جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گیلان تشنه‌تر شد؛ کاهش ۴۰ درصدی آبگیری بزرگترین سد شمال کشور

تازه ترین گزارش‌ها نشان میدهد که میزان آبگیری بزرگترین سد شمال کشور یعنی سفیدرود، در حال حاضر با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده است. به گزارش کرونا، هجدهم فروردین ماه سال گذشته، سد سفیدرود(منجیل) میزان یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب را در پشت دیواره های خود ذخیره داشت که طبق گزارشات حتی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71644
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

کرونا :

گیلان تشنه‌تر شد؛ کاهش ۴۰ درصدی آبگیری بزرگترین سد شمال کشور

تازه ترین گزارش‌ها نشان میدهد که میزان آبگیری بزرگترین سد شمال کشور یعنی سفیدرود، در حال حاضر با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش کرونا، هجدهم فروردین ماه سال گذشته، سد سفیدرود(منجیل) میزان یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب را در پشت دیواره های خود ذخیره داشت که طبق گزارشات حتی منجر به سرریز شدن ذخایر آن شد.

حال طبق تازه ترین گزارش شرکت آب منطقه ای، در حال حاضر فقط ۶۳۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود آبگیری شده است که این آمار بیانگر کاهش ۴۳۷میلیون متر مکعبی آب سد بزرگترین سد شمال کشور دارد.

این درحالی است که آب سد سفیدرود آبیاری حدود  ۷۲ درصد اراضی شالیزاری و همچنین بخش عمده باغی استان را بر عهده دارد که از حوضه آبریز ۹ استان تغذیه میشود.

براساس این آمارها که در جلسه مدیریت مصرف منابع آبی استان گیلان از سوی شرکت آب منطقه ای ارائه شد، خشکسالی امسال نمایان تر و زمین های گیلان در صورت عدم مصرف بهینه آب تشنه تر خواهند بود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۷ درصد ظرفیت معادل ۶۳۳ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، از همه فرمانداران شهرستان های استان و کشاورزان خواست برای مدیریت مصرف آب همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وحید خرمی افزود: لایروبی انهار- تعمیر سردهنه های کشاورزی و استفاده از ظرفیت همه چاه‌های آب کشاورزی می‌تواند به کاهش تنش آب کشاورزی کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان هم در جلسه مذکور با تأکید بر لزوم توجه به انجام شخم زمستانه اراضی کشاورزی توسط شالیکاران بیان کرد: هر ساله شخم زمستانه از بهمن ماه آغاز و تا فروردین ماه ادامه دارد که بر اساس آمار حدود ۱۴۲ هزار هکتار معادل ۷۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان شخم زمستانه شدند.

وی درخواست از شالیکاران در خصوص توجه به تقویم زراعی در اراضی کشاورزی افزود: از تمامی کشاورزان درخواست دارم مصرف آب زراعی خود را مدیریت کنند تا در مصرف کود و سموم کشاورزی هم صرفه جویی شود.

بسیاری از شهرهای بزرگ در معرض تنش شدید آبی در زمستان قرار دارند/وزارت نیرو به داد زاینده‌رود رسید
دنبال کنید

حدود ۵۰ درصد مساحت گیلان درگیر خشکسالی است

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز با اشاره به افزایش ۶ دهم درجه‌ای دمای هوا در گیلان گفت: حدود ۵۰ درصد مساحت استان در گیر خشکسالی است و در همین مدت ۶۰۶ میلی متر بارش در گیلان اتفاق افتاده  که نسبت به بلند مدت ۲ درصد کمتر بوده است.

محمد دادرس افزود: در حوضه آبریز سد سفید رود هم بارش‌ها ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گیلان تشنه‌تر شد؛ کاهش ۴۰ درصدی آبگیری بزرگترین سد شمال کشور

اظهارات مدیرکل هواشناسی گیلان درحالی است که گیلان طی هفته های نخست سال جاری با کم بارشی نیز همراه بوده است. البته ذخایر سد سفیدرود از منبع رودخانه های شاهرود و قزل اوزن تغذیه می شود و ارتباطی با بارشهای درون استانی ندارد.

گفته شده که برای تصمیم گیری‌های مناسب نامه‌ای تنظیم شده که هفته آینده در سفر به تهران به رییس جمهور و وزرای نیرو – جهاد کشاورزی و کشور خواهد داد، تا تمهیدات لازم را برای تولید برنج و کاهش تنش‌ها در فصل کشاورزی انجام دهند.

همچنین بنابر گزارشات بدست آمده یکشنبه هفته پیش رو هم جلسه حفاظت آب استان با حضور مدیرکل مدیریت بحران کشور و مسولان ذیربط و فرمانداران در پهنه سد سفیدرود برگزار می‌شود؛ علاوه بر تمهیداتی که دولت برای تامین و مصرف بهینه از منابع آبی استان برای کشاورزان می بیند اما آنچه بیش از هر چیزی امروز اهمیت دارد تا کشاورزان کمترین آسیب را از خشکسالی ببینند در ۲ موضوع می توان لحاظ کرد؛ نخست حرکت کشاورزان براساس تقویم زراعی کشاورزی و توجه به توصیه ها  و دیگری بیمه کردن محصولات کشاورزی است تا درصورت خشکسالی و خسارت اسیب کمتری به کشاورزان وارد شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

خطر خشکسالی که امسال از پاییز و زمستان سال گذشته در کشور سایه انداخته، همچنان در کمین شالیزارهای استانهای شمالی از جمله گیلان نشسته و انتظار سالی دشوار، کشاورزان را تهدید می کند.

فصل کشاورزی در گیلان در اواخر زمستان با تمهیدات آماده سازی زمین و شخم زمستانه با بهره گیری از روان آب ها، آب باران و رودخانه ها آغاز شد اما با وجود شخم زمستانه حدود ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری،   هنوز کشاورزان در برخی مناطق موفق  به شخم زمستانه اراضی شالیزاری خود نشده اند.

از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، آب حدود ۱۷۲ هزار هکتار شالیزار از سد سفید رود تامین می شود؛ سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

خشکسالی که امسال در بارش های گیلان هم نمایان تر شده است در سد سفیدرود نیز بیش از پیش جلوه گر شده است؛ آمارها نشان می دهدکه امسال کشاورزان شاهد خشکسالی بیشتری در  اراضی شان خواهند بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi