جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زنگ خطر آب در ایلام / بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

کاهش ۴۲ درصدی بارش باران طی سال زراعی جاری در استان ایلام زنگ خطر مسئله آب را در استان به صدا درآورده است. به گزارش کرونا، کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر زنگ خطر بحران کمبود آب را در اکثر مناطق کشور از جمله استان ایلام را به صدا درآورده است، موضوعی که نیازمند همراهی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71344
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

کرونا :

زنگ خطر آب در ایلام / بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

کاهش ۴۲ درصدی بارش باران طی سال زراعی جاری در استان ایلام زنگ خطر مسئله آب را در استان به صدا درآورده است.

به گزارش کرونا، کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر زنگ خطر بحران کمبود آب را در اکثر مناطق کشور از جمله استان ایلام را به صدا درآورده است، موضوعی که نیازمند همراهی مردم و از طرفی نیازمند توجه به اصلاح تأسیسات فرسوده برای گذر از این بحران است.

زمستان سال گذشته در استان ایلام بارش‌ها بسیار کاهش یافت، همین کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش حجم منابع آبی استان هم شده است، این کاهش منابع آبی را می‌شود از کاهش محسوس حجم آب سد ایلام فهمید.

از طرفی افزایش میزان مصرف آب توسط شهروندان نیز مسئله بحران آب را در استان ایلام جدی تر کرده است. آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف آب توسط شهروندان در استان ایلام ۲ برابر میانگین کشوری است.

در روزهایی که به فصل گرما نزدیک می‌شویم اگر مصرف آب در استان مدیریت نشود قطعاً مردم استان در تابستان با مشکل کمبود یا قطعی آب مواجه می‌شوند، البته بخش دیگری از هدررفت آب به تجهیزات و خطوط انتقال برمی گردد که این مسئله نیازمند توجه مسئولان است.

کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در استان ایلام

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام اظهار داشت: نسبت به ۵۰ سال قبل استان ایلام خشک‌ترین سال را تجربه کرده است، امسال نیز بارش‌ها در استان ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۶ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

علی پوراحمد افزود: این موضوع تأثیر بسزایی بر روی کاهش منابع آب اعم از منابع زیرزمینی و سطحی گذاشته است.

زنگ خطر آب در ایلام / بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

وی تصریح کرد: حجم ذخیره آب سدهای استان ایلام در وضعیت فعلی حدود ۵۰ درصداست که نسبت به بلند مدت ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پوراحمد ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد هدررفت آب در شبکه توزیع آب وجود دارد و باید اقدامات بهسازی شبکه بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

مصرف بی رویه آب در استان ایلام

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام اظهار داشت: میانگین مصرف آب برای هر نفر در طول شبانه روز در کشور حدود ۱۵۰ لیتر است، این در حالی است که این رقم در استان ایلام دوبرابر میانگین کشوری است.

پرویز ناصری افزود: پدیده خشکسالی، مصرف بی رویه آب، انشعابات غیرمجاز، استفاده از آب شرب برای مصرف غیر شرب و فرسودگی شبکه باعث شده که منابع آبی استان به شدت کم شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی آب و فاضلاب استان در سال جاری بحث مدیریت مصرف آب است، یکی از مؤلفه‌های بحث مدیریت مصرف توجه به هدررفت و حفظ آب است.

ناصری بیان کرد: از جمله برنامه‌های آب و فاضلاب استان شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز است، همچنین اصلاح و بهسازی شبکه‌های فرسوده آب که متأسفانه به علت محدودیت منابع مالی هنوز اصلاح نشده است، در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: به طور میانگین در استان بیش از ۳۳ درصد هدررفت آب وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن ناشی از شبکه‌های فرسوده است که اصلاح این مسئله جزو برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب است.

زنگ خطر آب در ایلام / بارش‌ها در استان ۴۲ درصد کاهش یافت

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در استان ایلام، تصریح کرد: با فرهنگ سازی، مصرف بهینه آب و همکاری مردم از بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد.

بسیاری از سدهای استان ایلام با کم شدن قابل توجه آب روبرو هستند، بسیاری از اقشار استان از جمله عشایر و کشاورزان در این زمینه آب با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رعایت الگوی مصرف و البته مدیریت مصرف روزانه آب همچنان بهترین راهکار برای مقابله با بحران آب در روزهای پیش رو است. مصرف آب به‌طور صحیح و مطابق الگوی مصرف و جلوگیری از هدر رفت آن، می‌تواند تا حدی جایگزین کمبود منابع تأمین آب باشد.

آب مایه حیات و بقا همه موجودات در سراسر دنیا است و بدون آن زندگی انسان و همچنین محیط زیست با خطر جدی مواجه است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi