جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

افزایش سرانه حق‌آبه از حبله رود برای رفع مشکلات گرمسار

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس گفت: افزایش سرانه حق‌آبه از حبله رود برای رفع مشکلات موجود را یکی از مهمترین مطالبات مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان دانست.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73495
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

کرونا :

افزایش سرانه حق‌آبه از حبله رود برای رفع مشکلات گرمسار

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، اردشیر مطهری به برگزاری آئین شکرانه و نکوداشت حبله رود در گرمسار بیان کرد: حَبله رود نعمتی خدادادی است که فرصت اسکان در دشت گرمسار را برای مردم این دیار به ارمغان آورد و برگزاری روز آئین شکرانه و نکوداشت حبله رود بسیار اقدام پسندیده است.

وی گفت: حبله رود به طول ۲۴۰ کیلومتر از ارتفاع حدود دو هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته کوه‌های البرز و شاه محمد قله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و تنها رودی است که کشت و زرع دشت گرمسار را آبیاری می‌کند.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس بیان کرد: به لطف حبله رود و همت مردم این دیار، گرمسار در بخش تولید محصولات گلخانه‌ای و محصولات کشاورزی به ویژه گندم، جو و انجیر، تخم مرغ رتبه اول و در بخش تولید گوشت سفید نیز رتبه دوم استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

مطهری میزان حق‌آبه این شهرستان از حبله رود را چهار هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه اعلام و بیان کرد: به دلیل کم‌آبی در فصل تابستان به سبب کاهش بارندگی، حق آبه این شهرستان کمتر از یک هزار لیتر است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: در صورت تداوم کاهش بارندگی‌ها و تداوم روند کم آبی و خشکسالی موجود، طی ۱۰ سال آینده کشاورزی در منطقه گرمسار و آرادان از بین خواهد رفت که بسیار نگران کننده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان استقرار ۵۵ درصد صنایع استان در گرمسار را فرصت و ظرفیت خوبی برای گرمسار نامید و بر ضرورت تأمین آب پایدار در بخش صنایع و کشاورزی تاکید کرد و خواستار افزایش سرانه حقابه از حبله رود برای رفع مشکلات موجود و مشکلاتی که به دلیل کم آبی در آینده پدید می‌آید هستیم.

نابودی ۲هزار اصل نهال بلوط در شلالدون بر اثر خشکسالی و بیماری/کمبود نیروی انسانی در منابع طبیعی باشت یکی از مهمترین مشکلات
دنبال کنید

مطهری با تاکید بر لزوم تکمیل طرح‌های آبرسانی در گرمسار و آرادان گفت: طرح‌های مطالعاتی زیادی در دست اقدام است که با تکمیل و عملیاتی‌شدن آنها، مشکل کم‌آبی مناطق مذکور رفع خواهد شد که نیازمند منابع و همت مسئولان استان و شهرستان است.‌

وی با اشاره به تحریم‌های همه جانبه و ظالمانه استکبار علیه کشور ما، خطر وابستگی به خارج از کشور در زمینه محصولات کشاورزی را خاطر نشان کرد و خواستار سرعت بخشیدن به بهره برداری کامل از سد نمرود شد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi