جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید

کرونا – اردبیل|حامد قادری: جاوید شاه حسینی جوان ۲۵ ساله ورزشکار اردبیلی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل است و در کنار تحصیل خود به حوزه تولید ورود کرده و در محل سکونت خود کارگاهی را ایجاد کرده است. شرایط سخت اقتصادی، بالا رفتن هزینه‌های تولید، وضعیت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72368
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

کرونا :

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید

کرونا – اردبیل|حامد قادری: جاوید شاه حسینی جوان ۲۵ ساله ورزشکار اردبیلی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل است و در کنار تحصیل خود به حوزه تولید ورود کرده و در محل سکونت خود کارگاهی را ایجاد کرده است.

شرایط سخت اقتصادی، بالا رفتن هزینه‌های تولید، وضعیت تحریمی و سایر بهانه‌هایی که توسط برخی از افراد به عنوان سدی در برابر اشتغال‌زایی و ورود به چرخه کار در کشورمان مطرح شده است، برای این جوان فعال نتوانسته چالشی ایجاد کند و علت آن هم بی شک انگیزه بالا، علاقه و پشتکار است.

جاوید، با حداقل سرمایه اولیه وارد حوزه پرورش ماهی‌های زینتی شده، صنعتی که در شروع کار با آورده بسیار محدودی آغاز می‌شود و اما سوددهی بسیار مطلوبی نیز دارد و زمانی که بتوان در محل سکونت این کار را انجام داد منفعت کار دوچندان خواهد شد.

با به دست آوردن اطلاعاتی از کار این جوان بلافاصله شماره تماس وی را یافتم و هماهنگی‌های لازم را جهت انجام مصاحبه با جاوید شاه حسینی انجام دادم و در روز تعیین شده به محل زندگی و کارش رفتم.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 9

 

وقتی رسیدم با منزلی مسکونی مواجه شدم که فکر نمی‌کردم در این مکان بتوان کاری از پیش برد. در ادامه جاوید مرا به داخل حیاط راهنمایی کرده و وارد یکی از سوله‌های نسبتا کوچکی که محل زندگی هزارن ماهی زینتی بود شدیم.

آنچه داخل این سوله کوچک توجه را بیشتر به خود جلب می‌کرد بطری‌های آب معدنی که ماهی‌های تازه متولد شده داخل آن زندگی می‌کردند. یک بخاری بود که با نهایت قدرت خود در حال شعله ور شدن بود تا دمای محیط را برای ماهی ها قابل تحمل کند.بر روی چارپایه‌ای روبروی این جوان نشستم تا گفتگویم را باوی آغاز کنم.

با رتبه ۳۳ کشوری وارد دانشگاه شهید بهشتی تهران شدم

فارس: چگونه از ورزش و تحصیل به کار تولیدی روی آوردید؟

شاه حسینی: ورزش نقطه عطف زندگی من بوده است، به طوری که از همان دوران کودکی مشغول ورزش به خصوص فوتبال بوده‌ام و ورزش سبب شده همیشه دارای روحیه بالا و فیزیک مناسب جهت انجام کارهای روزمره‌ام داشته باشم و در همین رشته نیز با رتبه ۳۳ در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تحصیل هستم.

ابتدا با توجه به علاقه‌ای که به ماهی‌های زینتی داشتم از این ماهی‌ها خریداری کرده و در درون آکواریوم نگه‌داری می‌کردم. با گذشت زمان و با توجه به اینکه دیگر زمان آن رسیده بود تا شغلی را برای خودم فراهم کنم با راهنمایی بعضی از دوستان و مطالعه درخصوص ماهی‌ها به فکر پرورش ماهی‌های زینتی افتادم و به مرور زمان کارم را در این حوزه گسترش دادم.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 10

 

با ۱۰ میلیون وام از بسیج سازندگی، کارم را شروع کردم

فارس: میزان سرمایه اولیه شما در آغاز کار چقدر بوده است و چرا منزل مسکونی را برای این کار انتخاب کردید؟

شاه حسینی: از سال ۹۵ به شکل رسمی پرورش‌ ماهی‌های زینتی را با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومانی که از بسیج سازندگی گرفته بودم، آغاز کردم.

منزل ما حیاط نسبتا بزرگی داشت و با توجه به اینکه در منزل شخصی اجاره‌ای پرداخت نمی‌کنم لذا کارم را در همین‌جا توسعه دادم.

ابتدا لازم بود تا در حیاط انبار جدید بسازم و انبار قدیمی گوشه حیاط را بازسازی کنم که در مجموع این دو ساختمان ۱۴۰ متر مربع را به خود اختصاص دادند که در هر دو مکان به پرورش ماهی‌های زینتی مشغول شدم.

در ادامه نیز مبلغ ۲۰ میلیون تومان نیز تسهیلات از کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت توسعه و افزایش ضریب تولیداتم دریافت کردم.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 11

 

سود کلان در قبال سرمایه ناچیز با پرورش ماهی‌های زینتی

فارس: چرا پرورش ماهی‌های زینتی را به عنوان شغل انتخاب کردید؟

شاه حسینی: همانطور که در ابتدا گفتم، اولین دلیل علاقه‌ام نسبت به این کار بود و در ادامه نیز با توجه به سوددهی بالای این صنعت و نیاز به سرمایه در گردش کم جهت آغاز کار، از عمده علت‌های ورودم به حوزه پرورش ماهی‌های زینتی بود.

هزینه پرورش ماهی‌های زینتی بسیار پایین است و در قبال این هزینه پایین سود بسیار بالایی نیز دارد و از طرفی هم بازار فروشش بسیار خوب است و هرچقدر تولید داشته باشم در بازار خریدار برای تولیداتم وجود دارد.

در این دو سوله کوچکی که ایجاد کرده‌ام ماهی‌ها را در درون بطری‌های متعدد آب معدنی نگه‌داری می‌کنم.

نگه‌داری از ماهی‌ها صرفا تنطیم دمای محیط، خوراک‌رسانی و تعویض آب به موقع را می‌طلبد و واقعا کار سختی محسوب نمی‌شود و زمانی که اعضای خانواده نیز کمک دستم می‌شوند کارها به خوبی پیش می‌روند.

آقایان مسؤول؛ اینجا «سرابیز» روستای 900 نفره باشت دیار فراموش شده شماست+ تصویر و فیلم
دنبال کنید

پرورش ماهی‌های زینتی به جهت اینکه خود ماهی‌ها به مرور زمان به عنوان مولد انتخاب می‌شوند و بدون هیچ هزینه‌ای روز به روز تعداشان افزایش می‌یابد لذا هزینه‌های نگه‌داری و تولید آن به حداقل می‌رسد.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 12

 

اشتغالزایی برای ۲۵ نفر

فارس: در مجموع چند نفر در این کارگاه شما مشغول کار هستند؟

شاه حسینی: علاوه بر اعضای خانواده‌ام سه نفر دیگر نیز در این مکان به طور مستقیم مشغول کار هستند و در مجموع با احتساب افراد غیر مستقیم، ۲۵ نفر در حوزه تامین خوراک، فروش و پرورش این ماهی‌های زینتی دخیل هستند.

۱۵ باب مغازه ماهی فروشی در استان اردبیل از من خرید کرده و این ماهی‌ها را به دست علاقه‌مندان برای نگه‌داری ماهی‌های زینتی می‌رسانند.

فارس: گفتید اعضای خانواده نیز در این کار به شما کمک می‌کنند؟

شاه حسینی: بله، زمانی که من برای بازاریابی و فروش محصولات می‌روم خانواده کارهای نگهداری ماهی‌ها را انجام می‌دهند و در واقع این یک شغل خانوادگی است که کلیه اعضای خانواده را مشغول خود کرده و بسیاری از هزینه‌های معیشتی خانواده را نیز تامین می‌کند.

تحریم و شرایط سخت اقتصادی فقط بهانه است/ سود کلان در تولید است

فارس: در شرایط سخت اقتصادی حاکم آیا ورود به حوزه تولید صرفه اقتصادی دارد؟

شاه حسینی: مسئله ورود به حوزه تولید از نظر انتخاب نوع آن بسیار حیاتی و مهم است. به طوری که مشاهده می‌کنیم اکنون پرورش ماهی‌های زینتی که در سبد غذایی انسان نیز قرار ندارد چقدر مورد توجه جامعه قرار گرفته و بازار فروش بسیار خوبی نیز دارد.

بسیاری از جانداران دیگر را نیز می‌توان پرورش داد و حتی به بهره‌وری مطلوب نیز رسید اما در ابتدا نیاز است تا هر فردی که قصد ورود به هر نوع حوزه تولید از جمله صنعتی، دامداری، آبخیزداری و… دارد ابتدا میزان سرمایه و مکان خود را با آن کاری که می‌خواهد انجام دهد مقایسه کند و کاملا علمی و منطقی نسبت به قضیه ورود کند.

به طور مثال من جوان دانشجو که هیچ‌گونه سرمایه کلانی برای شروع نداشتم و توان پرداخت اجاره را نیز نداشتم شغلی را انتخاب کردم که متناسب با وضعیتم باشد و در این شغل نیز موفق شدم.
اکنون بسیاری از افراد به بهانه‌های مختلف از قبیل تحریم و گرانی، سرمایه‌های خود را در بانک‌ها و یا با خرید طلا و ارز خارجی ساکن نگه می‌دارند و یقینا این موضوع به ضرر جامعه تمام می‌شود.

درست است که تحریم‌ها مشکلات خاص خود را برای تولید و اقتصاد دارد اما می‌توان با تکیه بر توان داخلی و توانایی‌های خود نسبت به تولید و کارآفرینی بدون توجه به مشکلات تحریم اقدام کرد و عینت این موضوع را به شکل کامل می‌توان در این کاری که من ایجاد کرده‌ام مشاهده کرد.

ریسک فعالیت درحوزه پرورش ماهی‌های زینتی تقریبا می‌توان گفت صفر است و بی شک هرکسی که به این کار وارد شود به شرط دانستن اصول اولیه کار به سوددهی خواهد رسید.
درخصوص آموزش نگه‌داری نیز آماده هستم به کلیه علاقه‌مندان و جوانان جویای کار تحت پوشش کمیته امداد این صنعت را آموزش دهم.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 13

 

آماده ارایه آموزش‌های لازم درخصوص پرورش ماهی زینتی به مددجویان هستم

فارس: در خصوص آموزش صحبت کردید، افراد چگونه می‌توانند از این آموزش بهره‌مند و این کار را آغاز کنند؟

شاه حسینی: باتوجه به تفاهمی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) داشتم آماده آموزش و ارائه راهنمایی رایگان به مددجویان کمیته امداد هستم و در این خصوص نیز بارها از مددجویان به کارگاه من مراجعه کرده‌اند و آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم را جهت شروع کار انجام داده‌ام.

اعتقادم بر این است که انسان‌ها باید یاریگر هم باشند و در هر حوزه که موفق می‌شوند کم و کیف آن را به هم‌نوعان خود منتقل کنند زیرا که اشتغال‌زایی در شرایط کنونی جامعه بسیار حیات بخش است و خانواده‌ها را از آسیب‌های مختلف نجات می‌دهد.

به خصوص شغل‌هایی که برای آغاز نیازمند سرمایه و امکانات کلان نیست و به راحتی می‌توان از این کار به منفعت کلان رسید.

با سرمایه ۳۰ میلیونی می‌توان در منزل شخصی ماهی‌های زینتی پرورش داد

فارس: اکنون، چه مقدار هزینه و چه امکاناتی برای شروع پرورش ماهی‌های زینتی نیاز است؟

شاه حسینی: مکانی در حدود ۱۰۰ متر مربع، یک منبع آب بزرگ متصل به پمپ، سیستم حرارتی سنتی از جمله نیازهای پایه‌ای برای شروع کار است و به شرطی که مکان مربوطه جزو منزل مسکونی باشد حداکثر ۳۰ میلیون تومان برای این کار در ابتدا نیاز است.

اجرای طرح ملی «نذر خدمت» در روستای کری بخش سوق
دنبال کنید

اکثر امکاناتی که اکنون در کارگاه پرورش ماهی‌های زینتی به کار گرفته‌ام به شکل ابتکاری است از جمله این ابتکارات استفاده از بطری‌های آب معدنی بجای آکواریوم‌های شیشه‌ای که بسیار هزینه بر و فضا گیر هستند.

دیگر حرکت ابتکاریم تعبیه یک لوله متصل به پمپ آب که به ۵ شعبه خروجی آب تقسیم می‌شود و با استفاده از این وسیله به راحتی می‌تواند همزمان آب بطری‌های دارای ماهی را در حداقل زمان تعویض کرد که تمامی این موارد به اضافه اصول نگه‌داری ماهی‌های زینتی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهم.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 14

 

سالانه ۶ هزار ماهی زینتی تولید می‌کنم/ تولیداتم را به ۲۰ هزار ماهی افزایش می‌دهم

فارس: میزان تولید و فروشتان چقدر است؟

شاه حسینی: تقاضا برای خرید ماهی‌های زینتی از سوی فروشندگان بزرگ به خصوص از تهران بسیار بالا است، به طوری که تا ۲۰ هزار ماهی نیز از من تقاضا شده است اما با توجه به محدودیت تولیداتم فقط بخشی از این میزان را می‌توانم تهیه کنم.

در حال حاضر سالانه ۶ هزار انواع ماهی زینتی را تولید و روانه بازار می‌کنم اما مورد داشتیم که شرکتی از من هر هفته ۲ هزار ماهی درخواست داشت که توانایی تامین آن را نداشته‌ایم.

لذا به هیچ وجه مشکل فروش ندارم و از این رو قصد دارم از سال جدید کارهای احداث یک کارگاه جدید و بزرگتر را شروع کنم و میزان تولید را به ۲۰ هزار ماهی در سال افزایش دهم.

در سال‌های آینده صادرات به کشورهای خارجی را آغاز خواهم کرد

فارس: ماهی‌های زینتی قابلیت صادرات دارند؟

شاه حسینی: چند سال پیش همین ماهی‌های زینتی از چند کشور خارجی وارد کشور می‌شد و همین موضوع سبب خروج ارز و تضعیف اقتصاد کشور بود اما در طی سال‌های اخیر با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز و پرورش ماهی‌های زینتی در داخل کشور واردات آن به حداقل رسیده است.

اکنون علاوه بر اینکه در داخل کشور برای فروش ماهی‌های زینتی بازار مناسبی برقرار است، قابلیت این نیز وجود دارد که ماهی‌های زینتی به آن سوی مرزها صادر شود.

در درست گرفتن بازار خارجی مستلزم داشتن تولید انبوه بوده، چون شرکت‌های هدف خارجی درخواست چند ده هزارتایی یکجا می‌کنند تا خرید متمرکز داشته باشند. قطعا در آینده در نظر دارم با تولید انبوه، به کشورهای خارجی نیز صادرات انجام دهم.

وقتی همت سن و سال نمی‌شناسد/ روایت کارآفرین 25 ساله که برای 25 نفر اشتغال آفرید 15

 

جوانان بجای انتظار برای شغل به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای خود و دیگران باشند

فارس: توصیه شما به جوانان هم سن و سال خودتان؟

شاه حسینی: خیل عظیمی از جوانان دانشگاهی پس از فارغ التحصیلی متاسفانه نمی‌توانند شغلی را پیدا کنند و مجبور به خانه نشینی می‌شوند اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی، شغل به سراغ جوانان نمی‌رود بلکه باید شغل را ایجاد کرد.

اینکه بسیاری از افراد می‌گویند حمایتی از کارآفرینان وجود ندارد من این موضوع را قبول ندارم زیرا که اگر پشتکاری از سوی جوان نباشد حمایت‌ها هم کار ساز نخواهد بود و حمایت نیز حدی دارد و یقین داشته باشید که با تلاش و پشتکار می‌توان به موفقیت رسید.

اینکه ما در مقاطع عالی تحصیل کرده‌ایم و باید به پشت میز نشینی فکر کنیم ایده بسیار غلطی است زیرا انسان را به سمت منفعل بودن سوق می‌دهد از این رو هم سن و سال‌های من توجه داشته باشند که در هر مقطع تحصیلی باشند فرقی نمی‌کند و می‌توانند با حداقل سرمایه هم وارد حوزه تولید و چرخه کار شوند.

بسیج سازندگی و کمیته امداد حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند

فارس: درخواستتان از مسئولان چیست؟

شاه حسینی: خوشبختانه حمایت‌های لازم از سوی مسئولان به خصوص بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شده و از این بابت قدردان هستم.

درخصوص کارم نیز هیچ گونه مشکل و کم و کسری وجود ندارد و یقین دارم مسئولان مربوطه در راستای احداث سوله جدید نیز مساعدت‌های لازم را انجام خواهند داد.

به گزارش کرونا ، رشد و توسعه این‌چنین مشاغل خانگی که سرمایه اولیه بسیار ناچیزی را می ‌طلبد و کل اعضای خانواده را دارای شغل می‌کند، در شرایط سخت اقتصادی کنون بسیار برای جامعه حیات بخش محسوب می‌شود لذا نیاز است تا دولتمردان در سیاست‌های کلان اقتصادی خود حساب ویژه‌ای را بر روی مشاغل خرد و خانگی انجام دهند که قطعا تاثیر بسیار خوبی را در بهبود وضعیت اقتصادی خانوار خواهد داشت.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi