جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۲۱ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

راهکارهای در امان ماندن از ابتلا به سویه جدید کرونا را می توان پیروی از توصیه های مهمی همچون تزریق واکسن بویژه دُز سوم در کنار توجه جدی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تقویت سیستم دفاعی بدن دانست، عواملی که تضمین کننده افزایش ایمنی جامعه در برابر این ویروس است. به گزارش کرونا، با

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67128
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

کرونا :

۲۱ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

راهکارهای در امان ماندن از ابتلا به سویه جدید کرونا را می توان پیروی از توصیه های مهمی همچون تزریق واکسن بویژه دُز سوم در کنار توجه جدی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تقویت سیستم دفاعی بدن دانست، عواملی که تضمین کننده افزایش ایمنی جامعه در برابر این ویروس است.

به گزارش کرونا، با توجه به اهمیت دریافت کامل واکسن به عنوان راه پیشگیری از ابتلا به کرونا، متخصصان حوزه بهداشت و سلامت تاکید دارند که تزریق دُز سوم یک ضرورت است و اگر سرعت نگیرد باید منتظر فراگیر شدن سویه جدید و پیامد های آن در کشور باشیم.

هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر اما قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده است که در صورت شیوع گسترده ویروس بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، زنان باردار و بیماران خاص نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌ها هستند که در این صورت با حجم وسیعی از مراجعه به مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

به گفته رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق واکسیناسیون می‌توانیم سطح ایمنی بدن را افزایش دهیم تا بدن بتواند در مقابل ویروس مقاومت کند و مطالعات مختلف نشان داده است که بعد از حدود پنج یا ۶ ماه این ایمنی نصف خواهد شد که لازم است که دز سوم واکسن تزریق شود.

ابراهیم قادری همچنین از تزریق حدود ۱۰ میلیون دُز سوم واکسن کرونا در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم این پوشش در روزهای آینده افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه برای تشخیص اُمیکرون در کشور مشکلی نداریم و بزودی با تولید کیت تشخیصی دست ما برای انجام تست‌های بیشتر باز می شود افزود: در زمان حاضر کیت تشخیصی اُمیکرون به اندازه کافی وجود ندارد و دستورالعمل تست اُمیکرون تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

محمدمهدی گویا تصریح کرد: سویه جدید اومیکرون می‌تواند در زمان بسیار کوتاه جمعیت زیادی را درگیر کند و احتمالا  مراجعات و بستری‌ها در آی سی یوها در روزهای آینده ممکن است  افزایش یابد و دچار مشکل شویم.
 

۲۱ دی ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

وضعیت کرونا در استان ها

 رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان  وضعیت کنترل بیماری در جنوب غرب استان را خوب عنوان کرد و افزود:  در ۲۴ ساعت گذشته فقط یک مورد مثبت در این منطقه شناسایی شد که در شهرستان آبادان بود، اکنون فقط ۱۲ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان بستری هستند و تنها یک بیمارستان این منطقه درگیر کرونا است.

شکر الله سلمان زاده گفت: در زمان حاضر بیمار مثبت کرونایی بستری در آی سی یو نداریم و در چند روز اخیر هیچ مورد مرگی در این منطقه گزارش نشده است.   

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با ابتلای ۲۷نفر دیگر به کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۴ هزار و ۲۴۹ نفر رسیده است.

سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه روز گذشته شمار درگذشتگان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۶۰ نفر رسید.

وی با توجه به شیوع سویه جدید کرونا گفت: بر خلاف تصور عمومی سویه اومیکرون تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است و نباید فریب شمار پایین موارد بدحال این ویروس را بخوریم.

 رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به رقم کم سابقه ۳۱۷ نفر کاهش یافته ولی با توجه به شیوع سویه اُمیکرون در جهان و کشور، رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان باید در دستور کار جدی مردم باشد.

علی افشانی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴  نفر دیگر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که رقم کمی است ولی نگران آن هستیم که این ارقام با توجه به شیوع سویه جدید رشد تصاعدی داشته باشد.

وی با اشاره به روند کاهشی بستری شدگان در مراکز مراقبت های ویژه بیمارستان های استان اظهار کرد: در زمان حاضر ۸۸ نفر در این مراکز بستری هستند و ۳۶ نفر نیز تنها با استفاده از دستگاه ونتیلاتور تنفس می کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان هشترود هم گفت: اغلب کسانی که برای درمان و با علایم کرونا به اورژانس مراجعه می‌کنند، جزو واکسن‌نزده‌ها هستند و به نظر می‌رسد شدت بیماری در واکسن‌نزده‌ها بیشتر از کسانی است که واکسن دریافت کرده‌اند.  

دکتر سلیمان جعفرزاده ا بیان اینکه در هشترود ۹۷.۵ درصد مردم نوبت اول، ۹۰ درصد نوبت دوم و ۲۸ درصد نیز نوبت سوم را دریافت کرده‌اند، افزود: واکسیناسیون مهمترین راه پیشگیری از شیوع سویه‌های جدید کروناست و واجدان شرایط بدون توجه به نوع واکسن کرونا باید نسبت به دریافت دز سوم اقدام کنند.  

مسئولان بهداشت و درمان هشترود می گویند تاکنون ابتلا به سویه امیکرون در این شهرستان مشاهده نشده است.  
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مورد فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشده و ایلام شانزدهمین روز بدون فوتی در استان را پشت سر گذاشت، هم اکنون مجموع فوتی ها تا این لحظه یک هزار و ۱۷۴ نفر است.   

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۱۳ ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۶۷ هزار و ۲۱۹ نفر است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۸۲ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و تحت درمان قرار دارند.

دکتر مریم کوشکی با اعلام  اینکه وضعیت شیوع کرونا در تمامی شهرستان های استان آبی است اعلام کرد: ۳۳ مبتلای جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۴۰۵ نفر رسید.

 مدیر سلامت محیط و کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم گفت که احتمال ابتلا به کرونا در استخرهای شنا دور از انتظار نیست بنابراین باید متصدیان ضمن واکسینه شدن علیه کرونا، کارت واکسن مراجعان را پیش از ورود به استخرهای شنا کنترل کنند.

دکتر لیدا رفعتی تاکید کرد که متصدیان استخرهای شنا در گام نخست باید خودشان نسبت به تزریق دست کم ۲ دُز واکسن اقدام کرده سپس کارت واکسن مراجعان را نیز کنترل کنند تا افراد واکسن گریز با حضور در مراکز تفریحات آبی عامل ابتلای دیگر افراد به کرونا نشوند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۲۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

دکترشهرام صیادی با  بیان اینکه استان البرز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد، گفت : با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کرونایی در البرز ثبت نشد.

تداوم واکسیناسیون و تاکید بر تزریق دُز سوم

با توجه به جدی بودن خطر شیوع اومیکرون و شکننده بودن وضعیت کرونا، اگر به ‌موقع، جدی و اصولی اقدامات لازم همچون واکسیناسیون عمومی و بویژه تزریق دُز سوم صورت نگیرد شاهد پیامدهای بدی خواهیم بود.

بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۷۳ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر دُز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار و ۹۹۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۳۴ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته نیز ۴۹۵ هزار و ۱۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه گفت: از مجموع ۳۶۳ هزار نفر جمعیت تحت پوشش این دانشگاه، تاکنون ۲۲۷ هزار و ۴۷۳نفر که معادل ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش است موفق به دریافت دُز دوم واکسن کرونا شده‌اند.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور  تعداد افرادی که دُز سوم واکسن خود را دریافت کرده اند را ۳۱ هزار و ۱۹۴ نفر اعلام کرد و ادامه داد: این رقم معادل ۷.۱۲ درصد جمعیت تحت پوشش است.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز با اشاره به اینکه تزریق ۲ دُز واکسن در برابر اُمیکرون کافی نیست گفت: تزریق سه نوبت واکسن برای در امان ماندن از اُمیکرون ضروری است لذا مردم باید هر چه سریعتر واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

 دکتر شکرالله سلمان زاده مهمترین راهکار در برابر کرونا و سویه اُمیکرون را واکسیناسیون دانست و گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی مثل استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به پیشگیری از همه گونه های کرونا و حتی آنفلوآنزا کمک می کند و اگر به خوبی رعایت شود ایمنی خوبی در برابر بیماری ایجاد می کند.

در خبر دیگری به نقل از  معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب آمده است که  ۱۳۵ هزار و ۶۴۳ دُز واکسن کرونا طی سه مرحله برای افراد واجد شرایط جمعیت هدف در این شهرستان تزریق شده است.

دکتر محسن مرادی  افزود: از مجموع واکسن های تزریق شده  ۶۷هزار و ۷۲۰ دُز در مرحله اول، ۵۷هزار و ۱۷۳ دُز در مرحله دوم و یک هزار و ۷۵۰ دُز واکسن در مرحله سوم تزریق شده است.

وی اظهار داشت:تاکنون ۹۵ و هشت دهم درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال نوبت اول واکسن و ۸۰ و ۹دهم درصد نوبت دوم و  ۱۵ و ۹دهم درصد نیز نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی هم گفت: به لحاظ کیت تشخیص اُمیکرون در این استان مشکلی وجود ندارد.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: تا این لحظه موردی از ابتلا به اُمیکرون در خراسان جنوبی گزارش نشده اما با توجه به وضعیت استان‌های همجوار، این ویروس تا مرزهای استان گسترش یافته است.

وی  افزود: تاکنون ۵۵۸ هزار و ۲۵۴ نفر از جامعه هدف استان معادل ۸۹ درصد دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این آمار برای دز دوم با ۴۹۷ هزار و ۶۷۸ نفر به ۷۹ درصد و دز سوم با ۹۴ هزار و ۷۳۴ نفر به ۱۶ درصد رسیده است.

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت / مجموع جان باختگان به ۱۳۱ هزار و ۹۴۰ نفر رسید 

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۲۵ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۹۴۰ نفر رسید،  در همین بازه زمانی نیز مجموعه واکسن های تزریق شده در کشور از ۱۲۴ میلیون دز گذشت.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و۹۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۹۸ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۵۴ هزار و ۶۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و یک هزار و ۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا،  گاما و دلتا داشته و اُمیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi