جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

استفاده از ماسک در مدرسه الزامی است/ کدام گروه از دانش‌آموزان 14 فروردین به مدرسه نمی‌روند؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کرونا ، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره تمهیدات بازگشایی مدارس، اظهار کرد: بعد از دو سال دوران کرونا و تعطیلی آموزش حضوری که لطمات زیادی به موضوع یادگیری و تربیت دانش‌آموزان وارد شد، قرار است آموزش حضوری داشته

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71154
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

کرونا :

استفاده از ماسک در مدرسه الزامی است/ کدام گروه از دانش‌آموزان 14 فروردین به مدرسه نمی‌روند؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش کرونا ، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره تمهیدات بازگشایی مدارس، اظهار کرد: بعد از دو سال دوران کرونا و تعطیلی آموزش حضوری که لطمات زیادی به موضوع یادگیری و تربیت دانش‌آموزان وارد شد، قرار است آموزش حضوری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما تنها در آموزش و پرورش مسؤول دانش دانش‌آموزان نیستیم بلکه به دنبال تربیت چند ساحتی هستیم، افزود: پژوهش‌های مختلفی در سراسر دنیا و کشورمان انجام شد و همه اینها ثابت کرد که هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود و ادامه فرایند آموزش مجازی، لطمات جبران‌ناپذیری به بحث تربیت، آموزش و یادگیری دانش‌آموزان وارد خواهد کرد.

کاظمی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد در جمیع جهات تصمیم بر این شد که موضوع آموزش حضوری اجرا شود؛ البته در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ در یک مقطعی، آموزش را به صورت حضوری آغاز کردیم اما به دلیل شیوع کرونا، برنامه‌ها تغییر کرد.

وی با بیان اینکه مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ به صورت حضوری، آموزش خود را ارائه می‌دهند، گفت: در همین راستا جلساتی را در وزارت آموزش و پرورش با حضور وزیر، شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کردیم و زمینه‌های لازم را برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی کردیم.

* پیش از عید، آموزش حدود ۴۵ درصد مدارس‌ به صورت حضوری بود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌‌ریزی‌های لازم برای بازگشایی مدارس از قبل صورت گرفته بود، اظهار کرد: در اواخر اسفند ماه، آموزش حدود ۴۵ درصد مدارس‌ به صورت حضوری بود؛ همچنین در هنرستان‌ها تأکید بر این بود که دروس عملی و شایستگی‌های فنی به صورت حضوری باشد و در سایر دروس، آموزش‌ها به صورت تلفیقی یا غیرحضوری برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس اشتیاق دارند و اولیای دانش‌آموزان درخواست دارند که مدارس به صورت حضوری برگزار شود، اضافه کرد: رشد ما در جامعه شکل می‌گیرد و به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی در جمع دوستان‌شان هم بازی می‌کنند و هم در کنار بازی، کسب تجربه کرده و مهارت‌های اجتماعی را کسب می‌کنند.

* آموزش در تمام مدارس از ۱۴ فروردین به صورت حضوری است

کاظمی اضافه کرد: متأسفانه در دوره متوسطه اول و دوم با آسیب جدی در مورد مهارت‌آموزی که خیلی تأکید جدی است، مواجه بودیم و همه اینها دست به هم داد که ان‌شاءالله در ۱۴ فروردین آموزش در تمام مدارس به صورت حضوری باشد.

وی با اشاره به دستورالعمل اجرای آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: برنامه هفتگی معلمان کاملا مشخص است و معلمان بر اساس همان برنامه در مدرسه حضور می‌یابند؛ البته جا دارد از تمام معلمان و کادر مدارس که در دو سال گذشته تلاش کردند تا شرایط مطلوبی را برای آموزش مجازی دانش‌آموزان فراهم کنند، تشکر کنم.

کشف کالاهای قاچاق به ارزش۴ میلیاردی در گچساران
دنبال کنید

* تهویه در کلاس‌های درس همه مدارس پیش‌‌بینی شده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه خانواده‌ها درباره سلامت دانش‌آموزان، بیان کرد: در آخرین جلسه‌ای که در ستاد کرونا برگزار شد، نکته‌ای درباره فاصله اجتماعی مطرح نشد و آنچه مدنظر است، استفاده از ماسک برای دانش‌آموزان، رعایت موارد بهداشتی و تهویه کلاس درس است که این موضوع در همه مدارس پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع تهویه در همه کلاس‌های درس وجود دارد، اضافه کرد: دانش‌آموزان نیز با ماسک از منزل به مدرسه می‌آیند و در مدرسه نیز پیش‌بینی‌های لازم شده است و استفاده از ماسک در مدرسه الزامی است.

* کدام گروه از دانش‌آموزان می‌توانند ۱۴ فروردین به مدرسه نروند؟

کاظمی درباره دانش‌آموزانی که به هر دلیل نمی‌توانند در مدرسه حضور یابند، گفت: تا زمانی که ستاد کرونا تصمیمی بر تغییر حالت برگزاری مدرسه نگرفته است، آموزش به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است دانش‌آموزی مبتلا به کرونا باشد یا علائم کرونا را داشته باشد و همچنین دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند با تأیید پزشک، مستثنی هستند و می‌توانند از بستر شبکه آموزشی «شاد»، آموزش خود را دنبال کنند وگرنه همه دانش‌آموزان باید در مدرسه حضور یابند.

*محدودیتی برای حضور در مدرسه از حیث واکسیناسیون نیست

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان، گفت: محدودیتی برای حضور در مدرسه از حیث واکسیناسیون در «دستورالعمل آموزش حضوری از ۱۴ فروردین»، وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد معلمان، دُز اول واکسن را دریافت کردند و حدود ۹۰ درصد معلمان، دُز دوم را دریافت کردند و طبیعتا در این راستا مشکلی ندارند و تأکید بر استفاده از ماسک توسط فرهنگیان و دانش‌آموزان در کلاس درس شده است.

* تهیه لباس فرم متحدالشکل برای دانش‌آموزان ضرورتی ندارد

کاظمی درباره لباس فرم دانش‌آموزان، اظهار کرد: مصوبه و دستورالعمل ابلاغی مربوط به همه مدارس دولتی و غیردولتی است و تابع آن هستند و باید رعایت کنند. درباره لباس متحد‌الشکل دانش‌آموزان نیز باید بگویم در ابتدای سال تحصیلی که آموزش حضوری بود ممکن است، تعدادی از دانش‌آموزان لباس‌ فرم مدرسه را تهیه کرده باشند ولی در این بخشنامه تأکید شده است که ضرورتی بر لباس یک شکل نیست. البته لباس رسمی مدرسه باید باشد.

وی درباره سرویس مدارس با توجه به آموزش حضوری دانش‌آموزان از ۱۴ فروردین، ادامه داد: انجمن اولیا و مربیان مسؤول برنامه‌ریزی و سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان است که در این بخشنامه هم پیش‌بینی شده است که انجمن اولیا و مربیان مدرسه، برنامه‌ریزی لازم را برای پیش‌بینی سرویس‌ها انجام دهند.

ریخت و پاش‌های تبلیغاتی از اصول برگزاری انتخابات سالم / چه کسانی در این عرصه فعالترند؟!
دنبال کنید

* در دو ماه گذشته، ۹۳ درصد مدارس به شکل حضوری یا تلفیفی فعالیت می‌کردند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه در بهمن‌ها و اسفند ماه به غیر از ۷ درصد مدارس که غیرحضوری کامل بودند، مابقی مدارس به صورت حضوری کامل و تلفیقی آموزش داشتند و پیش‌بینی سرویس مدرسه همان زمان انجام شده بود.   

وی ادامه داد: مسؤول سرویس مدارس، انجمن اولیای و مربیان است ولی افزایش قیمتی نخواهیم داشت؛ همچنین در بخشنامه قبلی برای رانندگان سرویس مدارس، واکسیناسیون دُز دوم و سوم و استفاده از ماسک اشاره شده است.

* شهریه مدارس غیردولتی افزایش نمی‌یابد

به گزارش فارس، کاظمی با تأکید بر اینکه شهریه اضافه‌ای را در خصوص مدارس غیردولتی نخواهیم داشت، گفت: اگر احیانا مدرسه‌ای نسبت به این موضوع تخلفی داشته باشد یا مبلغی را درخواست کند، از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برخورد می‌شود.

وی درباره برنامه آموزش و پرورش برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان، بیان کرد: ما با افت یادگیری دانش‌آموزان مواجبه بودیم؛ میانگین نمرات دانش‌آموزان در سال گذشته افزایش یافته بود و شاهد تورم نمره بودیم و وقتی امتحانات به صورت حضوری برگزار شد، افت را دیدیم.

* فوق برنامه برای «دانش‌آموزان ابتدایی نیاز به تلاش بیشتر»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی شده است که در یک ماه و نیم باقیمانده از سال تحصیلی تا پایان زمان آموزش که پایان اردیبهشت است، برنامه‌ریزی لازم انجام شود. به ویژه در دوره ابتدایی، اگر ارزشیابی دانش‌آموز «نیاز به تلاش بیشتر» باشد، برنامه‌های فوق برنامه پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: تقریبا تمام نهادهای بین‌المللی تأکید بر آموزش حضوری دارند و اکثر کشورها حتی کشورهایی که از لحاظ زیرساخت در حوزه فناوری از ما جلوتر بودند، آموزش حضوری‌شان را سال گذشته آغاز کردند.

* هنوز افزایش یک ماه به سال تحصیلی جاری نهایی نشده است

کاظمی تصریح کرد: این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که اولویت ما در بحث آموزش حضوری، سلامت دانش‌آموزان است و در اولویت برنامه‌ریزی ماست. همه شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌آوریم که آموزش حضوری در حفظ سلامت دانش‌آموزان پیش‌‌بینی شود.

وی درباره ماجرای اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی، گفت: در اسفند ماه سال گذشته مکاتبه‌ای را با وزیر آموزش و پرورش داشتیم مبنی بر اینکه برای جبران افت یادگیری دانش‌آموزان، این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شود و در صورت تصویب، یک ماه به زمان آموزش در خرداد اضافه شود که هنوز نهایی نشده است.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi