به گزارش کرونا از یاسوج شهرام مهدویمطلق فرماندار بویراحمد در دوره تحلیل سیاسی جوانان در یاسوج اظهار کرد: جریان شناسی سیاسی را باید از ریل اندیشه ها شروع کنیم و در گام دوم دیگر وقت تلف کردن برای پرونده خوانی افراد و جریانات برای تحلیل سیاسی روش مناسبی نیست.
وی گفت: اگر جریان شناسی سیاسی را بر اساس روش های معین دنبال کنیم و در تحلیل های سیاسی هم رهیافتهای علوم انسانی را در فرایند شناخت جریانات سیاسی بکار بگیریم به جای شناخت موردی افراد و جریانات به شناخت اندیشه ها خواهیم رسید و زودتر می توانیم به یک جمع بندی برسیم.
این مسئول در حوزه سیاسی گفت: جوانان انقلابی باید بر اساس یک انسجام و سازمان ذهنی مشخص به تحلیل و شناخت جریانات سیاسی بپردازند و گرنه دچار پراکنده گویی براساس سلایق مختلف خواهند شد و امروزه در تحلیل های سیاسی تا حدودی دچار پراکنده گویی و روایت مختلف از یک جریان سیاسی هستیم.
وی افزود: مبنای تحلیل های سیاسی ما اسلام سیاسی است و هر جریانی را در مواجه با اسلام سیاسی یا همان مواجه دین با سیاست می سنجیم و قضاوت می کنیم در مواجهه دین با سیاست برخی معتقدند که دین باید تابع سیاست باشد و یا برعکس برخی دیگر معتقد به سازگاری دین و سیاست یا همان تساهل و تسامح هستند و عده ای هم اساسا اعتقادی به ترکیب دین و سیاست ندارند.
این مسئول افزود: وحدت دین و سیاست یا همان یکی بودن دین و سیاست نیز از دیگر مدل های ارزیابی اندیشه هاست که مدل مورد نظر امامین انقلاب همان سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست (وحدت دین و سیاست) است و شاخص ارزیابی ما از جریانات سیاسی و شناسایی و تحلیل آنان نیز بر همین مبانی اندیشه ای است این مدل ها را می توان بر داریم و روی هرکدام از جریانات سیاسی بگذاریم و نسبت به آنها در حوزه اندیشه قضاوت و اظهار نظر کنیم.
وی گفت: مدل های دیگر روش جریان شناسی سیاسی نیز عبارتند از روش گفتمان که در این روش دقیقا می توان اندیشه افراد را متوجه بشویم چرا که هر جریان سیاسی الزاما دارای مواضع و مکتوبه و خطابه هایی است که معمولا کلید واژه های مشترکی در این مواضع وجود دارد که گفتمان و سبک گفتاری و کرداری آنها محسوب می شود و از این گفتمان نوع بینش اعتقادی و رویکرد آنان را می توانتشخیص داد و شناخت.
مهدوی بیان کرد: روش تطور گفتمانی ،در این روش به سابقه گفتمان افراد و جریانات سیاسی باید مراجعه کرد و نیاز به مطالعه تاریخی دارد و در این تطور گفتمانی افراد در فرایند تاریخ می توان به طور دقیق نسبت به ثبات یا عدم ثبات گفتمانی افراد و جریانات سیاسی پی ببریم به این معنا که افراد و جریانات سیاسی تا چه اندازه از ثبات گفتمان برخوردار هستند.
وی گفت: ثبات و عدم ثبات گفتمانی افراد در ادوار مختلف حکمرانی نظام یک تابلوی روشنی از جریانات سیاسی جلوی چشم ترسیم می شود و می توان بر آن اساس به شناخت رسید برای مثال بیانیه یه جریان سیاسی در دهه اول، دهه دوم و تا دهه چهارم انقلاب را بگذاریم کنار هم ، می توانیم میزان ثبات یا انحراف در مواضع و عملکرد جریانات سیاسی را دقیقا متوجه شویم.
فرماندار بویراحمد گفت: جریانی که اول انقلاب معتقد به اقتصاد دولتی و خودش را ضد سرمایه داری معرفی می کرد الان چگونه در دامن سرمایه داری افتاده و در دفاع از آن بیانیه صادر می کند.
وی گفت: روش دیگر شناخت جریانات سیاسی نحوه مواجهه با آنان با بحران های ملی است که نوعی راست آزمابی برای محک جریانات سیاسی است که در موقع بحران (سیل،زلزله و ….)چه گونه رفتار می کنند؟ برخی جریانات در بحران ها دلسوزانه که وارد نمی شوند تازه یادشان میآید که مطالبه گری کنند.
این مسئول ادامه داد: روش های دیگری از جمله جامعه شناسی معرفت احزاب و گروه ها تطبیق عملکردها با اصول اساسی انقلاب مثل خط امامین انقلاب، قانون اساسی، سیاست های کلان و …. است .
به گزارش فارس این دوره به همت نهضت جوانان انقلابی تحلیلگر با همکاری قرب فرهنگی بقیهالله و به مدت دو روز در یاسوج برگزار شد.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰