جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ایران در محاصره ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گرد و خاک/ بیشتر آلودگی‌ها از عراق و سوریه شروع می‌شود

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور گفت: ۸ کانون بزرگ گرد و خاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در کشورهای همسایه و غیرهمسایه حاشیه خلیج فارس وجود دارد. به گزارش کرونا، علی‌محمد طهماسبی گفت: از یکسال و نیم پیش نسبت به تهیه یک برنامه عمل منطقه‌ای و همچنین ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای برای مدیریت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71910
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

کرونا :

ایران در محاصره ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گرد و خاک/ بیشتر آلودگی‌ها از عراق و سوریه شروع می‌شود

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور گفت: ۸ کانون بزرگ گرد و خاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در کشورهای همسایه و غیرهمسایه حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

به گزارش کرونا، علی‌محمد طهماسبی گفت: از یکسال و نیم پیش نسبت به تهیه یک برنامه عمل منطقه‌ای و همچنین ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای برای مدیریت کانون‌های گرد وخاک در خارج از مرزهای کشور اقدام شد و از طریق کشورهای همسایه با وزارت امور خارجه به اشتراک گذاشتیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین پدیده‌های گرد و خاک در کشورهای عراق و سوریه رخ می‌دهند و استان خوزستان و برخی نواحی غربی کشور از آن‌ها تاثیر می‌پذیرند، کارگروه تخصصی ملی با رویکرد نحوه همکاری با این کشورها برگزار شد.

طهماسبی ادامه داد: از ۸ کانون بزرگ گرد و خاک به وسعت حدود ۲۷۰ میلیون هکتار در اطراف ایران، ۵ کانون در کشورهای همسایه و غیرهمسایه حاشیه خلیج فارس قرار دارند که در گام اول با توجه به روابط دیپلماتیک خوبی که با برخی از این کشورها داریم، مقرر شد با یک دستور کار سه جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و سوریه کارهای مقابله با این پدیده را آغاز کنیم.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور به آسیب شناسی اقداماتی که بیش از یک دهه انجام داد بود، اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۲ مسئله مورد توجه قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که وجود سازمان‌های بین المللی متولی و همچنین وجود یک ساختار مالی مشخص سبب شده مسائل برون مرزی را با چالش مواجه و از رسیدن به نتیجه مطلوب جلوگیری کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: براساس این کارگروه مقرر شد کنوانسیون‌های زیست محیطی به ویژه کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و تنوع زیستی برای رفع مشکل گرد و خاک همکاری کنند.

طهماسبی افزود: مذاکره‌ای با نماینده مقیم سازمان ملل در ایران انجام و مقرر شد آن‌ها به عنوان چتر، نقش بین المللی خود را در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار ایفا کنند، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۳ سال متوالی این موضوع را به سازمان ملل پیشنهاد کرده و مورد تصویب مجمع عمومی نیز قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi