیگودرز بوده که مطالعات فنی و اقتصادی آن در سال ۹۹ انجام شد اما متاسفانه به دلیل کم کاری مسئولان امور آب استان، مدارک مورد نیاز اعم از تأییدیه زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل به عنوان مدارک و مستندات مورد نیاز به وزارت نیرو ارسال نشده  که این موضوع باعث توقف طرح شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مطالعات فنی و اقتصادی طرح سد دهجانی صورت گرفته، یادآور شد: اکنون باید برای تکمیل مدارک و ارسال آن، تأییدیه زیست محیطی و پدافند غیرعامل را نیز دریافت کرده، به امضای وزیر نیرو برسانیم و در نهایت این مستندات به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا بتوانیم مجوز ماده ۲۳ را برای اجرای این طرح دریافت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه وظیفه نماینده نظارت بر اجرای کارها بوده و مسئولان اجرایی باید پیگیر پروژه های اجرایی در سطح استان باشند که متأسفانه در این زمینه کم کاری می کنند، اظهار داشت: سد دهجانی یکی از طرح‌های خسارت دیده قمرود است که باید در آن زمان همراه با این طرح، اجرا می شد که متاسفانه مغفول ماند لذا انتظار می‌رود امور آب استان برای اجرای طرح سد دهجانی، مطالعات لازم را تکمیل کند تا بتوانیم برای اجرای آن تلاش کنیم.

خدابخشی اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته در مجلس توانستیم برای سال جاری چند طرح مطالعاتی اعم از احداث سدهای دهجانی و قشلاق و شبکه های مرتبط با آن را در قانون بودجه بگنجانیم.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان ادامه داد: همچنین توانستیم مطالعات احداث دانشکده داروسازی و دندانپزشکی و مطالعات احداث پژوهشکده گیاهان دارویی را نیز در قانون بودجه سال جاری بیاوریم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با تلاش های انجام شده توانستیم اعتبار خوبی برای سد لیروک و زالکی که از قبل ردیف های بودجه ای دریافت کرده بودیم و ابقا شد، اختصاص دهیم و هم اکنون در حال انتخاب پیمانکار برای اجرای فاز دوم این طرح هستیم ضمن اینکه با پیگیری های صورت گرفته برای سد عالی‌محمود هم ۲۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار داشته ایم.

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کارخانه تولید از سنگ پلدختر
دنبال کنید

به گزارش خانه ملت، خدابخشی در نشست دیگری که روز گذشته با حضور وزیر نیرو در مجلس برگزار شده و به مطالبی در این خصوص اشاره کرده بود و گفت: سه سال است برای سد لیروک ردیف ملی گرفته ایم که در پیوست قانونی بودجه بیاید با این حال این سد باید مجوز ماده ۲۳ بگیرد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.

نماینده مردم الیگودرز در ادامه صحبت های خود خطاب به وزیر نیرو تصریح کرد: بررسی این طرح در کمیسیون ماده ۲۳ نیازمند تکمیل مطالعات آن بوده که در حال حاضر مطالعات زیست محیطی در گرو صدور مجوز گذر آبی است که شما هم به معاون آبفا دستور لازم را داده اید اما اتتفاقی نیفتاده است از این رو بروکراسی اداری باید کاهش پیدا کند و طبق تجربه ای که ما داریم دستور وزیر باید از سوی شخص وزیر بارها پیگیری شود تا به مرحله اجرا برسد لذا صدور مجوز گذر آبی که نیازمند اعتبار هم نیست را پیگیری کنید.

وی در ادامه با اشاره به مسائل پروژه انتقال آب از استان لرستان که در الیگودرز تحت عنوان پروژه قمرود، عنوان کرد: سالیانه ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های دز واقع در الیگودرز برای مصرف آب قم، دلیجان و محلات انتقال پیدا می کند و هزاران میلیارد نیز برای آن هزینه شده اما مردمی که در سرچشمه و مبدأ آب هستند دچار تنش آبی بوده و به بیش ۹۹ روستا با تانکر آبرسانی می شوند که از انصاف به دور است.

خدابخشی در تشریح جزئیات این پروژه اظهار داشت: پروژه ای برای آب رسانی به بخش های زیان دیده از پروژه قمرود آغاز شد و وزیر وقت نیرو، آقای اردکانیان به منطقه آمد و کلنگ زنی شد اما هنوز به یک روستا هم آبرسانی نشده است لذا از آنجایی که این موضوع جزء مصوبات رئیس جمهور در سفر به استان لرستان است زمان بندی کنید تا پایان سال، آب رسانی به این ۹۹ روستا انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس یازدهم در این جلسه با وزیر نیرو ادامه داد: علاوه بر آن سد دهجانی نیز همان زمانی که موضوع تخصیص آب برای حل مشکل آب قم، دلیجان و محلات، مطرح شد، مقرر کردند برای الیگودرز احداث شود اما این در حالی که این سد بسیار کوچک است و مطالعات فنی و اقتصادی آن هم انجام شده، متوقف مانده که بنده بارها این موضوع را از حوزه معاونت برنامه ریزی وزارت نیرو پیگیری کرده ام و نتیجه نداده است.

آتش سوزی در کوه بهره عنا همچنان ادامه دارد
دنبال کنید

وی درباره مشکلات اجرای این پروژه عنوان کرد: متأسفانه مطالعات ناقص به کمیسیون ماده ۲۳ می فرستند که حتی قابل طرح نیست در حالی که تأییدیه زیست محیطی و پدافند غیرعامل می خواهد و در نهایت باید به امضای بالاترین مقام اجرایی وزارتخانه یعنی وزیر برسد نه مدیر امور آب استان لرستان از این رو لازم است سلسله مراتب را نیز را بر اساس مسیر قانونی طی کنید.

خدابخشی ادامه داد: پروژه فاضلاب الیگودرز نیز بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما متوقف مانده در حالی که دولت اعلام کرده پروژه های بالای ۸۰ درصد در اولویت اجرا است. همچنین پروژه فاضلاب چمن سلطان نیز پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و منابعی به آن اختصاص یافته اما ادامه پیدا نکرده است ضمن اینکه به پروژه فاضلاب گندمینه نیز که متوقف شده باید رسیدگی شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حوزه برق نیز پست ۴۰۰ کیلووات الیگودرز بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که مشکل منابع دارد و اگر بخواهیم سرمایه گذار جذب کنیم نیازمند این هستیم که منابع تزریق شود تا به بهره برداری برسد، اظهار کرد: از سوی دیگر فرایند برگزاری مناقصه طرح تلمبه ذخیره ای سد رودبار لرستان برای تولید برق که سرمایه گذار هم دارد بسیار طولانی شده که باید حل و برنده اعلام شود.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه گذار این پروژه آماده سرمایه گذاری است و در کنار آن، فصل عمرانی در حال از دست رفتن است و نباید بیش از این موضوع کشدار شود همچنین الیگودرز شهرستان پهناوری است و باید در ساختار شرکت توزیع این شهرستان بازنگری صورت گیرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi