پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سید محمد قاضی نیا - مدرس دانشگاه

پاسخ تخصصی مدرس دانشگاه به اظهارات بودجه‌ای کنایه‌آمیز تاج‌گردون

پاسخ تخصصی مدرس دانشگاه به اظهارات بودجه‌ای کنایه‌آمیز تاج‌گردون به نمایندگان استان و استاندار/توپی که به زمین تاج‌گردون افتاد ✍️ سید محمد قاضی نیا – مدرس دانشگاه در ابتدا دهه فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خدمت مردم ولایت مدار تسلیت عرض نموده و نیز شایسته می دانم خدمت استاندار محترم و دلسوز استان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66793
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰:۴۶

کرونا :

سید محمد قاضی نیا - مدرس دانشگاه

پاسخ تخصصی مدرس دانشگاه به اظهارات بودجه‌ای کنایه‌آمیز تاج‌گردون

پاسخ تخصصی مدرس دانشگاه به اظهارات بودجه‌ای کنایه‌آمیز تاج‌گردون به نمایندگان استان و استاندار/توپی که به زمین تاج‌گردون افتاد

✍️ سید محمد قاضی نیا – مدرس دانشگاه

در ابتدا دهه فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خدمت مردم ولایت مدار تسلیت عرض نموده و نیز شایسته می دانم خدمت استاندار محترم و دلسوز استان ضایعه درگذشت همسر مومنه شان را نیز تسلیت عرض نمایم.

در روزی که استاندار محترم استان داغدار فقدان همسر گرامی شان شدند و انتظار همدردی و تسلیت همه مردم و مسئولان می رفت شاهد بودیم هیاهو در خصوص بودجه ۱۴۰۱ توسط جناب
آقای تاجگردون برای ادامه اهداف خود که همانا موج سواری بر افکار عمومی است صورت پذیرفت و بر اساس شانتاژ های تبلیغاتی این مدت گویا آقای تاجگردون مایل نیستند مردم گچساران و باشت روی آرامش را ببینند.
در خصوص موضوعات بودجه توجه مردم و مسئولان را به نکات زیر و حقایق بودجه ۱۴۰۱ جلب می نمایم:

۱. در حالت کلی برای طرح های تملک دارایی سرمایه ای ( طرحهای عمرانی ) چندین نوع طرح وجود دارد که اغلب آنها شامل : طرح های ملی متمرکز، طرح های ملی استانی شده و طرح استانی است .
در لایحه و قانون بودجه طرح های ملی متمرکز و ملی استانی دارای ردیف مشخص و ذکر نام بوده و طرح های استانی نیز در قالب اعتبارات استانی به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها واگذار می شوند و در لایحه و قانون بودجه سالانه بصورت ریز آورده نمی شود. به عنوان مثال طرح های کوچک راهسازی، آبیاری کشاورزی، بهسازی و عمران روستایی، شهری، نگهداری راهها، بهسازی مدارس و اماکن ورزشی و… که صدها هزار طرح در کشور در طول چندین دهه همین گونه بوده و در حال حاضر در هیچ کجای بودجه دیده نمی شود و پس از ابلاغ بودجه در شورای برنامه ریزی استان تصمیم گیری در زمینه تصویب اعتبار آنها انجام می گیرد.
۲. رییس جمهور محترم در آخرین سفر استانی خود به یزد بیان داشتند: ما در بودجه ۱۴۰۱ به استانداران اختیاراتی خواهیم داد که فقط در سخن نیست بلکه صندوقی در استان خواهد بود که حق مالکانه معدن و مازاد مالیات استان و مازاد اموال دولت که باید به فروش برود در این صندوق ریخته می‌شود تا این صندوق طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و اشتغال و تولید ایجاد کند و استاندار هر روز برای اختیارات به تهران نیاید.
رئیس جمهور تاکید کرد دست استان‌ها را باز می‌گذاریم تا در تولید و اشتغال و گره گشایی اقدامات به موقعی انجام دهند و کار به سختی انجام نگیرد.
بر این اساس سیاست دولت و تیم اقتصادی این است که برخی طرح های مهم ملی که نقش اساسی در اشتغال و تولید دارد در قالب طرح های ملی استانی تعریف گردد .
اعتبار این طرحها مانند سنوات گذشته کماکان از محل اعتبارات ملی بوده ، لیکن موافقت نامه انها در استان مربوطه مبادله می گردد.
این مزیت باعث میگردد استاندار هر استان اختیار اصلاح موافقت نامه ، افزایش اعتبار هر طرح در طول سال با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی آن طرح . اولویت بندی تخصیص اعتبار در مقاطع سه ماهه بر مبنای پیشرفت فیزیکی و اهمیت اثر گذاری آن ، امکان استفاده از سایر منابع مالی جهت تکمیل و بهره برداری آن طرح و نیز توزیع اعتبار بین فصول چندگانه موافقت نامه را با اختیار بیشتری هماهنگ با دستگاه اجرایی در خود استان انجام داده و در نتیجه چابک سازی در روند طرحهای مهم ملموس گردد.
کاری که در دهه های اخیر به دلیل تشریفات زاید در تنظیم موافقت نامه ها که اغلب به جای نیمه اول هر سال در نیمه دوم صورت می پذیرید و عملا ۶ ماه نخست سال دستگاه اجرایی هیچ اطلاعی از برنامه اجرایی طرح خود ندارد .
بدون تردید در سال بعد شاهد تحول اساسی در تعویض این مهم به استان ها و چابک سازی روند تکمیل صدها طرح مهم کشور خواهیم بود که در بودجه سال ۱۴۰۱ به کلیه استان ها واگذار گردیده است .
طبق بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲۴۲ طرح ملی متمرکز به ملی استانی تبدیل شدند و تقریبا برای تمام استان های کشور این روند وجود داشته است که با هدف تمرکززدایی، امکان استفاده از ظرفیت های اعتباری صندوق توسعه ملی، تنش آبی، توازن منطقه ای، محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، سفرهای رئیس جمهور، نفت و غیره وجود دارند که به عنوان ظرفیت هایی برای طرح ملی استانی با پیگیری می توان مد نظر قرار داد و جذب اعتبار برای این طرح ها داشت.

توصیه‌هایی به مسافران اربعین در راه بازگشت
دنبال کنید

۳. در خصوص ریز طرح هایی که در نامه آقای تاجگردون آمده بود مواردی را متذکر می شوم:
۱.۳. طرح تکمیل آبرسانی به دشت های امامزاده جعفر، خان احمد، لیشتر، دشت مور و ساماندهی رودخانه های باشت و دیل به طرحی ملی استانی تبدیل شده که با توجه به تعداد زیاد زیرطرحهای آن امکان استفاده از سایر ظرفیت ها و اختصاص بودجه بر مبنای عملکرد هر زیرطرح در خود استان مطلوب تر خواهد شد .
در خصوص اینکه چرا در طرح مذکور نیمدور، نازمکان، آبرسانی به دیل، آرو و سرتیپ آباد به کل حذف شده باید به استحضار مردم برسانم که
– مطالعات نهایی تامین آب دیل، آرو، سرتیپ آباد و نازمکان تکمیل و هنوز نیز دارد فاز اجرایی نگردیده اند .لذا پس از پایان و تایید مطالعات و اخذ مجوزهای لازم واردردیف اجرایی خواهند شد . لذا این مناطق پس از مطالعه و تکمیل مطالعات و ارائه سناریوهای تامین و اخذ مجوزهای مربوطه برای اجرا در لایحه بودجه قرار می گیرند.

– طرح نیمدوز توسط جهاد کشاورزی مطالعه شده و هنوز مطالعه نهایی نیز ارائه نشده است. سطح زیر کشت این طرح حداکثر ۲۰۰ هکتار است و این قبیل طرح ها نمی تواند توسط وزارت نیرو اجرایی شوند. چرا که از طرح های کوچک تامین آب هستند و چنین طرح هایی در ردیف بودجه استانی کوچک قرار می گیرند.

۴. طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه- امامزاده جعفر- میشان- باباکلان- چرام از ملی متمرکز به ملی استانی تبدیل شده که امکان استفاده از ظرفیت های بودجه ۱۴۰۱ که به آنها اشاره شد را دارا می باشد. حتی از ردیف های کمک های فنی اعتباری نفت هم می توان برای این طرح استفاده نمود.

راه‌آهن خواف-هرات در مسیر ثبات و توسعه افغانستان است
دنبال کنید

۵. در ضمن طرح تامین آب اراضی پشه کان، آب شیرین، بی بی جان آباد، قره دشت و اراضی هدف چمشیر که تخصیص ابلاغی این طرح به میزان ۶۵ میلیون مترمکعب درسال به قوت خود باقی بوده ، لیکن این طرح در قالب انتقال آب از سد چمشیر تعریف گردیده و به دلیل عدم کفایت مطالعات و عدم نصب تاسیسات آبگیری در سد چمشیر تاکنون مستلزم بازنگری مطالعات و طراحی تفصیلی روش انتقال و آبگیری بوده و بدون تردید پس از اخذ مجوزهای لازم وارد ردیف اجرایی خواهد شد.
اما در پایان لازم است مواردی را خدمت آقای تاجگردون متذکر شوم:
طی این مدت مردم مطالب، پرفتار و فعالیت های شما را رصد می کنند. دولت تغییر و سیاست ها با دولت مورد حمایتتان کاملا متفاوت می باشد. اینکه به زمین و زمان می زنید تا به نوعی مورد توجه قرار بگیرید یا تلافی کنید شایسته مردم محروم گچساران و باشت نیست که فضا متشنج شود. هنوز چند ماه از ابتدای دولت و شروع به کار استاندار نگذشته که با رویکردها و پیام های متعدد عملکرد این عزیزان را مورد تذکر قرار داد و این نوع حرکات و مطالب و جو سازی ها بیشتر به چوب لای چرخ کردن شباهت دارد. اگر قرار به پاسخگویی است شما و امثال شما در طی ده سال گذشته باید پاسخگویی وضعیتی که نتیجه سیاست هایتان بوده پاسخگو باشید که نه تنها با این گونه مطالب به دنبال انحراف افکار هستید بلکه در نقش حق به جانب هم صحبت میکنید. جالب این است صحبت از مطالبه گری در نامه تان کردید که باید یادآور شد که در سال های گذشته و دوره شما هر کسی مطالبه گری داشت یا نقدی مورد تنفر یا حتی سرکوب قرار می گرفت. در پایان شما را دعوت به آرامش می نمایم. همگی باید اجازه دهیم دولت و مجلس به رویکرد خود ادامه دهد و در پایان دوره خود چه آمار و نتایجی را برای بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه کشور و استان به جای میگذارد.

نویسنده:سید محمد قاضی نیا - مدرس دانشگاه

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi