پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگهداری ۵۰۰ حیوان در مرکز حیات‌وحش صفادشت/ مداوم از مراکز نظارت می‌شود

محمد کرمی، رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملارد، اظهار کرد: مرگ حیوانات در مرکز نگهداری صفادشت به دلایل مختلفی اتفاق افتاده است و مرگ زرافه در چند سال گذشته که به دلیل تغییر در برنامه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67317
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

کرونا :

نگهداری ۵۰۰ حیوان در مرکز حیات‌وحش صفادشت/ مداوم از مراکز نظارت می‌شود

محمد کرمی، رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملارد، اظهار کرد: مرگ حیوانات در مرکز نگهداری صفادشت به دلایل مختلفی اتفاق افتاده است و مرگ زرافه در چند سال گذشته که به دلیل تغییر در برنامه تغذیه‌ای بوده، مرگ ببر نیز بر اثر نارسایی کلیوی و گورخر نیز در نقل‌وانتقال و طول مدت جابجایی که به صورت زمینی بوده، جان خود را از دست داده است.

وی گفت: حدود ۵۰۰ حیوان و بیش از ۷۰ گونه شامل گوشت‌خواران، علخواران، پرندگان، دوزیستان و خزندگان در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت وجود دارد. 

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درخصوص پیشگیری از وقوع تلفات دیگر گفت: بازدیدهای کارشناسان از مراکز نگهداری حیوانات و پرندگان طی هفته و هر ماه انجام و وضعیت نگهداری آنها کنترل شده و درصورت وجود مشکلی تذکر به مراکز داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حیوان نیز موجود زنده ای است که اتفاقات مختلفی برای آنها ممکن است پیش‌آید، خاطر نشان کرد: در برخی مراکز حیوانات با سنین بالا نگهداری می‌شوند، مثلا در یکی از مراکز تهران قوچی با بیش از ۱۵ سال سن نگهداری می‌شود درحالیکه در شرایط طبیعی قوچ‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ سال عمر می‌کنند. 

کرمی درخصوص ازدیاد نسل حیوانات نادر افزود: باتوجه به شرایط باغ‌وحش‌های ایران، ازدیاد نسل حیوانات مناسب طبیعت نیست و برخی گونه‌ها مانند گورخر و زرافه بومی کشور نبوده و حیوانات در معرض خطر انقراض مانند یوزپلنگ در مراکز نگهداری استان تهران نداریم. 

ترنم دلنشین یاد شهدای گمنام؛ آغازگر یک زندگی شیرین/زوج جوانی که از گلزار شهدای گمنام به خانه بخت رفتند+تصاویر
دنبال کنید

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: پلنگ نیز گونه‌ای حمایت شده است اما در معرض خطر انقراض نیست و گونه‌های ببر سیبری و بنگال و شیرهایی که در مرکز نگهداری صفادشت نگهداری می‌شود، گونه بومی ایران نیست و این حیوانات از مراکز پرورشی منتقل می‌شود. 

وی با اشاره به بازدید انجام شده از باغ وحش تهران گفت: فیل‌های این مرکز در سال ۹۲ آورده شده و محل قبلی آنها سریلانکا بوده که در مرکز پرورش و یتیم‌خانه نگهداری می‌شدند و این فیل‌ها براثر درگیری داخلی آن کشور خانوده خود را از دست داده بودند و پس از نگهداری در مرکز و ازدیاد نسل، به باغ‌وحش‌های مختلف در دنیا برحسب درخواست جهت آشنایی مردم و نگهداری آنها منتقل می‌شوند. 

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تاریخ طبیعی محیط زیست استان تهران گفت: بیشتر حیوانات در مراکز نگهداری دنیا از پرورشگاه‌ها و یتیم‌خانه‌ها آورده شده و از زیستگاه اصلی و طبیعت گرفته نمی‌شوند.

انتهای پیام/۶۷۰۷۵


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi