جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گرد و غبار در غرب کشور یکه تازی می‌کند

آخرین روزهای زمستان که باد بهاری درختان و زمین مرده را زنده می‌کند، استان‌های غربی کشور با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که این شرایط آب و هوایی در مواردی موجب تعطیلی ادارات و لغو پروازها شده است. به گزارش کرونا، در روزهای اخیر ادارات هواشناسی استان‌های غربی کشور در اطلاعیه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69909
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

کرونا :

گرد و غبار در غرب کشور یکه تازی می‌کند

آخرین روزهای زمستان که باد بهاری درختان و زمین مرده را زنده می‌کند، استان‌های غربی کشور با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که این شرایط آب و هوایی در مواردی موجب تعطیلی ادارات و لغو پروازها شده است.

به گزارش کرونا، در روزهای اخیر ادارات هواشناسی استان‌های غربی کشور در اطلاعیه های جداگانه ای نسبت به افزایش موج جدید گرد و غبار تا اواسط هفته جاری هشدار داده‌اند؛ توده غبارآلود اخیر از بامداد جمعه – ۱۳ اسفند – از طرف بیابان های عراق، سوریه و اردن وارد ایران شد و بیشتر استان‌های غربی را در بر گرفت.

برای نمونه در خوزستان اداره هواشناسی که بیشترین میزان از آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار را در روزها و سال‌های گذشته تجربه کرده است، در سه اطلاعیه جداگانه نسبت به وقوع بارندگی، وزش باد و افزایش ارتفاع موج و گرد و غبار در خوزستان از روز یکشنبه – ۱۵ اسفند – تا اواسط هفته جاری هشدار داد.

در یکی از این اطلاعیه‌ها با هشدار سطح نارنجی آمده است: وزش باد متوسط تا شدید پیش از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت دوشنبه در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی خوزستان پیش بینی می‌شود که اثر مخاطره شامل خیزش گرد و غبار و کاهش دید افقی است.

این اداره کل در اطلاعیه دیگری با هشدار سطح زرد، خبر از ورود سامانه بارشی از اواخر وقت یکشنبه تا اواخر وقت دوشنبه هفته جاری به خوزستان داده که پیامد این سامانه بارش باران همراه با رعد و برق، بارش برف در ارتفاعات و وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای در مناطق شمالی و شرقی و ارتفاعات خوزستان با احتمال آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌های استان است.

به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، تاثیر و ماندگاری توده گرد و غبار برای بیشتر نقاط خوزستان طی امروز همچنان مورد انتظار است.

وقوع پدیده گرد و غبار سبب شد تا روز شنبه ۱۴ اسفند در مجموع ۶ پرواز ورودی و خروجی فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز باطل و یا با تاخیر انجام شود.

در شهرهای این استان نیز پدیده غالب گرد و غبار است و مراکز درمانی و بهداشتی و هواشناسی توصیه‌های بهداشتی به شهروندان کرده‌اند. در این پیوند عرفان مردانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ‌با وجود اینکه اثرات زیانبار پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا بر سلامت مردم در طول زمان خود را نشان می‌دهد، اما در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل غلظت بالای گرد و غبار ۵۶ بیمار در شهرستان‌های درگیر با این پدیده در خوزستان به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۱۰ نفر از آنها بستری شدند.

بر اساس اعلام کارگروه آلودگی هوای خوزستان ساعت کاری تمامی ادارات خوزستان برای دیروز با دو ساعت تاخیر آغاز شد و ادارات شهرستان‌های اندیمشک، دزفول، شوشتر و بهبهان به دلیل ماندگاری شرایط جوی تعطیل اعلام شدند.

گرد و غبار در اهواز
گرد و غبار در اهواز

آسمان خوزستان از روز جمعه سیزدهم اسفند ماه با مشکل گرد و غبار روبروست به طوری که در این روز میزان آلودگی هوا در خرمشهر به ۵۴ برابر حد مجاز و در آبادان و شادگان به ۴۷ برابر حد مجاز رسید. در شهرستان آبادان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفته که فقط در روز جمعه ۱۰۳ بیمار را با علائم حاد تنفسی روانه بیمارستان‌های این شهر شدند.

دکتر سیدمحمد محمدی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان در این باره می‌گوید: در پی بروز پدیده گرد و غبار شدید در این منطقه، بیشتر مراجعه کنندگان دارای علائم نظیر سرفه و تنگی نفس بودند ضمن اینکه بستری شدگان سابقه بیماری تنفسی و آسم داشتند.

محمدی گفت: به دنبال افزایش گرد و غبار در روز جمعه عوامل اورژانس آبادان، خرمشهر و شادگان و بیمارستان‌های منطقه در حالت آماده باش قرار دارند و در برخی از مناطق و اماکن عمومی نیز ماسک به صورت رایگان توزیع شده است.

وی افزود: گرد و خاک بر سلامت افراد حساس و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی و تنفسی تاثیر منفی گذاشته لذا هنگام بروز چنین پدیده ای مردم باید توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده و از  فعالیت‌های ورزشی اجتناب کنند.

روز گذشته فرودگاه دزفول از لغو یک پرواز رفت و برگشت در این فرودگاه به علت بروز پدیده گرد و خاک خبر داد؛ هر هفته ۱۷ پرواز از طریق فرودگاه دزفول به مقصد تهران انجام می‌شود.

امروز پانزدهم اسفند ماه نیز سامانه پایش کیفی هوا از تداوم گرد و غبار در برخی شهرهای خوزستان برای سومین روز متوالی خبر داد و اعلام کرد: شاخص کیفی هوای شوشتر، دزفول و ماهشهر امروز (یکشنبه) نیز در شرایط خطرناک قرار دارد.

بر این اساس شاخص کیفی هوا در شهرهای شوشتر ۵۰۰، دزفول ۳۱۱ و در ماهشهر ۳۵۵ در شرایط خطرناک گزارش شده است. همچنین ساعت ۹ صبح شاخص اهواز ۲۴۴، اندیمشک ۲۲۳، شاخص بندر امام ۲۸۹، شاخص بهبهان ۲۴۶ و شاخص شادگان ۲۷۶ در شرایط بسیار ناسالم، شاخص سوسنگرد ۱۵۵ در شرایط ناسالم و شاخص حمیدیه ۱۰۶ و شاخص رامشیر ۱۳۲ در شرایط ناسالم برای همه گروه ها قرار دارد.

خوزستان از ۳۰ بهمن تا ۶ اسفند نیز درگیر پدیده گرد و غبار بوده است.

شهرهای جنوبی استان ایلام به شدت خوزستان درگیر گرد وغبار هستند

در واپسین روز از هفته گذشته شهرستان های مختلف ایلام نیز زیر توده ای غلیظ از گرد و غبار مدفون شدند و غلظت این توده در ایلام به ۵۰ و در سرابله به ۵۴ برابر حد مجاز رسید؛ حد مجاز غلظت الودگی در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

این توده باعث لغو پروازهای صبح روز جمعه فرودگاه شهدای ایلام شد و ستاد بحران مدارس شهرستان های دهلران، آبدانان و دره شهر را برای روز شنبه ۱۴ اسفند تعطیل کرد و ادارات این مناطق نیز با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار کردند.

در استان ایلام توده گرد و غبار بیشتر بر مناطق جنوبی استان حاکم است و شهرستان های آبدانان، دهلران و دره شهر دیرتر از سایر نقاط استان تحت تاثیر این توده قرار گرفتند.

به گفته رییس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام، هم اکنون دید افقی در شهرستان دهلران ۷۰۰ متر، آبدانان یک هزار متر و دره شهر پنج کیلومتر است و گرد وغبار در این مناطق به تدریج در حال فروکش کردن و رقیق شدن است و با توجه به وزش باد در منطقه احتمال شکل گیری یک توده گرد و غبار در کانون های عراق و نفوذ آن به استان طی روز دوشنبه – ۱۶ اسفند – وجود دارد.

گرد و غبار در غرب کشور یکه تازی می‌کند 4
گرد و غبار اخیر در استان های غربی کشور

کلافگی مردم کرمانشاه از معضل ریزگردها

استان کرمانشاه در چند سال گذشته نیز با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است. این پدیده نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، ‌به شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

قصرشیرین از شهرهای این استان در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی گرد و غبار بوده است.

پژمان فتاح‌پور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قصرشیرین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شاخص کیفی هوا بر اساس استخراج داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در قصرشیرین در ۲۴ ساعت گذشته بیانگر وضعیت ناسالم است.

وی افزود: شاخص کیفی هوا بر اساس استخراج داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در این شهرستان در ۲۴ ساعت گذشته (ساعت ۱۱ صبح روز ۱۴۰۰/۱۲/۱۳تا ۱۴۰۰/۱۲/۱۴) عدد ۱۴۳ که بیانگر وضعیت هشدار ناسالم برای گروه‌های حساس است را نشان می‌دهد.

هوای کردستان در وضعیت ناسالم

یکی دیگر از استان های غربی کشور که مرز مشترکی با کشور عراق دارد، کردستان است که صبح جمعه مردم این استان بعد از بیداری از خواب، با صحنه ناخوشایندی مواجه شدند، چراکه گرد و غبار اغلب شهرها و روستاهای استان را فرا گرفته بود.

اقبال حمیدی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در این رابطه گفت: هوای هفت شهر استان شامل بانه، سقز، سنندج، کامیاران و مریوان، دیواندره و سروآباد در شرایط ناسالم قرار دارد.

پدیده گرد و غبار در جنوب آذربایجان غربی تداوم دارد

اردلان محمدپور رییس اداره هواشناسی مهاباد در جنوب استان آذربایجان غربی نیز از متاثر شدن این منطقه از پدیده گرد و غبار اخیر خبر داد و گفت: این وضعیت تا عصر پانزدهم اسفندماه در جنوب استان تداوم خواهد داشت.

وی به ایرنا اظهار داشت: با افزایش ابر و وزش باد و همچنین ورود سامانه بارشی به کشور، انتظار می رود مشکل گرد و غبار از اواسط هفته رفع شود.

براساس این گزارش بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، آسمان جنوب آذربایجان غربی در وضعیت ناسالم قرار گرفته و میزان آلایندگی آن به چند برابر حد مجاز رسیده است؛ این پدیده جوی موجب شده تا مدارس تعدادی از شهرستان های جنوب استان تعطیل و آموزش ها به صورت مجازی پیگیری شود.

یکی دیگر از شهرهای استان آذربایجان غربی سردشت است که خالد بایزدی رییس اداره حفاظت محیط زیست این شهر توضیح داد: بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، آسمان این شهرستان در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفته و به هفت برابر حد مجاز رسید.

وی اظهار داشت: باتوجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش، شب گذشته میزان آلایندگی هوا در سطح این شهرستان هزار و ۵۱۱ میکروگرم بر مترمکعب بود که ۱۰ برابر بیش از حد مجاز و میزان استاندارد بود.

وی اضافه کرد: هم اکنون میزان ذرات معلق در هوای سردشت به هزار و ۸۴ میکروگرم بر مترمکعب رسیده که هفت برابر بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است و وضعیت کیفیت هوا را در شرایط خطرناک و بسیار ناسالم قرار داده است.

گرد و غبار در غرب کشور یکه تازی می‌کند 5

استان‌های مرکزی نیز مصون از گردو غبار نیستند

هرچند استان‌های غربی بیشترین تاثیر را از پدیده گرد و غبار داشتند اما در استان مرکزی نیز این پدیده مراکز علیرضا محرابیان رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هوای اراک روز شنبه همچنان در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح امروز (شنبه) به عدد ۱۲۹ رسید که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

وی بیان کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک چهاردهم اسفند به ۱۶۰ رسید که نشانگر کیفیت هوای ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است.

هوای لرستان هم ناسالم است

علی سالاروند سرپرست حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این باره گفت: وضعیت هوای این استان در شرایط ناسالم سپری می‌شود و میزان آلایندگی هوا در شهرهای مختلف به چندین برابر حد مجاز رسیده است.

وی ادامه داد: با ورود موجی از گرد و غبار به لرستان بیشتر شهرهای استان در وضعیت ناسالم تا بسیار ناسالم و با میزان آلایندگی چهار تا هشت برابر حد مجاز قرار دارند.

سالاروند اظهار داشت: بر این اساس وضعیت کیفی هوای شهرستان های رومشکان، کوهدشت، دلفان، پلدختر و بروجرد و خرم آباد در شرایط بسیار ناسالم و سایر شهرستان های استان در شرایط ناسالم هستند.

در پی این پدیده، آموزش و پرورش لرستان فعالیت آموزشی همه مدارس استان را غیرحضوری اعلام کرد. زیرا وضعیت هوای تمام شهرهای استان لرستان ” ناسالم” گزارش شده است.

بر این اساس آلودگی هوای شهرستان‌های پلدختر، رومشکان در وضعیت ناسالم یعنی ۳.۵ الی چهار برابر حد مجاز و شهرستان‌های کوهدشت، سلسله و دلفان، چگنی، خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا و الیگودرز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس۲ الی سه برابر حد مجاز اعلام شده است.

 شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از  فعالیت‌های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ذرات کوچکتر از ۱۰میکرون که به اصطلاح  ۱۰PM خوانده می‌شود یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi