شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند!

به گزارش کرونا از یاسوج برشمردن مشکلات استان کهگیلویه و بویر احمد ساده و آسان نیست برخی مشکلات به قدری بزرگ و دردسر ساز هستند که نیاز است برای رفع آن ها قبل از رسیدگی به سایر مشکلات اقدام کرد. در یک حالت کلی اگر از آماده نبودن زیرساخت ها در حوزه‌های مختلف از جمله

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72359
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

کرونا :

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند!

به گزارش کرونا از یاسوج برشمردن مشکلات استان کهگیلویه و بویر احمد ساده و آسان نیست برخی مشکلات به قدری بزرگ و دردسر ساز هستند که نیاز است برای رفع آن ها قبل از رسیدگی به سایر مشکلات اقدام کرد.

در یک حالت کلی اگر از آماده نبودن زیرساخت ها در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی، عمرانی، تولیدی، فرهنگی، همچنین آتش سوزی جنگل‌ها، شکل و شمایل نامناسب و گاها زشت شهرها، مبلمان ضعیف شهری، مشکل بزرگ بی‌آبی، زیرساخت های ضعیف ورزشی، فضاهای ناکافی و تقریباً صفر فرهنگی در روستاها، راه‌های نامناسب روستایی، بیکاری مفرط جوانان شهری و روستایی و مشکلات حاشیه نشینی و …… به عنوان مشکلات اصلی استان یاد کنیم، اکنون دو مشکل اساسی وجود دارد که می بایست مسئولان استانی هرچه سریعتر به فکر رفع آنها باشند.

آن گونه که مسئولان حوزه ترافیکی اعلام می‌کنند درصد تلفات جاده‌ای در محورهای استان بالا رفته و هر سال شاهد از دست رفتن تعداد زیادی از هم استانی‌ها و هم وطنان در جاده‌های استان هستیم.

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند! 6

محور یاسوج به اصفهان به تنهایی درصد بسیار بالایی از تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده و بیشترین تصادفات منجر به فوت علاوه بر خطای انسانی ناشی از نقاط حادثه خیز جاده‌ای است که باید فکری به حال آن کرد.

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی در کشور است که یک متر آزاد راه ندارد و بیشتر محورهای آن دو طرفه است جاده هایی مثل یاسوج- اصفهان که بخش اعظمی از کار آن انجام شده تنها به واسطه نداشتن گاردریل و جدا کننده هر روز و هر هفته جان تعداد بسیاری را می‌گیرد.

برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی در بخش چاروسا+تصاویر
دنبال کنید

نقاط حادثه خیز جاده ای در اکثر مناطق استان و در محورهای مختلف پراکنده است که اگر برای آن کاری صورت نگیرد شاهد تلفات بیشتر و جان دادن مسافران و عابران در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

پلیس در سال‌های اخیر هر چه فریاد زده مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و درخواست های آنها برای رفع نقاط حادثه خیز همچنان روی کاغذ مانده است.

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند! 7

زمستان امسال بود که به دلیل عبور چشمه از زیر آسفالت محور یاسوج به شیراز حدفاصل روستای گنجگان و به دلیل لغزندگی و یخ زدگی در یک مورد ۵ نفر عضو یک خانواده جان خود را از دست دادند که باید از مسئولان متولی پرسید چه کسی پاسخگوی از دست رفتن جان یک خانواده خواهد بود؟!.

یکی دیگر از مشکلات کنونی که استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و به قول یکی از اعضای شورای برنامه‌ریزی از بحران آتش‌سوزی‌ها هم خیلی حادتر شده خشکیدن جنگل‌های بلوط بر اثر یک آفت است.

آفت پروانه برگخوار سفید بلوط به جان جنگل های استان و درختان بلوط افتاده و یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند.

طبق گفته رئیس منابع طبیعی شهرستان باشت در صورت عدم کنترل این آفت ۴۰ درصد جنگل‌های بلوط شهرستان در معرض این خسارت بزرگ قرار دارد.

در نشست شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد به این دو مشکل بزرگ اشاره شد که استاندار از اعتبارات ۱۵۰ میلیارد تومانی برای رفع نقاط حادثه خیز خبرداد و تاکید کرد و هشدار داد که مسئولان اجازه ندهند حتی یک ریال از این اعتبارات برگشت خورده و باید همه آن را جذب کنند چرا که دیگر نباید شاهده تصادفات خون بار جاده‌ای در محورهای استان باشیم.

وزیر ارشاد: تسهیلات ویژه‌ای برای اهالی رسانه درنظر داریم/ برگزاری جشنواره ویژه گویش‌ها در جنوب کرمان
دنبال کنید

اما در خصوص آفت درختان بلوط مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۵۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان در معرض این آفت قرار دارند که ۲۰ هزار هکتار آن در شهرستان باشت است و برای رفع این مشکل به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده تا محلول پاشی در مناطق مختلف صورت گیرد.

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند! 8

حکمتیان می‌گوید علاوه بر جنگل‌های باشت جنگل‌های شهرستان کهگیلویه و همچنین جنگل‌های بویراحمد نیز در معرض این آفت قرار دارند.

جاودان خرد مدیرکل محیط زیست به کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست از گسترش این آفت در جنگل‌های حوزه محیط زیست خبر داد که باید اعتبار لازم برای مبارزه با آن در نظر گرفته شود.

2 مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد/ آدم‌ها و بلوط‌ها اینجا چه آسان می‌میرند! 9

به گزارش فارس، حال با این دو مشکل بزرگی که در استان وجود دارد باید مسئولان استانی هرچه بیشتر به فکر جان انسانها و همچنین حفظ جنگل‌های بلوط باشند چرا که مهمتر از جان انسان و همچنین میراث بزرگ طبیعی کهگیلویه و بویر احمد یا همان درختان بلوط در این استان نداریم.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi