شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

صنایع تبدیلی؛ حلقه مفقوده در رونق کشاورزی کهگیلویه

به گزارش کرونا از کهگیلویه، ظرفیت‌های عظیم در بخش کشاورزی شهرستان از قبیل زمین قابل کشت مرغوب و مستعد اگر مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند به قطب کشاورزی استان و جنوب کشور تبدیل شود. توسعه گیاهان دارویی و سایر محصولات که امکان رشد و پرورش در منطقه دارند ولی تاکنون وارد منطقه نشده‌اند یا در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73445
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

کرونا :

صنایع تبدیلی؛ حلقه مفقوده در رونق کشاورزی کهگیلویه

به گزارش کرونا از کهگیلویه، ظرفیت‌های عظیم در بخش کشاورزی شهرستان از قبیل زمین قابل کشت مرغوب و مستعد اگر مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند به قطب کشاورزی استان و جنوب کشور تبدیل شود.

توسعه گیاهان دارویی و سایر محصولات که امکان رشد و پرورش در منطقه دارند ولی تاکنون وارد منطقه نشده‌اند یا در حد ناچیزی کشت شده‌اند
نظیر آلوئه‌ورا، گل نرگس، زعفران، گل محمدی، پسته، گردوی گرمسیری و… نقش تعیین کننده‌ای در بحث تولید دارو ایفا خواهد کرد.

کارشناسان جهاد کشاورزی می‌گویند چنانچه این پروژه به خوبی پیش رود در سالهای نخست سالانه ۷۵ تا ۱۰۰ هکتار قابلیت اجرایی شدن دارد.

صنایع تبدیلی را پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور می‌دانند زیرا این صنایع می‌تواند از نقش تامینی مواد غذایی و نیز امنیت غذایی بالایی برخوردار باشد.

صنایع فرآوری زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه‌ای منجر خواهد شد. بنابراین این گونه صنایع می تواند پیشنیاز استراتژی صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی باشد.

در حالی که در همه جای دنیا صنعت، مکمل تولید بوده، با این حساب به راحتی می‌توان گفت که در شهرستان کهگیلویه عملاً در این مسئله یا جا نیافتاده است، یا تلاشی برای هم‌سویی صنعت و تولید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهش تولید صورت نمی‌گیرد.

محصولات باغی، دامی و گیاهی فراوانی که به صورت ارگانیک کشت و تولید می شود به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام فروشی عرضه می شود و در این بین کشاورزان و دامداران سود چندانی عایدشان نمی شود.

راهکارهای استاندار برای بهبود وضعیت عفاف و حجاب/ حمایت از تولید کنندگان البسه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

این در حالی است که اگر صنایع تبدیلی راه‌اندازی شود ضمن کاهش هدروری و ضایعات و عمل‌آوری برای دسترنج کشاورزان و باغداران ارزش افزوده بعد از تولید به اقتصاد شهرستان برمی‌گردد.

حکمت نریمانی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم بخش کشاورزی در شهرستان می‌گوید: زمینه کشت انواع گیاهان دارویی و محصولات باغی فراهم است.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه افزود: در صورت توسعه کشت گیاهان دارویی بایستی نسبت به بازاریابی و فروش آنها فکری اساسی شود و در کنار آن شرکت های فرآوری و استحصال مواد دارویی نیز راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه دانه‌های روغنی در دشت‌های شهرستان کشت و به صورت خام روانه بازار می‌شود، گفت: راه‌اندازی صنایع فرآوری نیازمند ورود بخش خصوصی است.

 

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi