جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگرانی‌ها از افزایش آفات درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد/ ۴۶ گونه مرتعی در معرض انقراض

به گزارش کرونا از یاسوج، غلام‌حسین حکمتیان‌اصل در نشست خبری صبح امروز در خصوص رفع اراضی تصرف شده از دست زمین‌خواران گفت: طبق تبصره ۱ ماده ۵۵ در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۵۴ هکتار از اراضی تصرف شده از دست زمین‌خواران خارج شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۴۸۹ هکتار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 70266
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

کرونا :

نگرانی‌ها از افزایش آفات درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد/ ۴۶ گونه مرتعی در معرض انقراض

به گزارش کرونا از یاسوج، غلام‌حسین حکمتیان‌اصل در نشست خبری صبح امروز در خصوص رفع اراضی تصرف شده از دست زمین‌خواران گفت: طبق تبصره ۱ ماده ۵۵ در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۵۴ هکتار از اراضی تصرف شده از دست زمین‌خواران خارج شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۴۸۹ هکتار از اراضی هم با ۱۰۲ رای ادستگاه قضایی رفع تصرف و خلع ید شد، ضمن اینکه طی همین مدت دو هزار و ۴۳۳ هکتار از اراضی که طی انعقاد قرارداد برای نگهداری به افرادی واگذار شده بود خلع ید شد.

وی در بخش دوم سخنان خود در خصوص توسعه گیاهان دارویی گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی مناطق سردسیری و گرمسیری استعداد توسعه گیاهان دارویی را دارد، افراد زیادی برای کاشت گیاهان دارویی متقاضی هستند. توسعه و کاشت گیاهان دارویی در اشتغال پایدار خانواده‌ها و جلوی از فرسایش خاک نقش موثری دارد.

این مسئول به اقدامات صورت گرفته در بخش آبخیزداری اشاره و عنوان کرد: در دو سال اخیر با احداث طرح‌های آبخیزداری خسارت کمتری به جنگل‌ها وارد شد‌. در سال گذشته ۳۳ هزار و ۸۱۸ متر مکعب طرح آبخیزداری اجرا شد، امسال نیز ۲۲ هزار متر مکعب طرح آبخیزداری اجرا شده که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال مالی طرح‌های آبخیزداری به ۴۶ هزار متر مکعب افزایش پیدا کند که برای تحقق این امر به ۴۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در ادامه آفات جنگل‌های استان را نگران کننده دانست و گفت: پروانه سفید بلوط‌خوار خسارت جدی به جنگل‌های استان وارد کرد که نیاز به محلول‌پاشی برای جلوگیری از خسارت این آفت داریم، ۱۲ هزار هکتار از جنگل‌های استان محلول‌پاشی شدند نیاز است مجددا همان مناطق محلول‌پاشی شود که نیاز داریم اعتبارات اختصاص داده شود.

کوه در بیرون از محوطه حرم بی بی حکیمه(س) ریزش کرد
دنبال کنید

حکمتیان این مورد هم اشاره کرد که آفت جوانه‌خوار درختان بلوط از اواخر اسفند  تا اوایل فروردین در درختان قابل مشاهده است که در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود البته استاندار کهگیلویه و بویراحمد نگاه خوبی به حوزه منابع طبیعی دارد و قول داد که برای اعتبارات مبارزه با آفت مساعدت لازم را انجام دهد.

وی آتش‌سوزی‌ها را دیگر تهدید برای منابع طبیعی استان دانست و عنوان کرد: نیاز است آتش‌بر احداث شود و سازمان‌های مردم نهاد پای کار بیایند،در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه دمنده در اختیار داریم که ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دمنده نیاز است تا بتوانیم دهیاری‌ها، شوراها و بخشداری‌ها را به تجهیزات مجهز کنیم و در صورت  بروز آتش‌سوزی‌ها در کمترین زمان مهار شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پایان خاطرنشان کرد: فصل رویش گونه‌های مرتعی فرا رسیده و از هفته آینده اکیپ‌های منابع طبیعی فعال می‌شود به مردم توصیه می‌کنیم از ریشه‌کنی گیاهان مرتعی خودداری شود آنچه نگران کننده است اینکه ۴۶ مورد از گونه‌های مرتعی در معرض انقراض هستند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi