جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ظرفیت تمام اسکان مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه گردشگران از گرانفروشی و جاده‌هایی که هر روز جان می‌گیرند

به گزارش کرونا از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های گردشگر پذیر در جنوب غربی کشور با جاذبه های بکر طبیعی و همچنین اماکن تاریخی و مذهبی بوده که سالانه به خصوص در نوروز تعداد بسیاری از گردشگران و مسافران از اقصی نقاط کشور به کهکیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند و از این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71230
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

کرونا :

ظرفیت تمام اسکان مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه گردشگران از گرانفروشی و جاده‌هایی که هر روز جان می‌گیرند

به گزارش کرونا از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های گردشگر پذیر در جنوب غربی کشور با جاذبه های بکر طبیعی و همچنین اماکن تاریخی و مذهبی بوده که سالانه به خصوص در نوروز تعداد بسیاری از گردشگران و مسافران از اقصی نقاط کشور به کهکیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند و از این حیث یکی از چند استان اول کشور در بازدیدها به شمار می‌رود.

اما این استان به دلایل مختلف از جمله نوپا بودن و همچنین غالب بودن گفتمان سیاسی بر سایر حوزه ها از جمله در حوزه عمرانی و اقتصادی مشکلات بسیاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری دارد و همین موجب شده که نتواند پذیرایی خوبی در بحث اسکان از مهمانان نوروزی خود در فصل بهار و به ویژه در ایام نوروز داشته باشد.

داستان بی‌پایان زیرساخت‌های ضعیف گردشگری

در همین خصوص حجت‌الاسلام و المسلمین علی وحدانی‌ امام جمعه شهر دهدشت در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مسئولان زحمت خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی می‌کشند یادآور شد: نه می‌توانیم بگوییم که اوضاع خوب بسیار خوب بوده و یا اینکه اوضاع بد است اما به یک نکته مهم باید اشاره کرد که متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان کهگیلویه بزرگ فراهم نیست.

وی گفت: وی به آبشار کمر دوغ یا بلادشاپور در خود شهر دهدشت نگاه کنیم از لحاظ زیرساخت‌ها به خصوص اسکان وضعیت خوبی ندارد و همین موجب نارضایتی مسافران و گردشگران می‌شود.

وی گفت: باید در مکانهای تفریحی و تفرجگاه‌های ما امکانات و ملزومات استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگر فراهم شود تا چنین وضعیتی نداشته باشیم اما درست نقطه مقابل در امامزاده‌ها به دلیل وجود برخی زیرساخت‌ها از جمله حجره‌ها برای اسکان وضعیت تا حدود زیادی بهتر از اماکن گردشگری است.

به گزارش فارس از دیگر انتقادات و گلایه‌های مسافران نوروزی در این استان به ضعف زیرساخت ها به خصوص در حوزه راه برمی‌گردد که مشکلات بسیاری داشته و همین موجب نارضایتی مسافران و گردشگران شده است.

جاده‌هایی که هر روز جان می‌گیرند

نقاط حادثه خیزی که در ایام نوروز تلفات انسانی زیادی را موجب می‌شوند و هشدارها و فریادهای پلیس برای رفع این نقاط چندان کارساز نبوده است همچنان که در نوروز ۱۴۰۱ به دلایل مختلف از جمله مشکلات جاده‌ای تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند.

برای نمونه از مشکلات جاده‌ها می توان به وضعیت نامناسب برخی تونل‌های موجود در محورهای مواصلاتی استان یاد کرد که هم از لحاظ روشنایی و هم از حیث تهویه دچار مشکل بوده و به چشم خود دیدیم در روز پنجم فروردین در یکی از تونل‌ها خودرویی در آتش سوخت و به دلیل نبود تهویه و همچنین روشنایی در تونل و البته دیر رسیدن آتش نشانی! علاوه بر خاکستر شدن خودرو مسافرین بسیاری معطل و سرگردان در مسیر بودند.

در همین خصوص محسن حکیم یکی از شهروندان استان که به مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان کهگیلویه سفر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار ما در هنگام حادثه تونل جاده دهدشت به پاتاوه اظهار کرد: بی‌نظمی در استان ما موج می‌زند و نمی‌توان تنها از پلیس و نیروی انتظامی انتظار برقراری نظم را داشت.

وی با بیان این که چرا باید به دلیل یک حادثه در تونل شاهد ترافیک سنگین و سرگردانی مسافران و گردشگران باشیم و خودروهای مورد نیاز از جمله جرثقیل و آتش نشانی ساعاتی بعد از حادثه ورود پیدا کنند گفت: مسافاران و گردشگران غیر بومی ما را بابت چنین بی‌نظمی سرزنش می‌کنند که حق نیز با آن‌هاست.

افتخارآفرینی دانشگاه یاسوج برای اولین بار در رتبه بندی آسیا
دنبال کنید

ظرفیت تمام اسکان مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه گردشگران از گرانفروشی و جاده‌هایی که هر روز جان می‌گیرند 5

اما سرهنگ بهنام ویسی‌پور رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع افزایش چشمگیر تردد ها در محورهای مواصلاتی استان اشاره کرد و گفت: همین امروز ترافیک ۱۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته در محورهای استان را داشتیم.

این مسئول گفت: هر روز که جلوتر می رویم درصد ترددها بالاتر می‌رود و به صورت میانگین از روز ۲۵ اسفند تاکنون افزایش ۴۴ درصدی ترددها را نسبت به سال قبل داریم که دلایل مختلفی دارد و از جمله آنها بارندگی‌ها در شمال کشور است و مسافران نوروزی مقصد خود را جنوب و جنوب غربی کشور قرار داده و به همین دلیل ترددهای بیشتری را نسبت به سال‌های قبل داریم.

وی در ادامه در خصوص دلایل تصادفات جاده‌ای در استان با بیان اینکه تصادفات و تلفات جانی جاده‌ها دلایل مختلفی دارد نقش راه را در این تلفات نیز موثر دانست و گفت: علاوه بر رعایت نکردن نکات و دستورات ایمنی از جمله سرعت مطمئنه و سبقت مجاز و عدم خواب آلودگی و سایر موارد باید به عوامل راه نیز اشاره کرد که باعث ایجاد مشکلاتی برای مسافران و گردشگران شده است.

ظرفیت تمام اسکان مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه گردشگران از گرانفروشی و جاده‌هایی که هر روز جان می‌گیرند 6

اما از این‌ها که بگذریم برخی از مسافران و گردشگران از وضعیت قیمت‌ها در سطح شهرهای استان به خصوص در یاسوج مرکز استان گلایه‌های فراوانی داشتند.

ایزدیار از مسافران اهل اردستان استان اصفهان از دستمزدهای مکانیکی‌ها در سطح شهر یاسوج به شدت گلایه کرد و گفت: اینجا در منطقه بنسنجان و در شهر شما برای پنچرگیری ساده یک لاستیک از ما ۷۰ هزار تومان گرفتند که زیبنده بازار نیست چنین به مسافر اجحاف شود.

هاشمی از اردل و فارسان چهارمحال بختیاری که قصد عبور از یاسوج و سفر به مناطق گرمسیری استان از جمله شهرهای گچساران و دهدشت را دارد از کیفیت نان به شدن گلایه‌مند است و می‌گوید: نان تازه و گرم در شهر شما گیر نیاوردیم و نان بسته‌بندی را هم چنان غیر اصولی و به صورت داغ در پلاستیک جا می‌دهند که اصلا قابل استفاده و خوردن نیست و نمی‌دانم آیا اینجا اداره بهداشت با چنین معضلی برخورد می‌کند یا نه؟.

سوئیت‌های اجاره‌ای هم مسافران را نقره داغ کرده و از شبی ۷۰۰ هزار تومان در سی‌سخت گرفته تا ۵۰۰ هزار تومان در شهر یاسوج داد مسافارن را درآورده است.

با مسافری از ازنا یکی از شهرهای استان لرستان هم کلام می‌شویم که قصد خرید و تدارک ناهار در شهر یاسوج را دارد او ابتدا از طبیعت استان تعریف و تمجید می‌کند و سپس لب به گلایه می‌گشاید که چرا نباید نظارتی بر کار چنین محل‌هایی باشد تا به قول معروف گوش مسافر را نبرند و چنین اجاره‌هایی را نگیرند که با نداشتن امکانات کمترین رعایت مسائل بهداشتی در آن‌ها می‌شود.

ظرفیت تمام اسکان مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه گردشگران از گرانفروشی و جاده‌هایی که هر روز جان می‌گیرند 7

به گزارش فارس؛ اما باید یکی از دلایل مشکلات نوروز امسال را در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به ازدحام بیش از حد مسافر و گردشگر دانست که مسئولان و متولیان را غافلگیر کرده است.

  **روانبخش دیهیم خوب فرماندار گچساران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: هر ساله تا قبل از شیوع کرونا گچساران میزبان‌ مسافران و گردشگران بسیاری بوده است.

وی بیان کرد: برای تعطیلات نوروز امسال نیز از ۲۶ اسفند ماه سال‌ گذشته تا ۵ فروردین امسال افزون بر ۳۱ هزار و ۹۰۷ نفر مسافر نوروزی در گچساران اقامت کردند. 

۱۰۶میلیارد تومان عقد قرارداد تسهیلات رونق تولید انجام شد
دنبال کنید

فرماندار گچساران با اشاره به اقلیم آب و هوایی بسیار خوب این شهرستان در فروردین ماه ، تصریح کرد: از این تعداد مسافر نوروزی ۲۲ هزار و ۴۷۰ نفر در اقامت گاه های موقت اعم از کمپ، کانکس، چادر مسافرتی و ۲ هزار و ۵۰۱ نفر نیز در تأسیسات اقامتی وابسته به آموزش و پرورش اقامت داشتند.

دیهیم خوب عنوان کرد: افزون بر ۶ هزار و ۲۹۵ مسافر نیز در سایر مراکز اقامتی اعم از مهمان سراهای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی اقامت کردند.

وی گفت: مابقی مسافران نوروزی نیز در اقامت گاه های سنتی، مجتمع های گردشگری، مهمانپذیرها، طرح خانه مسافر مستقر بودند.

 

فرماندار گچساران ادامه داد: در تاریخ عنوان شده افزون بر ۵۰ هزار و ۳۵۰ نفر از جاذبه های تاریخی،فرهنگی و توریستی گچساران بازدید کردند.

دیهیم خوب اظهار کرد: از این‌ تعداد ۲۱ هزار و ۲۸۰ نفر از مکان‌های تاریخی، ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر مذهبی، ۸ هزار و ۲۲۰ نفر دست ساز و ۵ هزار و ۳۵۰ نفر نیز از مراکز طبیعی بازدید کرده اند.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه تا کنون برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی در این شهرستان کمبود یا مشکلی وجود نداشته، خاطرنشان کرد: بیشتر مسافران نوروزی در پارک بانوان و پارک دوستی مستقر می شوند.

**طالبی‌پور سرپرست میراث فرهنگی با اشاره به استقبال خوب مسافران و گردشگران از جاذبه‌های گردشگری استان گفت: آمار ورود مسافران در گذشته بیشتر نمایشی بود اما امسال خود وزارتخانه سامانه جانا تعریف کردند که ورودی هر مرکز اقامتی را ثبت می‌کردند که تاکنون بیش از ۲۰۶ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی استان دیدن کردند و ۱۱۱ هزار نفر در استان اقامت داشتند.

وی با بیان اینکه درصد اشغال مراکز اقامتی از ۱۰۰ درصد فراتر رفت، گفت: برای اسکان مسافران گردشگران چند سالن ورزشی آماده اسکان مسافران شد.

این مسئول با اشاره به همکاری برخی دستگاه‌های در استان گفت: هلال احمر، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در زمینه اسکان مسافران با میراث فرهنگی همکاری داشتند.

طالبی‌پور سرپرست میراث فرهنگی با اشاره به استقبال خوب مسافران و گردشگران از جاذبه‌های گردشگری استان گفت: آمار ورود مسافران در گذشته بیشتر نمایشی بود اما امسال خود وزارتخانه سامانه جانا تعریف کردند که ورودی هر مرکز اقامتی را ثبت می‌کردند که تاکنون بیش از ۲۰۶ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی استان دیدن کردند و ۱۱۱ هزار نفر در استان اقامت داشتند.

وی با بیان اینکه درصد اشغال مراکز اقامتی از ۱۰۰ درصد فراتر رفت، گفت: برا اسکان مسافران گردشگران چند سالن ورزشی آماده استان مسافران شد.

این مسئول با اشاره به همکاری برخی دستگاه‌های در استان گفت: هلال احمر، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در زمینه اسکان مسافران با میراث فرهنگی همکاری داشتند.

اما کمبود مرغ گرم در بازار استان مشکلی بود که به ستاد استانی کرونا هم کشیده شد و انتقاداتی را از سوی دستگاه‌های امنیتی به همراه داشت و حتی باعث نگرانی مردم از وضعیت موجود هم شد.

همچنین در این نشست به ضعف‌های فراوان سایر شهرستان‌ها در حوزه سفر اشاره شد و گفت: گویا مصوبات فقط برای شهرستان بویراحمد است.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi