جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سالانه بیش از ۱۰۰ پیوند مغز استخوان در کرمانشاه انجام می‌شود

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سالانه حدود ۱۰۰ عمل پیوند مغز استخوان که جزو اعمال جراحی پیشرفته در دنیا محسوب می‌گردد در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام می‌شود. به گزارش کرونا، دکتر «بهنام روندی»   افزود: تنها در ۱۲ مرکز دانشگاهی در کشور پیوند مغز استخوان انجام می‌شود که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73641
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

کرونا :

سالانه بیش از ۱۰۰ پیوند مغز استخوان در کرمانشاه انجام می‌شود

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سالانه حدود ۱۰۰ عمل پیوند مغز استخوان که جزو اعمال جراحی پیشرفته در دنیا محسوب می‌گردد در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام می‌شود.

به گزارش کرونا، دکتر «بهنام روندی»   افزود: تنها در ۱۲ مرکز دانشگاهی در کشور پیوند مغز استخوان انجام می‌شود که یکی از آنها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

وی اظهار داشت: بیماری خاص به گروهی از بیماری ها گفته می شود که ممکن است زمینه ژنتیکی و مادرزادی داشته و یا به صورت اکتسابی باشد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری های خاص معمولا درمان قطعی نداشته و درمان نگهدارنده دارند و از نظر هزینه های درمانی و دارویی معمولا جزو بیماری های پر هزینه هستند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و ام اس از سوی وزارت بهداشت جزو بیماری های خاص طبقه بندی شده اند، افزود: در سال‌های اخیر بیماری های صعب الاعلاج نیز به گروه این بیماری ها اضافه شده اند که شامل بیماری متابولیک، اوتیسم، بیماری پروانه ای، بیماری سیستیک فیبروزیس و چند بیماری دیگر است.

دکتر روندی عنوان کرد: همچنین بیماری هایی که حاصل پیوند اعضا هستند یعنی بیماران پیوندی و بیماران سرطانی نیز جزو بیماری های صعب‌العلاج هستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۲۳۰ بیمار هموفیلی، ۳۱۰ بیمار تالاسمی، ۶۶۰ بیمار دیالیزی و حدود ۲ هزار بیمار ام اس در استان کرمانشاه وجود دارند.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: مجموع این گروه های بیماری سه هزار و ۳۵۴ نفر هستند به علاوه بیماران پیوندی و سرطانی که به دلیل آمار متغیری که دارند چون روزانه به تعداد آنها اضافه می شود و یا متاسفانه به دلیل فوت از تعداد آنها کم می شود آمار آنها متغیر است که به آمار بیماران خاص استان اضافه می شود.

وی گفت: اما در مورد خدمات دارویی و درمانی و خدمات سرپایی، داروهایی که برای آنها در نظر گرفته شده در قالب یک بسته حمایتی است برای بیماران خاص و صعب العلاج که هر ساله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

دکتر روندی اضافه کرد: این بسته علاوه بر خدمات دارویی، شامل یک سری ویزیت ها، انجام آزمایشات لازم، انجام اسکن ها و تصویربرداری رنگی و ساده و MRI می باشد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: برای بعضی از گروه های بیماری که به علت عوارض بیماری دچار مشکل می شوند نیز یکسری خدمات مثل شنوایی سنجی، بینایی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی و بینایی سنجی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: بخشی از این خدمات نیز شامل خدمات دندانپزشکی و بستری است که دانشگاه علوم پزشکی در کلینیک شهید فتاحی و مرکز جامع بیماران خاص ۲ واحد دندانپزشکی دولتی برای این بیماران را در نظر گرفته است.

روندی اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حوزه بیماری های خاص افتتاح و راه اندازی مرکز جامع بیماران خاص در کلینیک بوستان است که در سال ۹۸ افتتاح شد و یکی از بهترین مراکز کشور است و این بیماران می توانند علاوه بر سایر مراکز درمانی، خدمات درمانی بسیار تخصصی ویژه بیماران خاص را در این مرکز دریافت نمایند.

وی تصریح کرد: برخی از اقلام دارویی این بیماران وارداتی بوده و در مقطعی در سال گذشته با کمبود در چند قلم از این داروها مواجه بودیم اما خوشبختانه هم اکنون کمبود خاصی در زمینه تامین دارو های وارداتی و ایرانی نداریم.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: داروهای این گروه از بیماران در ۲ داروخانه  امام خمینی (ره) و ولیعصر(عج) که داروخانه های آموزشی دانشگاه هستند در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی در پایان افزود: از دیگر خدمات مهمی که در دانشگاه علوم پزشکی در سال های اخیر انجام شده، احیا و انجام عمل پیوند کلیه در استان پس از چند سال تعطیلی است و سال گذشته ۱۶ پیوند کلیه  با موفقیت در استان انجام شد.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi