جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رضایی‌مقدم: بخاطر حق‌خوری داوری را رها کردم/داوری فوتبال ایران را به سمت منافع خود بردند

کرونا استان کردستان؛ اشکان رضایی‌مقدم در سال ۱۳۶۶ در شهر سنندج به دنیا آمد و دارای مدرک تحصیلی مهندسی معماری است، این جوان  سنندجی در سال ۸۴ وارد عرصه داوری شد و با توجه به علاقه و استیلی که داشت خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرد تا جایی که دربی فوتبال خوزستان را سوت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71701
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

کرونا :

رضایی‌مقدم: بخاطر حق‌خوری داوری را رها کردم/داوری فوتبال ایران را به سمت منافع خود بردند

کرونا استان کردستان؛ اشکان رضایی‌مقدم در سال ۱۳۶۶ در شهر سنندج به دنیا آمد و دارای مدرک تحصیلی مهندسی معماری است، این جوان  سنندجی در سال ۸۴ وارد عرصه داوری شد و با توجه به علاقه و استیلی که داشت خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرد تا جایی که دربی فوتبال خوزستان را سوت زد.

بعضی اتفاقات برای انسان قابل پیش‌بینی نیست، این داور خوش‌اخلاق علی‌رغم توانایی که داشت بخاطر شرایط کاری به کشور همسایه یعنی عراق مهاجرت کرد و قید ادامه داوری در مستطیل سبز را زد.

استعدادی که می‌توانست در لیگ برتر ایران و حتی فراتر از آن سوت بزند اما عده‌ای باعث شدند این استعداد داوری برای همیشه این حرفه را رها کند. برای بررسی وضعیت داوری با اشکان رضایی‌مقدم گپ‌وگفتی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید…

فارس: از چه سالی و در کجا و چگونه وارد داوری شدید؟

سال ۸۳ با توجه به شرایط و تشویق آقای ایرج ساعدی در یک دوره کلاس داوری فوتسال به مدرسی ایشان شرکت کردم و در ادامه با پیشنهاد استاد محمد طهماسبی و ایرج ساعدی در سال ۸۴ کلاس داوری درجه ۳ را به مدرسی حمید خوشخان شروع نمودم.

فارس: ویژگی های یک داور موفق چه چیزهای می باشد؟

به نظر من اولین فاکتور برای  یک داور شجاعت است و در مراحل بعد آمادگی جسمانی و تحصیلات در پیشرفت یک داور مهم است.

فارس: مدتی است از داوری فاصله گرفته‌ و دور شده‌اید چه دلیلی داشت؟

 

بدست آوردن حق در بین این همه ناحقی و نابرابری کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است و من به این نتیجه رسیدم که ادامه دادن این راه فقط انرژی، جوانی و وقت من را از من می‌گیرد و هیچگاه به جایگاهی که حقم است نخواهند گذاشت که برسم تنها دلیل من برای انتخاب داوری و قضاوت کردن عشقم به این حرفه بود نه صرفا مسائل دیگر… که طی چند سال اخیر و رخ دادن نامهربانی‌ها و ناعدالتی‌هایی که در حقم شد علاقه‌ای نیز در وجودم باقی نماند و بی‌نتیجه ماندن این همه سال سختی، تلاش و فشارهای روحی و جسمی که متحمل شدم را سپردم به خدایی که تنها قاضی و عادل فقط خود اوست.

 

فارس: در چند سال قبل شاهد قضاوت‌های خوبی از شما در مستطیل سبز بودیم و حتی یک بار هم بعنوان داور سال کردستان انتخاب شدید، خیلی‌ها اعتقاد داشتند با استیل و شمایل و سوت‌های که می‌زدید نوید یک ستاره درخشان در دنیای داوری ایران می‌دادید اما چرا چنین نشد؟

متاسفانه بعد از برکناری رئیس دپارتمان داوران وقت جناب آقای استاد کامرانی‌فر،
رئیس کمیته داوران کشور آقای اصفهانیان، داوری ایران را به سمت منافع و دوستان خود بردند و همزمان در استان کردستان با کمال احترامی که برای ایشان قائل هستم رئیس کمیته داوران استان آقای صابر قریشی بود و کمیته داوران استان بدترین روزهای خود را داشت و وی با توجه به علایق شخصی اعتقادی به من نداشت و در این امر دبیر هیات فوتبال وی را تشویق می‌کرد و با تمام توانی که داشتند سدی برای موفقیت من درست کردند.

کلافگی دهدشتی‌ها از بی‌مسوولیتی پیمانکار و بی‌خیالی آبفا+تصویر
دنبال کنید

فارس: خیلی‌ها اعتقاد داشتند حق اشکان رضایی‌مقدم بیشتر از اینها بود چقدر خودت این گفته‌ها را قبول دارید؟

 

صدرصد حق اشکان رضایی‌مقدم این نبود ولی اگر واقع‌بینانه به زندگی نگاه کنیم هیچ گاه حق به حق‌دار نخواهد رسید یعنی نمی‌گذارند که برسد و من هم همانطور که گفتم به جای صرف کردن انرژی و وقتم برای جنگیدن با این ناحقی‌ها ترجیح دادم به دنبال راه‌های دیگر رسیدن به موفقیت و آرزوهای زندگی‌ام بروم و خوشبختانه خدا همیشه با من بوده و بهترین‌ها را برای من خواسته و حالا هم در بهترین جایگاه زندگی‌ام هستم و همیشه خدا را شاکرم.

 

 فارس: آینده داوری کردستان را چگونه می‌بینید؟

همیشه با توجه به این کمبودها آینده داوران کردستان را خود این افراد رقم می‌زنند و خودم از نزدیک شاهد هستم که دوستانم چه تلاشی می‌کنند  تا به هدفشان برسند.

فارس: چند سال در کنار دکتر بیژن ذوالفقارنسب بودید؟

رضایی‌مقدم: بخاطر حق‌خوری داوری را رها کردم/داوری فوتبال ایران را به سمت منافع خود بردند 4

بله حدودا ۵ سال در کنار دکتر بودم  و افتخار این را داشتم که در اجرای پروژه آکادمی ذوالفقارنسب سهمی داشته باشم و امیدوارم این مجموعه بتواند در راستای اهداف خود قدم بردارد و راهی برای پیشرفت جوانان استانم باشد.

فارس: در حال حاضر گویا در کشور عراق هستید، چرا؟

 

بله من مهاجرت کردم ولی دیگر قصد ندارم داخل مستطیل سبز حضور داشته باشم و هدف من از مهاجرت برای شرایط کاری پیش آمده است.

 

فارس: گویا در حق شما نامهربانی صورت شده است…

بله. واقعا همینطور است ولی فقط یک توصیه به دوستان دارم در هر پست و مقامی که حضور دارید فقط وجدان داشته باشید، همین، چون یک تصمیم شما ثمره چندین سال زحمت یک جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فارس: بزرگترین آرزوی که داشتید و به آن نرسیدید چه چیزی بوده است؟

 

بزرگترین آرزوی بنده حضور در بزرگترین صحنه‌های داوری بود که متاسفانه محقق نشد ولی خوشبختانه در مسیر کاری زندگی‌ام موفق بودم و از این موضوع خوشحال هستم.

 

فارس: در دوران رضا رحمانی که ریاست هیات فوتبال را بر عهده دارد ریاست کمیته داوران چندین بار عوض شد دراین مورد چه نظری دارید؟

آیت الله ملک حسینی(ره) حلقه اتصال عشایر با امام و انقلاب بود
دنبال کنید

در تمام دورانی که قضاوت کردم کمترین اهمیت را برای داوران استان هیات‌های فوتبال‌ قائل بودند و فقط اسباب برگزاری مسابقات بودند و داوران از کمترین امکانات که کوچکترین آن البسه داوری است برخوردار نبودند و در دوران ریاست آقای رحمانی کمیته داوران دستخوش بدترین تغییرات بوده است ولی در این اواخر خوشبختانه آقایان اصلانی و مولودی حضور دارند که خود رنج کشیده این عرصه هستند ولی این تنها کافی نیست چون حمایت هیات فوتبال لازمه پیشرفت داوران است.

فارس: در حال حاضر وضعیت داوری فوتبال در کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 به نظر بنده دقیقا برعکس نزول و ویرانی فوتبال کردستان، این سال‌ها داوری پیشرفت خوبی داشته است و این فقط تلاش فردی افراد و اساتید داوری استان کردستان را شامل بوده است و واقعا داوران کردستان از نظر امکانات موجود در حد زیر صفر هستند.

فارس: الگوی داوری شما در ایران و جهان چه کسی است؟

در ایران آقای فغانی و کامرانی‌فر و در جهان روبرتو روزتی ایتالیایی الگوی داوری بنده بودند.

فارس: بعضی از منتقدین اعتقاد دارند در این سال‌ها برای داوری استان پشتوانه‌سازی نشده است، در آینده ما داورانی خواهیم داشت یا این اصل فراموش شده است؟

رضایی‌مقدم: بخاطر حق‌خوری داوری را رها کردم/داوری فوتبال ایران را به سمت منافع خود بردند 5

واقعا پیشکسوتان داوری استان کردستان در این زمینه فعالیت خوبی داشتند و خود موجب تشویق جوانان برای حضور در این حرفه شده‌اند ولی اگر این ناعدالتی‌ها ادامه پیدا کند مطمئن باشید که مشکلات بزرگی به وجود می‌آید.

فارس: به نظر شما آیا در چیدمان داوران برای مسابقات رابطه وجود دارد یا واقعا عدالت رعایت می‌شود؟

مطمئن هستم که صد درصد عدالت وجود ندارد ولی اگر داوری بهترین عملکرد را داشته باشد خیلی سخت می‌توانند او را حذف کنند.

فارس: بهترین بازی که قضاوت کردید کدام بازی بود؟

دربی حساس اهواز، بین دو تیم نفت مسجد سلیمان و استقلال اهواز

 فارس: برای جوانانی که می خواهند وارد دنیای داوری فوتبال شوند چه توصیه‌ای دارید؟

برای همه دوستان عزیزم آرزوی موفقیت و روزهای خوب را دارم و تنها توصیه من به این عزیزان این است که در کنار داوری برای مسیرهای دیگر زندگی تلاش کنند چون متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد.

پشیمان نیستید که سال‌ها وقت خود را در داوری فوتبال گذراندید؟

نه پشیمان نیستم چون این سال‌ها تجارب خوبی آموختم  و در این دوره دوستان خیلی خوبی داشتم و برای هدفم و عشقم تا آخرین لحظات جنگیدم واین بهترین حس در زندگی است گاهی باید رفت تا بهتر دیده شوید.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi