جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همت والای بانوی باشتی در راه‌اندازی صندوق اشتغال‌زایی/ کارآفرینی که با دست خالی نمونه کشوری شد

کرونا گچساران – ندا نعمتی- موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود و یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69416
تاریخ انتشار : شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

کرونا :

همت والای بانوی باشتی در راه‌اندازی صندوق اشتغال‌زایی/ کارآفرینی که با دست خالی نمونه کشوری شد

کرونا گچساران – ندا نعمتی- موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود و یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است.

بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده و رفع آن همواره از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان و دولتمردان ایران اسلامی بوده است.

هم اکنون یکی از اساسی ترین مسائل و شاید مهم‌ترین مسأله اقتصادی کشور بهره گیری از مجموعه راهکارهایی به منظور افزایش اشتغال نیروی کار است.

در کشور مسئله اشتغال از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست و نرخ بیکاری در کشور تقریبا رقم بالایی را نشان می دهد و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همت والای بانوی باشتی در راه‌اندازی صندوق اشتغال‌زایی/ کارآفرینی که با دست خالی نمونه کشوری شد 5

جوانان تحصیلکرده ‌ای که چند سالی از عمر و هزینه خود را به امید داشتن شغلی مناسب صرف تحصیل کردند ولی هنوز نتوانستند کاری متناسب با تحصیلات خود پیدا کنند.

متاسفانه برخی از آنها به امید پیدا شدن شغل دولتی دست روی دست گذاشته و منتظر مانده اند در صورتی که عده ای دیگر نیز از این چشم انتظاری دست بر داشته و با حرکت به سمت بازار و کشاورزی توانستند نور امید را به زندگی خود و خانو اد ه هایشان بازگردانند و مشغول به کار شوند.

در این میان بانوان نیز بیکار ننشسته‌اند و در جاهای مختلف از جمله روستاها با ایجاد صندوق های خرد برای خود و دیگر خانم های محل زندگی خودشان اشتغال زایی را با کمترین سرمایه و استفاده از توانمندی هایشان راه اندازی کردند، تا بار دیگر به جامعه نشان دهند بانوان در همه جا می توانند به عنوان ستون های اصلی خانواده محسوب شوند.

شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اقلیم آب و هوایی و جغرافیایی خود به عنوان یکی از قطب های کشاورزی محسوب می شود.

روستای ده کند از توابع باشت به دلیل ظرفیت بسیار خوب خاک و آب توانسته تا حدودی خودکفایی ساکنین خود را از برخی محصولات ایجاد کند.

اشتغالزایی صندوق خرد زنان مهتاب ده کند برای ۵۰ نفر  

مهتاب خوشبین یکی از اهالی روستای ده کند در گفت وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده ها در روستاها و مشکلات اشتغال زایی با هدف کمک به بانوان و اشتغال اقدام به دایر کردن صندوق اشتغال زایی کردم.

 بانوی کارآفرین روستای ده کند تصریح کرد: با گردهمایی در مسجد روستا و ارتباط صمیمانه با بانوان تصمیم به ایجاد این صندوق گرفتیم، هشت سال از تشکیل این صندوق می گذرد.این بانوی ۵۴ ساله که دارای ۸ فرزند است با اشاره به سابقه ۱۶ ساله خود در دایر کردن چنین صندوقی بیان کرد: با کمک جهاد کشاورزی باشت در راستای ایجاد اشتغال زایی ۵۰ خانم خانه دار را زیر مجموعه این صندوق قرار دادم.

شکارچیان غیرمجاز حیات وحش شهرستان فیروزکوه دستگیر شدند
دنبال کنید

خوشبین عنوان کرد: در ابتدای کار هر نفر ۱۵ هزار تومان به مدت شش ماه به صندوق آورد بعد از این زمان آورده صندوق ما به ۴۵ میلیون ریال رسید و از طرف جهاد کشاورزی نیز به ما تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی برای بار اول پرداخت کردند.

 وی با اشاره به اینکه صندوق خرد زنان مهتاب ده کند با ۵۰ نفر از اعضا در این روستا تشکیل شد، گفت: در آن زمان ۱۹۵ میلیون ریال پول در این صندوق با آورده اعضا و تسهیلات جهاد کشاورزی جمع آوری شد و این میزان بین ۱۹ خانم تقسیم گردید.

 مسئول صندوق خرد زنان مهتاب ده کند خاطرنشان کرد: هر ماه بانوان که این پول را دریافت کرده بودند ۱ میلیون ریال به حساب صندوق به عنوان قسط واریز می‌کردند و ما باز این دریافتی را بین دو خانم در هر ماه تقسیم می کردیم این روند ادامه داشت تا هر ۵۰ خانم عضو این صندوق توانستند وام دریافت کنند.

 خوش بین با اشاره به اینکه هشت سال پیش وسایل ارزانتر از حال حاضر بود بیان کرد: بانوان توانستند در زمینه‌های قالی بافی، خیاطی، سبزیکاری، مرغداری، گیاهان دارویی، محصولات خانگی و ارگانیک ماننده ترشیجات، آب لیمو، رب گوجه، پخت نان محلی و محصولاتی مانند ماش، نخود، لوبیا، عدس قرمز و سبزی، کار خود را آغاز کنند.

همت والای بانوی باشتی در راه‌اندازی صندوق اشتغال‌زایی/ کارآفرینی که با دست خالی نمونه کشوری شد 6

وی افزود: بانوان هنرمند ما در این روستا توانستند با اجرای این کارها برای خود و خانواده هایشان درآمدزایی کنند.

 مسئول صندوق خرد زنان مهتاب ده کند اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر از این بانوان با برپا کردن دار قالی در منازل خود اقدام به بافت کرده و برخی از بانوان نیز به شغل هایی که عنوان کردم مشغول هستند.

 خوش بین با اشاره ادامه داد: اگر مسئولین به ما کمک کنند می توانیم کار را گسترش دهیم در حال حاضر ما با مشکلات متعددی روبرو هستیم که مهمترین آنها نبود پشتیبان و حامی برای فروش محصولات این بانوان می باشد اگر مکانی برای فروش داشته باشیم می ‌توانیم محصولات ارگانیک و بهداشتی بانوان را بهتر عرضه کنیم.

 وی گفت: در این روستا اغلب ساکنین خودکفا هستند چون در مزارع کشاورزی و باغات آن محصولاتی اعم از برنج؛ لیموترش، گندم، جو، لوبیا، ماش، عدس، پیاز، سیر، سبزیجات کشت و برداشت می شود.

از جلسات شورای شهر یاسوج چه خبر؟/توصیه‌ای به اعضای پارلمان شهر
دنبال کنید

 این بانوی کارآفرین تصریح کرد: من خود ۵۰ تا ۶۰ عدد مرغ و بوقلمون محلی دارم و به هیچ عنوان تخم مرغ از بیرون خریداری نمی‌کنم همه بانوان این روستا نیز فعال هستند ولی با تورم کنونی وام های کم کفاف ایجاد و احداث شغل های خانگی را نمی‌دهد.

 خوش بین با اشاره به اینکه تاکنون توانسته به عنوان بانوی نمونه کارآفرین در کشور انتخاب شود، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ همزمان با برگزاری جشنواره های ملی و دستاوردهای اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی و عشایری تحت عنوان ریحانه برکت شرکت کردم و در جشنواره ملی روز روستا و عشایر سال ۱۳۹۵ نیز به عنوان بانوی نمونه کارآفرین در کشور انتخاب شدم.

 خوش بین افزود: در حال حاضر این بانوان فعال به دنبال وام های بیشتر برای بهتر انجام دادن کارهای خود و مکانی برای فروش هستند که امیدواریم با توجه به معضل بیکاری حال که بانوان با اتکا به هنرهای خود توانستند با ایجاد شغل برای خانواده و خودشان درآمد زایی داشته باشند مسئولان نیز با کمک خود باعث دلگرمی آنها شوند.

ایجاد جمعه بازار در باشت و اختصاص مکان مناسبی به این آن در دستور کار قرار گرفت

نادر گرامی فرماندار باشت در گفت وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: در حال حاضر معضل بیکاری دامن گیر تمام کشور شده و شهرستان باشت نیز از این قاعده جدا نمی باشد.

 وی بیان کرد: ایجاد مکانی برای فروش محصولات یکی از اقدامات مهم است که می توان برای اینگونه مشاغل انجام داد.

همت والای بانوی باشتی در راه‌اندازی صندوق اشتغال‌زایی/ کارآفرینی که با دست خالی نمونه کشوری شد 7

 فرماندار باشت با اشاره به اینکه این اقدام در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: نبود بازار خرید یکی از دغدغه های بسیار مهم بانوان روستای ده کند می باشد تلاش می شود با اقداماتی موثر و همکاری برخی از دستگاه ها این مشکل برطرف شود.

گرامی عنوان کرد: در سال آینده اعتبارات قابل توجهی از صندوق کارآفرینی امید در اختیار استانداران و فرمانداران قرار داده خواهد شد تا بتوانند از اشتغال های خرد حمایت کرده و آنها را گسترش دهند.

 وی گفت: ایجاد جمعه بازار در باشت و اختصاص مکان مناسبی به این کار در دستور کار قرار گرفته است که با پیگیری های لازم در دست اقدام بوده و  سال آینده این اقدام با همکاری شهرداری محقق می‌شود.

انتهای پیام/ ق

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi