پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چهارم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

کرونا بعد از فروکش موج ششم این ویروس در کشور و با وجود فراز و فرودهای متعدد، هم اکنون روند کاهشی محسوسی طی می‌کند، اما کارشناسان بهداشتی از مردم می‌خواهند که پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند. به گزارش کرونا، این روزها سیر نزولی شمار هموطنان بستری و فوت شده بر اثر کرونا، ذهنیتی را

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72779
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹

کرونا :

چهارم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

کرونا بعد از فروکش موج ششم این ویروس در کشور و با وجود فراز و فرودهای متعدد، هم اکنون روند کاهشی محسوسی طی می‌کند، اما کارشناسان بهداشتی از مردم می‌خواهند که پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

به گزارش کرونا، این روزها سیر نزولی شمار هموطنان بستری و فوت شده بر اثر کرونا، ذهنیتی را در برخی افراد به وجود آورده که این ویروس به پایان رسیده است و دیگر نیازی به رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و یا تکمیل واکسیناسیون نیست.   

این در حالی است که تا زمانی نامشخص باید با کرونا زندگی کرد و به گفته مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،  زندگی عادی با این ویروس  در سایه رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ممکن است و از این طریق، واریانت‌های جدید شیوع پیدا نمی کند.  

اکنون ۲ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز کرونایی، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

 تازه ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را گزارش کرده اند، وضعیتی نویدبخش اما شکننده دارد

کرونا در اردبیل/کاهش امیدوارکننده آمار بستری و ابتلا

در ادامه روند نزولی شیوع کووید۱۹، آمار بستری همزمان و مبتلایان جدید در استان اردبیل به شکل معنادار و امیدوار کننده‌ای کاهش یافته و طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان به ۳۴ نفر و آمار بستری روزانه نیز به پنج نفر رسید.

همچنین با صفر شدن شمار فوتی‌های کرونا در استان برای بیست و یکمین بار در سال جاری طی شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان در مدت ۲۶ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۹۹ نفر باقی ماند.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال، مشگین‌شهر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان پارس‌آباد در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

در همین حال، دکتر علی محمدیان اردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تزریق ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۷۶۹ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۹۹ درصد جمعیت هدف معادل ۹۶۵ هزار و ۸۳ دُز اعلام کرد.

وی همچنین نرخ تزریق نوبت دوم در استان اردبیل را حدود ۸۹ درصد و دُز سوم واکسن را معادل ۴۱ درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن ذکر کرد.  

وی افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری بسیار مهم است و همه مردم باید این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.

کرونا در خوزستان/ روند کاهشی ابتلا و بستری بیماران 

بنا بر اعلام دکتر سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان، در حال حاضر موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در خوزستان نسبت به هفته قبل روند کاهشی دارد.
چهارم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

در شبانه روز گذشته سه هزار و ۱۳۳ نفر به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روز گذشته تفاوت چندانی نداشته است؛  در همین بازه زمانی ۴۹ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۴۲ بیمار کمتر شده است همچنین ۶ بیمار در بیمارستان‌ های استان بستری شدند که نسبت به روز گذشته یک نفر کمتر است.  

همچنین در شبانه روز گذشته یک نفر در خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد که این میزان نسبت به روز قبل ۲ نفر کاهش داشته است.

در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۸ شهرستان زرد و هشت شهرستان آبی کرونایی هستند.

کرونا در زنجان/روند کاهشی بستری مبتلایان، ۳۱ بیمار بستری

در زمان حاضر شمار بیماران بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های این استان به ۳۱ نفر رسیده است که این میزان نسبت به روزهای گذشته روند کاهشی دارد.

روز گذشته مورد فوتی کرونایی و مثبت بستری در استان ثبت نشد،   اما کارشناسان معتقدند که وضعیت کرونایی زنجان همچون سایر  استان‌ها متغیر است و هرگونه عادی انگاری و بی‌توجهی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می تواند شرایط  نامطلوبی را رقم بزند.

کرونا در سیستان و بلوچستان/ آمار تک رقمی مبتلایان جدید 

با ابتلای چهار نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۶۹هزار و ۴۹۰ نفر رسید اما در این مدت  فوت ناشی از کرونا گزارش نشده است.

در همین حال، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا گفت: بر خلاف تصور عمومی سویه اُمیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است.

غزنوی افزود: هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماری زایی این سویه کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار، کودکان و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

در همین جحال، رییس مرکز بهداشت زاهدان گفت: تاکنون ۸۵۸ هزار و ۵۴۳ دُز واکسن در این شهرستان تزریق شده است.

سید محمود فاطمی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و تاثیر واکسیناسیون در شیب نزولی ابتلاء، کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری و نیز وضعیت نه چندان مطلوب واکسیناسیون در این شهرستان بویژه در خصوص دُز دوم و سوم از همشهریان مجدداً دعوت می‌کنیم در اسرع وقت نسبت به تکمیل نوبت‌های واکسیناسیون کرونای خود و اطرافیان اقدام کنند.

کرونا در گیلان/ یک سکوت شکننده 

در زمان حاضر آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان کاهشی است، اما  تداوم روند نرولی آمار مبتلایان به کرونا مستلزم استمرار رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون است.

چهارم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گفته دکتر فردین مهرابیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، هر چه رفتارهای بهداشتی مردم بهتر باشد مطمئنا روند نزولی آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ نیز ادامه می‌یابد بنابراین رعایت توصیه‌های بهداشتی اهمیت بسزایی دارد.

وی بیان داشت: از افرادی که واکسن نزده‌اند و کسانی که نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام نکرده‌اند می‌توانند به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند و نسبت به تزریق واکسن اقدام برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و کاهش شدت بیماری اقدام نمایند

کرونا در خراسان رضوی/ واکسن نزده‌ها در صدر فهرست بستری 

هم اکنون ۲۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که ۹۸ نفر آنان بد حالند و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند که به گفته رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیشتر این بیماران   افراد واکسن نزده و یا مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند.

دکتر محمد پهلوان همچنین بیان کرد: هم اکنون روزانه ۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری می‌شوند

کرونا در کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش شمار قربانیان 

با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ساعت گذشته، شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به هزار و ۱۲۶ نفر رسید.

هم اکنون ۴۶ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه در حال درمان هستند.

هم اینک هیچ شهری از استان در وضعیت قرمز کرونای قرار ندارد.

براساس اطلاعات به دست آمده و مطابق نقشه‌ی آماری سامانه اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم اکنون در استان شهرستان لنده نارنجی و بویراحمد، باشت، بهمئی، دنا، مارگون، کهگیلویه، چرام و گچساران در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونا در لرستان/ بستری و درمان ۱۰۰ بیمار مبتلا و مشکوک

هم اینک  ۱۰۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.

 طی شبانه روز گذشته موردی از مرگ و میر به دلیل ابتلا به کرونا در این استان  ثبت نشده است و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و۸۲۸ نفر می باشد.

همچنین ۲۰ مبتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۷ هزار و ۷۶۷ نفر رسیده است.

در حال حاضر شهرستان های پلدختر و خرم‌آباد در وضعیت نارنجی، ازنا، الیگودرز، بروجرد، چگنی، دلفان، سلسله، کوهدشت، رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان دورود در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

کرونا در هرمزگان/ بوموسی و هرمز تننها جزایر نارنجی رنگ استان

 براساس جدیدترین رنگ بندی کرونایی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت،  بوموسی و هرمز تنها جزایر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شهرستان‌های جاسک و بندرخمیر که پیش از این در وضعیت نارنجی دسته بندی شده بودند. اکنون به وضعیت زرد تغییر یافته اند.
بر همین اساس، قشم و بندرلنگه در وضعیت آبی و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.  از آغاز همه گیری کرونا در هرمزگان تاکنون، ۲ هزار و ۶۱۳ نفر بر اثر بیماری کرونا در استان جان باخته اند.

کرونا در آذربایجان شرقی/ رنگ کرونایی تبریز آبی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه متوسط فوتی کرونا در آذربایجان شرقی در حال کاهش است و در ۲۴ ساعت گذشته فوتی نداشتیم، گفت: اکنون وضعیت کرونایی تبریز آبی شده، ولی بدان معنا نیست که عادی انگاری شود زیرا رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی موجب بازگشت به شرایط قرمز می شود.

بهمن نقی زاده  اظهار کرد: شرایط کرونایی شکننده است، اما اکنون پس از ماه ها، تبریز، بناب و مرند در حالت آبی قرار گرفته اند؛ شهرستان کرونایی قرمز در آذربایجان شرقی وجود ندارد و تنها شهرستان چاراویماق در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد، اما همچنان انجام واکسیناسیون از ضروریات است، همان طور که آثار آن نیز بر همگان آشکار شده است.  

وی افزود: ۱۷ شهرستان از جمله اسکو، اهر، آذرشهر، بستان آباد، جلفا، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، ملکان، میانه، هریس، هشترود، هوراند و ورزقان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.  

چهارم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

وی با تاکید مجدد بر لزوم تکمیل نوبت های واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع دوباره کرونا، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۷ نفر واکسن دریافت کردند و اکنون ۲ میلیون و ۹۴۳هزار و ۸۷۲ نفر در آذربایجان شرقی (حدود ۸۹درصد) مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

کرونا در همدان/ تکمیل واکسیناسیون توسط ۴۰ درصد جمعیت هدف استان 

تاکنون ۷۷.۳ درصد کل جمعیت استان دُز اول، ۵۸.۲ درصد دُز دوم و ۳۱.۹ درصد جمعیت نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

درحال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ دُز واکسن کرونا در سطح استان تزریق می شود، که این آمار شامل ۲۶ دُز در مرحله نخست، ۵۴ دُز نوبت دوم و ۱۱۹ تزریق برای نوبت سوم (یادآور) است.

‌براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تمامی شهرستان های استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

کرونا در البرز/ بستری ۱۹ بیمار بدحال جدید 

 ۱۹ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و بستری شدند و هم  اکنون ۱۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

 با فوت یک بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو۸۲۵ نفر  در استان رسید.

کرونا در اصفهان/ تزریق نکردن دز سوم واکسن توسط ۶۰ درصد واجدان شرایط

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: مراجعه مردم استان برای دریافت واکسن کرونا در یک هفته اخیر به حدود یکهزار نفر در روز رسید در حالی که هنوز حدود ۶۰ درصد از واجدان شرایط، دُز سوم را تزریق نکرده‌اند.

رضا فدایی، افزود: اکثر مردم استان اصفهان نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند اما مشکل اصلی ما در باره دُز سوم است و ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

فدایی با بیان اینکه ابزار موجود برای مجبور کردن افراد واکسن نزده به دریافت واکسن محدود است، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر عمده بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها از افراد واکسن نزده یا کسانی که واکسیناسیون خود را کامل نکردند، هستند و این موضوع به ضرر خودشان تمام شده است.

چهارم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

فدایی همچنین با تاکید براینکه واکسیناسیون کرونا برای اتباع خارجی بویژه افغانستانی‌های مقیم استان اصفهان در حال انجام است، گفت:  اگر اطلاع رسانی مناسبی برای اتباغ افغانستان صورت بگیرد آنها از امور بهداشتی استقبال خوبی می‌کنند و ما به همه آنها خدمات بهداشتی از جمله واکسیناسیون را ارائه می‌کنیم.

کرونا در ایران/ ۱۳ قربانی جدید

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۹۷۵ نفر رسید.

 از دیروز تا امروز چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۳۶ نفر از آنها بستری شدند.  در شبانه روز گذشته در ۲۱ استان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کووید۱۹ ثبت نشده و در ۸ استان، فقط یک مورد مرگ، گزارش شده است.  

در شبانه روز گذشته ۳۱ هزار و ۲۲۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi