جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟

شهر یاسوج به عنوان یکی از پربارش ترین شهرهای کشور به علت نداشتن سد در فصل گرم سال با قطعی آب مواجه است اما باز هم عده ای با بهانه جویی و بی توجهی به سرمایه گذاری چند صد میلیاردی برای رفع مشکل آب این شهر، در حال تخریب پروژه سد تنگ سرخ در فضای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66808
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹

کرونا :

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟

شهر یاسوج به عنوان یکی از پربارش ترین شهرهای کشور به علت نداشتن سد در فصل گرم سال با قطعی آب مواجه است اما باز هم عده ای با بهانه جویی و بی توجهی به سرمایه گذاری چند صد میلیاردی برای رفع مشکل آب این شهر، در حال تخریب پروژه سد تنگ سرخ در فضای مجازی هستند‌.

همه ساله در فصل بهار و تابستان، بخش مهمی از اخبار رسانه های استان به قطعی آب در مناطق مختلف شهر یاسوج؛ مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مناطق این استان اختصاص می یابد.

شهر یاسوج به دلایل مختلف از جمله آب و هوای خوب، داشتن ظرفیت های گردشگری خدادادی، مرکز استان بودن و وجود ادارات کل سیاسی و نظامی در این شهر، مجاورت با مناطق و استان های گرمسیری مانند فارس، خوزستان، بوشهر، هم چنین بیشتر بودن فرصت های شغلی نسبت به دیگر مناطق استان و دلایل دیگری به شدت با هجوم مهاجرین از سایر مناطق استان و حتی تعداد قابل توجهی از اهالی استان های گرمسیری مجاور قرار گرفته است. رشد حاشیه نشینی در شهر یاسوج بسیار بالا رفته و ایجاد شهرک های متعدد و تراکم جمعیتی بالا در مناطقی مانند مادوان، سرآبتاوه، اکبرآباد و شرف آباد، مزدک، گوشه و شهرک های پرشماری مانند امام حسین(ع)، جهاد، ولایت و… مصداق این موضوع است. آمار قابل توجهی از خرید زمین، واحدهای آپارتمانی، باغ و ویلا توسط ساکنین مناطق گرمسیری شهرها و استان های مجاور در شهر یاسوج و مناطق اطراف آن وجود دارد و این افراد فصل گرما را به دلیل آب و هوای معتدل شهر یاسوج در این شهر سپری می کنند. حجم بالای حضور گردشگردان در فصل بهار و تابستان که هر کدام چند روزی را مهمان یاسوجی ها هستند نیز خود بحث دیگری است.

این در حالی است که با توجه به گرم شدن هوا در چند سال گذشته و از طرفی خشکسالی و کاهش قابل توجه بارش ها در سطح کشورمان، تامین آب آشامیدنی شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور با چالش جدی روبرو شده است.

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟ 7
در این رابطه رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطق‌های استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دومین حوزه بارشی کشور با ۱۱ میلیارد مترمکعب است، گفت: با کسر تبخیر از این مقدار و سفره‌های زیر زمینی، تنها ۸.۵ میلیارد مترمکعب روان آب در استان داریم که به جز سد کوثر و سد شاه قاسم هیچ منبع دیگر تامین کننده آب وجود ندارد و همین عامل باعث شده با تنش آبی مواجه شویم.
فرهادی با بیان اینکه ۵۵۰ میلی متر بارش سال زراعی ما در سال گذشته بود، گفت: میانگین بارش ما نسبت به بلند مدت ۶۶۰ میلی متر بود که حدود ۲۲ درصد کاهش داشته داست و همین مورد باعث خشک سالی ۵۰ درصدی مناطق استان، ۹۰ درصدی رودخانه‌ها و ۱۰۰ درصدی چشمه‌ها شده است.

 

عمق چاه‌های تامین آب شرب یاسوج به ۴۰ متر رسیده است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفته است: با توجه به تغییر اقلیم و خشک سالی‌های اخیر باید به فکر جمع آوری روان آب‌ها باشیم که این کار با احداث سد امکان پذیر خواهد بود.
حاجی زاده ساخت سد را یک نوع سوپاپ اطمینان در مواقع خشک سالی نام برد و افزود: در سال‌های گذشته که خشک سالی صورت گرفت اگر سد کوثر در شهرستان گچساران نبود باید شهر‌های پایین دست را با آب معدنی مدیریت میکردیم.
وی با بیان اینکه ساخت سد، سیلاب‌ها را کنترل و در رفع مشکلات زیست محیطی تاثیر گذار خواهد بود، ادامه داد: حق آبه زیست محیطی در ساخت سد‌ها وجود دارد و اگر سدی در بالا دست رودخانه بشار وجود داشت به طور حتم از ایجاد خسارت سیلاب‌ها و تغییر بستر این رودخانه جلوگیری میشد.
معاون عمرانی استاندار به خشک سالی‌های اخیر و سال جاری در استان اشاره داشت و گفت: دراستان به علت نداشتن سد با مشکل کم آبی و در برخی از مکان‌های شهر با قطعی آب مواجه بودیم، زیرا آب شرب یاسوج از چاه تامین شد.
وی با بیان اینکه چاه‌های تامین آب شرب شهر یاسوج عمق آن‌ها به حدود ۴۰ متر رسیده است، ادامه داد: به علت کم بارشی دیگر آبی در رودخانه بشار وجود ندارد که بتواند سفره‌های زیرزمینی را پر کند و همین عامل باعث شده است به فکر احداث سد بر روی این رودخانه باشیم.
حاجی زاده به دستور وزارت نیرو مبنی بر ممنوع بودن کشت شالیزار در سال جاری در استان اشاره داشت و افزود: به علت اینکه سیلاب‌ها و وران آب‌ها کنترل نشده بود بسیاری از زمین‌های مساعد در بستر این رودخانه نتوانستند کشت سالانه شالیزار‌های خود را انجام دهند.

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟ 8

سد تنگ سرخ، پروژه ای برای تضمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی شهر یاسوج

سد تنگ سرخ در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت، کلنگ زنی شده است که تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت کاری داشته است.

تنگ سرخ نام دهستانی در شهرستان بویراحمد از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد است که در۳۵ کیلومتری شهر یاسوج و ۱۸۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

این دهستان در مرز بین استان کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس واقع شده است، دهستانی که به علت وجود نعمت‌های خدادادی از پراکندگی خاصی برخوردار است. چند روستا در این منطقه وجود دارند که از میان آن‌ها رودخانه پر آبی در حال گذر است. این رودخانه موجب شده که مردمان این دیار و تعدادی از سرمایه گذاران، مزارع پرورش ماهی و باغات ثمری زیادی اعم از گردو، سیب، هلو و آلو را در آن ایجاد کنند.

وجود راه ارتباطی یاسوج به شیراز در مجاورت تنگ سرخ و کوه‌های سربه فلک کشیده، جنگل‌های طبیعی بلوط، بنه و زال زالک و پوشش گیاهی که در این منطقه وجود دارد چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند. به نظر می رسد وجود این ظرفیت های گردشگری و پیش بینی توسعه این ظرفیت ها در آینده در انتخاب مکان این سد توسط تیم مطالعات کارشناسان بی تاثیر نبوده است.
به گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، مطالعات اولیه سد تنگ سرخ در دهه ۸۰ صورت گرفته و این کار احداث سد در آذر ماه سال ۱۳۹۰ با حضور مسئولان کشوری و استانی کلنگ زنی شد. سدی که به گفته کارشناسان می تواند روان آب ها و سیلاب‌ها را ذخیره کرده تا در مواقع کاهش بارندگی و کمبود آب بتوان از آن برای مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

آغاز سنگ اندازی تعدادی از فعالان مجازی بر علیه احداث سد

در چند سال گذشته هر از چندگاهی یادداشتی انتقادی در خصوص احداث این سد در فضای رسانه ای منتشر می شد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر رئییس جمهور رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد که با بازدید ایشان از روند احداث سد تنگ سرخ و دستور برای سرعت بخشی به روند تکمیل آن همراه شد، به یکباره صدای اعتراض چند نفر بر علیه سد در فضای رسانه ای بلند شد و در طول هفته یک یا چند توییت و یادداشت توسط این افراد که خود را حامی محیط زیست یا حامی مردم استان می خوانند در فضای مجازی استان منتشر می شد.
این افراد با احساسی کردن صحبت های خود، ابهاماتی در فضای رسانه ای استان در خصوص سد تنگ سرخ ایجاد کردند که موجب شد این ابهامات سوالاتی برای خبرنگاران، فعالان رسانه ای و مخاطبین رسانه های استان ایجاد کند. مهم ترین ابهاماتی که این افراد ایجاد کردند مواردی مانند: – عدم رعایت حق آبه پایین دست سد، بالا رفتن حق آبه استان فارس و عدم مجوزهای زیست محیطی سد بوده است.

پاسخ به ابهامات در نشست با رسانه ها و دفاع قاطع نماینده ولی فقیه و فرمانده سپاه فتح از احداث سد

خبر خوب شهردار دیشموک از عملیات 12 هزار مترمربعی آسفالت
دنبال کنید

به همین دلیل مدیرکل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد با تشکیل یک نشست خبری و دعوت از خبرنگاران به ابهامات و سوالات موجود در فضای مجازی و رسانه ای استان پاسخ داد. هم چنین چند برنامه کارشناسی و حتی برنامه مناظره با حضور مسئولین، موافقین و مخالفین این سد در بخش های مختلف صدا و سیما ی استانی برگزار شد تا ابعاد مختلف ساخت این سد برای همه مردم استان روشن شود. ابهامات یک به یک توسط مسئولان پاسخ داد شد و کار به جایی کشید که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج و حتی فرمانده سپاه فتح از احداث و تکمیل سریع سد تنگ سرخ برای رفع مشکل آب شهر یاسوج قاطعانه دفاع کردند.

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟ 9
پاسخ آب منطقه ای به شایعات در فضای مجازی

رسول فرهادی عامل آب منطقه‌ای استان در نشست با اصحاب رسانه استان گفت: حجم مخزن این سد ۱۲۵ میلیون مترمکعب برآورد شده که مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ۱۹۲ میلیون متر مکعب است، یعنی علاوه بر حق آبه زیست محیطی ۳۵ میلیون متر مکعبی، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان خواهد داشت.

وی افزود: ساخت این سد با هدف تامین آب‌های شرب و کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال، شهر یاسوج و روستا‌های مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب، حق آبه زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب و فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه در دستور کار قرار گرفت.

فرهادی در ادامه درخصوص اهداف ساخت این سد توضیح بیشتری داد و افزود: حجم مخزن سد ۱۲۵ میلیون متر مکعب و تنظیم آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب است که با هدف تامین آب شرب یاسوج، صنعت، کشاورزی و محیط زیست شهرستان بویراحمد و بخشی از آب شرب شهر شیراز است.

وی ادامه داد: سهم استان ها و شهرها در مصارف آب سد تنگ سرخ از همان ابتدا مشخص بود و هیچ گونه افزایشی در سهم استان فارس اتفاق نیافتاده است.

وی تاکید کرد: شایعه ای مبنی بر اینکه سهم استان فارس بیشتر از استان کهگیلویه وبویراحمد است کذب محض است.

فرهادی افزود: به عنوان نماینده وزارت نیرو در استان با قاطعیت می گویم، برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعب استان فارس از محل سد تنگ سرخ هیچ گونه سندی نداشته و چنین مصوبه ای صادر نشده است.

وی به اهمیت ساخت این سد اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون که هیچ‌ سدی بر رودخانه بشار وجود ندارد، آب شرب یاسوج پایدار نیست و از طریق چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه تامین می شود که این منابع وضعیت مناسبی ندارند.
مدیرعامل آب منطقه ای با بیان اینکه وضعیت بارش ها در استان مناسب نیست گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا ، هیچ راهی جز مهار سیلاب ها برای استفاده وجود ندارد .
وی بیان کرد: فقط با سد سازی می توان سیلاب های زمستانه را مهار و در فصل تابستان و ماه‌های گرم استفاده کرد، بنابراین ضرورت وجود سد برای تامین هر شهری مشهود است.
فرهادی گفت: در روزهای گذشته ادعاهایی مبنی بر سد سازی با هدف آب فروشی و بالابردن سود کارکنان مطرح شده که چنین ادعایی بدون مبنا است و صحت ندارد.
وی گفت: از امور آب فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعهد گرفته شده و کسی نمی تواند پس از ساخت سد بیش از سهم مشخص شده کار رها سازی و برداشت آب داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سد کوثر گچساران آب شرب و کشاورزی بخش بزرگی از جنوب کشور را بیمه کرده و نقش اجرای سد تنگ سرخ در آینده نیز آینه ای از سد کوثر خواهد بود.
رسول فرهادی افزود: به طور یقین اجرای این سد به نفع مردم استان خواهد بود و عده ای که از اهمیت موضوع غافل اند مخالف اجرای این طرح هستند.
وی تصریح کرد: سد تنگ سرخ سیلاب زمستان را کنترل، آب آشامیدنی یاسوج و روستاهای اطراف آن ، سفره های زیرزمینی استان را تقویت، اشتغال پایدار ایجاد و ده ها فایده دیگر دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: یکی از اصلی ترین دلایل قطعی آب در شهر یاسوج نبود سد در نزدیکی این شهر است و سد تنها ابزاری است که ترسالی و خشکسالی را کنار می گذارد.
وی تاکید کرد: اجرای این سد مشکل کمبود آب در شهر یاسوج را برای همیشه رفع خواهد کرد و این تنها یکی از مزیت های دائمی این سد محسوب می شود.
فرهادی عنوان کرد: سد تنگ سرخ ،به سد کوثر دوم تبدیل می شود و منشا تحولات بزرگی در زمینه های مختلف خواهد بود.

پاسخ به ادعای نداشتن مجوز محیط زیستی سد

وی به روند فرسایشی دریافت مجوز برای این طرح اشاره کرد و گفت: در سال ۸۷هیات وزیران مطالعات سد تنگ سرخ را تصویب کرد و در سال ۸۹وزارت نیرو اخذ ردیف اعتبارات را از طریق هیات دولت درخواست کرد و مطالعات زیست محیطی نیز از سال ۸۵ آغاز شد و در فروردین امسال(سال ۱۴۰۰) محیط زیست استان و کشور مجوزها را صادر کرد.
فرهادی در این خصوص گفت: مجوز میراث فرهنگی سد تنگ سرخ در سال ۹۲ صادر و مطالعات پدافند غیر عامل نیز سال ۹۶ انجام شد.
وی گفت: در سال ۱۳۸۸مطالعات محیط زیست تمام و در سال ۹۴، تاییدیه محیط زیست استان برای سازمان کشوری فرستاده شد.
ِمدیرعامل آب منطقه ای گفت: در سال ۱۳۹۵بر اساس تغییر رویکرد و شرح خدمات مطالعات زیست محیطی، مطالعات بر اساس قانون جدید از سر گرفته شد و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مطالعات جدید باید دفاع می شد که کار انجام و در ۲۲فروردین ۱۴۰۰اجرای طرح سد تنگ سرخ از سوی سازمان محیط زیست بلامانع اعلام شد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مزیت های سد تنگ سرخ گفت: این سد می تواند آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر، آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و آب زیست محیطی رودخانه را تامین کند و هم چنین سبب توسعه گردشگری و امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه شود.
آرش مصلح افزود: کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از دیگر مزایای احداث سد تنگ سرخ است.

ماجرای خشکسالی و سیلاب ها در شهرستان بویراحمد

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماهه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با سیلاب روبه رو است و این دو موضوع همیشه دغدغه مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در بارندگی های سیل‌آسای سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی که برای احداث سد تنگ سرخ تنها سه هزار میلیارد ریال نیاز است.
مصلح عنوان کرد: تامین آب آشامیدنی شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب نیز از دیگر مزایای سد تنگ سرخ است که این میزان آب مازاد بر نیاز این استان کهگیلویه و بویراحمد و به فارس فروخته می شود .
وی تاکید کرد: سد تنگ سرخ در حال حاضر، ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما تلاش بر این است که تا پایان امسال به ۷۰ درصد برسد.
در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.
برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.
حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

نادر منتظریان کاندیدای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه بویراحمد شد
دنبال کنید

 

فرمانده سپاه فتح: عده‌ای به نام محیط زیست درباره سد تنگ سرخ حاشیه سازی می کنند

سردار حمید خرم دل در نشست اخلاق رسانه‌ای که توسط بسیج رسانه و به مناسبت شانزدهمین سالگرد شهادت شهید خداعفو عبدیانی برگزار شد با اشاره به موضوع سد تنگ سرخ، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دومین استان پربارش کشور است که با تنش کم آبی و خشکسالی روبرو است، نظام می‌خواهد این مشکل را حل کند اما داریم تحت عنوان فعال زیست محیطی و رسانه‌ای تخریب می‌کنیم. سد تنگ سرخ یاسوج را برای مشکلات آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرستان بویراحمد احداث می‌شود.
وی در ادامه افزود: در استان ما چرا این همه با احداث این سد مخالفت می‌شود در حالی که اینها دروغ است. عده‌ای برای مطرح کردن خودشان به نام فعال زیست محیطی حرف‌های را می‌زنند.

ساختار آبی تابع مرزبندی های جغرافیایی وزارت کشور نیست

هم چنین یکی از حاشیه سازی ها علیه احداث سد تنگ سرخ در خصوص چرایی اختصاص بخشی از این آب برای استان فارس بوده است. در این باره رئیس سازمان محیط زیست کشور بر این باور است که تطبیق ساختار آبی با ساختار سیاسی اشتباه است زیرا ساختار آبی تابع مرزبندی های جغرافیایی وزارت کشور نیست.
عیسی کلانتری که چند ماه قبل سفری به استان کهگیلویه وبویراحمد داشته در بازدید از سد تنگ سرخ با بیان اینکه حوزه آبریز و آبخیز باید باهم دیده شوند گفت:نباید تصور کنید همه ۹میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر کهگیلویه وبویراحمد باید در خود استان استفاده شود.
وی گفت: اگر مشخص شود احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد به محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد خسارت وارد می کند وزارت نیرو موظف به جبران آن است.

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟ 10

با احداث این سد ۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست به زیر کشت خواهد رفت

هم چنین احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص احداث این سد در منطقه تنگ سرخ چنین گفته است: سد تنگ سرخ در ۱۰ سال گذشته فقط ۱۰ درصد پیشرفت داشته است، اما این پیشرفت در سال جدید به بیش از ۳۵ درصد رسیده است و امیدواریم تاپایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
علی احمدی زاده افزود: با بهره برداری از این سد علاوه بر رونق گردشگری در این منطقه بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پائین دست به زیر کشت خواهد رفت.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد به سفر رئیس جمهور به استان اشاره داشت و ادامه داد: در این سفر مشکلات کشاورزان در خصوص این سد و افزایش قیمت‌ها مورد توجه قرار گرفت و رئیس جمهور برای رفع این مشکلات دستور ویژه ای صادر کرد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمترین حقی از مردم و اهالی منطقه در ساخت سد مخزنی تنگ سرخ تضییع نمی شود و به آنها اطمینان می دهیم که پرداخت مطالبات و حقوق مردم بیش از اجرای این طرح برای مسئولان و دولت اولویت دارد.
کلانتری در عین حال بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.
وی همچنین بر ضرورت رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی این طرح بزرگ و انجام مجوزهای لازم از سازمان‌های متولی تاکید کرد.

پیشرفت یک درصدی سد در هر سال معنایی ندارد و باید برطرف شود

وزیر نیرو نیز در بازدید از روند اجرایی این سد با انتقاد از روند کُند این طرح، گفته بود: سالی یک درصد پیشرفت فیزیکی این سد قابل قبول نیست و باید این روند اصلاح شود.
علی اکبر محرابیان با اشاره به رکود در ساخت سد تنگ سرخ گفت: با روند کنونی اجرای این سد حدود ۱۰۰ سال طول میکشد و آن موقع نیز طول و دوره عمر مفید آن تمام است و یک شوخی میشود.

منتقدان احداث سد تنگ سرخ هیچ گونه استدلال علمی ندارند

فرهادی مدیرعامل آب منطق‌های استان با بیان اینکه منتقدان سد تنگ سرخ هیچ گونه مستندات علمی و قابل رجوعی در مورد این طرح به ما تحویل نداده است، ادامه داد: احداث این سد با کار کارشناسی انجام شده و تمام موارد مهم اعم از حق آبه زیست محیطی، مجوزها و … در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه چشمه گردوکنگک و خرم ناز در پایین دست این سد قرار دارد، گفت: با رها سازی حق آبه محیط زیستی و ورود آب این چشمه‌ها مشکل زیست محیطی در رودخانه بشارنخواهیم داشت.
فرهادی با بیان اینکه در بخش نامه جدید وزارت نیرو هیچ تغییری در حق آبه محیط زیستی وجود نداشته است، افزود: تنها حق آبه استان فارس از ۷۲ میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

رفع مشکل آب شهر یاسوج در اما و اگر/ پشت پرده تخریب سد تنگ سرخ چیست؟ 11
امام جمعه یاسوج : ساخت سد تنگ سرخ نباید متوقف شود

آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه های این هفته نماز جمعه یاسوج اظهار داشت: سد تنگ سرخ آب شرب شهر یاسوج و بخش‌های صنعتی و کشاورزی را باید تامین کند و یک قسمت هم باید رهاسازی شود که مشکلی برای پایین دست‌ها و همچنین محیط زیست ایجاد نشود.

وی ادامه داد: از همان ابتدا هم قرار بود سدی مشترک بین ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس باشد اما درصد استفاده ما از استان فارس و شهر شیراز بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تعهد ها از همان ابتدا بوده اما برخی‌ها اکنون سر و صدا می کنند در حالی که مطالعات آن از قبل صورت گرفته مجوزها سال‌ها پیش صادر شده و کار زیادی انجام گرفته و کار باید ادامه پیدا کند.
سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است اما برخی ها با ناآگاهی درباره مزیت های فراوان این طرح شبهه افکنی می کنند.
برخی ها مغرضانه در منطقه تبلیغ می کنند که سد تنگ سرخ روزی سبب خشک شدن آب همیشه روان رودخانه بشار شود و بلای زاینده رود و کارون دامن گیر استان شود و ساخت سد را مصیبتی عمیق می دانند.
از سوی دیگر برخی از ساکنان منطقه بیم آن دارند که این سد به نام کهگیلویه و بویراحمد اما به کام دیگران تمام شود.
برخی ها آن چنان دل مردم را خالی می کنند و به این امر اصرار دارند که سرمایه کهگیلویه و بویراحمد را دو دستی تقدیم استان دیگری می کنند اما واقعیت امر این است که از بسیاری از چگونگی ساخت و تقسیم آب آن بی خبرند.
این در حالی است مهندسان حوزه شرکت آب منطقه ای بر این باورند که ساخت سد تنگ سرخ تقویت رودخانه بشار را در پی دارد و دبی آب رودخانه را تا پنج برابر افزایش می دهد.
با اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شود.

حال با وجود تمامی این مطالب و توضیحات، باید دید چرا عده ای با امیال شخصی و هدف بیشتر دیده شدن در فضای مجازی به دنبال تخریب چنین پروژه مهمی در استان هستند.

انتهای پیام

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi