پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمله موریانه‌ها به عمارت شوکت آباد بیرجند

بعد از شیوع کرونا و بسته شدن در باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند و به دلیل عدم رسیدگی به این بنا، موریانه ها به ساختمان تاریخی باغ حمله کرده و خسارات قابل توجهی به آن وارد شده است. به گزارش کرونا، مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد در فاصله پنج کیلومتری بیرجند یکی از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71350
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

کرونا :

حمله موریانه‌ها به عمارت شوکت آباد بیرجند

بعد از شیوع کرونا و بسته شدن در باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند و به دلیل عدم رسیدگی به این بنا، موریانه ها به ساختمان تاریخی باغ حمله کرده و خسارات قابل توجهی به آن وارد شده است.

به گزارش کرونا، مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد در فاصله پنج کیلومتری بیرجند یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد مرکز استان است که در روستای شوکت آباد واقع شده است و شامل برج‌های دیده بانی، سر در ورودی، عمارت اصلی، حوض خانه، عمارت نارنجستان، باغ، اصطبل و فضاهای خدماتی می‌باشد.

بناهای باغ شوکت آباد به صورت متراکم است و در جبهه جنوبی و شرقی باغ ساخته شده‌اند و در جبهه جنوبی آن بیشتر اتاق‌های منفرد با کاربری خدماتی برای ساکنان آن بوده و عمارت اصلی در جبهه جنوبی مخصوص حاکم بوده که بعضی از فضاهای داخلی آن برای تشریفات و پذیرایی از میهمانان بوده است.

عمارت احداث شده در جبهه جنوبی این باغ به صورت طولی و شرقی_ غربی است که از نظر فرم یکنواخت است. از دیگر ویژگی‌های آن ارتباط فضاهای داخلی با یکدیگر است که از طریق دالان‌ها، راهروها و اتاق‌ها این ارتباط میسر شده است. عمارت نارنجستان از فضاهای مهم این بنا می‌باشد که در پشت عمارت اصلی قرار دارد.

این بنا اندرونی باغ محسوب می شده که حاکم و خانواده‌اش در آن زندگی می کرده‌اند. محوطه سازی باغ از نظر درختان و فرم به صورت منظم و دارای مسیرهای ارتباطی با همدیگر است که تقاطع‌هایی را در آن به وجود آورده و این بخش‌ها را گل‌های زینت داده است که در حاشیه این مسیرها چشم نوازی می‌کند.

وجود استخر و کانال‌های متعددی سبب شده که آبیاری درختان به آسانی انجام شود. درختانی چون انار، سیب، انگور و گلابی و درختان زینتی سرو، چنار، تبریزی، سپیدار و کاخ در این باغ وجود دارند. باغ و عمارت شوکت آباد در دوران قاجار احداث شده‌اند.

مسافران و گردشگران نوروزی وقتی برای بازدید از مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند در روزهای ابتدای سال جاری مراجعه می‌کردند با در بسته آن به دلیل انجام مرمت در این بنا مواجه و از حضور در آن محروم می‌شدند.

باغ و عمارت شوکت آباد به صورت شش‌دانگ وقف و متعلق به دو موقوفه شیخ محمد هادی و امیر اسماعیل خان است.

اوقاف خراسان جنوبی در سه سال گذشته اعلام کرده بود: با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری مطلوب از مجموعه و به منظور احیا و بهره‌وری بهتر، از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در این باره اظهار کرد: از آن جایی که موریانه‌ها به همه ساختمان قدیمی باغ و عمارت شوکت آباد خسارات قابل توجه‌ای وارد کرده‌اند، نیاز به مرمت اساسی داشت که توسط سرمایه گذار این مجموعه در حال انجام است.

به گفته حجت الاسلام پرویز بخشی پور باید به طور کامل این بنا مرمت شود که انجام این کار هزینه بر و زمان بر است.

وی بیان داشت: امیدواریم با مرمت کامل این بنا، هرچه زودتر در مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد به روی بازدید کنندگان باز شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi