جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دستیابی به فلزات گرانبها از زباله‌ها

به گزارش سرویس علم و پیشرفت کرونا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،کشور ما همواره با مشکل مدیریت پسماند و بازیافت مواجه بوده است. یکی از دلایل این اتفاق، عدم‌حمایت از فناوران این حوزه و وجود مافیا در بخش بازیافت بوده است. طلای کثیف پسماند به‌عنوان طلای کثیف، ارزش بسیار بالایی در تمامی جوامع

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73597
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

کرونا :

دستیابی به فلزات گرانبها از زباله‌ها

به گزارش سرویس علم و پیشرفت کرونا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،کشور ما همواره با مشکل مدیریت پسماند و بازیافت مواجه بوده است. یکی از دلایل این اتفاق، عدم‌حمایت از فناوران این حوزه و وجود مافیا در بخش بازیافت بوده است.

طلای کثیف

پسماند به‌عنوان طلای کثیف، ارزش بسیار بالایی در تمامی جوامع دارد. از طرفی به دلیل بالا بودن قیمت فناوری‌های مرتبط با مدیریت پسماند و بازیافت، خرید این تجهیزات از خارج با هزینه‌های هنگفتی همراه است.

طبق گفته بابک شکری عضو هیات علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهیدبهشتی، یک شرکت دانش‌بنیان و خلاق با درک به‌موقع این موضوع، اقدام به فعالیت در این بخش کرد.

انجام چندین پروژه امکان‌سنجی برای پسماندهای نفتی و پتروشیمی کشور، مسیر فعالیت در این بخش را روشن کرد و در حال حاضر دستگاه با ظرفیـت ۱ تن در روز، مشغول فعالیت است.

دمای بالای ۶۰۰۰ درجه

در این فناوری، از پلاسما حرارتی با دمای بالای ۶۰۰۰ درجه جهت ایجاد یک ناحیه حرارتی دما بالا در غیاب اکسیژن استفاده می‌شود.

در این حالت، تجزیه حرارتی پسماند اتفاق افتاده و محصولات فلزی گران‌بها مانند طلا، تیتانیوم و . . . به صورت مذاب از بخش پایینی کوره خارج می‌شود.

پسماند در اثر فرآیند پیرولیز پلاسمایی به فاز گازی درآمده و از خروجی طراحی‌شده در بخش بالای کوره خارج می‌شود. محصولات تولیدی شـامل سین‌گاز به عنوان سوخت و کربن فعال به همراه فلزات ارزشمند بازیافت شده است.

فناوری بسیار جدید

این فناوری در کشور بسیار جدید است و درحال حاضر ۲ الی ۳ شرکت در این بخش فعال هستند که با توجه به حجم بالای تولید پسماند در کشور نیازمند فعالیت بیشتر و سرمایه‌گذاری است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عادی انگاری کرونا را نگران کننده خواند
دنبال کنید

ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت به دلیل اهمیت این موضوع و ارزش بالای آن، از طرح‌های این حوزه، حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi